Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h  
K čemu vrtulky? AB6 JetQuad je nadupaný tryskový dron se čtyřmi tryskovými mikromotory a polohovatelnými tryskami. Tenhle tryskáč létá na naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A. Umí kolmý start i přistání a také se vznáší na jednom místě. Kdo by si tohle nechtěl zkusit řídit?
Dron AB6 JetQuad se čtyřmi tryskovými motory. Kredit: FusionFlight.
Dron AB6 JetQuad se čtyřmi tryskovými motory. Kredit: FusionFlight.

Před dvěma lety jsme užasli nad tryskovou „kvadrikoptérou“ AB5 JetQuad. Jde o dron velikosti kvadrikoptéry, který ovšem nemá čtyři rotory, nýbrž čtyři tryskové mikromotory. A nelétá na elektřinu, nýbrž na staré dobré letecké palivo. Jako když v šíleném experimentu zkřížíte kvadrikoptéru s tryskáčem.

 

Alex Taits s tryskovým dronem. Kredit: FusionFlight.
Alex Taits s tryskovým dronem. Kredit: FusionFlight.

Tvůrci tryskového dronu, texaští FusionFlight neusnuli na vavřínech a pokračovali ve vývoji. Nedávno představili pokročilou verzi AB6 JetQuad. Má vylepšené motory a rovněž má systém polohování trysek. Tryskový dron teď může startovat i přistávat vertikálně, vznášet se na místě a plynule přecházet do horizontálního letu. Rovněž má na palubě nové generátory elektřiny, které mohou napájet například kamery nebo senzory. V současnosti mají hotový prototyp, který prochází testováním.

 

Zakladatel a šéf FusionFlight Alex Taits uvádí, že podle počítačových simulací by tenle dron měl létat „cestovní“ rychlostí až 402 km/h. Až dostane aerodynamickou konstrukci, tak by měl teoreticky zvládnout 644 km/h. Nová verze dronu nese nádrž na 20 litrů paliva, která vydrží na 25 minut vznášení na místě anebo 15 minut letu maximální rychlostí, v obou případech s maximálním nákladem, tedy 18 kilogramů.

 

Takhle by mohl vypadat AB6 JetQuad ve finálni aerodynamické úpravě. Kredit: FusionFlight.
Takhle by mohl vypadat AB6 JetQuad ve finálni aerodynamické úpravě. Kredit: FusionFlight.

Dron AB6 JetQuad váží 24 kg, s palivem je to plus dalších 20 kg. Jeho základní rozměry jsou 1,2 krát 0,9 krát 0,4 metru. Létat může na naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A. Čtyři tryskové motory vyvinou společný tah 700 N. Uživatel dronu může naprogramovat autonomní let anebo dálkově ovládat dron v reálném čase, do vzdálenosti 50 kilometrů. Podle FusionFlight lze dron rozšířit o přijímač SATCOM, s nímž by bylo možné ovládat dron přes satelit prakticky kdekoliv na světě.

 

Pokud jde o uplatnění takového malého (čtyř)tryskového dronu, mohlo by být podobné jako u kvadrikoptér srovnatelné velikosti. Čili vládní agentury, průmysl, armáda, plus nadšenci. Výhodou tryskového pohonu je, že nemá rotory, na nichž by se tvořila námraza. Měl by tím pádem zvládnout i dost nevlídné počasí. Také by měl doletět až do výšky kolem 11 kilometrů. Podle Taitse by měl být dron AB6 JetQuad nebo jemu podobný na trhu k mání příští léto. Nejspíš nikoliv pro každého, cena se bude pohybovat kolem 100 tisíc dolarů, čili přes 2 miliony Kč.

 

Video: AB6 JetQuad Forward Flight Test + Onboard Cam View

 

Literatura

NewAtlas 17. 11. 2021.

Datum: 19.11.2021
Tisk článku

Související články:

Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor     Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)
Tiché nadzvukové drony Exosonic budou dělat protivníky pilotům při výcviku     Autor: Stanislav Mihulka (20.10.2021)



Diskuze:

Slušný payload

Jan Novák9,2021-11-19 12:46:44

A na rozdíl od carbomby vletí až dovnitř a nebude jednoduché to v rychlosti 600km nízko nad zemí zastavit.

Odpovědět

Sorry Mr. Mihulka

Jaroslav Fisnar,2021-11-19 09:27:04

, i don't want to be an asshole, where is in the original text something about oil or gasoline fuel? Is a small differences amongst oil engine and gasoline engine. In my Universe, of course.

Odpovědět


Re: Sorry Mr. Mihulka

Kamil H.,2021-11-19 12:00:58

I'm not sure what are you complaining about. Original article states "It runs on diesel, kerosene or jet-A fuel,", which Mr. Mihulka correctly translated as "Létat může na naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A.". Can you clarify?

Odpovědět


Re: Sorry Mr. Mihulka

Jan Novák9,2021-11-19 12:42:20

I v starém pístovém dieselu jsou všechna tři paliva použitelná (jenom víc čoudí), tohle jsou turbíny kterým je to celkem jedno.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku








Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace