Vylepšený tryskový dron AB6 JetQuad by měl zvládnout 644 km/h  
K čemu vrtulky? AB6 JetQuad je nadupaný tryskový dron se čtyřmi tryskovými mikromotory a polohovatelnými tryskami. Tenhle tryskáč létá na naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A. Umí kolmý start i přistání a také se vznáší na jednom místě. Kdo by si tohle nechtěl zkusit řídit?
Dron AB6 JetQuad se čtyřmi tryskovými motory. Kredit: FusionFlight.
Dron AB6 JetQuad se čtyřmi tryskovými motory. Kredit: FusionFlight.

Před dvěma lety jsme užasli nad tryskovou „kvadrikoptérou“ AB5 JetQuad. Jde o dron velikosti kvadrikoptéry, který ovšem nemá čtyři rotory, nýbrž čtyři tryskové mikromotory. A nelétá na elektřinu, nýbrž na staré dobré letecké palivo. Jako když v šíleném experimentu zkřížíte kvadrikoptéru s tryskáčem.

 

Alex Taits s tryskovým dronem. Kredit: FusionFlight.
Alex Taits s tryskovým dronem. Kredit: FusionFlight.

Tvůrci tryskového dronu, texaští FusionFlight neusnuli na vavřínech a pokračovali ve vývoji. Nedávno představili pokročilou verzi AB6 JetQuad. Má vylepšené motory a rovněž má systém polohování trysek. Tryskový dron teď může startovat i přistávat vertikálně, vznášet se na místě a plynule přecházet do horizontálního letu. Rovněž má na palubě nové generátory elektřiny, které mohou napájet například kamery nebo senzory. V současnosti mají hotový prototyp, který prochází testováním.

 

Zakladatel a šéf FusionFlight Alex Taits uvádí, že podle počítačových simulací by tenle dron měl létat „cestovní“ rychlostí až 402 km/h. Až dostane aerodynamickou konstrukci, tak by měl teoreticky zvládnout 644 km/h. Nová verze dronu nese nádrž na 20 litrů paliva, která vydrží na 25 minut vznášení na místě anebo 15 minut letu maximální rychlostí, v obou případech s maximálním nákladem, tedy 18 kilogramů.

 

Takhle by mohl vypadat AB6 JetQuad ve finálni aerodynamické úpravě. Kredit: FusionFlight.
Takhle by mohl vypadat AB6 JetQuad ve finálni aerodynamické úpravě. Kredit: FusionFlight.

Dron AB6 JetQuad váží 24 kg, s palivem je to plus dalších 20 kg. Jeho základní rozměry jsou 1,2 krát 0,9 krát 0,4 metru. Létat může na naftu, kerosin nebo letecké palivo Jet-A. Čtyři tryskové motory vyvinou společný tah 700 N. Uživatel dronu může naprogramovat autonomní let anebo dálkově ovládat dron v reálném čase, do vzdálenosti 50 kilometrů. Podle FusionFlight lze dron rozšířit o přijímač SATCOM, s nímž by bylo možné ovládat dron přes satelit prakticky kdekoliv na světě.

 

Pokud jde o uplatnění takového malého (čtyř)tryskového dronu, mohlo by být podobné jako u kvadrikoptér srovnatelné velikosti. Čili vládní agentury, průmysl, armáda, plus nadšenci. Výhodou tryskového pohonu je, že nemá rotory, na nichž by se tvořila námraza. Měl by tím pádem zvládnout i dost nevlídné počasí. Také by měl doletět až do výšky kolem 11 kilometrů. Podle Taitse by měl být dron AB6 JetQuad nebo jemu podobný na trhu k mání příští léto. Nejspíš nikoliv pro každého, cena se bude pohybovat kolem 100 tisíc dolarů, čili přes 2 miliony Kč.

 

Video: AB6 JetQuad Forward Flight Test + Onboard Cam View

 

Literatura

NewAtlas 17. 11. 2021.

Datum: 19.11.2021
Tisk článku

Související články:

Tryskový dron JetQuad je jako kvadrikoptéra na pořádných steroidech     Autor: Stanislav Mihulka (30.11.2019)
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor     Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)
Tiché nadzvukové drony Exosonic budou dělat protivníky pilotům při výcviku     Autor: Stanislav Mihulka (20.10.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz