Hypersonický pohon, s nímž je možné překročit rychlost zvuku 5krát a víc, má třaskavý potenciál změnit zbraňové systémy i civilní rakety a letadla způsobem, jaký nebyl k vidění přinejmenším od překonání zvukové bariéry v roce 1947. S takovým pohonem je možné zkrátit zámořské cesty na zlomek dnešních letů nebo třeba poslat do šrotu soudobé systémy protiletadlové obrany, protože něco tak rychlého většinou nestíhají ani detekovat natož zastavit.
V současnosti jsme svědky prudkého rozvoje hypersonických technologií, přičemž jednu z možných cest představuje ramjet čili náporový motor. Je to vlastně velmi jednoduchý reaktivní motor, do něhož velkou rychlostí proudí okolní vzduch, ten se mísí s typicky kapalnými palivem a na druhé straně z motoru rovněž vysokou rychlostí unikají spaliny. Určitou nevýhodou je, že ramjet ve své základní podobě nefunguje při nízkých rychlostech.
Ramjety obvykle mají jen velmi málo pohyblivých součástí, typicky v mechanismech souvisejících s palivem. Americký startup GE Aerospace posouvá tuto jednoduchost ramjetů na ještě vyšší úroveň. Vyvíjí pozoruhodný ramjetový pohon, momentálně ve verzi ATLAS (Atmospheric Test of Launched Airbreathing System), který jim financuje Pentagon. Ten je založený na technologii Solid-Fuel Ramjet (SFRJ) a létá na pevné palivo. Jak trefně přirovnává David Szondy na platformě New Atlas, jak by jim ATLAS poháněla magie.
Vnitřek pohonu ATLAS je vyplněný pevným organickým palivem, které vypadá jako guma. Na rozdíl od obvyklého pevného raketového paliva neobsahuje kyslík v podobě práškovitého oxidačního činidla. Je to pouze palivo. Při provozu ramjetu ATLAS postačuje kyslík ze vzduchu, který proudí z okolí. Bez použití oxidačního činidla je pohon lehčí a také efektivnější. Bez pohyblivých mechanických komponent je levnější.
GE Aerospace otestovali pohon v zařízení ATLAS Flight Test Vehicle, instalovaném na letounu F-104 Starfighter. Z toho se stala testovací platforma, která může dosáhnout rychlosti až Mach 2,2. Reálné lety byly podle GE Aerospace nutné, neboť aerodynamické tunely nejsou plnohodnotnou náhražkou letů v prostředí, se všemi jeho vibracemi a teplotními extrémy. Ačkoliv ATLAS létal nadzvukovou rychlostí, nedošlo k jeho zážehu. O let se postaral běžný pohon Starfighteru. Zážeh za letu bude někdy příště.
Video: GE Aerospace Completes Successful Supersonic Flight Tests at Kennedy Space Center
Literatura
GE Aerospace spojili rotační detonační pohon s ramjetem do hypersonického pohonu
Autor: Stanislav Mihulka (19.12.2023)
Autofágní raketový motor Ouroboros po zážehu požírá sám sebe
Autor: Stanislav Mihulka (16.01.2024)
Pokročilý hypersonický motor Draper na kapalné palivo zvládl zážehové testy
Autor: Stanislav Mihulka (11.06.2024)
V USA poprvé vypustili raketu s rotačním detonačním pohonem
Autor: Stanislav Mihulka (16.05.2025)
Diskuze: