Autofágní raketový motor Ouroboros po zážehu požírá sám sebe  
Mýtický had zahryznutý do vlastního ocasu poskytl jméno pozoruhodné autofágní technologii. Motor Ouroboros-3 po zážehu spotřebovává vlastní strukturu, vyrobenou z polyethylenového plastu o vysoké hustotě. Tavený plast se smíchává s kapalným kyslíkem a propanem – a proudí do spalovací komory. Alchymisté, pro které byl Ouroboros denním chlebem, by z toho měli radost.
Ouroboros-3. Kredit: University of Glasgow.
Ouroboros-3. Kredit: University of Glasgow.

Ouroboros nebo též Uroboros, požírač ocasu, je podivuhodný symbol, který se objevil v podsvětních knihách a pohřební ikonografii Staré říše starověkého Egypta, a nejspíš ještě dřív. Představuje cyklickou podstatu věcí, nekonečné návraty, znovuzrození nebo také dualitu věcí a vzájemně se doplňující protikladné principy. Hada zakouslého do vlastního ocasu milovali alchymisté, hermetikové i gnostici. Biolog k tomu může dodat, že za to očividně mohou pozorování z přírody, protože třeba některé užovky občas požírají samy sebe.

 

Tým Ouroboros. Kredit: University of Glasgow.
Tým Ouroboros. Kredit: University of Glasgow.

Filozofií prošpikovaný symbol oslovil i raketové inženýry, kteří vyvíjejí raketový motor, co po zážehu spotřebovává sám sebe a šetří tím palivo. Jmenuje se Ouroboros-3 a je za ním tým University of Glasgow. Samotná myšlenka pochází už z konce 30tých let a v Glasgow na tomto motoru pracují delší dobu.

Ouroboros jako alchymistický symbol rtuti. Kredit: Lucas Jennis (1625), Wikimedia Commons.
Ouroboros jako alchymistický symbol rtuti. Kredit: Lucas Jennis (1625), Wikimedia Commons.

Jak vidět, postupně získává reálné obrysy.

 

Ouroboros-3 stravuje sám sebe, protože jeho konstrukci tvoří polyethylenový plast o vysoké hustotě. Tento plast se taví horkem ze spuštěného motoru. Tavenina se následně mísí s kapalným kyslíkem a propanem a směs proudí do spalovací komory motoru. Nebylo to samozřejmě úplně jednoduché. Inženýři museli například zajistit, aby se motor, jehož konstrukce se taví horkem, příliš nebortil.

 

Autofágní inženýrství vychází z toho, že většinu váhy dnešních nosných raket představuje palivo. Chemický pohon je účinný, ale potřebuje ohromné množství paliva, což z řady důvodů omezuje naše cesty na oběžnou dráhu i za hranice Země. Pokud bychom ale používali „strukturální palivo,“ můžeme částečně rozbít začarovaný kruh kosmické dopravy na chemický pohon. Lety do vesmíru by díky tomu mohly zlevnit.

 

Nejnovější testy motoru Ouroboros-3 se uskutečnily v zařízení MachLab na základně RAF Machrihanish, která se nachází na skotském poloostrovu Kintyre. Motor vytvořil tah 10 kilogramů. Není to úplně mnoho, ale každý začátek je těžký. Podle Patricka Harknesse z University of Glasgow jsou výsledky testů dobrým základem pro vývoj funkčního autofágního raketového pohonu. Pro ten by se pak mohlo nalézt velmi slušné uplatnění. Poptávka po levných letech do vesmíru bude nejspíš jen stoupat.

 

Video: Ouroboros-3 Hybrid Autophage Rocket Engine Test (Composite) - July 14 2023

 

Literatura

New Atlas 15. 1. 2024.

Datum: 16.01.2024
Tisk článku



Diskuze:

Porovnanie

Otakar Ištvánfy,2024-01-16 22:50:18

Nevýhodou kvapalinového motora je zložitosť, nevýhodou motora na tuhé pohonné hmoty je nižšia účinnosť. Tento hybrid asi bude mať nevýhody oboch.

Odpovědět


Re: Porovnanie

Martin Novák2,2024-01-17 20:30:55

Nemá, je to normální kapalinový motor, jenom jedna ze složek se taví na kapalinu až těsně před spálením.

Odpovědět


Re: Re: Porovnanie

Josef Hrncirik,2024-01-20 20:12:05

Má. Je to nenormální kapalinový motor, jenom jedna ze složek se taví na kapalinu až těsně před spálením. Aby to budilo zdání funkčnosti, musí tam spalovat i propan.

"Tento plast se taví horkem ze spuštěného motoru. Tavenina se následně mísí s kapalným kyslíkem a propanem a směs proudí do spalovací komory motoru. Nebylo to samozřejmě úplně jednoduché. Inženýři museli například zajistit, aby se motor, jehož konstrukce se taví horkem, příliš nebortil."

Vedou do HDPE 3 hadice a ? 1 trubku. Ojíněný přívod kapalného O2 ne Vy dím.
Bez propanu by tu "samodujnou s.r.o. lampu" nenastartovali, ani neudrželi v chodu.

Čím chladí trysku ví jen TrisMegistes. (stejně jim to občas zhasíná samo). Cca po 80 s je kovový blok tavení, krakování, mísení a kremace již poněkud přžesžhaven a kuckavé hoření přejde k propálení PE palivové trubice zevnitř kupodivu s jasným světlem plamene z nitra
?nitropolyetylenového ?17 děrového zrna. Možná se zas tavil posun dorazem na paličské trysky.

Podivné je, že do té doby to v komoře nikde vůbec ne svítilo.
O2 + propan nebyly přiváděny zleva ev. otvory v zrnu, ale z kovové kremační komory a hořely v rozšiřujících se vypalujících se otvorech. Určitě jim islámský bezpečák nezakázal mísit kapalný O2 s propanem. Po zastavení posunu PE bloku do pece, plamen šel zlomyslně z hlavně hlavně radiálně a pro pálil hravě hlavně hlaveň.

¨Prý to mělo tah 100 N". S petrolejem je výtoková cca 2,5 km/s; spotřeba by byla 40 g palivové směsi/s tj. jen 14/62.40 = 9 g petroleje/s či 9 g CH2 PE. Šábneme se s panem Propánem na polovic a pokud ráže PE je dva couly, zhruba to odpovídá ví Deu.
Spalné teplo PE je zhruba stejné jako u petroleje.

Hlavní problém je malá a obtížně řízená rychlost odtavování PE a jeho zplyňování a mísení s O2 ve stechiometrickém poměru. Jinak výtok nebude yen 2,5 km/s ale i 2x méně a navíc v nejlepším mi dojde plast či O2.

Měli ukázat i kanibalizaci ná držky se zbytky O2 a propanu a základny RAF Machrihanish.

Odpovědět

Nakonec pozře Sám Sebe! (K. Max I..)

Josef Hrncirik,2024-01-16 17:46:03

Pokud bychom ale používali „strukturální palivo", museli bychom pálit především nádrž O2 + H2 či lépe házet O2 + 3 H2 z pytle v hroudách do ? nechlazené tryskospalovací rotačně detonační komory.

Odpovědět


Jiz nasi predkove...

Jirka Naxera,2024-01-17 23:14:27

https://www.youtube.com/watch?v=lOmE9ERD3Is Tohle sice raketovy motor neni, ale princip neni vubec nic noveho.

Odpovědět


Re: Jiz nasi predkové si kladli otázku, která třída bude muset žrát EurobouRusovy ex krementy.

Josef Hrncirik,2024-01-20 20:17:57

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz