Rybám stačí ke genialitě šest neuronů
Ryby stříkouni umějí „plivnout“ proud vody tak, že zasáhnou hmyz sedící na vegetaci nad hladinou. Strefí se i na dva metry. Jakmile sražený hmyz padne do vody, žene se tam stříkoun ze všech sil, aby mu kořist před nosem nevyfoukly jiné ryby. Stříkouni nestřehnou jen na kořist, po které sami střelili vodním proudem. Hbitě reagují na jakýkoli hmyz, který padne na hladinu.

Střikoun lapavý (Toxotes jaculatrix)

Němečtí neurologové Stefan Schuster a Thomas Schlegel z university v Norimberku sledovali reakci stříkounů po dopadu hmyzu na vodní hladinu. Zjistili, že ryba reaguje velmi rychle. Často vyrazí dřív než za 4 setiny sekundy. Reakce stříkouna je i překvapivě přesná. Ryby nezaskočila ani situace, kdy do vody spadl hmyz současně na dvě různá místa. Stříkoun se bleskurychle vydá ke kořisti, kterou má blíž.

Rychlá reakce, dokonalá orientace a perfektní koordinace pohybu – to všechno jsou velmi náročné činnosti. Tenisté, baseballoví pálkaři nebo hokejoví gólmani by o tom mohli dlouho vyprávět. Člověku se při plnění podobných úkolů aktivují v mozku rozsáhlé oblasti s bezpočtem nervových buněk. Stříkoun nemá tolik neuronů k dispozici a přesto náročný úkol vyhledání padající kořisti bravurně zvládá.

Jednoduchý nervový okruh a šest neuronů stačí střikounům k tomu, aby reagovali na kořist za méně než 4 setiny sekundy. (Kredit: Memecio)

Schuster a Schlegel zjistili, že v mozku stříkouna zajišťuje reakci na kořist spadlou do vody pouhých šest neuronů. Není to jediná úloha těchto nervových buněk. Spouštějí například i bleskový úprk před dravci. Z oka putuje  do mozku ryby informace o pohybu kořisti a tam se kombinuje s informacemi o pozici těla stříkouna. Šest neuronů je zpracuje přesně a rychle. Výkonný povel svalům pro úprk do míst, kam padl hmyz, proto následuje jen s minimální prodlevou.

Výsledky výzkumu na stříkounech zveřejněné prestižním vědeckým týdeníkem Science zaujaly i neurology, kteří se zabývají fungováním lidského mozku.
„Tahle studie dokazuje, že i velice důmyslné jednání může být výsledkem práce velmi jednoduchého nervového okruhu. A to, co s ním dokážou tyhle ryby je prostě úžasné.,“ řekl v komentáři pro Science americký neurolog Russell Poldrack z University of Califonia.

Datum: 12.01.2008 19:29