Zruší Stephen Hawking horizonty událostí?
Rád by je u černých děr nahradil zdánlivými horizonty. Pokud uspěje, tak by vyřešil paradox ohnivé zdi, v němž se tluče kvantová mechanika s obecnou relativitou. Válka o černé díry pokračuje.

Přežijí horizonty událostí? Kredit: NASA (ilustrace neutronové hvězdy).

Tvrdit, že někdo vidí do hlavy Stephena Hawkinga, to by bylo směšně opovážlivé. Nicméně, když to tak člověk sleduje a když zhruba zná slavné milníky kariéry geniálního vědce, tak se neubrání dojmu, že Hawking má s černými dírami něco víc, než odborné neshody. Jako by v tom bylo něco osobního. Netají se tím, že jeho největším vědeckým trapasem byla představa, jak v černých dírách mizí informace. A podle všeho to černým dírám nezapomněl. Před pár dny šokoval fyziky provokativní studií, ve které se rozhodl zrušit černým dírám horizont událostí. Prostě, celý Hawking. V NewScientistu na to zareagovali pozoruhodným tutoriálem, který má čtenáře podle jejich slov zachránit před vcucnutím do singularity zmatků.

Co je vlastně černá díra?
Dobrá otázka. Podle fyziků jde o natolik zahuštěný časoprostor, že jeho drtivá gravitace vytváří slavný horizont událostí, plochu prostoročasu, zpoza které už nic černé díře neunikne. Když Hawking v roce 1974 přimíchal k už tak dost děsivému konceptu černých děr kvantovou mechaniku, přivolalo to bouři, která mezi fyziky běsní dodnes.

Co je na kvantové příchuti špatného?
Není tajemstvím, že se kvantová mechanika velice nesnáší s obecnou relativitou. Proto je obtížné proniknout do podstaty jevů, kde se významně uplatňují oba dva tyto myšlenkové světy najednou. A typickým příkladem takového neštěstí jsou právě černé díry. Když Hawking před lety na černé díry navlékl kvantovou mechaniku, tak zjistil, že nejsou až tak úplně černé. Podle Hawkinga by měly decentně zářit a pozvolna se zmenšovat až k úplnému vypaření.

Stephen Hawking v Blicí kometě (2007). Kredit: Jim Campbell/ Aero-News Network, Wikimedia Commons.

Fajn, černé díry nejsou nesmrtelné. V čem je problém?
Jde o to, že podle konceptu Hawkingova záření by se s černou dírou mělo vypařit i všechno, co kdy spolkla. S tím má ale zásadní problém kvantová fyzika, podle které nemůže být informace o hmotě nikdy zničena, ani když ta hmota spadne do černé díry. A to je slavný informační paradox černých děr. Někteří fyzici navrhovali řešení spočívající v úniku informace při vypaření černé díry. Hawking s tím dlouho nesouhlasil a až po desetiletích se nechal přesvědčit, že je to přeci jen možné.

Znamená to, že je teď kolem černých děr mír a klid?
Samozřejmě, že ne. Poslední rok a půl jsou vědci černých děr na kordy kvůli zmutovanému informačnímu paradoxu, kterému se přezdívá paradox ohnivé zdi. Skupina Josepha Polchinského z Kalifornské univerzity v Santa Barbaře přišla s tím, že fotony Hawkingova záření opouštějící černou díru v rámci kvantové mechaniky vytvářejí na horizontu událostí přízračnou stěnu energie, která sežehne všechno, co k ní dorazí. S tím má ale zase hrozný problém obecná relativita, podle které je průchod horizontem událostí vcelku nudnou záležitostí. A to je paradox ohnivé zdi v kostce.

Takže teď je to zase kdo z koho?
Přesně tak. Natvrdo postavený koncept ohnivé zdi by znamenal, že je špatně buď kvantová mechanika anebo obecná relativita. To fyziky pochopitelně děsí, takže hledají kompromis, který by neodstřelil ani jednu z opor naší reality. Teď se do věci zase jako uragán vřítil Hawking a prohlašuje, že pokud chceme přijatelné řešení zapeklité situace, tak se budeme muset vzdát toho, co je na černých dírách asi nejvíc fascinující – horizontu událostí.

Dvě varianty informačního paradoxu černých děr. Kredit: Nature Publishing Group.

Počkejte, znamená to, že lze přece jenom uniknout ze chřtánu černé díry?
Vlastně ano. I když, nejspíš by to chtělo dosáhnout rychlosti světla. Pointa je v tom, že když zrušíme horizonty událostí, tak vlastně zrušíme černé díry, tak jak si je teď představujeme, totiž že pohltí světlo jednou provždy. Hawking nahrazuje horizonty událostí takzvanými zdánlivými horizonty (apparent horizons). To by měly být plochy prostoročasu, které sice taky polapí světlo, co si trouflo příliš blízko k singularitě černé díry, zároveň ale mohou měnit tvar v důsledku kvantových fluktuací. To ponechává ve hře možnost, že by světlo přece jenom mohlo z náruče černé díry za určitých okolností uprchnout.

Liší se vůbec nějak tyhle dva horizonty?
To zatím není jasné. Myšlenka zdánlivého horizontu není úplně nová a Hawking spolu s Rogerem Penrosem z Oxfordu před časem použili obecnou relativitu, aby dokázali, že horizont událostí a zdánlivý horizont jsou vlastně totožné. Teď ovšem Hawking navrhuje, že kvantová mechanika v budoucnu možná odhalí jejich odlišnosti.

O co vlastně Hawkingovi jde?
Ve své nové studie chce zdánlivým horizontem rozbořit paradox ohnivé zdi. A skutečně, pokud se rozloučíme s horizontem událostí, tak to pošle ohnivou zeď k zemi. Hawking tak trochu šalamounsky navrhuje, že struktura černé díry pod horizontem je natolik chaotická, že je prakticky nemožné interpretovat kvantovou informaci pohlcené hmoty. Neznamená to ale, že by ta informace byla nenávratně ztracena.

Jaký horizont tam vlastně je? Kredit: mike1851, DeviantArt.

Skoncoval Hawking s paradoxem?
Těžko říct. Studie je dost stručná – 2 stránky textu bez výpočtů, takže s ní lze jen těžko detailně polemizovat. A jak se dalo čekat, ne každý s Hawkingem souhlasí. Polchinski, jeden z předních aktérů sporu o ohnivou zeď, kroutí pochybovačně hlavou. Podle něj není jasné, co by vlastně měl vidět pozorovatel padající do černé díry. Jako kdyby Hawking nahradil ohnivou zeď zdí chaosu, která se možná ničím neliší. Jeho pochyby sdílí i Samuel Braunstein z Univerzity v Yorku.

Záleží vůbec na tom, jestli má Hawking pravdu?
Pokud se Hawking strefil do černého, tak by to mohlo vést k lepšímu porozumění kvantové mechanice i obecné relativitě, což by jistě nebylo na škodu. Podle Braunsteina bychom se zdánlivými horizonty mohli nalézt novou fyziku, která by mohla leccos osvětlit. Anebo taky ne.

Vadilo by Hawkingovi, kdyby se pletl?
Nikdo nemiluje své omyly. A jak už bylo řečeno, mezi Hawkingem a černými děrami to je nejspíš osobní. Na druhou stranu, Hawking už ukázal, že dokáže s nadhledem uznat svoji chybu.

V I D E O
The Black Hole Wars Resume - The Information Paradox is Back!

V I D E O
Leonard Susskind of Stanford University on The Black Hole Wars

NewScientist 24. 1. 2014, arXiv:1401.5761
Wikipedia (Event horizon, Black hole information paradox).
Nature

Datum: 25.01.2014 20:12

Vyžírají hvězdy zevnitř parazitické černé díry?     Autor: Stanislav Mihulka (16.12.2023)
Rekordní supermasivní černá díra je ve vesmíru starém jen 470 milionů let     Autor: Stanislav Mihulka (07.11.2023)
Kvasarové hodiny ukazují, že v mladém vesmíru běžel čas pětkrát pomaleji     Autor: Stanislav Mihulka (03.07.2023)
Gravitační astronomové vystopovali černou díru požírající neutronovou hvězdu     Autor: Stanislav Mihulka (22.05.2023)
Tajemný hvězdný pás není stopou po splašené černé díře     Autor: Dagmar Gregorová (10.05.2023)

To ma nenapadlo, ale nahoda to nebude

Perrin Gallernau,2014-02-01 20:33:23

ale ak by to bola náhoda vo voľbe MKSA (čím nás učiteľ fyziky na strednej ničil), tak ja som genius.
Zvoliť náhodne jednotky tak, aby prevod medzi energiou a hmotou v náhodne stanovených jednotkách predstavoval práve štvorec rýchlosti svetla je aj pre ateistu božie.
Vtesnať to do štvorca rýchlosti svetla, to hraničí s numerologiou a "presným nastavením konštánt vesmíru".

To bolo pre Xaviera Vomáčku

Perrin Gallernau,2014-02-01 20:36:17

Petr Hájek,2014-01-28 20:28:51

Jak se vezme energie z cerne diry? K tomu rozdeleni paru dochazi na hranici horizontu, proc by se ta energie brala z cerne diry? Chapal bych, ze by se z ni brala, pokud by se par rozdelil tesne pod horizontem a jedna castice z paru pres nej unikla ven...

Ban?

Andrzej Kowalski,2014-01-28 13:08:14

Vyzývám správce tohoto serveru, aby v pravidlech diskuze pamatoval na lidové myslitele a pomatence. Možná ostatní jsou tolerantnější, ale já se těch pošuků přímo štítím.

Jiří Havránek,2014-01-28 18:55:50

myslím, že vám odpovídající prostředí je na aldebaranu, diskuse jsou moderovány, téměř nic, co není publikováno v recenzovaných periodicích tam neprojde kromě několika málo hlubokomyslných úvah tamních moderátorů, prostě prostředí (sterilní) dle vašeho gusta. Když jsou tady zajímavé diskuse, tak je čtennost násobná. Je vaší věcí se umět vypořádat s balastem, něco (blázny) můžete ignorovat a nebo přispět vysvětlením. Co mi chybí v tomto článku, je pořádné Hawkingovo oddůvodnění změny názoru.

Jiří Havránek,2014-01-28 18:57:46

ještě dodatek, základy fyziky položili lidoví myslitelé.

Josef Jindra,2014-01-29 09:55:31

Take bych se primlouval za jistou sebereflexi ze strany nekterych diskutujicich, tohle by mel byt hlavne vedecky portal a nektere prispevky jsou uz ponekud za hranou. Je preci spousta dalsich stranek kde lze prezentovat ruzne fabulace a vicemene rekneme alternativni teorie.

Jiří Havránek,2014-01-29 13:40:10

Problém je jeden a je zřetelný z článku. Pokud byste zde napsal něco o zdánlivých horizontech a jejich vysvětleních v minulosti a z článku je zřejmé že diskuse někde možná (ne)minoritně probíhala, automaticky by se toto téma vyřazovalo jako nepatřičné alternativní té správné teorii! horizontu událostí, ta je přece zdůvodněna výpočty. Něco v tom smyslu jsem zde před více než třemi roky popsal a dle všeho si to žije vlastním životem aspoň tady v Čechách. Přibližně v té době jsem zde o věcech vyplývajících z gradientního průběhu hustoty energie vakua (hlavní cíl gravitace) a psal jsem kromě jiného o tom, že objem vakua by měl obsahovat konkrétní počet nábojových párů a tento by měl mít gradientní průběh úměrný hustotě energie vakua. Do skládačky loni na jaře přispěli Němci (mimochodem došli ke gradientu, který byl očekávatelný a který se může promítat i do rozložení gradientu v hustotě temné hmoty). Patřilo to sem do diskuse? Jak jinak hypotézy dostat alespoň do nějaké diskuse a povědomí?

Pošukom a lidovým myslitelům Kowalskim

Perrin Gallernau,2014-02-01 20:23:59

Haruko Obokata dala lekciu genetikom aj nam ostatnym. A ta lekcia znie: "V jednoduchosti je krasa!" Vsetko je v skutocnosti jednoduche, ak to tak nevidime, tak tomu este dobre nerozumieme (seeker)

Odpoved pre Vít Výmola

Miroslav Halza,2014-01-28 10:43:35

Zvyšky obrovských hviezd obsahujú jadra prvkov s vysokým atómovým číslom. Pôsobením obrovských tlakov tie sú stlačené na najmenší možný objem (čierna diera). Takáto masa hmoty sa nemôže úplné stratiť.
Súčasné kapacity v oboru nepredstavujú progresívnu zložku vedy nakoľko zaostávajú asi päťdesiat rokov za súčasnými fyzikálnymi pozorovaniami. Aké to sú kapacity, keď nedokážu vysvetliť žiadnu fyzikálnu silu prevládajúcu vo vesmíre (okrem síl nukleárnych reakcii). Nedokážu vysvetliť gravitačnú príťažlivú silu fyzikálne (dokážu len matematicky), príťažlivú silu ktorá je nad rámec gravitačnej považujú za gravitačnú a preto hľadajú extra hmotu pre jej pôvod (akoby neexistovala aj iná príťažlivá sila v našom svete a teda aj vo vesmíre). Ani tlačiacu silu vo vesmíre nedokážu vysvetliť a tak vytvárajú ďalšiu temnú dieru vedy nazývanú temná energia. Ešte aj fyzikálnu vlastnosť hmoty (hmotnosť) posudzujú cez iné (zazračné) častice.
Takéto dlhé temno vo fyzike sa schováva za zložité výpočty aby doména temná vo fyzike dlhšie pretrvala.
Fyzika je veda, ktorá vykladá pozorované skutočnosti fyzikálnym popisom. Napríklad prenos informácii (TV a pod.) vysvetľuje cez teóriu pružín pričom berie do úvahy aj ich kolízie (interferencia vĺn). Vaše kapacity vytvorili božský model z teórie pružín a ním vymývajú mozgy deťom na celom svete s tým, že tento model (teória strún a jej závery Štandartný model) je božský – všadeprítomný a vševládny prírode. Pritom vaše kapacity vylúčili interferenciu letiacich pružín so stojacimi (letiace vibrujúce kvanta energie s vibrujúcimi kvantami energie v pevnej hmote).
Kapacity, ktoré možno uznávate ako je Hawking a pod., nútia nás daňových poplatníkov prispievať na perpetuum mobile pokusy ako je napríklad hľadanie temnej hmoty a na budovanie extrémne drahých detektorov, napríklad detektorov neutrín. Nehovoriac o financovaní ich platov, ich konferencii a ich propagátorov (učitelia, tlač a média). Pritom oni sú len matematickými fyzikmi. A to je veľký rozdiel. Oni materializujú duchovno (matematickú teóriu a matematicke výpočty). Dokonca predkladajú teórie vzniku a zániku hmoty a energie a tak sa vzdiaľujú fyzike a približujú skôr k vedeckému filozofovaniu čí vedeckému náboženstvu. Postupne neuznávajú doterajšie fyzikálne poznania (fyzikálne zákony) aby úplné mohli zlikvidovať fyziku. História už týmto prešla. V Období Temná sa nesmeli šíriť teórie ak boli iné aké predkladali vtedajšie kapacity. Vtedajší propagátori ich teórie plne zbožňovali. Svet sa zbavil tohto temná vďaka mužom ktorí sa nesklonili pod vládnucu ideologickú moc a dovolili si im protirečiť. Vďaka reformátorom akí boli aj v Čechách (J.Hus, J.A.Komensky a pod), svet sa zbavil tohto temná. Tak aj dnes, ak sa bude akceptovať len názor kapacít za správny a média nepripustia iný názor, tak ešte dlho bude trvať temno vo fyzike.

Vít Výmola,2014-01-28 14:12:37

Vyčítáte mi, že předkládám názory (údajně) staré padesát let a sám machrujete s fyzikou konce 19. století, ve které vám nekazila nic hnusná židovská teorie relativity nebo ti pomatenci s kvantovou mechanikou.
Tak to jste nám to nandal. :)

Asi mi něco uniká

Petr Hájek,2014-01-27 16:32:18

Celé to "odpařování" černé díry je o tom, že na horizontu vznikne párová dvojice částice + antičástice, která za normálních okolností ihned zase anihiluje, tedy nula od nuly pojde. Ale v tomto případě je antičástice pod horizontem a částice nad horizontem, takže nemůže dojít k jejich anihilaci.
Ve výsledku to znamená, že hmota černé díry se zmenší o množství "přidané" antihmoty a od horizontu události vyzáří zbylá částice.

Jenže podle pravděpodobnosti přece musí být i stejné mnoství párů, kde se to stane naopak a je pohlcena částice a antičástice zůstane nad horizontem... A tedy se černá díra opět o pohlcenou hmotu zvětší a "přeživší" antičástice vesele anihilují s "přeživšími" částicemi...

Jen malickost

Martin Jahoda,2014-01-27 17:12:13

Z hlediska statistiky mate pravdu ale na to abyste ten par rozdelil je potreba nejaka energie a ta se vezme z cerne diry. Takze je jedno ktera z castic nebo anticastic spadne do cerne diry ve vysledku vzdy cerna dira o trochu prijde....

Hypotézy fyziky a pseudofyziky

Miroslav Halza,2014-01-27 15:02:15

Daniel,
Vo vede sa môže uvažovať s hypotézami - preverovať ich, pokiaľ tieto neodporujú prírodným zákonom. Najnovšie Hawkingsove závery odporujú fyzikálnym zákonom a preto sú hypotézami pseudofyziky.

nemohou

Miroslav Halza,2014-01-27 09:12:30

Wikipedia zhromažďuje aj nevedecké informácie. Samotná Wikipedia hovorí, že to je len hypotéza nakoľko Hawkingsove žiarenie nie je vedou pozorované.
Súhlasím s tým, že každé teleso vyžaruje určitú energiu, teda žiarenie, ale to len na základe fyziky a nie matematickej fikcie. Vo fyzike, zákon určujúci smer zmeny energie a teda aj hmoty (teda zákon určujúci prirodzené - samovoľné vyžarovanie či odparovanie) je druhý termodynamicky zákon. Naň naväzuje entropia a jej narastanie vo vesmíre. Teoreticky, ak by sa raz zastavilo narastanie entropie, potom vo vesmíre by nebolo žiadne samovoľné vyžarovanie a teda zastavil by sa kmitaví a rotačný pohyb. Hovorí sa tomu aj smrť vesmíru. Dovtedy však čierne diery musia vyžarovať určitú energiu povedzme aspoň kvanta energie ako sú napríklad tie ktoré prenášajú gravitačnú silu čiernych dier. Čierna diera teda jej hmota sa úplné "nevyparí". Akonáhle prestanú sa jej častice (kvanta energie) otáčať a kmitať prestane len vyžarovanie ale teleso nezanikne.

Nechci se s Vami dohadovat

Daniel Konečný,2014-01-27 10:46:41

Myslel jsem, kvuli chybnym zaverum ve Vasem minulem prispevku, ze potrebujete par zakladnich informaci. Na to v tomto pripade wikipedie postacuje, jsem si vedom jejich nedostatku, ale muzete si to zajiste najit i z lepsich zdroju a ty ukazky si vypocitat sam. A jelikoz je to samozrejme jen hypoteza, prinesl jsem Vam ji v podminovacim zpusobu. Vsechno z teto oblasti fyziky jsou jen hypotezy, vcetne te vasi. Proc by mela byt horsi/lepsi nez mainstreamova ja rozebirat nebudu, protoze bych musel delat, ze tomu dobre rozumim. Na to si jako student jeste par let pockam.

Vít Výmola,2014-01-27 15:50:04

Vždyť vypařování černých děr je něco jiného, než co tu popisujete. Tam nejde o žádné kmitání a klasické tepelné záření černého tělesa, ale o skutečný úbytek energie a hmoty čd.
Rozporovat třicet let starou teorii, potvrzenou výpočty a ověřenou předními kapacitami v oboru, to chce velkou odvahu a pořádné argumenty, nejlíp podložené výpočty. To první zřejmě máte, to druhé určitě ne.

Ne černé, ale časové díry

Martin Poulík,2014-01-26 23:59:14

Myšlenkový experiment: Čas je vždy v hodnotě "0" čili řekněme že čas je zastaven,neplyne ani jedním směrem.Ani dopředu ani dozadu. Co se v tento moment stane s energií,hmotou jejími interakcemi a gravitací? Hawkingowa fire wall není;gravitace není;interakce mezi hmotou a energií nejsou. či jinak ,vše je na hodnotě "0". Čas je ta veličina která nedovoluje spojit kvantovou mechaniku a obecnou relativitu.

Ak je boh nad časom,stalo sa pre neho vše naraz

Perrin Gallernau,2014-01-27 06:02:08

Pretože prírodné zákony sú symetrické, dôkaz platnosti platí pre celý vesmír a obidve entity - energiu i hmotu.
Platí i pre každý čas, teda i pre t = 0, pretože zákonitosť obidvoch entít je na čase nezávislá.
Všetko zdanlivo hovorí, že rýchlosť svetla v singularite bola iná, ako "c". Ale iný bol aj priestor. Nulou sa síce nedelí, ale ak je nula aj v čitateli, tak cez limity by to malo ísť. Ja viem Planck.
Keď Newton prvýkrát predstavil metematikom svoj integrálny a diferenciálny počet, oponenti mu vyčítali, že to nemôže byť dobré lebo sa v jeho operáciach akoby vyskytuje delenie nulou. Newton vtedy ešte nič netušil o limitách a sebavedome prehlásil: "Ale funguje to!"

Přínos

Pavel Krajtl,2014-01-26 23:48:59

Diskuse zde začínají být stejně přínosné jako na serverech o politice. Nechápu. Proč se indoktrinují i do vědy? To je další v pořadí?

Chaos v ČD

Milan Závodný,2014-01-26 20:36:22

Prečo by sa mala strácať inf.? V ČD čas neplynie /z nášho pohľadu/, kvantové fluktuácie ale prebiehajú šialene rýchlo, môže sa stať, že ohromné kvantá hmoty za horizontom niečo gigantické urobia, čím narušia celistvosť objektu a na okamih sa stretne náš svet s tým ne-fyzikálnym. Vo vnútri môže prebiehať reakcia, o akej ešte ani netušíme. Následok... výron hmoty a pod. Vzápätí sa objekt zavrie, lebo naša fyzika ho nepustí do nášho sveta.

Jc Bill,2014-01-26 23:02:02

Na České Dráhy ten popis každopádně sedí :)

Vypaření černých děr

Miroslav Halza,2014-01-26 19:44:21

Ak by čierne diery mali zanikať ako tvrdí Hawking, potom vo vesmíre by sme nemali žiadne galaxie. Je predsa dobre známe, že každá galaxia má vo svojom strede veľkú čiernu dieru. Tá zhromažďuje zvyšky z kozmických reaktorov (hviezd) a takto sa tam nahromadí prebytok stlačenej hmoty. Ta vytvára veľmi silnú gravitačnú príťažlivosť schopnú viazať obrovské množstvo vesmírnych telies do jedného celku, do jednej galaxie.

Mohou

Daniel Konečný,2014-01-26 21:25:08

Cim vetsi je cerna dira, tim pomaleji by se mela vyparovat (ku sve hmotnosti). Supemasivni cerne diry tady budou opravdu dlouho. Naopak vyparovani male "dirky" by melo byt explozivni povahy.
Z anglicke wikipedie pro ukazku:
Pro hmotnost diry 10^11 kg vychazi vypareni za 2.6mld let
2*10^30(hm.slunce) pak 2*10^67 let
supermasivni diry v radu 10^100 let

Souhlasím

Jiří Vyhnalík,2014-01-26 14:34:41

V angličtině to svádí k různým slovním hříčkám, přesto si myslím, že daleko výstižnější a přesnější by byl překlad jako protipožární zeď. To je ten pravý význam a protipožární zeď se vyznačuje tím, že v ní nejsou žádné otvory, nebo průduchy a brání tak průstupu požáru za ní.
To je přesně to, co by měl dělat horizont událostí podle standardní teorie.
Nakonec v IT se to používá ve stejném významu.

To je odpověď na poznámku: ohniva zed - firewall

Jiří Vyhnalík,2014-01-26 14:36:35

Jc Bill,2014-01-26 23:18:58

V tomto případě ale máme vedle "paradoxu firewallu", tedy problému některých vědců si to představit, ještě i ""opravdovou"" "wall of fire" (kterýžto pojem, mám dojem, použil Hawking dokonce dřív) viz. http://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/smrt-u-cerne-diry-kazdy-vidi-neco-jineho-7092/
a http://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/cerna-dira-a-rozpad-reality/

Moje představa

Martin Jahoda,2014-01-26 14:08:23

Já jsem si vždy představoval, že v černé díře se veškerá hmota změní na velmi hustou čistou energii, která z hlediska informace obsahuje všechny možné stavy hmoty (informace o hmotě), která do černé díry vnikla. Kdybychom tady černou díru rychle roztáhly, nebo kdyby uvnitř černé díry náhle vznikl, třeba uprostřed, dky gravitaci prostor s nízkou hustotou energie, tak by se v ní začala měnit energie na hmotu a tím na časoprostor a mohl by "uvnitř" vzniknout celý vesmír. Aby to fungovalo musí mít fotony - což jsou částice, které považuji za čistou energii, schopnost působit gravitačně na své okolí. Z toho pak plyne, že takzvaná temná hmota není nic jiného, než gravitační působení fotonů vyzářených ze všech objektů, které ve vesmíru jsou. Taky by z toho plynulo, že na větší vzdálenosti se mohou fotonové proudy, zářící třeba paralelně z několika galaxií navzájem gravitačně přitahovat a zakřivovat a že svazek fotonů by měl ovlivňovat měření gravitační konstanty

Fotóny

Milan Závodný,2014-01-26 21:26:10

nie sú temná hmota. Dokážeme ich totiž bez problémov registrovať /astronómia o ničom inom ani nie je/. A pomer hmotnosti fotónov a baryonickej hmoty je zrejme vysoko v prospech hmoty, nie žiarenia.

Mate pravdu

Martin Jahoda,2014-01-27 17:18:15

V me uvaze je chyba, protoze fotony vznikaji prakticky premenou hmoty na energii a aby jich bylo hmotnosti tolik koik vidime tak by se musela ta hmota uz davno na ne premenit a to by uz ty fotony byly mimo dosah galaxii a nemohli by je ovlivnovat tak jak to vidime.... Pak uz zbyva jen moznost ze jde o normalni hmotu ale ta je tak studena, ze ji prakticky nelze pozoravat jinak nez gravitacnim pusobenim. V t pripade by ale zase obcas meli vznikat hvezdy i v mistech kde nepozorujeme zadne oblaka plynu... Jakoby z niceho...

ohniva zed - firewall

Tomáš Čech,2014-01-26 09:27:31

Myslim, ze termin firewall uz je natolik zazity, ze pouziti prekladu spise mate...

Jiří Vyhnalík,2014-01-26 14:29:26

V čom so Stephenom nesúhlasím a v čom áno

Perrin Gallernau,2014-01-26 01:57:00

Nikdy som nesúhlasil, z jeho tvrdením, že vesmír mohol vzniknúť z ničoho.
Vždy som súhlasil s názorom, že analogiu singularity Veľkého tresku možno skúmať skúmaním Čiernych dier. K tomu som dospel nezávisle na Havkingovi a som preto na seba náležite hrdý.
Čo mi k tomu dvíha sebavedomie?
A)Nedávny článok na OSEL, ktorý potvrdil, že meranie deformity elektronu ako ideálnej gule, neprinieslo pozitívny výsledok. Tým dostala Teoria strún riadny výprask. To ma maximálne ukľudnilo i keď asi nie naveky.
B)Odhodlanie Stephena nahradiť horizont udalostí zdanlivým horizontom udalostí.
C) Priznanie si omylu (ako svojho času aj Einsteinovo priznanie o kozmologickej konštante) o vzťahu informácie a Čiernej diery

Čo ma irituje a čo ma ukľudňuje?

Perrin Gallernau,2014-01-26 02:00:28

Teda kľud a iritácia

Perrin Gallernau,2014-01-26 02:11:44

Vždy ma prejde chuť venovať sa fyzike, keď vidím nakreslený zakrivený časopriestor okolo zemeguľe ako prevalenú sieť pod Zemou s exponenciálne sa zmenšujúcimi sa štvorcami siete so vzdaľovaním sa od Zeme, do roviny kolmej na os rotácie Zeme.
Ja dúfam, že ten deformovaný časopriestor je symetricky obklopujúci akúkoľvek guľu s gravitačným pôsobením.
Vždy sa ukľudním, keď si zo školy spomeniem na Poytingov žiarivý vector, ktorý okrem iného hovorí, že el.napätie možno merať na povrchu vodičov, že el. prúd tečie vo vodičoch, ale energia samotná sa šíri dielektrikom - teda mimo vodičov.

Priamočiaro k transformácii energie a hmoty

Perrin Gallernau,2014-01-26 02:22:59

Ak si teda uvedomím, že energia si nemusí robiť nárok na priestor, hmotu a ani čas
ak si uvedomím, že rovnica E = m×c2, hovorí o alternácii energie a hmoty
ak si uvedomím Hawkingove žiarenie vychádzajúce z Čiernej diery a odmietnem jeho Ohnivú stenu
Potom to, čo sa deje v singularite ma nemusí zaujímať a popisujem iba stavy pred a po nej.
Pred singularitou je svet energie bez hmoty, času a priestoru a za ňou je svet hmoty, času a priestoru.

Zase Hawking

Martin Plec,2014-01-26 00:54:00

Je zvláštní, že zase Hawking. Pochybuji, že je ten člověk inteligentnější než stovky dalších odborníků, kteří se problémem zabývají, dohromady. Ale asi má větší odvahu nést svou kůži na trh. A asi je mu i více nasloucháno.

Drahá informace je taky informace

Pavel Bílek,2014-01-26 00:51:52

Když je černá díra dostatečně velká, tak do ní můžeme vletět, aniž by nás roztrhala. Můžeme si prohlédnout, co tam vlétlo před námi, pouze za tu cenu, že ven se dostaneme rozdrobení na Hawkingovo záření. To, že nás informace bude stát život, znamená, že z fyzikálního hlediska se o informaci nejedná?

Uvaha laika, ktorý tým trpí už roky

Perrin Gallernau,2014-01-26 00:50:35

Ako fyzikálne vysvetliť prevrátenú hodnotu rýchlosti svetla? Lebo ak E = m×c2 potom:
Energia sa má k rýchlosti svetla tak, ako sa má hmota k jeho prevrátenej hodnote.
E : c = m : (1/c)

Xavier Vomáčka,2014-01-27 11:49:53

Netrpte. c je konstanta úměrnosti. A to jen a pouze proto, že si lidé vymysleli a zcela náhodně zvolili jednotky metr, sekunda a kilogram. V tzv. přirozených jednotkách je vždy E = m a to bez konstanty úměrnosti. Mrkněte na wiki na "Přirozená soustava jednotek".