Po účasti na obědě hrazeném farmaceutickou firmou, lékaři navyšují recepty  
Výsledky výzkumu na Cornell University nevrhají na praktiky farmaceutických firem, a nebo spíš na jejich účastníky, zrovna nejlepší světlo. Po účasti na marketingové akci totiž lékaři předepisují více léků právě té firmy, která jim náklady hradila.

Colleen Carey, první autorka studie. Cornell University. Kredit: Cornell. 
 https://www.human.cornell.edu/people/cmc528
Colleen Carey, první autorka studie. Cornell University. Kredit: Cornell.

Podle vyjádření Colleen Carey, analytičky na Cornell University, veřejně dostupná data vydala svědectví o tom, že po marketingových akcích vzroste v následujícím roce odbyt léků firmy pořádajících takové akce, v průměru o čtyři procenta.

 

Sarah Miller, Michigan University. Kredit „M“.
https://michiganross.umich.edu/faculty-research/faculty/sarah-miller
Sarah Miller, Michigan University. Kredit „M“.

Závažným zjištěním studie je, že přitom není pravda to, čím představitelé firem své praktiky obhajují. Že totiž akce směřují k tomu, aby lékaři předepisovali léky vyšší kvality. Ze studie vyplynulo, že naturální platby lékařům k něčemu takovému nevedou. Prodejní záznamy totiž žádný přesun k lékům vyšší kvality nepotvrzují.


Také s dalším častým argumentem organizátorů těchto akcí, že jsou jejich akce vzdělávací, jsou poznatky značně na štíru. Podle studie, na níž se kromě Careyové z Cornell University podíleli Ethan Lieber z University of Notre Dame a Sarah Miller z University of Michigan, akce na profesním konání lékařů nic nezměnily. Nepodařilo se totiž zjistit žádný důkaz, který by argument vzdělávací hodnoty potvrzoval.

Ethan Lieber, ekonom, University of Notre Dame. Kredit: University of Notre Dame. https://economics.nd.edu/faculty/ethan-lieber/
Ethan Lieber, ekonom, University of Notre Dame. Kredit: University of Notre Dame.

 

Neméně závažným poznatkem je, že analýza prodeje léků ukázala, že lékaři si zachovali předepisovací trend, který měli před účastí na marketingové akci, nicméně to, co se u nich ale změnilo, byl počet pacientů, kterým lék začali předepisovat.


Zmíněným šťouralům ve firemních marketingových praktikách vyšlo, že proplácení nákladů spojených s účastí lékařů na marketingových akcích se následkem zvýšeného odbytu už následující rok firmám několikanásobně vrátí. Na každý vložený dolar věnovaný proplácení výdajů lékařům, se firmě v průměru vrací 2,64 dolarů.

 

Závěr studie

Nenalezli jsme jasné důkazy toho, že by proplácení takových akcí lékařům bylo pro pacienty škodlivé. Můžeme však prohlásit, že se zjevně nezdají být prospěšné.“

Poznámka: Studie vznikla díky finanční podpoře nadace Roberta Wooda Johnsona.

 

Literatura

Colleen Carey et al. Drug Firms' Payments and Physicians' Prescribing Behavior in Medicare Part D. NBER Working Paper No. 26751, February 2020.

 


 

Komentář osla.

Otázkou je, jak si vysvětlit zjištění jiných autorů, kteří, na rozdíl od zde prezentované návratnosti hostitelské investice ve výši 164 %, došli k číslům 200 až 1700 %...

Datum: 19.02.2020
Tisk článku

Kontrakt (dohoda) jako předpoklad reedukace žáka s poruchou emocí a chování... - Jařabáč Ivan
 
 
cena původní: 225 Kč
cena: 225 Kč
Kontrakt (dohoda) jako předpoklad reedukace žáka s poruchou emocí a chování...
Jařabáč Ivan
Související články:

Hippokratés: Raději šťávy než filosofii     Autor: Zdeněk Kratochvíl (05.08.2019)
Symposium     Autor: Zdeněk Kratochvíl (02.10.2019)



Diskuze:

A proč by tomu mělo být jinak

Jan Krásenský,2020-02-22 11:51:02

v případě očkování.
(nezpochybňuji očkování zvláště proti tetanu, obrně, pravým neštovicím..., jen jsem značně skeptický k motivům farmaceutických firem, zvláště pokud se vydávají za téměř charitativní organizace)

Odpovědět

.

Am Am,2020-02-19 18:05:49

Nelati to jen u lekaru. Podobna skoleni s nadstandardnim pohostinstvim a
chovanim hostitelu absolvuji v USA cesti novinari a politici. Nebo dostavaji ruzne
medaile a oceneni. Ale zadarmo to neni, projevi se tam vedomy ci nevedomy vliv.

Odpovědět

Z internetu, kde včera znamená již zítra.

Florian Stanislav,2020-02-19 15:31:28

Přeposílám, co mi přišlo včera v koloběhu e-mailů penzistů a dnes je o tom vědecká zpráva.
Diskuze mladého lékaře se zkušeným.
Je to myšleno jako vtip. "Říká mladý lékař staršímu kolegovi: "Těch chorob je tolik, jak je mám poznat?" Zkušenější lékař se usměje a říká: "Přijde kuřák, řekneš mu, že to má z kouření. Ožralovi, že z chlastu. Přijde tlusťoch, hodíš to na obezitu. U chcípáka na podvýživu. Když v práci dře nebo je sportovec, tak to prohlásíš za přetížení nebo přetrénování. Usedlému řekneš, že je to z nedostatku pohybu. Mladému, že jde o růstové problémy. Starému, že je to ve stáří normální. A co máš říci masožravým, vegetariánům, opáleným a neopáleným, to už snad chápeš sám, vždyť na co bys jinak měl ten čerstvý diplom. Vyúčtuješ si měření krevního tlaku a poplatky a hlavně mu nakonec předepíšeš hrst prášků od nejlépe platícího dealera. Když přitom bude remcat, že mu minule po těch prášcích bylo hůř a že mu nepomáhají, tak mu řekneš, že lékař jsi ty a ne on, že musí něco vydržet, že začnou zabírat až po delším čase, že je určitě bral nepravidelně nebo že je asi zapíjel alkoholem a ať je určitě bere dál. Když bude hodně otravný, vyměníš mu je za prášky od druhého nejlépe platícího dealera, poznamenáš, že tyto už jsou ty vůbec nejlepší, že jsou ze Švýcarska a budeš se u toho tvářit, jako bys mu je platil ze svého." Mladý:"No ale co když přijde zcela průměrný nekuřák?" Zkušený:"No potom ho, podle své nálady, buď prohlásíš za hypochondra a vyhodíš ho hned nebo řekneš, že je to psychosomatické a přihraješ ho kamarádovi psychiatrovi." Mladý:"Ale co když se ho ani potom nezbavím?" Zkušený: "V takovém případě ho pošleš na kolečko odborných vyšetření. A máš od něj pokoj nejmíň na rok. A kdyby i to náhodou přežil a ještě se k tobě vrátil, už bude dávno mít jiné starosti, nevzpomene si ani, jak se jmenuje, natož aby tě otravoval, že chce nějakou diagnózu a léčbu."
Já mám lékařku hodnou a vlídnou, očekává, že přijdu zase za dva roky kvůli řidičáku. Zeptá se, jestli beru nějaké léky. Když řeknu, že ne ani vitamíny, tak mi žádné léky nenabízí ani jak říká "televizní léky", což jsou asi ty co potřebují fest reklamu. Říká, že kostra člověka je stavěná na 50 let a artróza je neléčitelná. Takže jsem rád, že kostra přesluhuje 20 let vcelku dobře.

Odpovědět

To je zase objevna studie

Jaroslav Kohout1,2020-02-19 14:54:28

Ze na tohle nekdo zaplati studii mi prijde fakt mimo ... Farmaceuticky firmy asi davaj prachy (a sluzby) tem doktorum z lasky ...

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace