Americké letectvo poprvé svěřilo řízení letounu umělé inteligenci  
Realita překonala science-fiction. Důkladně vycvičená umělá inteligence ARTUµ byla velitelem mise letounu U-2. Poprvé v historii Pentagonu velel pilotovanému letounu stroj nadřazený lidskému pilotu. Jak se zdá, bojové letouny řízené umělými inteligencemi jsou nadosah.
Major letectva „Vudu“, zřejmě lidský pilot, zahajuje historický let s umělou inteligencí. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.
Major letectva „Vudu“, zřejmě lidský pilot, zahajuje historický let s umělou inteligencí. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.

Fanouškům Hvězdných válek a dalších science-fiction ság je jasné, že lidé touží pilotovat s umělými inteligencemi. Každý pilot Odboje má svého bachratého droida, který mu je k ruce. US Air Force to vědí dávno a už dlouho na tom pracují. Rádi by do kokpitů ke svým pilotům posadili syntetické kopiloty, kteří by mohli přinést velký užitek.

 

Návrat z první mise pod velením AI pilota. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.
Návrat z první mise pod velením AI pilota. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.

A podařilo se. Tedy nikoliv všechno naráz. Ale máme tu první vlaštovku. Podle dostupných informací US Air Force v úterý 15. prosince pustili k řízení sofistikovaného výzvědného letounu Lockheed U-2 umělou inteligenci. Je to poprvé v historii Pentagonu, kdy k tomu došlo. Svět se nezbořil, naopak. Je z toho významný milník ve vývoji letectva nové generace.

 

Umělá inteligence na palubě U-2 se jmenovala ARTUµ, což byl i její volací znak. Jako pípající popelnice nejspíš nevypadá, ale její tvůrci nepochybně Hvězdné války znají. Je to vlastně excelentní inteligence µZero, která si již poradila s šachy, hrou go nebo videohrami, aniž by do ní předem vložili pravidla. A jak se zdá, zvládla i pilotování U-2. Jeden detail je přitom velmi důležitý. Na rozdíl od dronů pilotů Odboje byla inteligence ARTUµ velitelem mise - tím, kdo měl rozhodující slovo. A zvládla to se ctí. Realita překonala science-fiction.

 

Pilotní umělá inteligenci vyráží vstříc budoucnosti. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.
Pilotní umělá inteligenci vyráží vstříc budoucnosti. Kredit: Luis A. Ruiz-Vazquez / US Air Force.

Historicky významný let představoval průzkumnou misi během simulovaného raketového útoku na leteckou základnu Beale Air Force Base v Kalifornii, kde sídlí strategicky významné průzkumné křídlo 9th Reconnaissance Wing US Air Force. Inteligence ARTUµ pátrala po odpalovacích zařízeních raket protivníka, zatímco lidský pilot sledoval hrozbu protivníkových letounů. Inteligence s pilotem přitom sdíleli výkonný radar letounu U-2. Byla to ale inteligence ARTUµ, kdo měl poslední slovo a kdo rozhodl, zda se zrovna budou lovit raketové systémy anebo zda se bude hlídat vlastní bezpečnost.

 

Pentagon se dlouhá léta trápil s digitalizací americké armády. Úsilí se ale nakonec vyplatilo. V US Air Force nastal velký zlom asi před 3 lety. Od té doby americké letectvo naplno žije v digitálním věku. A umělé inteligence k tomu samozřejmě patří. Pro inteligenci ARTUµ to 15. prosince byl jen malý krok. Její tvůrci z U-2 Federal Laboratory při velitelství Air Combat Command s ní totiž během intenzivní přípravy absolvovali více než milion simulovaných tréninkových misí. Pro armádu je to ale obrovský skok vpřed, který otvírá kokpity vojenských letounů přívalu umělých inteligencí. Nepochybně na sebe nenechá dlouho čekat.

 

Video: U-2 Spy Plane Pilot Lives On The Edge

 

Literatura

Popular Mechanics 16. 12. 2020.

Datum: 18.12.2020
Tisk článku

Související články:

Boeing vyvíjí autonomní stíhačku. Vzdušný boj už nikdy nebude stejný     Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2019)
Skyborg: US Air Force chce v kokpitech pomocnou inteligenci jako R2D2     Autor: Stanislav Mihulka (20.03.2019)
Bojový tryskový dron Loyal Wingman poprvé testoval motor     Autor: Stanislav Mihulka (23.09.2020)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku








Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace