Nová hypotéza: Je Oumuamua lívancem zmrzlého dusíku z exopluta?
Kde se vzal mezihvězdný návštěvník ʻOumuamua? Podle nové hypotézy ho na cestu odpálila kosmická srážka, ke které došlo asi před půl miliardou let, na exoplanetě či trpasličí exoplanetě podobné Plutu. Ze své rodné soustavy se za tu dobu ʻOumuamua dostal až k nám. Škoda, že jsme ho neměli možnost prozkoumat zblízka. Snad příště.
Lívanec zmrzlého dusíku. Kredit: William Hartmann/ASU.

Příběh prvního objeveného mezihvězdného návštěvníka, tedy objektu 1I/ʻOumuamua dostává rozměr shakespearovského dramatu. A není divu. Těleso, které přilétlo z končin mimo Sluneční soustavu, má hodně divné parametry a teď už nám zase uniká z dosahu. Kolem původu takové návštěvy se roztočila celá řada hypotéz, včetně pořádně odvázaných. Každopádně se zdá, že to bude něco mimořádného.

Steven Desch. Kredit: ASU.

Odborníci americké Arizona State University (ASU) navrhují, že objekt ʻOumuamua, který jsme poprvé detekovali v říjnu 2017, by mohl být bizarně tvarovaným kouskem exoplanety nebo spíše trpasličí exoplanety, jako je naše Pluto. Měl by to být takový lívanec ze zmrzlého dusíku.

Steven Desch a Alan Jackson jsou přesvědčeni, že jejich model vysvětluje všechny podivnosti, které provázejí neobyčejného návštěvníka Sluneční soustavy. Podle nich je to prostě kus dusíkového ledu, pravda zvláštního tvaru, který se zřejmě dostal do vesmíru při kataklyzmické srážce, co postihla nějaké exopluto.

Scénář příběhu objektu ʻOumuamua. Kredit: S. Selkirk/ASU.

Badatelé detailně analyzovali různé typy ledu a jejich chování, kdyby cestovaly Sluneční soustavou jako ʻOumuamua. Uvažovali přitom i rozměry a tvary takového kusu ledu. Nakonec dospěli k závěru, že pozorování objektu ʻOumuamua nejlépe odpovídají lívancoidu z dusíkového ledu. Odhadnuté albedo takového lívance nejvíce připomíná povrchy Pluta nebo Tritonu, které jsou pokryty dusíkovým ledem.

Podle autorů studie je nejvíce pravděpodobné, že se objekt ʻOumuamua vydal do vesmíru po kosmické srážce, ke které došlo asi před 500 miliony lety, v nějakém jiném planetárním systému. Na Zemi v té době probíhalo období kambria a náš předek vypadal jako něco, s čím byste raději nešli do kina. Ta srážka měla objekt ʻOumuamua odpálit pryč z jeho rodného systému. V roce 1995 vstoupil do Sluneční soustavy, kterou zase opustí kolem roku 2040, aniž bychom ho kdy viděli zblízka. Podle Desche a Jacksona by ʻOumuamua měl mít rozměry cca 45 krát 44 metrů a tloušťku asi 7,5 metrů. Dusíkový ledovec je vlastně podobný hypotéze s vodíkovým ledovcem, která byla navržena loni. Led z dusíku je ale mnohem snáze představitelný.

Jak se zdá, objekt ʻOumuamua se mohl chovat divně, aniž by to byla mimozemská sonda. Avi Loeb, propagátor technologického původu objektu ʻOumuamua, bude nejspíš smutný, ale přežije to. Je to snílek, nikoliv idiot. Na druhou stranu, aby si autor textu rýpl, počet doposud spolehlivě detekovaných lívanců dusíkového ledu z exopluta ve Sluneční soustavě byl úplně stejný jako počet spolehlivě detekovaných mimozemských sond. Ať tak či onak, ʻOumuamua zůstává fascinujícím objektem, který by nás mohl značně inspirovat, v mnoha ohledech.

Video: Interstellar object 'Oumuamua