Lovci sekvencí vydolovali nebezpečné viry v datech zemědělské laboratoře ve Wuchanu
Pandemický koronavirus je nepochybně přírodního původu a se vší pravděpodobností pochází z netopýrů. Objevy sekvencí přimísených do rutinních sekvencí rýže, bavlny nebo myší z obyčejných laboratoří ale ukazují, že v Číně mají doslova horkou půdu pod nohama, plnou záludných koronavirů a že je to riziko, s nímž musíme počítat.
Čínská krajina je plná koronavirů. Kredit: mattthewafflecat (Pixabay) / Futurism.

Navzdory neustálým výzvám domácích i zahraničních odborníků naše administrativa neustále bohorovně ignoruje čtení sekvencí pandemického koronaviru, které je nezbytné pro monitorování šíření variant covidu. Přitom se stále častěji ukazuje, jak zásadní a důležité čtení sekvencí je a to nejen pro proklatý koronavirus SARS-CoV-2. Množí se objevy, které přispívají k pochopení celkové situace a mohou být i varováním do budoucna.

Mezinárodní tým v těchto dnech ohlásil pozoruhodný a zároveň mrazivý objev sekvencí řady virů, které je možné hodnotit jako potenciální hrozby, včetně doposud neznámých koronavirů. Nejsou ale vytažené z netopýrů či nějaké podobné havěti, nýbrž z přečtených rostlinných a živočišných genomů ze zemědělských laboratoří ve Wuchanu a dalších čínských městech.

MinION Portable Gene Sequencer, čtení sekvencí 3.generace. Kredit: Mary Mark Ockerbloom / Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0

Kdo kdy přičichl ke čtení rostlinných genomů, tak jistě tuší, jak hrozná je to práce. Genomy rostlin a obzvláště pěstovaných plodin jsou až barbarsky ohromné. Obvykle je to sisyfovský úkol. Zároveň není divu, že se při takovém masivním čtení do sekvencí přimotá spousta kontaminací, které mohou pocházet například ze souběžných projektů v dané instituci.

Daoyu Zhang, u něhož je nezvykle uvedené namísto instituce „independent genetics researcher“, a jeho kolegové prohledali genetické sekvence plodin, jako je rýže a bavlna, a také živočichů, jako je myš, které zveřejnily čínské zemědělské laboratoře v letech 2017 až 2020. Vytáhli z nich celé genetické sekvence známých i řady doposud neznámých virů. Vedle viru japonské encefalitidy JEV, tam byly neznámé koronaviry ze skupiny merbekovirů, například „HKU4-related Merbecovirus“, což je potvora dost blízká MERS, a také betakoronavirů, jako „HKU3-related Betacoronavirus“ nebo „SARS-WIV1-like Betacoronavirus“, tedy koronavirus nepříjemně blízký SARS.

Tržiště Huanan Seafood Wholesale Market v březnu 2020, již po uzavření. Kredit: Chinanews.com / China News Service / Wikimedia Commons, CC BY 3.0

Je to skutečně nečekaná záležitost. Rozhodně to nijak nenaznačuje, že by pandemický virus byl uměle vytvořený. Tomu věří opravdu jen hlupáci. Ani to nenaznačuje, že by Číňané nějak záludně manipulovali s koronaviry, a snažili se ohrozit celý svět. Ale odkrývá to doposud neznámé riziko, se kterým nikdo moc nepočítal. Zemědělské laborky, které čtou rýži nebo bavlnu, nejsou nijak zvlášť zabezpečené. Ani si nejspíš nijak extrémně nehlídají, co se dostane dovnitř nebo ven.

Zatím není vůbec jasné, že by se pandemický virus dostal mezi lidi touhle cestou. V neposlední řadě jde o pouhý preprint, který doposud neprošel recenzním řízením. Čtenáři si mohou snadno dohledat, že inkriminovaná zemědělská laboratoř ve Wuhanu funguje na Huazhong Agricultural University, jejíž areál je cca 20 km vzdušnou čarou od neblaze proslulého tržiště Huanan Seafood Wholesale Market, které sice nejspíš nebylo původním zdrojem, ale zasloužilo se o rozšíření pandemického viru. Přesto si ale lze jen obtížně představit, jak se člověk nakazí koronavirem z rýže nebo bavlny. Zásadním sdělením nicméně je, že v Číně je podle všeho celá krajina doslova prosáklá šíleným ekosystémem genomů koronavirů, jejichž evoluce neustále běží. Je nejspíš jen otázkou času, kdy se objeví další problém. Musíme být připraveni, snad lépe, než jsme byli teď.

Futurism 7. 4. 2021.