Americké letectvo testuje robotický nakladač hypersonických střel  
Letectvo blízké budoucnosti bude spoléhat na hypersonické střely. Do akce by je měly vozit bombardéry B-52 i další letouny. Problém je v tom, že hypersonické střely a další podobné systémy jsou dost těžké a obtížně se s nimi manipuluje. Klíčovým pomocníkem pozemního personálu letectva by se měl stát unikátní robotický nakladač munice MHU-TSX.
Test prototypu MHU-TSX. Kredit: US Air Force.
Test prototypu MHU-TSX. Kredit: US Air Force.

Představte si, že nějaká regionální mocnost spustí útok na spojence USA. Americké letectvo v dané oblasti nasadí bombardéry, které budou operovat z místních letišť. Budou sice použitelná, ale bez infrastruktury, která je nezbytná pro rozsáhlé operace bombardérů. S bombardéry tam bude jen omezený personál, který bude muset zvládnout přípravu letounů k akci.

 

Robotický nakladač MHU-TSX obsluhuje jeden operátor. Kredit: US Air Force / William Pugh.
Robotický nakladač MHU-TSX obsluhuje jeden operátor. Kredit: US Air Force / William Pugh.

Klíčovou součástí výzbroje bombardérů se stávají hypersonické střely. Například z bombardérů B-52H Stratofortress i dalších letounů by měl operovat vyvíjený hypersonický systém AGM-183A Air-launched Rapid Response Weapon (ARRW). Jsou to zbraně budoucnosti a určitě na ně dojde. Problém je v tom, že hypersonické střely jsou dost těžké. Společnost Boeing vyvíjí masivní pylon pro hypersonické střely, který se nikoliv náhodou jmenuje Hercules. Jeden pylon by měl nést tři střely ARRW anebo podobné střely. Celková hmotnost pylonu se střelami by měla být 9 tun. Jeden bombardér by měl nést dva pylony, což dohromady dělá téměř hmotnost nákladu, jaký unese vojenský nákladní letoun C-130J Super Hercules.

 

Bombardér B-52 při prvním letu s hypersonickou střelou ARRW v roce 2019. Kredit: US Air Force / Christopher Okula.
Bombardér B-52 při prvním letu s hypersonickou střelou ARRW v roce 2019. Kredit: US Air Force / Christopher Okula.

Nakládat takovou váhu, to by byl pro pozemní personál vpravdě herkulovský úkol. Proto US Air Force počítají s robotickým nakládacím systémem MHU-TSX, který je na práci s masivními hypersonickými střelami jako dělaný. Svou práci zvládne rychle, do značné míry autonomně a v podstatě na jakémkoliv letišti. Letectvo momentálně testuje prototyp tohoto robota, který vyvinula společnost Square One Systems Design se sídlem ve Wyomingu. Testy probíhají na letecké základně Barksdale Air Force Base v Louisianě, kde mimo jiné cvičí i posádky legendárních bombardérů B-52.

 

MHU-TSX využívá nehydraulické mechanismy, díky nimž dosahuje přesnějších pohybů. Při práci s municí je maximální přesnost rozhodně na místě. Při obsluze letadel na improvizovaných letištích to platí dvojnásob. Robotický nakladač by se ale mohl uplatnit i na klíčových základnách amerického letectva. Tam sice mají bohaté zkušenosti s obsluhou bombardérů, to ale neznamená, že by to byla procházka růžovým sadem. Šikovný a výkonný robotický systém by se jim tam určitě hodil.

 

Vývoj robotického nakladače MHU-TSX započal v roce 2019, v rámci projektu „Munitions Loading, Robotics, Supervised Autonomy, MHU-83, MJ-1, Tri-Sphere“. Zatím není jasné, kdy bude MHU-TSX k dispozici pro operační nasazení. Představuje ale významný pokrok na cestě k automatizované obsluze letounů US Air Force.

 

Literatura

The Drive / Warzone 21. 9. 2021.

Datum: 24.09.2021
Tisk článku

Související články:

Pozoruhodný americký vojenský dron X-61A Gremlin absolvoval první let     Autor: Stanislav Mihulka (25.01.2020)
Nová strategie US Air Force: Valkýry v kontejnerech     Autor: Stanislav Mihulka (09.03.2020)
Americké letectvo plánuje proměnit transportní letouny na bombardéry     Autor: Stanislav Mihulka (29.05.2021)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz