Čerstvý rekord tokamaku EAST: plazma 70 milionů °C na 17 minut  
Čínský tokamak EAST se vřítil do Nového roku s novým fúzním rekordem. Udržel plazma rozžhavené na 70 milionů °C, tedy asi 2,6 krát více horké než je nitro Slunce, po dobu 1 056 sekund, tj. 17,6 minut. Tak horké plazma na tak dlouho dobu zatím nikdo nezvládl. Je to další krok k tokamaku ITER.
Typický vzhled tokamaku EAST. Kredit: IPP.
Typický vzhled tokamaku EAST. Kredit: IPP.

Příznivci fúze slaví nový rekord, kterého dosáhl čínský tokamak EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak). Udržel plazma o teplotě 70 milionů °C po dobu 1 056 sekund, čili 17,6 minut. Žhavé plazma je zásadní pro řadu fúzních projektů, které se snaží napodobit motor, pohánějící naši hvězdu. Podobný reaktor, jaký ohřívá celou Sluneční soustavu, by jednou mohl zásobovat lidstvo bezpečnou a čistou energií.

 

Čínští operátoři tokamaku se zřejmě nezbytnými rudými hvězdami. Kredit: Chinese Academy of Science.
Čínští operátoři tokamaku se zřejmě nezbytnými rudými hvězdami. Kredit: Chinese Academy of Science.

Horko lze vnímat jako energetické vibrace atomů. Při extrémních teplotách jsou extrémní i tyto vibrace. Atomy se třesou jako šílené a srážejí se s takovou energií, že může dojít k fúzi jejich jader, čímž vznikne jiný atom. Pokud se toho účastní lehké atomy ze začátku periodické soustavy prvků, tak jako to dělá Slunce, například fúzí atomů vodíku na helium, vznikne atom, který je lehčí než původní atomy dohromady. Rozdíl ve hmotnosti se vyzáří v podobě energie.

 

V nitru Slunce panuje teplota kolem 27 milionů °C. Každou sekundu tam dochází k fúzi zhruba 620 milionů tun vodíku na cca 616 milionů tun helia. Zbývající 4 miliony tun hmoty se vyzáří jako energie. Jsou to úctyhodná čísla, která ale blednou vzhledem k velikosti Slunce. Ve skutečnosti je to jako kapička v moři a Slunce má ještě zásobu vodíku na téměř nepředstavitelné množství sekund fúze.

 

Plazma v tokamaku EAST. Kredit: Gao et al. (2017), Nuclear Fusion / Wikimedia Commons.
Plazma v tokamaku EAST. Kredit: Gao et al. (2017), Nuclear Fusion / Wikimedia Commons.

Malá část vyzářené energie přiletí k Zemi v podobě celého spektra elektromagnetického záření. Bez tohoto monumentálního zdroje energie by život, jak jej známe, pochopitelně nebyl možný. Tokamaky se snaží sluneční reaktor napodobit a my doufáme, že se tímto způsobem vyrobíme nějakou tu energii navíc.

 

Tokamak ITER ve Francii, pokud bude někdy dokončen, by měl dosáhnout teploty 150 milionů °C. Čínský EAST, který funguje jako podpora projektu ITER, už tuhle teplotu vlastně překročil a dosáhl 160 milionů °C, byť jen na 20 sekund. Loni (2021) si EAST připsal další rekord, když udržel plazma o teplotě 120 milionů °C po dobu 101 sekund.

 

Nešlo samozřejmě o výrobu fúzní energie a ještě dlouho nepůjde. Stále to jsou jen takové fúzní hrátky a vývoj technologií pro dlouhodobé udržení plazmatu. Nejnovější experiment na EASTu testoval jeho schopnost vydržet extrémní teploty plazmatu delší dobu, v tomto případě 70 milionů °C, přes 17 minut. Doposud žádné zařízení nezvládlo plazma o tak vysoké teplotě po dobu delší než 1000 sekund. Je to významný milník.

 

Literatura

New Atlas 4. 1. 2022.

 

 


 

Poznámka redakce: Doporučené video

Datum: 06.01.2022
Tisk článku

Související články:

Čína hlásí nový fúzní rekord: V tokamaku drželi plazma 102 sekund!     Autor: Stanislav Mihulka (09.02.2016)
Čínské umělé Slunce prorazilo hranici 100 milionů °C     Autor: Stanislav Mihulka (15.11.2018)
Čínský tokamak EAST dosáhl nového fúzního rekordu     Autor: Stanislav Mihulka (04.06.2021)
Zlom v cestě k inerciální fúzi a budoucím mezihvězdným pohonům     Autor: Vladimír Wagner (04.12.2021)
Předstihnou soukromá fúzní zařízení ITER?     Autor: Vladimír Wagner (12.12.2021)



Diskuze:

Básnická otázka:

Vladimír Bzdušek,2022-01-07 10:25:55

Ako reagovať na tento typ správ o pokrokoch vo fúzii?
Ak je bod "NULA" objavenie jadrovej fúzie, a bod "STO" je stav, keď
sa bude vyrábať 50% energie na Zemi priemyselne zvládnutou fúziou,
tak teraz sme kde?
Presnejšie, kde sme boli pred týmto článkom, a kde sme sa posunuli po tomto článku?
Koľko asi robí tento posuv?
Ešte inak: K článkom na Oslovi by mohol byť priradený
nejaký "impaktný faktor", koeficient, ktorý by článok charakterizoval
na nejakej stupnici tým, či ide o technickú realitu alebo absolútnu fantasmagóriu,
napr. urýchľovač po obvode Mesiaca.

Odpovědět


Re: Básnická otázka:

Petr V,2022-01-07 16:32:20

Studujte a pochopíte. Dtto tae.com a helion. AI neboli strojové učení nám ji zpřístupní.
Amíci i Číňané si své vysledky střeží.

Odpovědět


Re: Re: Básnická otázka:

Vladimír Bzdušek,2022-01-07 17:37:44

Keby len oni. Aj ja.

Odpovědět


Re: Re: Básnická otázka:

Vlasta Holeček,2022-01-09 11:36:23

Asi proto utajení se Čína i USA podílí na vývoji ITERu. Fůzní elektrárnu si nikdo sám nevyvine, to budou ještě desítky let bádání a testování.

Odpovědět

Prvních 5 vteřin

Petr Pinkava,2022-01-06 23:51:51

Čtu že komora tokamaku se poškozuje radiací a neutronama. Jak je teda možné že jde
vidět dovnitř ? Cožpak čidlo neshoří rychleji než stěna ?

Odpovědět


Re: Prvních 5 vteřin

Vladimír Wagner,2022-01-07 11:13:07

Pokud jde o magnetické udržení, tak tam se až na výjimky nevyužívá tritium a nedochází k fúzním reakcím. Neutrony a radioaktivita tak nejsou problémem Problémem může být horké plazma a jiné formy záření, než je to z radioaktivity. To, kde a jaká sonda vydrží a jak dlouho, je dáno její konstrukci a umístěním v komoře.
I ve skutečném tokamaku (komoře pro inerciální fúzi) neodejdou vnitřní části komory okamžitě), poškození se hromadí postupně.

Odpovědět


Re: Re: Prvních 5 vteřin

Petr V,2022-01-07 16:35:52

Není možnost jako u vver reaktorů žíhání?

Odpovědět

Jiří K.,2022-01-06 22:02:13

Ja jsem vuci te fuzi nejak skepticky. To se porad jenom pise, ceho se dosahlo, ale porad nikde nic pouzitelneho.

Aby nahodou jedno nekdo neprisel s fyzikalni formulkou dokazujici, ze to na Zemi neni prakticky realizovatelne. Neco jako kdyz ve Vesmiru se neda pohybovat jinak, nez vystrelovani hmoty dp nejakeho smeru, a taky se dlouha desetileti lidi pokouseli sestrojit fancy pohony, ktere by fungovaly na nejakem zvlastnim principu.

Odpovědět


Re:

Jiří K.,2022-01-06 22:02:59

(a pokouseli e o to zbytecne)

Odpovědět


Re:

Jiří K.,2022-01-06 22:06:03

A nevim, jestli je to osel.cz, ale nejak v te vede zacina byt nuda. Ze se nepodivame nikdy za Slunecni soustavu uz vsichni vi, od dob teorie ralativity a popsani cernych der, nic zajimvaho nevzniklo. Ani v te kvantove fyzice nakonec nic zajimaveho nevidim, sice se tam cosi pohybuje rychleji nez svetlo, ale neporusuje to zakony kauzality (rikam to dobre?), takze to stejne nema na nic, co clovek dela a chce, vliv. Nuda.

Odpovědět


Re: Re:

Vladimír Wagner,2022-01-07 10:57:44

Váš příspěvek mě fakt docela pobavil. Je vidět, že jste nejspíše slepý a hluchý. Nebo prostě vývoj ve vědě vůbec nesledujete. Připomenu jen pár věcí z poslední doby, které se týkají pouze oblastí, na které se zaměřuji. Přímé potvrzení existence gravitačních vln a černých děr je něco, na co se čekalo sto let a je to fantastický zlom. Stejně jako potvrzení původu velké části krátkých záblesků gama. Objev Higgse, dovršení budování a dramatický posun v přesnosti znalosti Standardního modelu hmoty a interakcí. Potvrzení oscilací neutrin a komplexní popis směšovacích parametrů, který by se měl právě díky velmi různorodých experimentů v nejbližších letech dovršit. Dramatický posun v přenosu kvantové provázanosti na stále větší vzdálenosti a dopady stále dokonalejšího poznání v této oblasti pro vývoj kvantové kryptografie a počítačů. Pokud se podívám na aplikace, tak posun ve využívání a aplikacích fotovoltaiky i dramatický posun v její kvalitě i u baterií je opravdu obdivuhodný. Stejně jako v dalších oblastech elektronizace naší společnosti. Totéž v oblasti materiálů, což má dramatické dopady v obrovské škále oborů. Na společnost to má obrovské dopady. A snad ještě větší skok je v biologických vědách, ale k tomu se fundovaněji může vyjádřit někdo jiný. Opravdu se mi zdá, že musíte být totálně slepý a hluchý.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Martin Žulkevič,2022-01-07 11:50:57

Tak jsme detekovali gravitační vlny. Ok. Ale v otázce fungování gravitace nás to stejně neposunulo ani o píď, víme stále jen to, že když nám spadne řízek z talíře, skončí na podlaze, pokud pes nebude rychlejší. O podstatě částic také víme prd, pořád dokola kreslíme jakési kuličky barvy modré, zelené a červené. Vše nám funguje na papíře a zhruba to popisuje svět kolem nás, ale podstatu skutečnosti neznáme, jen spekulujeme, že takhle to asi nějak bude, měření to skoro potvrdilo. Každý převratný článek na oslu končí převratným sdělením, že se budeme těšit na další objevy a následné využití. K pobavení jsou články o nových převratných bateriích, které nikdo neviděl. Ale třeba se někdy dočkáme praktického využití. Zatím nám kobalt stále těží děti v dolech v Africe.
Nechci nějak špinit tyto stránky, jsem vděčný, že si mohu přečíst něco o vědě a ne jen o vraždách demonstrantů a Covidu, jak informují média, ale do jisté míry příspěvek pana Jiřího chápu. Co nechápu, je Vaše nenávistná reakce typu středověké inkvizice. Každý má nárok na názor a není hned nutné někoho obviňovat se slepoty a hluchoty.
Howgh, teď si jdu dát ten řízek a raději si ho přidržím palcem, aby gravitační vlna nenasytila mého psa...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Vladimír Wagner,2022-01-07 12:19:56

Víte pane Žulkeviči, z Vašeho příspěvku (a ostatně i u pana Jiřího K.) je vidět, že tomu, co je věda, lidské poznání, jaká je jeho podstata a limity, nerozumíte. Věda a poznávání je nekončící proces a vždy budete "pouze" reálný svět popisovat´. Vždy budete moci říci, že o jeho podstatě víme prd. A vždy budeme jen kreslit (reálně nebo v duchu) nějaké "kuličky", kteréžto kreslení nám bude umožňovat popsat a předpovídat děje v minulosti a v budoucnu. Nic více a nic méně. Jen to dokážeme stále přesněji. A navíc naše představy dokonce často budou pořád využívat zjednodušení, i když víme, že zjednodušení jsou. Pořád se využívá a bude Bohrův model atomu, Newtonova mechanika, představa, že rozptyl elementárních částic si lze představit v analogii s kulečníkem. Víte, vědu dělám, vědu vyučuji a popularizuji. Proto si myslím, že na jeho i Váš příspěvek reagovat musím. V příspěvku Jiřího K., a i tom Vašem, není nic konkrétního, co by mělo nějaký smysl a neslo nějakou reálnou informaci. A jeho jediným cílem je někoho naštvat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Josef Šoltes,2022-01-08 23:42:16

Hm, já tedy rychlost světla jako problém nevidím. Ne ve chvíli, kdy se podaří mé já digitalizovat a tím pádem budu prakticky nesmrtelný, případně se podaří moji biologickou schránku opravovat téměř donekonečna nebo bude reálné využívat praktickou stázi a tím pádem fakticky skákat v čase. Tohle jsou všechno technologie, které jsou reálně na spadnutí a do 50 let je tu téměř s jistotou máme.

Odpovědět


Re: Re:

Petr V,2022-01-07 16:39:53

Právě teď prochází fyzika revolucí jako za newtona nebo einsteina...
https://teslaxnews.com/spacex-nasa-finally-reveal-new-light-speed-engine/

https://twitter.com/memcculloch?t=o29YB2d7CFJDQeALYN0yxg&s=09

To že vám to nenosí na stříbrném podnose není chyba na vysílání..

Odpovědět


Re: Re: Re:

Vladimír Wagner,2022-01-07 17:16:30

Pane PetřeV, o těchto typech motorů jsem psal třeba zde: https://www.osel.cz/9118-jak-vypada-situace-okolo-mikrovlnneho-em-pohonu.html , a zdá se mi, že od té doby nenastal v této oblasti žádný znatelný pokrok. Jsem k této oblasti velice skeptoiký. Ale uvidíme.

Odpovědět


Re: Re:

Lubomír Oršulík,2022-01-07 21:19:34

Ono se děje, ale svět vědy to jaksi ignoruje neb se to nevleze do škatulky:
¨https://brilliantlightpower.com/tpv-suncell-test/
https://ecat.com/ecat-sklep

Odpovědět


Re: Re: Re:

Petr Neuman,2022-01-08 08:54:33

No jiste, na svete probihaji miliardy dolaru investic do Fuze, ale tyhle chudacky vedci ignorujou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Lubomír Oršulík,2022-01-08 09:41:47

A teď si představte, že to náhodou bude fungovat (SKLep má za měsíc 600000 předobjednávek a zbývá 400000 do zahájení výroby) a ty miliardy skončí v...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Malomestak Veliky,2022-01-09 09:54:26

Byl bych rád kdyby to fungovalo, ale jsem velmi, velmi skeptický.
Viz ty nejkřiklavější případy:
https://newenergytreasure.com/2020/08/07/andrea-rossi-fraudster-or-just-incompetent/
https://www.forbes.com/sites/markgibbs/2013/05/30/rossis-a-fraud-no-hes-not-yes-he-is-no-he-isnt/
https://scienceblogs.com/startswithabang/2011/12/05/the-nuclear-physics-of-why-we/

Ten člověk je profesionál. Prostě neustále říká že něco dodá tak přesvědčivě, že dostává dost peněz na to aby mohl více a více lidem tvrdit že něco dodá. Dělá to tak už opravdu dlouho, jak je popsáno ve článcích výše (a spoustách dalších nalezených na prosté heslo "andrea rossi").

Příklad jeho článku je taky dobré sem dát:
https://www.researchgate.net/publication/330601653_E-Cat_SK_and_long-range_particle_interactions
Článek je plný vágní teorie a nicneříkajících vět typu "The formation of these cluster may be associated to a localized Vacuum polarization generated by a rapid radial charge displacement." a o experimentu je zde jediný odstavec. Není divu že to nikdo nezreprodukoval!

Hrozně rád bych věřil že něco takového (elektrofúze a podobné "studené" techniky) jde realizovat, ale tohle je dost na hraně, a na rovinu mezi námi: když vám někdo řekne že za $250 vám dá 250g krabičku co vyrobí 10MWh než je ji třeba dobít, ale "jednou", protože to je vždy (již přes 10 let) jen "předobjednávka", co si o tom budete myslet?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Lubomír Oršulík,2022-01-11 10:01:03

No, já si nemyslím nic. Počkám až těch předobjednávek bude milion, jestli se rozjede výroba. Vzhledem k tomu, jak rychle jich přibývá, tak by se to mělo stihnout do jara. A ono se to nedobíjí, není to baterka, za víc jak 10 let to pravděpodobně přestane fungovat.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Malomestak Veliky,2022-01-11 16:50:32

No, nemyslíte si nic, to je právě ono. Předpokládám ovšem že myslíte natolik, že jste mu ty peníze neposlal. Ještě jednou to zopakuju, s opravou:

když vám někdo řekne že za $250 vám dá 250g krabičku co vyrobí 10MWh za 10 let, ale dá vám ji "jednou až rozběhne výrobu", protože to je vždy (již přes 10 let, viz celá řada projektů co prodal Andrea Rossi investorům) jen "předobjednávka", co si o tom budete myslet? Že je to zázračný nový zdroj energie, který vědci jen nepochopili a jsou proti "ze závisti", nebo že je to jen habaďůra na nemyslící ale zasněné majitele obnosů peněz, aby měl Andrea Rossi za co kupovat luxusní rezidence?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Malomestak Veliky,2022-01-11 17:08:40

A propos, to že to "není baterka" vím a doporučuju přečíst některé z těch článků co jsem odkazoval. Je to hodně zajímavé a poučné, jak Forbes, tak Scienceblogs nebo New energy treasure. Těch 10MWh jsem odhadl, protože jako obvykle u těchto "objevů" je popis prázdný a blekotá něco o téměř nekonečně fungujícím 100W zdroji stejnosměrného proudu (s případným střídačem, který s velkou pompou umožňuje přikoupit). Když nebude "klientům" stačit 10 let, přidá. Ono jestli to teď vychází na 8MWh nebo 10MWh je asi úplně jedno.

Jako dítě jsem četl krásnou knížku "Zajímavá fysika", kde byly popsány řady pokusů o profit na téma "perpetuum mobile". Pokaždé když něco takového vidím, tak si na tu knížku vzpomenu, a doufám že "tentokrát je to jinak, teď už to bude doopravdy fungovat".. Ještě nikdy nefungovalo.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Malomestak Veliky,2022-01-11 17:21:21

(a dost možná jsem s odhadem dost podstřelil, zkuste si to spočítat, možná budete valit oči a přemýšlet o kolik gramů bude asi ta krabička na konci lehčí, po spálení hmoty na tu enormní energii)

Odpovědět


Re:

Igor Němeček,2022-01-06 22:55:28

Zábavný příspěvek.

Odpovědět

Nevím ale

Pavel Aron,2022-01-06 17:30:00

Nevím ale mě připadá slibnější cesta fúze s využitím laseru. Hlavně si myslím, že je tam snazší to dovést do komerčního využití. U Tokamaků se stále snažíme více méně napodobovat podmínky na Slunci, což je technicky hodně ale opravdu hodně obtížné. A dotáhnout to ještě do stádia komerční využitelnosti ?

Odpovědět


Re: Nevím ale

Karel Pohl,2022-01-06 19:25:00

Lasery jsou mimo. Jako rentgenový zářič docela dobrý, ale tím si doma moc neposvítíte. 1) Aby to mělo nějaký ucházející výkon, tak musíme dosáhnout frekvence výbuchů řádově v jednotkách Hz (zatím jsme na jednom výbuchu za šichtu - 8 h.) 2) Zatím jsem nedosáhli rovnoměrného stlačení. 3) Kde sehnat tak výkonný laser a nekrást? Je potřeba výkon kolem 5 MJ / 15 Hz - NIF je na 1,8 MJ / 8 hodin, resp. 0,1 kJ / 10 Hz (ELI). 4) velká část energie odchází v námi nevyužitelné formě 5) pak jsou tu ty zatrolené nabité alfa částice s vysokou kinetickou energií. Při frekvenci 15 Hz by materiál reaktorové nádoby vydržel pár minut. Možná najde využití armáda, ale pro fúzi, jakožto zdroj energie, v dohledné době určitě ne.

Odpovědět


Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-06 20:20:43

Inerciální fúze s využitím fúze je od realizace vzdálena zatím opravdu mnohem více, než je tomu u fúze pomocí tokamaků. Psal jsem o tom zde: https://www.osel.cz/12051-zlom-v-ceste-k-inercialni-fuzi-a-budoucim-mezihvezdnym-pohonum.html

Odpovědět


Re: Re: Nevím ale

Z Z,2022-01-06 21:34:10

No ale že je fúzna elektráreň s tokamakom "blízko k realizácii" sa tvrdí už viac ako 50 rokov.
Pri vyvolaní fúzie laserom môžu už skúmať rovno fúziu, netreba robiť náhradné pokusy bez "paliva", aby im rádioaktivita neožiarila najdrahšie časti zariadenia, fúzny "kotol" je ďalej od drahých laserov.
Treba "len" zvýšiť frekvenciu výbojov a výkon lasera čo nemusí byť až tak vzdialené, keď to vyzerá, že aj toto je dosiahnuteľná cesta k fúzii.

Odpovědět


Re: Re: Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-06 22:05:41

Pan ZZ. bylo by strašně fajn, kdyby jste o problematice, ke které chcete diskutovat, alespoň něco malinko věděl. Pak byste nepsal jen totálně hloupé nesmysly. O inerciální i magnetické udržení se lidstvo snaží zhruba stejně dlouho. Zdroje energie a magnety jsou jsou také daleko od komory. Pokud by nebyl výboj jednou za den, ale byly by desítky za sekundu, jak by to potřebovala fúzní elektrárna, tak by byl s radioaktivitou a radiačním poškozením komory vlivem neutronů stejný problém jak u tokamaků. On by byl stejný počet fúzních reakcí a i stejný počet vznikajících neutronů. Mám ale dojem, že takoví jako Vy, nejen, že nic neví, ale ani se nesnaží něco se dozvědět a pochopit. Je krafají, co jim slina na jazyk pošle.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Z Z,2022-01-06 23:48:34

Ja v príspevkoch aj upozorním, že som v tom laik, teda v teoretickej fyzike, nie v elektrotechnike, aby sa nebrali moje príspevky príliš vážne,
To, ako je ktorý koncept starý, nemusí byť rozhodujúce, kedy sa presadí.
Aj koncept elektromobilu s elektrobatériou je starší než súčasných spaľovacích motorov, no pomaly sa presadzuje až teraz (v cestnej doprave), keď elektrobatérie začínajú dosahovať potrebné parametre.
Podobne to môže byť aj pri inerciálnej fúzii, keď to vyzerá, že lasery môžu dosiahnuť potrebný výkon a iné parametre.
Nazdávam sa (laicky), že komora tokamaku musí byť oveľa drahšie a zložitejšie zariadenie než prípadná komora, do ktorej by smerovali výkon lasery, teda by bolo ľahšie ju opraviť či celú vymeniť po poškodení radiáciou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-07 10:36:53

Zmínkou, že koncept inerciální fúze je stejně starý jako koncept magnetické fúze, jsem reagoval na Vás, nyní jste tedy potvrdil, že Vaše tvrzení v příspěvku, na který jsem reagoval, moc smyslu nemělo. Jinak reálně opravdu nezačalo inerciální udržení nyní to magnetické nějak dohánět. Problém s ochranou vnitřního povrchu komory, konverzí kinetické energie neutronů na tepelnou, přenosem tepla a jeho případnou údržbou se opravdu pro inerciální udržení od toho magnetického příliš neliší. To, že to teď pro někoho zdánlivě takto nevypadá, je dáno tím, že máte pouze jeden výstřel laseru za den.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Petr V,2022-01-07 16:44:40

Pane wagner, prestaňte diskutující ponizovat je to nedůstojné.
Nastudoval jste si informace k helionu a tae.com?
To že nechcete hledat na internetu neznamená, že fúzi nezvládli.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-07 17:18:43

Pane PetřeV, zdroje a informace těchto firem pochopitelně mám nastudované. A i z toho mi je jasné, že do toho, aby se alespoň přiblížily k tomu, co se běžně dosahuje na tokamacích, mají ještě hodně daleko.

Odpovědět


Re: Re: Re: Nevím ale

Oldřich Vašíček st.,2022-01-07 10:23:13

Laserem odpálená fúze nelze dělat bez paliva :). Není na tom co zkoušet (možná tak synchronizace a geometrie).
K elektrárně má, ale dále než tokamak. Zatím se vůbec neřeší odběr vzniklé energie. Vzlhedem k principu se odpaluje malé množství paliva zmražené ve formě malé kapsle na kterou se soustředí lasery. Po odpalu tato kapsle zmizí a "vzniklá" energie se vyzáří. Toto záření pohltí okolní "komora". Plnění a odběr tepla s frekvencí 10-15Hz se zatím neřeší. V současném stádiu výzkumu není třeba. Jeden odpal komora přežije a na další se stejně používá nová. Na původní se zkoumá vliv odpalu.
U tokamaku je odběr tepla řešen již z principu. Pokud mám uvnitř něco, co má teplotu 100 mil. K, tak to musím i chladit. :)
Ale laserový fúze má velké přednosti při realizaci fúzního pohonu raket. Zde je principiálně vhodnější. Jen na palubě takové rakety bude nějaká verze tokamaku, která bude energií zásobovat lasery. :)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Z Z,2022-01-07 13:41:21

Ak sa dosiahne skutočné využitie fúzie vyvolanej laserom, tak bude asi zariadenie vyzerať značne inak, než súčasné pokusné.
Dôležité je, že sa podarilo overiť, že sa to dá dosiahnuť už súčasnými lasermi.
Ak by na medzihviezdnej lodi bol veľký zdroj energie s tokamakom a výkonné lasery, tak by bolo lepšie spraviť tokamak a lasery tak výkonné, aby boli použiteľné priamo na pohon, než ďalší medzistupeň, ktorý bude loď poháňať menej efektívne než fotónmi.
"Laserová fúzia" na medzihviezdnej lodi by mala zmysel vtedy, ak by bola hlavným zdrojom energie a veľmi veľký tokamak by nebol treba.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-07 14:29:49

Fotonový kosmický pohon postavený na laseru je nesmysl. Konverze energie na elektřinu a pak v laseru není dostatečně efektivní a opravdu tak nutně potřebujete tu fúzní reakci. Je pochopitelně otázkou zda je lépe využít pro pohon laseru část tepla vznikajícího v inerciálním fúzním zařízení nebo přidat tokamak.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Petr V,2022-01-07 16:47:11

A co toto?

https://teslaxnews.com/spacex-nasa-finally-reveal-new-light-speed-engine/

https://twitter.com/memcculloch?t=Q9Z2YcNr5neUjDgo5f0hKg&s=09

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nevím ale

Vladimír Wagner,2022-01-07 17:19:42

Už jsem tu dával odkaz: https://www.osel.cz/9118-jak-vypada-situace-okolo-mikrovlnneho-em-pohonu.html . Od té doby není v této oblasti žádný pokrok.

Odpovědět

Deja vu

Igor Němeček,2022-01-06 13:41:50

Zrovna před pár dny jsem se v jiné diskuzi zmínil o fůzi a že bych se nedivil docela zásadnímu pokroku v řádech roků. Poslední rekord byl 100M na 30 sec a že je v brzké době v plánu 5 min. A teď jinde 17 min. Tomu říkám rachot, který předčí i můj optimismus.

Odpovědět


Re: Deja vu

Jan Novák9,2022-01-06 15:47:55

To je sice fajn, ale jde pořád o velice řídkou plazmu která je k fúzi nepoužitelná.
Další fáze bude zvyšování hustoty (tlaku) na mnohonásobek současného stavu, pak vyřešit odvod produktů a přívod paliva za chodu, odvod vyprodukované energie a nakonec to všechno postavit tak aby to vydrželo v chodu ne minuty ale desetiletí. A vyřešit potřebu vzácných kovů v supravodivých slitinách pro masivní nasazení.
Pak projekce a stavba komerčních reaktorů. Pak postavit jich stovky v celém světě. Možná do roku 2100, pokud se teď opravdu dosáhne zásadního pokroku v řádu roků. Určitě ne do roku 2040 kdy chce EU zastavit plyn a ropu.

Odpovědět


Re: Re: Deja vu

Jozef Vyskocil,2022-01-06 17:17:55

Všimli ste si tú časovú exponenciálu? Dosť podobná rozvoju elektroniky. Tiež bolo treba priebežne vyriešiť veľa problémov.

Odpovědět


Re: Re: Re: Deja vu

Karel Pohl,2022-01-06 19:29:10

Kluci postupují moorovými kroky i v tomto oboru :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Deja vu

Petr V,2022-01-07 17:14:25

To bude možná tím že používají AI a optometrický algoritmus.

Odpovědět


Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-06 22:51:59

Nikdo neříká, že je hotovo, ale ještě nedávno se slavily desetiny sekund, tedy zjevně se něco daří. A i kdyby to bylo v roce 2100, není důvod se o to přestat snažit.
Parní stroj byl patentován v roce 1698, první samohyb na páru 1769, první parní lokomotiva 1804, první "skutečná" lokomotiva pod jménem Rocket vznikla 1829 a dokázala to švihat 32,5 km/h. Tedy něco, nad čím se z dnešního pohledu usmějeme vzniklo po 138 letech. No a pokud bychom se odpíchli od prvních krůčků Papina, tak by to bylo cca 165 let. Takže pokud se to podaří 2100, jak optimisticky píšete, pak to bude lepší výsledek jak u té páry.

Odpovědět


Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-07 00:20:08

Historie parního stroje trvala staletí
https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_parn%C3%ADho_stroje
A závěr byl, že výhodnější jsou spalovací motory.
1877 Otto nechal patentovat čtyřdobý plynový motor.
Zážehový motor 1886 Karl Benz
1888 Tesla- asynchronní motor
Vznětový motor patentoval Diesel 1893
Takže tyto hýbatelé průmyslu a dopravy jsou ze stejné doby a byly velmi zdokonaleny.
EU vynalezla, že nové spalovací motory se nebudou vyrábět po 2035.
Zeleno bude, dobře už bylo.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-07 10:21:22

Kdesi na wikině jsem se dočetl, že první pokusy s parním strojem byly už v 1. století. Ale byla chápána jako hračka a nikdo ji nerozvíjel. Z toho si můžete klidně vyvodit, že ve známé historii to trvalo už tisíciletí.
V době počátku spalovacích motorů už zažívala pára zlatý věk, 19. století se proto tak říká. Tedy ne závěr, je to klasická ukázka pokroku a ani tehdy nikomu dlouho netrvalo zjistit, že spalovací motor je lepší. Jenže pohledejte jak spalovací motor začal. Začal spalováním, jak jinak, uhelného prachu. Byla to inovace už běžně používaného. Samozřejmě to mělo mizerné výsledky a tak hledali dál. A že byl 1877 tento motor neznamená jeho významné používání, proto jsem si dal tu práci s pár letopočty u páry.
EU nic nevynalezla. Jak už někdo nedávno na Oslu napsal, je to celosvětový trend. Přerod technologií bývá bolestný. Ten spalovací motor se musel líbit, protože třeba Londýn se v době průmyslové revoluce dusil v jednom kuse. A nepochybuji, že to společnost řešila stejným způsobem. Jedni nadávali na druhé, záleželo na tom, co kdo chtěl slyšet a čemu věřil. Je naivní si myslet, že tehdy se lidé rozhodovali racionálně, ale dnes hloupá EU ...
Co třeba taková Čína? Ve městech je smog standardem. Olympiáda v Pekingu ve smogu i když výrazně omezili dopravu. Je to tvrdá realita a řeší to tam tak, že výsledky mají celosvětový dopad. Na nedostatek součástek má omezení výroby ten největší vliv. Podílím se na vývoji a výrobě různorodé elektroniky a kolega, který navrhuje plošné spoje, které necháváme vyrábět právě v Číně, mně nedávno poreferoval o emailu od výrobce. Kromě omluv kvůli nutnosti zdražení o 10% (to u mě vzbudilo spíše úsměv, tak málo?) z něj vyplynulo, že ne covid, ne suroviny, ale především omezení výroby v Číně stojí za nedostatkem součástek. Podle toho emailu můžou firmy většinou fungovat napůl, ale jsou i firmy, které mají povolen je jeden den v týdnu. Jaký závěr udělat o Číně při takových extrémních opatřeních, když EU naplánuje konec nějaké technologie s předstihem 20 let a je hloupá? A to ještě není zákaz provozu. Chytrá Anglie odešla z EU a najednou čtu, že plán na ukončení výroby aut se spalovacím motorem se posouvá z roku 2040 na 2030. Samozřejmě, že Boris Johnson jedním dechem dodá, kolik pracovních míst to vytvoří, to zní dobře, ne? Tedy můžeme udělat závěr, že jsou ještě hloupější než EU a možná vystoupili z EU právě proto, že svými nařízeními se držela příliš při zemi.
Tady se pořád vedou nějaké diskuze o tom, jestli je elektromobilita ekologičtější a každý si pro to vychází z vlastních podkladů, aby mu to pěkně vyšlo. Pro jistotu budeme počítat s životností baterií 150 tis km, on je to sice nesmysl, ale davu to lze napovídat, ten si nebude ověřovat, jestli to náhodou není studie zadaná výrobcem fosilního auta. Už před třemi roky jsem četl, že v Shenchenu jezdí 16tis elektrobusů (https://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu-jezdi-pres-16-000-elektrobusu/), ti tam musí být neuvěřitelně hloupí. V tom článku je odkaz hned na další, který se jmenuje "12 světových metropolí bude od roku 2025 nakupovat pouze elektrobusy". Londýn, Paříž, Los Angeles, Kodaň, Barcelona, Quito, Vancouver, Mexico City, Milán, Seattle, Auckland a Kapské město. Nezdá se to jako výčet měst z hloupé EU.

Je třeba se snažit jakoukoli problematiku vidět komplexně. Z toho samozřejmě bolí hlava, ale bulvární přístup tomu nepomůže určitě.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-07 23:31:09

No, elektrobusy ve velkých městech, kde můžou jezdit trolejbusy, to moc nechápu. Spoustu nákladu a lidí, které vozí auta, by mohly přepravovat železnice, koleje a elektrické lokomotivy jsou vymyšlené dávno a jejich podíl klesá.
Elektronika s miniaturizací a inovacemi je hodně jinde, než auta, která se zmenšit nedají. A vozit sebou metráky baterií taky nic moc.
Osobní auta ČR představují jen 9,2% emisí ČR. V mezinárodní dopravě mají obrovský příspěvek emisí námořní dopraví lodě ( bez katalyzátorů), ty na baterky těžko pojedou. Rozvody elektřiny jsou na hraně kolapsu nejen u nás, hlavně kvůli zelené energii. Takže ukončení výroby spalovacích motorů toho moc ekologicky nevyřeší.
Pokud bude termojaderná fúze jako obrovský zdroj energie a elektřiny, tak snad spalovací motory ožijí, pokud budou na vodík nebo snad i na lépe skladovatelný metan vyrobený ze vzdušného CO2 a vodíku.
Dnes jsem se dostal k ročním teplotám Klementina za rok 2021, je to 11,1°C, hodně méně, jak poslední roky, nejvíc bylo 12,8°C v roce 2018.
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/teplota-mereni-cesko-2021-prumer-chladno_2201062229_til
Covid, který by objemem všech virů údajně vešel do plechovky od piva, snížil emise světa o 7%. A zbrzdil spoustu věcí, které dobíhají z posledních sil včetně státního rozpočtu (=gigantického dluhu). Tvrdé omezení spalovacích motorů je schopno rozhodit celé ekonomiky. A co vyřeší? Je to kopnutí do vlastního kolena.
Už jsem psal mnohokrát, že fotovoltaika patří na střechy a využívat elektřinu hned dole pod ní ( chlazení, klimatizace). Elektro auta nejsou v principu nic nového, myslím, že v roce 1900 drželo auto a olověným akumulátorem rychlostní rekord aut. Že cesta nešla tímto směrem má důvod, který trvá.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-08 01:12:40

Jako příklad uvedu, že tehdy byla infrastruktura pro spalovací motory nachystaná, stačil sud a konev a auto mohlo vyrazit. A zřejmě si myslíte že srovnatelně na tom byla i elektrická síť a rozhodlo něco jiného. Je zbytečné to dál rozvíjet, v bulváru nejedu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-08 13:46:38

To je dobře, že nejedete v bulváru. Nevím, proč naznačujete, že v bulváru jedu já. Asi jste minul svou hlavní zásadu ověřovat si informace.
Auta stojí na ulici a nemají kde zaparkovat už teď, natož pak denně parkovat u u dobíjení. Takže s tou infrastrukturou pro elektroauta nic moc.
Nejede ani v diskuzních vláknech, takže odpovídáte sám sobě a komu to netuším.
Argument "zřejmě si myslíte" potěší leda diskutéra, který nemá co na práci.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-08 19:10:46

Kliknu odpovědět, vidím příspěvěk na který reaguji a po uložení odpovědi to není odsazené. Nevím kde je problém, zkuste administrátora, pokud vám to vadí. Pokud Vám jako ujištění o své pravdě stačí takováto blbost, to je Váš problém.
Na nesouvisející příspěvky o parkování, když jsme tady probírali hloupou EU a hloupé trendy ve světě, nelze reagovat. Mějte se.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-09 16:48:14

I.Němeček doporučujete
https://slideslive.com/38914151/kurz-navrhovani-domu-s-vlastni-vyrobou-a-ukladanim-elektriny
Video a odpovědi v diskuzi.
Zelená elektřina nyní, říká školitel, je 7% výroby elektřiny u nás a uhelné elektrárny jsou na výkyvy připraveny a ustojí to. Zatím. Při velkém podílu OZE bude muset být vše jinak.
Má hezké představy, jak se na pár let (desetiletí) diverzifikuje výroba elektřiny nejen pro domy, ale třeba i podniky, jmenuje lisovny, úložiště bude mít přímo továrna, všechno bude propojené, dodávat do sítě se bude minimum, velké zdroje nebudou třeba.
Jen lehce chybí odpověď na to, až bude zima, bezvětří a bez slunce. A spotřeba bude v té době největší. To je jediná jistota.
Expert na elektřinu a baterie ve videu řekne lithnaté baterie, to tahá za uši. Lithium může být jen jednomocné, jen lithné. Snad zavedená česká koncovka lithiové.
Říká : Kdyby v Praze okamžitě přešla všechna auta na elektromobily, zatížilo by to síť ( asi myslí Prahy) o 10% navíc.
Komentář: Hezké. Jen otázka, kde 10% vzít a levně. Automobilismus v ČR představuje 9,2% emisí.
Těch 10% navíc pro Prahu vyrobíme nyní z 50% z fosilních zdrojů. Fosilní zdroje elektřiny ( stejně jako Temelím jeden blok 3000 MW tepelných a asi 950 MWe do sítě) mají tepelnou účinnost zhruba 1/3 (v tom ztráty v síti, transformaci..). Takže zatím těch 10% výroby elektřiny (pro tu Prahu) vyjde na 10*0,5*3 =15% emisí navíc. I kdyby Praha dnes představovala víc jak 9,2% z auto- emisí v přepočtu na víc jak milion lidí, třeba 2% emisí z ČR, tak je to pořád hodně vedle. 15% emisí navíc a 2 % méně.
Váš odkaz
https://www.hybrid.cz/v-cinskem-sen-cenu-jezdi-pres-16-000-elektrobusu/
a
https://www.hybrid.cz/12-svetovych-metropoli-bude-od-roku-2025-nakupovat-pouze-elektrobusy/
Dobře, elektroautobus lze dobíjet na každé zastávce a v depu.
Elektroauto je něco hodně jiného. Auta nemají ani kam zaparkovat, natož kde se dobíjet. A to souvisí s jejich rozvojem hodně, ne že nic k tématu, jak pravíte. Školitel říká, že nové stavby, které nemají zajištěno parkování, nebudou povolovány. Takže jsme u mého prvního příspěvku zde na Oslu k fotovoltaice, že nechápu, proč velkoobchody s potravinami (svítí pořád, zima vytápění, chlazení pořád, klimatizace v létě) nemají povinně fotovoltaiku na střeše a využití dole.
Já jsem se zmínil o trolejbusech, ani v Č: Budějvicích nejsou hloupí, trolejbusy tam kdysi byly a zase jsou a slouží dobře. Ano mají dráty (pantografy) nahoře. Nepsal jsem, že ve světě jsou hloupí, když mají elektroautobusy. To jste mi vyrobil Vy.
Ještě jinak. Ve velkých městech je podstatné omezené emisí (exhalací) z dopravy, což předurčuje k HROMADNÉ elektrodopravě. Naše tramvaje a trolejbusy jezdily po celé tehdy "východní " Evropě.
Znovu jinak. Přímý pohon elektrovozidel ze sítě obchází nabíjení a vybíjení akumulátorů, to je několik % ztrát, včetně stavby dobíjecích stanic. Netahají se metráky drahých a těžkých baterií, které sotva mají životnost 200 000 km ( viz Tesla). Drahé jsou a jak říká školitel, cena neklesá a ani prý nebude. Zasahují do ŽP, lithium se tahá přes oceány. A těží se povrchově + chemické procesy na prodejný např. Li2CO3. Nemluvě o těžkých kovech, elektrody obsahují třeba kobalt.
Nemám sil diskutovat s odborníkem na elektroniku, který má svůj tunýlek informací a vše kolem je šedé až černé, všichni se mýlí, a je to případně bulvár.
Každý jednoduchý i správný zásah do výroby a spotřeby způsobuje jednoduché i komplikované škody.
Nikde jsem nepsal , že EU je hloupá. Psal jsem,
"EU vynalezla, že nové spalovací motory se nebudou vyrábět po 2035. Zeleno bude, dobře už bylo."
Ekonomové a průmyslníci soudí, že Evropa světové klima nezachrání a jen tím ztratí schopnost konkurence.
Energetici říkají, že kdyby Evropa naráz vypla auta se spalovacími motory, představovalo by to asi 2% poklesu emisí světa, které právě dožene Čína, která spouští 2 uhelné elektrárny za týden. Možná to neříkám přesně, jak rád si ověřujete informace, tak to jistě najdete líp.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-10 15:47:09

Psal jsem to už panu Novákovi .. Asi máte pocit, že Vás přesvědčuji. Nepřesvědčuji, nemám to zapotřebí. Já taky viděl studie o elektromobilitě s životností baterií 150tis, jenže já s tím nějaké zkušeností mám a vím, že je to nesmysl. Nějaká parkovací místa? Leckterá firma pracuje na autonomním řízení, které jednoho dne povede ke sdílení, tedy i úbytku aut. Že to zabere nějaký čas? A? Nechte to na investorech, třeba se spálí, třeba vydělají. A že dnes lidi sdílenou ekonomiku nechápou? Není to důležité, protože je to stejně pro příští generace a ty se rodí vždy do novějšího prostředí. Vysmívat se, že nějaký expert řekl špatně název baterie? To je argument? To je to samé jako když se pořádně nepodíváte a plivnete na mě, že neumím psát příspěvky. Falešně si dodáváte na sebevědomí. K tomu se vztahovala moje narážka na bulvár a diskuze na nich. Pokud napíšu, že v nějakém čínském městě jezdí 16tis busů na baterky, pak prodávám jak jsem koupil. Nebo viz. světové metropole. Byl to příklad jak se k tomu kde přistupuje, ale pořád čtu EU, Evropa, experti. Hloupá nehloupá, nehodlám slovíčkařit a dobře víte jak to myslíte. A nebo možná nevíte, což je horší varianta.
S pokrokem to tak už je. Lidi se narodí do nějakých podmínek, v mládí ještě nasají novoty a pak se to zasekne. V tu chvíli aktuální stav techniky je ok a vše nové není dostatečně dobré, hledají se chyby, nadává se. Pořád poslouchám "Kdyby to bylo lepší, nemám s tím problém" a když se zeptám co je to lepší, tak zase sprška bulvárních obratů. Jenže jak psal p. Wagner ohledně poznání ... neustále je co objevovat, hledat, zpřesňovat, ... Nic nového není dokonalé, ale bez toho se to nestane lepším. Trvá to dlouho, vesměs několik generací a pak se někdo narodí a za chvíli je tak dobrý a má "odvahu" to prohlásit za dokonalé, aniž by se podíval na nedokonalé počátky a tento princip akceptoval. Vám se to nelíbí a neustále budete opakovat to své. Ale to je jen Váš problém. Že to za pokrok nepovažujete? To se s tím jen nedokážete vyrovnat. Předpokládám, že teď máte chuť mně vypsat seznam pokrokových kousků, se kterými nemáte problém, protože Vy přece ve skutečnosti pokrokový jste. Jen sebeklam. Nikde neříkám, jestli je něco dobře nebo špatně, to je jen Vaše interpretace, emoce. Nic nezměníte i když si budete tady počítat co budete chtít. O pokroku rozhoduje soukolí politické, podnikatelské, vědecké, spotřebitelské, ... Patříte do některé ze skupin? Když si něco pokrokového koupíte, jste aspoň takový nanoinvestor. Když si nekoupíte nic, jste v tomto soukolí nic.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Z Z,2022-01-10 16:59:31

No tak teda napíšte, koľko je životnosť elektrobatérie trebárs 10 ročného elektro-auta?
Za koľko si teraz kúpim v autobazáre napríklad 10 ročné elektro-auto s 200 000 km a aký bude mať dojazd a iné parametre?
Elektrobusy vo veľkomeste sú niečo výrazne iné, než nanucovanie osobných elektro-áut.
Je to to prakticky niečo ako trolejbusy bez trolejí.
Možno naplánovať ich nabíjanie v špeciálnych depách podľa cestovného poriadku a pod.

Autonómne riadenie vedúce k "zdieľaniu"?
Úplne autonómne riadenie môže bez veľkého rizika v súčasnosti prebiehať možno tak za špeciálnych podmienok.
Inak len ak bude mať inteligenciu človeka.
Že je treba rýchlo brzdiť ak je vedľa cesty zver. Že obvykle netreba brzdiť, ak ide o človeka.
Že však treba zastaviť ak ide o policajta, vojaka či pracovníka na ceste, ktorý niečo signalizuje.
Podobných situácií existuje veľmi veľa.
Automatické zásahy do riadenia človeka sú však užitočné, môžu zabrániť nehode.

No a to "zdieľanie"?
Niečo také už existuje veľmi dlho, sú to taxíky a ich majiteľ dáva pozor aby boli v dobrom stave a cestujúci ich príliš nepoškodili.
Alebo autopožičovne, kde je však kontrolované v akom stave je auto vrátené.
Ja veru netúžim po tom nútene používať "zdieľané" auto, v ktorom sa možno predtým viezol niekto slušne napísané "špinavý", či sa tam niekto dogrcal a pod.
Vlastný majetok, o ktorý sa majiteľ stará, len tak hocikde nenahradí nejaké "zdieľanie".
Fungovať to môže tak pri bicykloch.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-10 21:23:06

Pane ZZ.
Sdílená je vlastně městská veřejná doprava, Praha má na kopcovitý terén ve srovnání s evropskými velkými městy hustou veřejnou dopravu.
https://zdopravy.cz/v-praze-zacala-stavba-trolejbusove-trati-do-cakovic-hotovo-ma-byt-na-podzim-100989/
"V Praze začala stavba trolejbusové trati do Čakovic, hotovo má být na podzim"
Do podzimku a něco to řeší.
Co řeší zákaz výroby nových spalovacích motorů do roku 2035, to nechápu. To není pokrok typu, že se přestaly kdysi vyrábět černobílé televize. To je rozbití funkčního systému dopravy a těžký zásah do průmyslu.
Až bude nadbytek zdrojů elektřiny a po celý rok, tak snad. Chápu, co píše pan Wagner : je třeba zajistit s předstihem stabilní ekologický zdroje elektřiny, což představuje v podstatě jen jaderná energie. To je osvědčená investice a jaderná energie je výrobně zatím nejlevnější. Diverzifikace zdrojů znamená, že drobného materiálu bude třeba mnohem více, dokonce i v té fotovoltaice. Chápu , že jsou třeba investice do jaderné fůze, o které píše článek.
Zatím toho moc nepřináší, ale ani nerozbíjí funkční systém.
Příklad, který jsem počítal pro Prahu : zítra nahradíme auta v Praze elektroauty a bude jen 10% elektřiny třeba navíc. Ano, bude v Praze lepší vzduch. Ale současná výroba elektřiny z 50% z fosilních zdrojů, by vedla ke zvýšení emisí CO2, takže jsme problém z Prahy přesunuli kus dál.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/elektrokolobezky-doprava-sdileni-neporadek-system.A210630_615390_domaci_kzem
"Další sdílené elektrokoloběžky zaplaví Prahu. „Půjč si a zahoď“ už lidem vadí..
Povalující se koloběžky na chodnících, či dokonce na silnicích je nejvýraznější negativum, který tato služba přináší. V minulosti kvůli tomu také docházelo k ničení elektrokoloběžek nebo jejich házení do řeky některými nespokojenými obyvateli, což bylo k vidění i v jiných evropských metropolích."
https://anytimecar.cz/
Sdílená auta jsou možná už nyní a dopravu v Praze to neposunulo nikam. A na to stačí mobil a chtít sdílet. Auta řízená umělou inteligencí v Kalifornii, která nedobrzdí bílou dodávku taky moc nelákají. Klíčová je otázka, zda auto sdílet někdo chce. Platí se za auto v Praze asi 6,50 Kč/min., takže zácpa levně nepřijde.
Sdílet místo s kamarády cestujícími zhruba tamtéž lze i ve vlastních autech.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-11 13:02:47

Pořád dokola. Napíšu, že sdílená ekonomika je pro další generace, že si na to musí společnost zvyknout a zase čtu, jak někdo po něčem netouží. Ale pokrok je především o tom, že řeší po čem někdo touží. Ano, čekal jsem zmínku o koloběžkách a idnes to jen podrthne. Součástí pokroku je poznání jak co kde komu vyhovuje, jaké je očekávání, ... Podnikatel logicky chce, aby toho tam bylo co nejvíc, chce vydělat, pak jsou u toho lidi, dav, který je z principu nepořádný, skrytý anonymitou. Takže se něco zkusí a zjistí se, že je třeba upravit podmínky ... Součástí pokroku je i to zvykání společnosti. Já na tom nic nelogického nevidím. Paní Pohlová (72 let) by taky všechny ty počítače a internety zakázala a jistě by to bylo z jejího pohledu správné. Ovšem to bychom tady nediskutovali. Napíšu o autonomním řízení a že to ještě potrvá a dozvím se, jaké to má ještě chyby. No bez Vašeho příspěvku bych to nevěděl. Technika má jednu úžasnou vlastnost, umí věci a může umět věci, co lidi neumí a nikdy umět nebudou. Takovou srnku v houští uvidí mnohem dřív, než Vy, protože nemusí fungovat jen ve viditelném spektru. Je to jen otázkou času a nepochybujte o tom, že třeba za 50 let bude platit vyšší pojistku staromilec, kteří si to auto prostě bude řídit sám. Už teď je dost dat, které jasně ukazují, že autonomní řízení je podstatně bezpečnější. Pořád to jezdí připosraně, což je zase o legislativě, stavu vývoje, mediálním obrazu, ale ty data přibývají. Psát o bateriích? K čemu by to bylo? Pokud Vám něco napíšu, další příspěvěk to bude zpochybňvat. Omlouvám se, že nereaguji na všechno, ale je to víceméně ten samý vzorec a myslím, že to postrádá jakýkoli přínos. Pokud chcete, informace najdete, je jich dost, otázkou je jestli opravdu chcete a na to už musíte hledat odpověď sám.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Florian Stanislav,2022-01-11 14:56:25

Pane Němečku, pokud reagujete na mě, tak to zkuste uvést.
Začal jste diskuzi, že je třeba změnit systém školství, první je ověřovat informace. Prostě expert na školství. Proč ne, všichni jsme přece chodili do školy.
Pak asi 10 příspěvků o ničem konkrétním. Jen, že 24 velkých měst zavádí alektroatobusy.
Dále jeden odkaz na hodinové video o úsporných domech.
Dále jsem se dozvěděl, že když o něčem konkrétním diskutuji, tak je to vždycky špatně.
Taky jsem se dozvěděl, jak to bylo od parního stroje a že nás nás čeká pokrok, hlavně díky elektronice.
Přeji hodně zdaru v práci, matce pokroku.
Rád si ověřujete informace, takže: co soudíte o
a) https://www.autozive.cz/stav-akumulatoru-tesly-po-8-letech-provozu/
Tesla baterie a i auto je po 8 letech na odpis. A to byla Tesla symbolem vědy a pokroku.
b) https://elektrickevozy.cz/clanky/zivotnost-pres-35-milionu-km-nova-tesla-baterie-vydrzi-vic-nez-samotne-auto
10 000 nabíjecích cyklů a 3,5 milionu km má ujet, víc jak životnost auta.
Pokud nemáte názor, tak je to taky odpověď.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Z Z,2022-01-11 16:33:34

Pan Němeček, máte tendenciu do všetkých tém zamontnovať všetky možné ďalšie témy, aby sa dalo o témach diskutovať, tak musia byť trochu viac "izolované". Toto je ako monológ podomového predajcu, ktorý vychrlí všetko možné naraz aby sa na neho obtiažne reagovalo.

Pokrok je o tom, že lepšia technológia nahradí horšiu, hlavne preto, že je lepšia.
Môžete dať historický príklad, kedy to bolo nariadením úradníkov?
Nahradili snáď voľakedy konské povozy autá preto, že to nariadili úradníci?
Ako presadenie elekro-vozidiel uvádzate príklady, kde to dáva ekonomický zmysel - elektrobusy.
Niečo iné je súčasné zakazovanie, či umelé úradnícke zdražovanie osobných spaľovacích áut.

Píšete stále o "zdieľaní" ako synonymu pokroku ako z letáku prevádzkovateľa požičovní elektrokolobežiek.
Trochu to rozveďte, ako si to "zdieľanie" prakticky predstavujete.
Drobní remeselníci so všetkým náradím v aute?
Alebo trebárs len rodina, kde musia pre deti mať v aute rôzne veci ako autosedačky, to ak auto používajú skoro každý deň, budú ráno čakať na "zdieľané" auto?

"Autonómne riadenie" - predpokladám, že myslíte úplne autonómne riadenie, kedy vo vozidle šofér vôbec nie je a len sa tam vezú cestujúci.
Ako doplnok pre šoféra je to určite skvelá vec, ak napríklad systém zbadá srnku v húšti skôr ako šofér a upozorní ho na to, alebo aj auto samé zabrzdí, ak srnka skočí do cesty.
No už nemusí byť také dobré, že trebárs bez šoféra auto samé nezačne brzdiť len preto, že je srnka vedľa cesty, z praktických dôvodov nemôže byť auto nakonfigurované aby brzdilo, keď je hocijaký živočích vedľa cesty.
Alebo ak pracovník na ceste signalizuje šoférovi autobusu aby zastal, že mu vysvetlí nejakú špeciálnu situáciu, no autobus pôjde ďalej, lebo je "plne-autonómny".
Keď auto "zblbne", lebo sú čiary na ceste nejako "blbo".
A podobných situácií si možno vymyslieť bambilión.
Možno sú už aj nejaké štatistiky, že, za špeciálnych podmienok, má také samo-auto menej nehôd než než "staromódne" so šoférom, no ak nebude mať systém skutočnú inteligenciu porovnateľnú s človekom, stále tam bude množstvo situácií, kedy to dopadne fatálne, pričom by tomu šofér poľahky zabránil.
Alebo, skúste porovnať čiastočne autonómny systém so šoférom a úplne bez šoféra a vysvetlite, prečo je ten bez šoféra podľa vás lepší.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-11 13:08:59

Ještě pro jistotu ... Předchozí příspěvekem jsem se malinko netrefil. Byla to v podstatě reakce na oba příspěvky. Jak to nezobrazuje ty odskoky, tak jsem si to ve finále neuvědomil. Tedy porosím o mírné přetřídění, co kam patřilo. :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-08 19:15:34

A pokud byste si chtěl ověřovat fakta Vy, než vypustíte nějakou svou myšlenku, pak by vám neunikl počet "Re: " v nadpisu příspěvku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Jan Novák9,2022-01-07 23:44:07

Super, a ty elektrobusy se v EU budou nabíjet fotovoltaikou přes noc a větrem v bezvětří.
Kolik větrníků potřebujete na výrobu 1GWh když už týden nefouká?
EU to dělá špatně protože odstavuje stálé zdroje a nahrazuje je nestálými. Nastoupí řízení na straně spotřeby - měsíc v zimě bez proudu protože prostě není, nebo je tak drahý že se nedá použít. Málokdo si může dovolit platit třeba 1000Kč/kWh.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Deja vu

Igor Němeček,2022-01-08 01:25:53

Přečtěte si aspoň ten příspěvek. Nechci Vás o něčem přesvědčovat, pouze konstatuji skutečnosti. Všechno se to dá ověřit. Někdo napíše jak je EU hloupá, protože elektromibilita, já odpovím, že se to děje po celém světě, takže jsou hloupí asi všude a Vy tady počítáte GWh. Ty nejsou důležité i když si myslíte opak. Ani Vy ani já s tím nic nenaděláme ať už fandíme páře, elektrice, naftě a nebo fůzi.
Pokud jste ochoten si nechat zbourat jeden mýtus, pak doporučuji https://slideslive.com/38914151 . Je to dlouhé, ale někde v závěru se dozvíte o kolik více GWh by potřebovala Praha kdyby tam najednou ze dne na den začali všichni jezdit na elektřinu.

Odpovědět


Re: Re: Deja vu

Petr Pavlata,2022-01-07 09:23:43

A to něčemu vadí? Vzhledem k tomu, jak velký průlom pro civilizaci to bude, i rok 2300 by byl dobrý. Do té doby nám bohatě stačí štěpné jaderné elektrárny - kde ani zdaleka nevyužíváme ani to co máme přímo k dispozici a zároveň i zde jsme stále jen na začátku rozvoje.

Odpovědět

Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Petr V,2022-01-06 11:45:53

Na tak dlouhou dobu.
https://phys.org/news/2022-01-chinese-tokamak-facility-million-degree-seconds.html

Odpovědět


Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Petr V,2022-01-06 11:48:15

Pane Wagner, Číňané umí to co tae.com a helion. Jen s tokamakem.

Odpovědět


Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Petr V,2022-01-06 12:02:45

Pane Wagner a co tento článek z usa?
https://phys.org/news/2021-12-fusion-energy-team-plasma-turbulence.html

Odpovědět


Re: Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Vladimír Wagner,2022-01-06 14:17:15

Pane PetřeV, nějak jsem nepochopil smysl Vašeho příspěvku. Jde článek o standardním studiu a simulacích, které se dělají v rámci fúzního výzkumu s pomocí tokamaků. V současné době se výsledky modelů dají srovnávat s měřeními na zařízení JET (případně jiných) a jsou určeny pro přípravu práce na zařízení ITER. Tedy vše v plném souhlase s články, které jsem na Oslovi psal.

Odpovědět


Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Vladimír Wagner,2022-01-06 14:20:43

Pane PetřeV, jak jste přišel na to, že to, co se dosahuje na tokamacích, umí tae.com a helion? Není to pravda.

Odpovědět


Re: Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Petr V,2022-01-07 17:16:14

Pane Wagner, jak jste na tom se stabilitou fúze? Tedy fyzikální ústav

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Vladimír Wagner,2022-01-07 17:31:52

Pane PetřeV, zatímco v tokamacích se doba udržení dosahuje až minuty, tak v případě vámi uváděných typů zařízení je to v řádu milisekund. Pochopitelně se počítá s tím, že daleko kratší doba udržení bude kompenzována daleko většími hustotami plazmatu. Zatím však ty dosahované hustoty nejsou tak velké.

Odpovědět


Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Z Z,2022-01-06 12:11:02

Že by v plazme prebiehala fúzia, v článku nič nie je.
Tipoval by som, že bolo zloženie plazmy také, aby to nenastalo a len testovali udržanie vysokej teploty.
Ak by to tak nebolo, tak budem rád, ak ma niekto opraví.

Odpovědět


Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Martin Zeithaml,2022-01-06 14:02:21

Naprosto správně, tyto experimenty se záměrně provádějí tak aby k fúzi nedošlo. Po experimentu je potom možné snadno provádět na zařízení úpravy a opravy bez rizika ozáření. V momentě kdy proběhne fúze se zařízení zamoří. Experimenty s fúzí se dělají až po vyčerpání ostatních možností.

Odpovědět


Re: Re: Spíš bych se ptal, jak zajistili stabilitu fúze

Vladimír Wagner,2022-01-06 14:12:23

Tento tokamak v Číně a i ty další dominantně neobsahují tritium a nemají tak palivo. Nejsou určeny pro studium fúze, studuje se zde chování plazmatu. Hlavním důvodem je, že produkce neutronů při fúzi vede k produkci radioaktivity a vede ke komplikacím při péči o zařízení. Fúze se v těchto zařízeních studoval například v devadesátých letech na zařízení JET, zde se obnovila práce s tritiem v současné době. I ITER bude řadu let po spuštění ladit plazma a pracovat bez tritia.

Odpovědět

Jaká byla hustota plazma či jeho tlak?

Josef Hrncirik,2022-01-06 09:45:37

Bylo v něm i více ochlazující He?

Odpovědět


Re: Jaká byla hustota plazma či jeho tlak?

Petr V,2022-01-06 11:46:28

Odpověď výše. Číňané mají dobrou AI.

Odpovědět


Re: Jaká byla hustota plazma či jeho tlak?

Vladimír Wagner,2022-01-06 14:22:41

Žádné ochlazující helium tam nebylo, protože nepoužívají tritium a nedochází k znatelné fúzní reakci.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz