Rekombinantní omikronový kraken se utrhl z řetězu
…a šíří se navzdory očkování a překonaným covidovým nákazám jako lavina. Ale žádnou paniku, není fatální.

Model vnější struktury viru SARS-CoV-2 způsobujícího koronavirové onemocnění COVID-19. Kobaltová modř – membrána, tyrkysová - Spike  glykoprotein,  zelená – matricový (matrix) protein, purpurová - obalový (envelope) protein,  oranžová: glykan. Kredit: Alexey Solodovnikov, Valeria Arkhipova, Wikimedia CC BY-SA 4.0
Model vnější struktury viru SARS-CoV-2 způsobujícího koronavirové onemocnění COVID-19. Kobaltová modř – membrána, tyrkysová - Spike glykoprotein, zelená – matricový (matrix) protein, purpurová - obalový (envelope) protein, oranžová: glykan. Kredit: Alexey Solodovnikov, Valeria Arkhipova, Wikimedia CC BY-SA 4.0

Ve Spojených státech amerických se vzedmula nová kovidová vlna. Způsobuje ji vysoce nakažlivá linie viru SARS-CoV-2, nová subvarianta omikronu. Odborníci ji označují XBB.1.5, neformálně ezdívají „kraken“.

Poprvé byla detekována ve státech New York a Connecticut v říjnu loňského roku, nyní postihuje celé USA, zejména státy Nové Anglie. I když celosvětově zatím představuje méně než 5 procent aktuálně zaznamenaných případů nákazy SARS-CoV-2, jde pouze o odhad. Již zdaleka se netestuje tak intenzivně, jako například před rokem.

Kraken, obří mýtická chobotnice útočí na posádku ponorky Nautilus. Ilustrace z románu Julesa Verna Dvacet tisíc mil pod mořem, Hetzelovo vydání z r. 1871, str. 400. Kredit: Alphonse-Marie-Adolphe de Neuville, Wikimedia, volné dílo
Kraken, obří mýtický hlavonožec útočí na posádku ponorky Nautilus. Ilustrace z románu Julesa Verna Dvacet tisíc mil pod mořem, Hetzelovo vydání z r. 1871, str. 400. Kredit: Alphonse-Marie-Adolphe de Neuville, Wikimedia, volné dílo

O krakenu se nyní píše a mluví ne proto, že by byl nebezpečnější než jiné subvarianty omikronu, pozornost si získal svou virulencí.

Počet pozitivně testovaných lidí se zdvojnásobuje každých osm až patnáct dnů. Reprodukční číslo krakena, tedy průměrný počet nových infekcí, které nakažená osoba rozšíří, je přibližně 1,6, což je asi o 40 % více než zvládá jeho nejbližší omikronový konkurent.

Tajemstvím krakenova úspěšného tažení je jeho lepší schopnost obejít imunitní systém.

Spike glykoprotein viru SARS-CoV-2. Zvýrazněn je pouze jeden monomer. Celý protein je homotrimer. Zbytek trimeru je zobrazen jako šedá oblast. Části skutečné struktury nejsou zobrazeny. Vazebná doména pro receptor ACE2 je označena purpurovou (červenofialovou) barvou.  Kredit: 5-HT2AR, Wikimedia, volné dílo
Spike glykoprotein viru SARS-CoV-2. Zvýrazněn je pouze jeden monomer. Celý protein je homotrimer. Zbytek trimeru je zobrazen jako šedá oblast. Části skutečné struktury nejsou zobrazeny. Vazebná doména pro receptor ACE2 je označena purpurovou (červenofialovou) barvou. Kredit: 5-HT2AR, Wikimedia, volné dílo

Američtí vědci a lékaři ujišťují, že předchozí překonání nákazy některou ze starších subvariant omikronu, případně očkování novou, kombinovanou vakcínou zaměřenou na vytvoření imunitní ochrany proti původnímu viru i omikronu, chrání před vážnějším průběhem a hospitalizací.

Ne ale před kovidovou reinfekcí.

Protože v RNA spike proteinu původní varianty SARS-CoV-2 se časem naakumulovalo mnoho mutací evolučně selektovaných ve prospěch infekčnosti koronaviru, původní očkovací látka s mRNA spike proteinu první „wuhanské“ linie má pramalou účinnost.

S velikou pravděpodobností se kraken rozšíří i v našich končinách. Jeho přítomnost může maskovat velký zimní nárůst povětšinou nediagnostikovaných respiračních problémů s často mírným průběhem. Není proč propadat panice. Podle dosavadních zkušeností z USA jsou projevy napadení krakenem podobné jako u předcházejících omikronových subvariant. Potvrdily to i pokusy na laboratorních hlodavcích v nové, doposud nerecenzované japonské studii vedené virologem Keiem Sato.

Tým vědců odhalil, že varianta XBB, z níž je kraken odvozen, vznikla rekombinací dvou sublinií omikronu, které tím, že se společně šířily populací, měly možnost se potkat na sliznici dýchacích cest některých lidí a v jistém okamžiku napadnout stejnou buňku. V její cytoplazmě pak došlo k záměně komplementární části nukleotidového řetězce RNA v genu pro spike protein. Nová rekombinantní omikronová varianta XBB opustila zotročenou lidskou buňku s vylepšenou schopností se lépe vázat na receptorový protein ACE2 v buněčné membráně. Náš imunitní systém ji hůř detekuje, i když je cvičený předcházejícími covidovými nákazami nebo očkovacími látkami.

Zdá se, že různě mutovaných variant SARS-CoV-2 se jen tak nezbavíme. Snad se stanou jen málo rizikovou součástí sezónních vln blíže nespecifikovaných lehčích onemocnění dýchacích cest. Náš imunitní systém by se měl časem proti nim komplexně vyzbrojit. Doufejme, protože další pandemická hysterie se všemi průvodními jevy by byla devastační.

Literatura: biorxiv.org, National Geographic, NBC BostonCNN