„Šedý orel vypustil orlíče“ v prvním letovém testu nového dronu Eaglet  
General Atomics Aeronautical Systems poprvé vypustili nový dron Eaglet, z letícího dronu MQ-1C Gray Eagle Extended Range. Eaglet je levný a odolný dron, který by měl být nasazován tam, kam si netroufnou velké a drahé drony. Hejna navzájem propojených Eagletů zvládnou průzkum, elektronický boj i staré dobré letecké bitvy.
První let dronu Eaglet. Kredit: GA-ASI
První let dronu Eaglet. Kredit: GA-ASI

Americká společnost General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) vyvíjí pozoruhodný letecký dron Eaglet, čili Orlíče. Jde o víceúčelový dron vypouštěný ze vzduchu nebo i ze země, který by měl být levný natolik, že by mohl operovat v prostředích příliš nebezpečných nejen pro pilotované, ale i drahé bezpilotní letouny. Eaglety by měl být využívány i pro operace v hejnech propojených autonomních dronů.

 

MQ-1C Gray Eagle Extended Range. Kredit: General Atomics.
MQ-1C Gray Eagle Extended Range. Kredit: General Atomics.

Podle nedávno zveřejněné zprávy GA-ASI se 8. prosince 2022 uskutečnil první let dronu Eaglet, v rámci testu této technologie v prostoru Dugway Proving Grounds v Utahu. Eaglet byl vypuštěn za letu z dronu General Atomics MQ-1C Gray Eagle Extended Range, který představuje jednu z nejnovějších variant vylepšené verze slavného Predatoru.

 

Jak uvedl šéf GA-ASI David Alexander, Eaglet by měl být levným a odolným autonomním dronem, který bude možné vypustit z rozmanitých platforem, od dronů jako je Gray Eagle, přes vrtulníky, až po pozemní vozidla. Eaglet může nést různé typy vybavení, včetně soustav senzorů nebo zbraňových systémů. Podle GA-ASI mohou být Eaglety před vypuštěním přepraveny na vzdálenosti tisíců kilometrů, například velkým dronem.

 

Maketa Eagletu na nedávné konferenci Special Operations Forces Industry Conference v Tampě, Florida. Kredit: Howard Altman.
Maketa Eagletu na nedávné konferenci Special Operations Forces Industry Conference v Tampě, Florida. Kredit: Howard Altman.

 

Pokud jde o technické parametry dronu Eaglet, měl by mít hmotnost nižší než cca 90 kilogramů. Vysunovací křídla mají za letu rozpětí 3,2 metrů. Dron může letět maximální rychlostí 213 kilometrů za hodinu. Jeho dolet činí asi 700 kilometrů anebo přibližně 8 hodin s nákladem asi 9-14 kg. Operuje do výšky asi 4 500 metrů.

 

Na Eagletu jsou na první pohled patrné prvky, díky nimž je méně viditelný. To se velmi hodí při operacích na území protivníka. Hlavním úkolem Eagletů by mělo být zvyšování šancí pro „mateřské“ drony jako Grey Eagle, případně i jiné stroje, které by nesly Eaglety na místo určení. Eaglety by fungovaly jako „předsunuté“ jednotky, které by měly na starost průzkum i bojové střety, přičemž drony Gray Eagle (či jiné stroje), by zůstávaly v bezpečnější vzdálenosti od protivníka, především od jeho protivzdušných prostředků.

 

GA-ASI počítá s Eagletem pro program Pentagonu Air-Launched Effect (ALE). Ten byl spuštěn v roce 2020 a jeho cílem je vývoj více různých leteckých systémů, které by byly vypouštěny z větších strojů, ať už s lidskou posádkou nebo autonomních. Měly by být schopny operovat v hejnech na rozmanitých typech misí, od průzkumu, přes elektronický boj, až po útoky na protivníka. Drony programu ALE by měly spadat do dvou kategorií – „malé“ a „velké.“ Eaglet pasuje do kategorie velkých ALE dronů.

 

Po úspěšném prvním letu by měly následovat další testy, v nichž by měl Eaglet předvést svůj potenciál. Pokud se mu i nadále bude dařit, mohl by se z Eagletu stát nový systém pro velké bojové drony, jako Gray Eagle nebo Reaper. Nejsou už úplně nejmladší a možnost vypouštět za letu drony zvýší jejich hodnotu na moderním bojišti.

 

Literatura

The Drive / Warzone 1. 2. 2023.

Datum: 05.02.2023
Tisk článku

Související články:

Pozoruhodný americký vojenský dron X-61A Gremlin absolvoval první let     Autor: Stanislav Mihulka (25.01.2020)
Americký bojový dron Valkyrie v průlomovém testu vypustil další dron     Autor: Stanislav Mihulka (10.04.2021)
Transportní Airbus Atlas poprvé za letu vypustil tryskový dron     Autor: Stanislav Mihulka (15.12.2022)



Diskuze:

...

Gábor Vlkolinský,2023-02-06 06:14:41

Zvláštne, že im vrtuľka vpredu a súvisiace rušenie, chvenie a tienenie prestali vadiť.

Odpovědět

To nemá se smutkem co dělat.

Josef Cupánek,2023-02-05 13:11:36

Odpovědět


Re: To nemá se smutkem co dělat.

Josef Cupánek,2023-02-05 13:13:37

Takto jsme prostě nastavení. Pro vývoj čehokoli, musí být motivace.
Motivace je tím větší, čím je větší pocit nebezpečí. Prostě příroda a evoluce.
pokud nám nic a nikdo nehrozí, lenivíme a motivace se ztrácí.

Odpovědět


Re: Re: To nemá se smutkem co dělat.

Bohumír Tichánek,2023-02-05 22:17:21

Ano, chybí motivace, například větší pocit nebezpečí z dopadu meteoroidu na Zem.

Odpovědět

je to hodně smutné,

Josef Nýč,2023-02-05 10:21:48

že vždy válečné technologie táhnou vývoj

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace