Kvůli pokrokům v detekci se ponorky mohou stát zbytečnými  
Vojenské technologie detekce ponorek se rozvíjejí před očima. Podle australských analytiků by se kolem poloviny tohoto století mohlo stát, že se oceán najednou stane „průhledným“ a ponorky v něm budou zřetelné jako pěst na oko. Pokud se analýzy nepletou, má ambiciózní obranný pakt v Indo-Pacifiku AUKUS, který je do značné míry založený na jaderných ponorkách, vážný problém.
USS Virginia, první ponorka své třídy. Kredit: U.S. Navy / General Dynamics Electric Boat.
USS Virginia, první ponorka své třídy. Kredit: U.S. Navy / General Dynamics Electric Boat.

Australský premiér Anthony Albanese před pár dny představil dlouhodobou strategii, která zahrnuje nejdražší obranný projekt v historii Austrálie. Jde o AUKUS, trojstranný vojenský pakt mezi Austrálií, Velkou Británií a USA, který byl vyhlášen 15. září 2021. Tento pakt umožní sdílení pokročilých technologií, včetně vývoje jaderných ponorek a dalších podmořských technologií, kybernetické bezpečnosti, umělé inteligence, kvantových technologií, hypersonických zbraní a prostředků elektronického boje.

 

Logo. Kredit: AUKUS.
Logo. Kredit: AUKUS.

Součástí paktu AUKUS bude zakoupení (minimálně) tří ponorek útočných ponorek s jaderným pohonem třídy Virginia ze „secondhandu“ US Navy, pokud to schválí americký Kongres. Austrálie by kromě toho měla podle britského designu postavit flotilu 8 jaderných útočných ponorek plánované třídy SSN-AUKUS. Austrálie by do zmíněných programů měla během příštích tří desetiletí vložit až 368 miliard australských dolarů.

 

Není pochyb o tom, že moderní ponorky s jaderným pohonem dnes představují zásadní zbraňový systém, který významně zesiluje vojenskou moc dané země.

Torpédový útok ponorky třídy Virginia. Kredit: US DoD / Ron Stern.
Torpédový útok ponorky třídy Virginia. Kredit: US DoD / Ron Stern.

Jak ale tvrdí čtveřice australských analytiků v článku, který nedávno zveřejnila platforma The Conversation, z dnešní super investice do obrany Austrálie, nepochybně velmi ohrožené ambicemi Číny, by se brzy mohl stát hrob miliard australských dolarů.

 

Důvodem je rychlý rozvoj detekčních technologií. Největší předností ponorek je dnes jejich stealth povaha. Když jsou pořádně ponořené a mají k dispozici „tiché“ vybavení, je nesmírné obtížné je vystopovat, i se všemi moderními technologiemi a satelity. Mohou být prakticky kdekoliv v oceánu a účinná obrana proti nim je tím pádem velmi obtížná a hlavně velmi nákladná.

 

Když je ale ponorka detekována a protivník má slušnou představu, kde se ponorka nachází, najednou se z ní stává velice zranitelný cíl. Ponorky jsou velké, pomalé a navzdory pancéřování relativně snadno potopitelné.

 

Donedávna nebylo možné ponorky v oceánu spolehlivě detekovat. Časy se ale mění. Upřímně řečeno, ponorky jsou docela masivní kovové objekty. Nevydávají jen zvuky, ale zanechávají i biologické, chemické a hlavně fyzikální stopy. Narušují magnetické pole Země a uniká z nich určitá radiace. Dnešní věda se tohle všechno učí detekovat a je v tom lepší a lepší.

 

Zmínění analytici se domnívají, že se oceán za nějakou dobu stane v podstatě „průhledným“ pro vojenská detekční zařízení. Pokud se neobjeví nějaké převratné technologie, které by umožnily „maskování“ ponorek anebo jim poskytly nové a velmi slibné využití, tak není vyloučeno, že stávající ponorky budou brzy následovat osud bitevních lodí. Přežijí se a stanou se z nich plovoucí muzea. Analytici odhadují, že by k tomu mohlo dojít zhruba kolem roku 2050. Problém je, co s tím. Budou to muset řešit všechny námořní velmoci a pro izolovanou Austrálii je to v podstatě otázkou života a smrti.

 

Video: Aukus pact: US, UK and Australia agree on nuclear submarine project - BBC News

 

Video: AUKUS unveils nuclear-powered submarine plan for Australia | The World Special

 

Literatura

The Conversation 14. 3. 2023.

Datum: 16.03.2023
Tisk článku

Související články:

Čínský kvantový detektor ponorek může uzavřít Jihočínské moře     Autor: Stanislav Mihulka (30.08.2017)
Americká armáda vyvíjí GM mikroby pro detekci ponorek     Autor: Stanislav Mihulka (04.12.2018)
US Navy vyzbrojí útočné jaderné ponorky vysokoenergetickými lasery     Autor: Stanislav Mihulka (10.02.2020)
Royal Navy vyvíjí 30metrovou robotickou ponorku     Autor: Stanislav Mihulka (16.03.2020)



Diskuze:

Australští

Tomáš Černák,2023-03-19 00:02:49

"analytici" objevili SOKS :-D

Akorát trochu přeceňují jeho schopnosti.

Je třeba dát tomu trochu pozadí. V Austrálii jsou jaderné ponorky docela velké téma z vícero důvodu.

1) Austrálie byla doposud dost protijaderná. Jako jedna z mála zemí měla dokonce i zákaz vstupu jaderných plavidel do jejích výsostných vod. To je také důvod, proč striktně trvali na konvenčních ponorkách ve výběrovém řízení na náhradu za třídu Collins a to i přes to, že Francouzi, jejichž konvenční varianta Barracudy ten kontrakt nakonec vyhrála, naléhala na Austrálii, ať akceptuje jadernou variantu, kterou zavádí do služby Francie. Náhlý přechod na jaderné ponorky je tak hořké sousto na polknutí pro značnou část Australanů i jejich elit.

2) Způsob, jakým Australská vláda pohřbila již hotový kontrakt vzešlý z "transparentního" výběrového řízení (ono moc transparentní nebylo, konvenční Barracuda byla výrazně horší nabídka, nežli Německá upravená Type 212 a japonská Soryu a to jak schopnostmi, tak připraveností a také cenou, proto je důvodné podezření, že to Frantíci jako obvykle uplatili) se moc nezamlouvá ekonomickým elitám. I když SSA zajistí, že se jejich vazalové v EU nebudou vyloženě mstít, tak náklady na vývoj konvenční Barracudy Austrálie zaplatit musí a půjde o miliardy AUD (dosavadní odhad cca 3,5 miliardy včetně pokut).

3) Virginie, které RAN "vybrala" jsou pro Austrálii nevhodné. Prvně Američané odmítli technologický transfer. Veškeré údržby, které bude RAN platit se budou provádět v SSA. Dále si Američané vymínili trvalého styčného důstojníka na palubě, který bude mít právo veta při jakékoliv misi a tak má kontrakt podobu spíše leasingu, jaký provozuje Rusko s Indií a třídou Akula. Ovšem i technicky. Virginia je pro mise v EEZ, které jsou zhruba polovina práce ponorek RAN nevhodně velké. Virginie jsou navíc hodně zaměřené na útoky proti pozemním statickým cílům (jedná se v podstatě o SSGN, nikoliv SSN), o kterouž schopnost RAN nemá zájem ani ambice. Velkým problémem pak je extrémní zastaralost amerických ponorek v automatizaci, byť úmyslná. To má vedlejší efekt v tom, že služba na Virginii je klaustrofobické peklo, protože na stejný obytný objem připadá více než dvojnásobek ponorkářů, nežli je běžné u konkurence. Na to nejsou australští ponorkáři zvyklí a hrozí odchodem do výslužby. A nakonec, je tu problém v tom, že místo 12 ponorek Barracuda dostanou Australané pouze 3 Virginie u kterých zatím není jisté, jestli vůbec budou nové, je zde reálná možnost, že půjde o vyřazené kusy. Opčně to bude maximálně 5, ale protože jsou výše uvedené problémy, zůstane nejspíše u 3 kusů. Navíc cena je tajená, ale je jisté, že to bude značně více nežli měly stát již tak předražené konvenční Barracudy. Kvalifikované odhady hovoří o částce kolem 10 miliard AUD za Virginiu (SF Barracuda měla stát 4,5 miliardy).

4) Přerod "leasingu" Virginí do třídy AUKUS je pak ještě více kontroverzní. Ve zkratce, Austrálie zaplatí Anglii a Americe výrobní a designové kapacity, aby si za to mohla vyrobit vlastními silami 8 jaderných ponorek podobných britské třídě Astute (která je pro potřeby RAN vhodnější). Sice získá know how, ale prakticky to znamenám, že za 8 ponorek zaplatí těžko představitelných 200-250 miliard amerických dolarů. Tedy 20-30 MILIARD USD za KUS!!! Pro srovnání, SSA kupují Virginiu za 5 miliardy dolarů (inflační ekvivalence, dnes je to jen 3,5 miliardy). Program je tak nejen naprosto neefektivní, ale reálně hrozí ekonomický průser australské armády, protože její rozpočet je 32 miliard AUD, tento program však bude vyžadovat v následující 25 letech až 15 miliard AUD ročně! Jen za ponorky.

Celkově se tak Australské námořnictvo a s nimi celá vláda řítí po hlavě do prdele a aktuální australská vláda na to téma nepřipouští diskuzi a to ani v laickém prostoru (Austrálie je už nějaký ten pátek ukázková diktatura).

Takže z těchto důvodů je mnoho skupin, které Virginie ani AUKUSy nemusí a jejich "analytici" tak vypouští věci jako jsou uvedeny v článku. Protože to je jediný způsob, jak proti tomu bojovat a nejít v Austrálii za katr.

Je proto třeba se pídit za pozadím "analytiků" a jejich cui bono.

Nyní k těm technickým věcem.

Socěti zavedli SOKS tuším v roce 1969, od té doby ho pravidelně vylepšují. Angličané tuto technologii vyvinuli (nebo opajcli?) a zavedli v roce 2013 na svých Astute ponorkách. Jedná se o soubor neakustických senzorů, které umožňují sledovat cizí jadernou ponorku. Umí sledovat brázdu (krátká vzdálenost, v řádu nižších km) a v ní obsaženou radiační stopu (střední vzdálenost, v řádu nižších desítek km, omezeno tím, že z chladících okruhů reaktoru uniklé radionuklidy jsou těžké a relativně rychle klesají ke dnu) a chemickou stopu (dlouhé vzdálenosti, stovky až nízké tisíce km).

Ta chemická stopa je asi nejzajímavější věc, jedná se totiž, vulgárně řečeno, o čichání mrtvolek. Sekundární okruh reaktoru ponorek je totiž stále velmi horký, obvykle výstupná teplota vody dosahuje teplot přes 70 stupňů celsia, což spolehlivě zabíjí plankton. Organický život při smrti uvařením uvolňuje obrovské množství specifických chemických látek, které kuchařinky znají pod pojmem vývar, které jde chemicky analyzovat a díky unikátnosti snadno rozlišit od jiných forem smrti. Samozřejmě to má své omezení jak hloubkou ponorky (čím níže, tím méně planktonu, tím méně silný vývar a tím menší detekční vzdálenost) a také prostředím, kde ponorka pluje (v arktických oblastech je planktonu o několik řádů méně, nežli v tropických). Také záleží na rychlosti ponorky, protože při nízké rychlosti je i nižší teplota výstupní vody ze sekundáru a tím opět méně kvalitní vývar.

Z výše uvedeného je zřejmé, proč metoda není samospasná a dojem "analytiků", že udělá oceány průhledné je optimistický. Brázdu totiž rozruší kdejaký mořský proud, má na ni vliv i vlnobití a aby ji bylo možné sledovat, je třeba na ni natrefit a doslova v ní plout. Jestliže se bavíme i tom, že ta chemická brázda má v ještě zjistitelném konci jen několik stovek metrů šířku a při průměrné délce několika stovek km je objem v řádu nižších desítek km3. Problém je, že prostor, ve kterém se může pohybovat běžná americká ponorka v Pacifiku je 40 miliónů km3 (počítám jen 2/3 oceánu, který je vojensky zajímavý), Ruská pak dvakrát tolik. Už z tohoto zjednodušeného a geometricky nesprávného porovnání je jasné, že zachycení ponorkové brázdy je spíše dílo náhody, nežli výsledku pilné práce. Proto je stále hlavní senzor ponorky sonar, který má běžnou detekční schopnost v objemu cca 3 milióny km3 (samozřejmě na ponorky to je výrazně méně, ale mnohem více, nežli má SOKS).

Z principu funkce také nelze SOKS použít z lodí, letadel a satelitů.

Ty sice mají k dispozici další dvě metody, tedy detekci magnetických anomálií a infračervené stopy. Ale ty mají své fyzikální limitace. V případě MAD je situace taková, že permeabilita nemagtnetických ocelí používaná pro stavbu ponorkových trupů je v oblasti 10E-6, tj. indukovaný magnetizmus je cca milionkrát nižší, nežli je intenzita magnetického pole Země, které je zdrojem indukce. Citlivost nejlepších MAD detektorů (atomárních) je kolem 10 biliontin intenzity MP Země, což znamená, že maximální vzdálenost, na kterou MAD může ponorku detekovat je kolem 300 metrů (klasický pokles intenzity s durhou mocninou vzdálenosti). To například na ruské ponorky nestačí, protože ty mají operační hloubku přes 400 metrů. Proto se MAD používá hlavně v oblastech s malou hloubkou, tedy nejčastěji v pobřežních vodách. O titanu místo oceli pak snad ani nemluvě ;-)
Z výše uvedeného plyne, že běžné MAD letadlo musí letět při hladině, kde při cestovní rychlosti pokryje kolem 200 km2 za hodinu. Pacifik má zhruba 165 miliˇonů km2 ...

Sledování infračervené stopy ponorky pak vyžaduje sledování z velmi velké výšky (obvykle z orbity) aby sledovaný prostor byl dostatečně velký pro sledování teplotních gradientů. Navíc je třeba, aby ponorka plula rychle, mělce a v chladných vodách (v tropických to skoro vůbec nefunguje kvůli malému gradientu). Takže ani u této metody nelze hovořit o průhlednosti oceánu a v případě oceánů, ve kterých plují australské ponorky to platí tuplem.

Co se akustického snímaní týče, moderní ponorky, i ty jaderné, jsou schopné dosahovat tlakových hladin kolem 90 dB. To je v mnoha místech oceánů hladina šumu. Je tak poměrně běžné, že ani nejcitlivější sonary nejsou schopny zaznamenat nepřátelksou ponorku pár desítek metrů daleko. Jedinou použitelnou metodou je pak dlouhodobá transformační analýza zvukových záznamů za účelem nacházení opakovaných vzorů v tom šumu, jenže ta potřebuje výpočetní výkon superpočítače a čas. Nic co by dělalo oceán průhledným.

Fantastické detekční metody typu detekce neutrin z reaktorů nebo kvantové "radary" nechám pro autory scifi, IMHO jsou asi tak reálné jako Warpový pohon.

Podtrženo sečteno, žádný revoluční zvrat ve věčném souboji utajení ponorek a jejich detekce nenastal a ani se nerýsuje. Ponorky tak nadále zůstanou jednou z nejefektivnějších zbraní, jejíž největší síla je v tom, že o ní do poslední chvíle nevíme.

Odpovědět

Význam ponorek

D@1imi1 Hrušk@,2023-03-16 21:30:48

Jaký je vlastně vojenský význam ponorek? Chápu ty raketonosné - k provádění nepředvídatelných úderů a zejména k nesení jaderného arzenálu. A potom stíhací ponorky, které ty prvně zmíněné sledují a likvidují. K čemu je ale zemi bez útočných vojenských ambic jako je Austrálie vlastnictví jaderných ponorek?

A byly by dieselové ponorky pro jejich potřeby horší? Byly by citelně levnější?

Odpovědět


Re: Význam ponorek

P. Stejskal,2023-03-17 13:08:25

Tzv. útočné ponorky jsou zamýšleny mj. k boji s hladinovými plavidly. Tj. svazy letadlových lodí, invazními svazy, zásobovacími konvoji atd. Případně k úderům na pozemní cíle pomocí střel s plochou dráhou letu, signal intelligence atd.

Co se týče rozhodování jádro vs. klasika, tak to závisí na několika faktorech. Předně asi na velikosti uvažovaného operačního prostoru, potažmo tedy výdrže na hlídce. Pro operace v pobřežních vodách, krátké hlídky apod. stačí malé ponorky řekněme kolem 1.500 tun výtlaku (např. německé typy 212, švédské Gotlandy apod.). Pro rozsáhlejší oblasti je potřeba větší kapacita, dejme tomu 2.500 tun - to jsou holandské Walrusy, německý Typ 216, sovětská Kila nebo britské Upholdery (nyní kanadská třída Victoria). Pokud vím, tak největší jsou v současné době právě australské (improved) Collins s 3.500 tunami, ale někde u této hranice už to přestává dávat smysl. Plus minus stejně velké sovětské Alfy s jaderným pohonem byly v drtivé většině parametrů výrazně lepší,

Čím větší dieselová ponorka, tím větší požadavky na související logistiku (zásobovací lodě jsou poměrně zranitelné, těžko budou operovat přímo v bojové zóně a tak), poměr užitečného nákladu vůči palivu nic moc. Plus samozřejmě výrazné zvýšení zranitelnosti při dobíjení akumulátorů na hladině, nebo těsně pod ní - pro velké ponorky zatím není úplně praktické používat např. Stirling a jiné triky, které umožní zvýšit vytrvalost pod vodou.

Z mého pohledu je tedy pro Austrálii ideální něco jako jaderná Barracuda nebo Virginia. Případně britské Astute, ale ty jsou už hodně zaměřené na protizemní údery a pokud na to Austrálie neklade velký důraz, asi už je to pro ně moc velké. No a pokud Francouzi Barracudu neprodají a Američané Virginii ano, tak je to asi jasné.

Odpovědět


Re: Re: Význam ponorek

D@1imi1 Hrušk@,2023-03-17 20:20:46

Díky za komplexní odpověď.
No po výstřelu na lodní svaz a tedy demaskování bych se na takové ponorce bál, že to mám spočítané. Má ponorka v takové situaci slušnou šanci přežít?

Odpovědět


Re: Re: Význam ponorek

Tomáš Černák,2023-03-19 00:42:31

V případě druhého odstavce nesouhlasí fyzika. S rostoucími rozměry roste objem a tím i energetická kapacita. A to třetí mocninou. Ovšem hydrodynamický odpor, tj. energetická náročnost pohybu roste pouze z druhou mocninou. Důvod, proč se nestaví velké DE ponorky je technologická díra, která vznikla v době, kdy bylo jádro považované za svatý grál. Státy, které staví jaderné ponorky prostě neumí stavět DE ponorky a vice versa (výjimkou je Rusko).

Důvod, proč se nestaví obrovské konvenční ponorky je také ten, že by se ztratila výhoda ochrany EEZ, kde jsou obvykle malé hloubky, které jaderným ponorkám nevyhovují a obecně v dnešní době není požadavek na příliš dlouhé mise.

Collins není ani zdaleka největší sloužící třída DE ponorek. Tou je bez debat raketonosná třída Quing, která je dvakrát tak objemnější, nežli Collins. Collins patří u oceánských ponorek spíše ke středu. Měla to být právě Short Finn Barracuda, která se měla stát největší aktivní útočnou ponorkou s konvenčním pohonem.

Konvenční ponorky nemají dnes jinou logistiku než mají jaderné. Dnes se už doplňování paliva a zbraní na moři nenosí a lodě, které to umožňovaly za studené války jsou už dávno vyřazeny. Dnes DE ponorka funguje úplně stejně jako jaderná. Vypluje z domovského přístavu, odvede si svojí 30.60 denní misi a zase se do toho přístavu vrátí, kde dotankování paliv pro DE motory a AIP je časově nejkratší činnost (ve srovnání s opravami, čištěním a doplnění proviantu pro další misi).

Stirlingy jsou slepá větev v AIP, protože opravdu špatně škálují, ale v případě palivových článků a případně uzavřených parních systémů větší velikost právě svědčí, protože platí ten poměr 3 a 2 mocnin, co jsem napsal výše.

Obrovská výhoda konvekčního pohonu je vyjma tichosti, také snazší dosažení velkých hloubek. Nevýhoda je pak nižší rychlost, reaktor, respektive uran má energetickou hustotu úplně jinde, nežli vodík a tak se může energií libovolně plýtvat.

Dnes už skoro nikdo čistě DE ponorky nedělá. Samotné Diesely se v případě ponorek s AIP používají pouze pro přesun do oblasti mise a zpět, jinak jedou celou dobu na AIP a nafta je jen záloha. A to platí i pro LiIon ponorky, kde sice AIP není, ale je tam tak obrovská kapacita baterií, že se při misi diesely nepoužívají.

Astute je právě čistokrevná SSN, Virginie jsou SSGN se zaměřením na protizemní operace.

Francouzi jadernou Barracudu nabízeli po celou dobu výbrka. Nechtělo se jim kvůli Australanům projekt předělávat na konvenční a samotný pohon byl díky tomu podivný (SH Barracuda zachovala vše od turbogenerátorů po šroub, pouze zaměnila výrobu páry z jaderné na uzavřený spalovací cyklus). Ale Australani tvrdošíjně odmítali. A pak najednou otočka o 180... není divu, že byli Frantíci vytočení.

Mimochodem, primární mise útočných ponorek je vyhledávání a ničení ponorek nepřítele. Ryze útočná ponorka si na lodní svazy troufnout příliš nemůže, nepřežije to.

Odpovědět

Naivní

Rony Hetzer,2023-03-16 20:24:54

Dost naivní článek, oceán je velký a nejdříve musíte vědět kde ponorku hledat, abyste ji mohlli najít, protože všechny detekční metody mají klratký dosah. Ponorka se může navíc bránit a pokud překročí teplotní rozhraní, je opět neviditelná. Dnešní ponorky můžou nést i protilodní a protiletecké zbraně, takže z lovce, se snadno může stát kořist.

Odpovědět

AUKUS

František Kroupa,2023-03-16 19:14:02

Nazvat AUKUS obranným paktem, to chce opravdu velikou fantazii.

Odpovědět


Re: AUKUS

Pavel 1,2023-03-17 19:08:56

Jistě, AUKUS není jen o obraně ale také o sdílení technologií. Ovšem s ohledem na potrefené hysterické výkřiky čínského agresora jeho obranný význam nabývá více na důležitosti.

Odpovědět


Re: Re: AUKUS

František Kroupa,2023-03-17 20:14:16

Čína někoho napadla?

Odpovědět


Re: Re: Re: AUKUS

Rudolf Svoboda,2023-03-18 20:55:27

Trochu hloupá otázka ne?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: AUKUS

František Kroupa,2023-03-19 22:43:21

V čem je hloupá?

Odpovědět


Re: Re: Re: AUKUS

Pavel 1,2023-03-19 18:34:28

Zkus si něco přečíst třeba o čínských svinstvech v Jihočínském moři.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: AUKUS

František Kroupa,2023-03-19 22:41:25

Tykání si nechte pro diskuse na Novinkách apod. Co těmi svinstvy konkrétně myslíte? Prosil bych ale opravdu konkrétní příklady, abychom o nich mohli seriózně diskutovat. "Zkus si něco přečíst ..." není diskuse.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: AUKUS

Pavel 1,2023-03-20 16:30:30

Jestli ti čtení o čínských svinstvech nejen v Jihočínském moři nejde pod nos, tak je seriózní debata s tebou obtížná.

Odpovědět

Nechápem síce,

Vladimír Bzdušek,2023-03-16 16:46:44

načo sú Austrálii tie ponorky, ale ak majú na zaplatenie, budiž. Ale detekcia ponorky v hĺbke cca 500m, a nehýbe sa, tak dajte princíp ako na to.
PS.
Poznám jedného Gruzínca, ten mal na VŠ ( 1970 Moskva) kolegu, čo slúžil na takom kráme pri sonare. Čírou náhodou sa "skoro" zrazili s US ponorkou, no on ju počul dačo skôr než pandant na US kráme, tak vypli motory, začala sledovačka ..., a len za to dostal ťažké vyznamenanie ...

Odpovědět


Re: Nechápem síce,

Tomáš Černák,2023-03-19 00:45:56

Aktivní sonar.

V 500 metrech zase tolik ponorek nepluje. Prakticky jen Ruské, Německé a Japonské, všichni ostatní jsou o 100 až 200 metrů níže.

Odpovědět

Quido Kansky,2023-03-16 15:48:16

Lietadlové lode sú nenápadné ako päsť na oko a nikto ich nezrušil.

Odpovědět


Re:

Tonda Rarach,2023-03-16 16:16:37

Bude to tím, že letadlové lodě se nepohybují osamoceně, ale v celém svazu mohou se bránit, mají ochranný doprovod.
Hlavní podstatou ponorky je být neviděn, dostat se na místo určení nepozorován.
Tedy se pohybuje bez doprovodu a má omezené možnosti obrany.

Třeba vymyslí dostatečně odolný kompozit pro omezení magnetické stopy (z uhlíkových vláken či něčeho jiného co bude pružnější) a místo jaderného pohonu to bude fungovat na vodík.

Odpovědět


Re: Re:

Jiri Holman,2023-03-16 23:51:48

Je to velmi nadsazeny clanek jediny predpoklad jak v soucane dobe detekovat ponorenou ponrku jsou sonarove boje, americane koketuji s UAV prostredky , ktere jsou zajimave, ale stale doporucuji se podivat na mapy oceanu o jak obrovskou plochu jde bojemaji efektvni dosah cca 2 km zkuste si spocitat kolik takovych veci je potreba pro pokryti plochy pro efektivni detekci vzhledem k plose docela by me zajimal algorytmus vychazejici z max. rychlosti nuklearni ponorky pro pokryti dane plochy drony s danou pravdepodobnosti detekce napada me pokryti "chokepointu" pro pristup do daneho prostoru ale to je mozne mozna v Baltu ale ne na plose oceanu

Odpovědět


Re: Re:

Quido Kansky,2023-03-17 06:29:36

Ak naozaj dôjde k tomu o čom sa píše v článku, tak sa urobia protiopatrenia. Na princípe večného boja medzi strelou a pancierom.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz