Vyhynutí parních lokomotiv popírá evoluční předsudky  
Parní lokomotivy dominovaly ekosystému dopravy do poloviny 20. století. Jejich vymírání je skvělým modelem pro biology, protože fosilní záznam lokomotiv není vůbec děravý. Je fascinující vidět, jak ryze technologické záležitosti, které považujeme za výplod našich myslí, ve skutečnosti hrají podle biologických not.
Union Pacific 4014 "Big Boy" je patagotitanem evoluční linie parních lokomotiv. Kredit: Fan Railer / Wikimedia Commons.
Union Pacific 4014 "Big Boy" je patagotitanem evoluční linie parních lokomotiv. Kredit: Fan Railer / Wikimedia Commons.

Už je to dlouho, co parní lokomotivy odešly ze scény. Kolem poloviny 20. století jich jezdilo po světě téměř čtvrt milionu a obstaraly naprostou většinu přepravy na železnici. Pak ale přišel jejich pád. V České republice se přestaly vyrábět v roce 1958 a v roce 1980 byla vyřazena poslední parní lokomotiva z pravidelného provozu ČSD. Kromě nostalgických a turistických jízd dnes jezdí ve větším počtu už jenom v Číně a v Severní Koreji.

 

Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.
Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.

Pro Luka Strotze a Bruce Liebermana z americké University of Kansas jsou ale parní lokomotivy víc než jenom vášeň technologických nostalgiků. Jejich vyhynutí, čili nahrazení dieselovými a elektrickými lokomotivami, představuje unikátní model vymírání druhů v živé přírodě. Zásadní výhoda tohoto modelu tkví v tom, že vymírání parních lokomotiv máme perfektně zdokumentované. V podstatě šroubek po šroubku. Na rozdíl od trilobitů nebo ichtyosaurů. Jak každý dobře ví, fosilní záznam je jako řešeto.

 

Strotz s Liebermanem použili vyhynutí parních lokomotiv k ověření životaschopnosti známého konceptu konkurenčního vyloučení (competitive exclusion). Mnozí jsou přesvědčeni, že konkurence (neboli kompetice) mezi druhy představuje takřka mystickou hybnou sílu v ekologii i evoluci. Jak upozorňuje Lieberman, panuje dojem, že právě konkurence je jako evoluční žnec, který zodpovídá za většinu vymírání v historii.

 

Zároveň přiznává, že fosilní záznam je obvykle příliš děravý na to, než aby se v něm dala sehnat data, která by mohla ověřit představy o konkurenčním vyloučení. Podle Liebermana ve fosiliích v podstatě nelze najít doklady pro to, že by mezidruhová konkurence hrála podstatnou roli ve vymírání.

 

Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.
Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.

Badatelé ovšem měli geniální nápad s parními lokomotivami. Vlastně jim připomínají velké druhohorní dinosaury. Jsou ohromné, uřvané a vymřely. Co je ještě lepší, jejich fosilní záznam není roztroušený ve vrstvách, ale nachází se, například, v databázi parních lokomotiv Locobase, jejímž kurátorem je jistý Steve Llanso, a která je přístupná prostřednictvím webu steamlocomotive.com. Historie konkurentů parních lokomotiv, tedy elektrifikace tratí a automobilové dopravy, je taktéž detailně známá.

 

Strotz a Lieberman rekonstruovali dechberoucí vymírání parních lokomotiv. Zjistili, že po objevení prvního významného konkurenta v ekosystému dopravy přišla okamžitá „evoluční“ odpověď parních lokomotiv. S přibývajícími konkurenty se „životní prostor“ parních lokomotiv postupně zmenšoval, až nakonec vyhynuly.

 

Nicméně, badatelé dospěli k závěru, že vymírání může být těsně spojené s mezidruhovou konkurencí jedině ve specifickém případě – když se druhy, které si konkurují, prakticky absolutně překrývají v nárocích na prostředí i zdroje, a když se konkurenčně slabší druh nedokáže z konkurenčního zápasu „odpoutat“ a změnit vztah k prostředí.

 

Z historie vymírání parních lokomotiv vyplývá, že když neměly konkurenci, jejich evoluce v podstatě přešlapovala na místě. Jakmile se ale objevily konkurenční technologie, parní lokomotivy se hned začaly adaptovat. Jako by přeřadily evoluční rychlost. Strotz s Liebermanem z toho vyvozují, že když se druhy adaptují na nové role a prostředí, tak to dělají spíše ze zoufalství a nikoliv „dobrovolně.“ Zásadní role adaptací je podle nich spíše předsudek. Na této pozoruhodné studii je pěkně patrné, jak blízko má ve skutečnosti technologická civilizace ke světu přírody.

 

Video: Union Pacific Big Boy #4014 Steam Train Accelerating and Sanding Flues

 

Literatura

University of Kansas 28. 3. 2023.

Royal Society Open Science online 22. 2. 2023.

 


Poznámka: Podle nás není na škodu se občas podívat, jakým směrem se ubírá výzkum i na vážených US univerzitách...

 

Datum: 29.03.2023
Tisk článku

Související články:

Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Evoluční historie pohádek je mnohem starší, než vypadá     Autor: Stanislav Mihulka (22.01.2016)
Evoluce je zřejmě mnohem rychlejší a mocnější, než jsme si mysleli     Autor: Stanislav Mihulka (01.06.2022)
Nezastavitelná evoluce: Invazní vetřelci v Austrálii se mění na nové druhy     Autor: Stanislav Mihulka (09.02.2023)



Diskuze:

Nedobrovolná adaptace?

Dagmar Gregorová,2023-04-01 07:26:26

Cit,:Strotz s Liebermanem z toho vyvozují, že když se druhy adaptují na nové role a prostředí, tak to dělají spíše ze zoufalství a nikoliv „dobrovolně.“

V překladu: podle toho k náhodným mutacím nedochází náhodne. A ty mutace, v jejichž důsledku se - také náhodně - zlepší adaptační schopnost a ta poskytuje majiteli jistou výhodu z hlediska přežití v daném prostředí, je proces "ze zoufalství".
Vždyť to je popření evolučního mechanizmu!
Ano, my lidé se někdy ve svých životech musíme ze zoufalství a ne zcela dobrovolně přizpůsobit změněným podmínkám - recese, válka, těžká nemoc blízkého, o kterého je nutné se postarat nebo jiné "osudové" rány - tam tu nedobrovolnost, ale zoufalou nutnost vidím. Ale o evoluční adaptaci na prostředí, jež nemá nic s nějakým vlastním rozhodováním, kromě možnosti dané prostředí opustit, uvažovat v kontextu "dobrovolné" - "nedobrovolné", "zoufalé", "násilné" - to se mi zdá jako hmmm "hluboké nedorozumění".

Odpovědět

slepá větev

David Pešek,2023-03-31 19:39:35

I tato mechanická evoluce měla své slepé větve a vyhynulé poddruhy, například německé lokomotivy ukořistěné sověty a přestavěné na mazut. Mazutky byly rychlé, s vyšším dojezdem a nenáročnou obsluhou, ALE technologie mazutových hořáků naroubovaná do bezpečnostních prvků lokomotiv na uhlí - hašení hořícího mazutu na plný výkon vodou vedlo k prudké reakci a končilo výbuchem kotle. Mazutky místo na řešení problému komplikovanější přestavbou mířily do šrotu

Odpovědět

Inteligentni design popírá evoluční předsudky?

Daniel B.,2023-03-30 22:52:04

Není vývoj jako vývoj.

Lokomotivy se samy nevyvinuly, nýbrž byly vymyšleny, navrženy a vyrobeny - lidskou inteligencí.

To, co se dělo v historii s lokomotivami, bylo projevem lidské inteligence.

Jakým způsobem lze vůbec vztáhnout projev inteligence na výsledky evolučního procesu, který inteligenci nepotřebuje?

Cituji nadpis:
Vyhynutí parních lokomotiv popírá evoluční předsudky.

Na základě pouhé analogie lze těžko něco popírat.

Odpovědět

Evoluce

Jiří Brtnický,2023-03-30 08:40:12

Evoluce neprobíhá na úrovni živých organizmů, evoluce probíhá na úrovni genů. Živé organizmy se pouze k evoluci hodí, jsou dobrým prostředkem šíření genů, proto vznikly. I ta lokomotiva vznikla proto, aby se nám naše geny šířily lépe.

Odpovědět

Každopádně

Vratislav Zapletal,2023-03-30 08:40:07

jsou to nádherné kusy techniky. Famozní zvuk. Prostě kam se člověk na mašinku podívá, všude jen krása krása a zase krása :-). Fascinující produkt inženýrského a technického umu.

Odpovědět

Lokomotivy nejsou živé organismy

Dalibor M.,2023-03-30 07:39:39

V uvedeném modelu je zásadní chyba.

Živé organismy mají rozmnožovací instinkt. Snaží je přežít a množit i když jsou v nepříznivých podmínkách. Lokomotiva jakožto neživý objekt nic takového nemá a její přežití a rozmnožení je dílem člověka. Sama lokomotiva na to nemá naprosto žádný vliv.

Ve skutečnosti se tedy nejedná o vymírání lokomotiv, ale o vymizení chuti jiného subjektu, tedy člověka, lokomotivy vyrábět. Pokud by lokomotivy měly schopnost samy se množit a přitom podléhaly mutacím a selekci, dodnes by jezdily, patrně jiné, možná menší, možná nezávislé na kolejích, možná by nespalovaly uhlí. Jako to můžeme pozorovat například u koní - již netahají vozy, ale z povrchu Země nezmizeli.

Odpovědět


Re: Lokomotivy nejsou živé organismy

Pavel Vitvar,2023-03-30 14:49:50

A co když se na lokomotivy podíváte jako na lidský nástroj.

Ten člověk co na větší klacek vyhrajte evoluční kompetici.

Ten podnikatel co vozí zboží elektrickou lokomotivou vydělá víc peněz a snáze přežije.

Co je ale mnohem zajímavější je, že do okamžiku kdy neexistovala kompetice - jezdily jen parní lokomotivy, se jejich výkony, rychlosti, spotřeba nezlepšovaly. Až konkurence jiných typů pohonů dokázala přinutit parní lokomotivy, aby se adaptovaly a snažily se fungovat lepe.

To se mi na článku ohromně líbí.

Odpovědět


Re: Re: Lokomotivy nejsou živé organismy

Dalibor M.,2023-03-31 13:29:11

Lokomotivy jakožto komerční produkt se samozřejmě měnily. Existovala konkurence, takže lokomotivy se přizpůsobovaly potřebám zákazníků. Co to velikosti, výkonu, ceny, rychlosti výroby.

Stejně jako například rádia.

Odpovědět

Evoluce aut na spalovací motory

Richard Vacek,2023-03-30 06:15:44

Aktuálně můžeme sledovat obdobnou evoluci u aut na spalovací motory a jejich elektrické verze. Už to, že do toho musí vstupovat politici a jednomu "druhu" musí klást překážky - aktuálně i hromadnou "smrt" v roce 20035, popřípadě ho chtějí připravit o levnou "potravu" a ten druhý zase opečovávat, naznačuje, která koncepce je životaschopnější.
A porovnat si to třeba u klasických telefonů a mobilů, kde podobné politické intervence nebyly potřeba.

Odpovědět


Re: Evoluce aut na spalovací motory

Pavel Vitvar,2023-03-30 14:43:07

To máte pravdu. Vytlačení drátových telefonů bezdrátovými či tlačítkových dotykovými je snadné, protože ten "evoluční" tlak vytváří přímo sám uživatel, kterému to přináší významnou výhodou.

Vytlačení spalovacích motorů elektromobily mi přijde podobné spíš přechodu od freonů k chladícím médiím nepoškozujícím ozonovou vrstvu.

Pro běžného uživatele nebylo zachování ozonové vrstvy kompetitivní výhodou a to ani pro politiky. Zachování životního prostředí myslím nemůže být evolučním tlakem protože pouze zachovává existující stav. Přežití ve zničeném životním prostředí už je myslím dobrý evoluční tlak.

A tak si myslím, že přechod k elektromobilitě a sním spojený odklon od fosilních paliv by byl přirozeně a uživatelem preferovanou volbou pouze v případě, že by na této planetě nebylo možné spalovat fosilní paliva. Bohužel do té doby by většina druhů v vymřela na udušení.

Takže věřme naším vědcům. Oni nejlépe vědí co je potřeba udělat stejně tak jak to věděli v případě ozonové vrstvy.

Odpovědět


Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Michal Zvedavý,2023-03-30 15:03:28

No, nevedeli. Bol to paradny hoax made by Monsato. Tomu totiz koncili patenty na freony a zacinal ich vyrabat kdekdo, cim by prisli o monopol. Pokracovanie monopolu si zabezpecili tak, ze na freony skrz politikov vydali zakaz a samy si patentovali ich nahrady.

Inak toto netvrdi len tak niekto tu na internete, ale zakladatel a byvaly sef Greenpeace.

Odpovědět


Re: Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Michal Zvedavý,2023-03-30 15:07:19

pardon, nie Monsato, DuPont.
https://www.youtube.com/watch?v=Ruq7PxAuTtQ

A ten zakladatel Greenpeace je Patrick Moore.

Odpovědět


Re: Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Vojtěch Kocián,2023-03-30 17:24:06

Zajímavé, že to věděli už asi tak deset let předtím, než Du Pontu vypršel aspoň nějaký relevantní patent a nikdo z konkurentů to nerozporoval. Zákaz freonů se začal vážně diskutovat nějakých pět let po vypršení toho patentu a asi šest let předtím, než někdo (a nebyl to Du Pont) přišel s patentem na rozumnou náhradu. Nehledě na všechna měření, která souvislost ozónové vrstvy a freonů potvrdila.

Máte tam něco podobně vtipného třeba o olovnatém benzínu nebo užitečnosti kouření?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Radoslav Pořízek,2023-04-02 02:16:22

> Nehledě na všechna měření, která souvislost ozónové vrstvy a freonů potvrdila.

Tak toto by ma zaujimalo, pretoze mnohe merania su mimo interval spolahlivosti modelu. Aj ked v zasade spravne kopiruju predpovedany vyvoj. A teraz je otazka, ci odlisnosti su dostatocne na vyvratenie hypotezy, alebo ide o akceptovatelne odchylky.

Bol o tom clanok vo Vesmire so zaverom, ze to suhlasi : https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-7/ozonovy-alarmismus-ozonova-skepse.html

Ale na samotnych grafoch v clanku su mnohe merania mimo interval spolahlivosti predpovede modelu, pricom povodna predpoved bola chybna: "při devítiprocentním ročním nárůstu spotřeby, pozorovaném v USA v letech 1961–1971, bude ozonová vrstva k roku 1995 tenčí o 4 až 7 procent". V clanku sa spominaju viacere modely, ale uz nie je je spomenute, ktory model a na zaklade coho bol vybraty do grafu.

Zakaz Freonov sa zacal diskutovat v roku 1975, celosvetovo bol schvaleny v roku 1987. Kedy vyprsal patent na Freony, a kedy si dal patentovat nahradu, som nedohladal. Kazdopadne aj keby sa DuPont snazil zakazat freony kvoli patentu, tak by to iba naznacovalo, nie dokazovalo neskodlivost.

Odpovědět


Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Dalibor M.,2023-03-31 13:36:22

Jenomže nahrazení freonů jinými plyny nemělo pro uživatele žádnou nevýhodu. Ledničky kvůli tomu nejsou dražší, nemají menší kapacitu, větší spotřebu. Ani pro výrobce se nic zásadního neměnilo. Princip fungování ledničky je stejný.

Co se lokomotiv týče, ty parní měly výhodu v tom, že uhlí bylo snadno dostupné. Ale ropa už tak snadno dostupná není a proto během války i osobní automobily začaly z benzínu přecházet na dřevoplyn. Lokomotivy problém neměly.

Parní lokomotivy nebyly vtlačeny elektrickými, nýbrž dieselovými, protože výhoda dostupného paliva se zmenšila a výhoda většího výkonu a efektivity byla zachována.

Odpovědět


Re: Re: Re: Evoluce aut na spalovací motory

Radoslav Pořízek,2023-04-04 10:34:55

Nuz pokial sa za chladivo prestali platit patentove poplatky, tak by to pre uzivatelov vyhodu malo: chladnicky by boli lacnejsie.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz