Japonští PowerX plánují tanker pro elektřinu. Bude převážet 241 MWh  
Výrobci baterií PowerX hodlají postavit lodě, které budou doslova nacpané lithium-železo-fosfátovými bateriemi. V geologicky horké oblasti Japonských ostrovů by takové tankery pro elektřiny mohly přepravovat obnovitelnou energii mezi jejími výrobci a spotřebiteli. Prosadí se myšlenka plovoucí elektrárny s bateriemi?
Prototyp Battery Tanker X. Kredit: PowerX.
Prototyp Battery Tanker X. Kredit: PowerX.

Japonská společnost PowerX pracuje na projektu plovoucí elektrárny v podobě 140metrového tankeru s instalovanými bateriemi. Pozoruhodný tanker by měl převážet 241 MWh na krátké vzdálenosti. Projekt vychází z jednoduché myšlenky. Obnovitelná energie se často vyrábí daleko od míst, kde ji potřebují. Tanker pro elektřinu ji tam může dovést.

 

Dole prototyp, nahoře Power Ark. Kredit: PowerX.
Dole prototyp, nahoře Power Ark. Kredit: PowerX.

Proč by to neměl zařídit podmořský kabel? PowerX zdůrazňují, že jde hlavně o Japonsko, které je obklopené hlubokým mořem a trýzněné častým zemětřesením. Tankery pro elektřinu nabízejí netradiční řešení s tím spojených problémů, kterých je požehnaně.

 

Nápad to není špatný, i když motivací v neposlední řadě jistě bylo, že PowerX provozují továrny na výrobu baterií. Plán na lodě naplněné bateriemi k prasknutí se v takovém případě vyloženě nabízí.

 

Battery Tanker X v detailu. Kredit: PowerX.
Battery Tanker X v detailu. Kredit: PowerX.

Nejdříve by mělo dojít na prototyp Batter Tanker X o uvedené délce 140 metrů. Uveze celkem 96 lithium-železo-fosfátových baterií (LiFePO4). Aby se plavba takové lodi ekonomicky vyplatila, nesmí spotřebovat příliš mnoho energie na vlastní pohon. Pro Battery Tanker X je ekonomicky přijatelná vzdálenosti do 300 kilometrů. Prototyp by měl být postaven v roce 2025 a na moře by měl vyplout v roce 2026.

 

Po prototypu by měl následovat mnohem větší tanker „Power Ark,“ který pojme 2 GWh. To odpovídá denní spotřebě 70 tisíc amerických domácností. Tato plavidla by mohla vozit obnovitelnou energii vyrobenou obnovitelných zdrojů na ostrově Hokkaidó, do přístavu Aomori v nejsevernější části ostrova Honšú. Při vhodném uspořádání plavidel by podle PowerX měly být náklady na transport energie 0,17 dolaru na 1 kWh.

 

Převážení elektřiny na tankeru má i svá rizika. Lodě by rozhodně měly být vybaveny účinným hasícím systémem. Požár plavidla plného baterií by mohl mít apokalyptické následky. PowerX již sehnali financování ve výši 70 milionů dolarů a uzavírají řadu partnerství. Do budoucna bude jistě zajímavé sledovat, jak si projekt tankeru pro elektřinu povede.

 

Video: Introducing Battery Tanker X

 

Literatura

New Atlas 30. 5. 2023.

Datum: 01.06.2023
Tisk článku

Související články:

Unikátní Electric Truck Hydropower nahrazuje hydroelektrárnu konvojem     Autor: Stanislav Mihulka (12.03.2022)
Systém UGES promění opuštěný důl na výkonnou gravitační baterii     Autor: Stanislav Mihulka (13.01.2023)
Britské domácnosti se zapojují do virtuální elektrárny     Autor: Stanislav Mihulka (04.03.2023)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz