Orbitální energetika je tady! Caltech slaví první přenos energie z orbity
Experiment MAPLE, který je součástí technologického demonstrátoru Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1), zaznamenal skromný, leč historický úspěch s bezdrátovým přenosem energie mikrovlnami na oběžné dráze, tentokrát na vzdálenost 30 cm, Zároveň přenesl měřitelné množství energie z oběžné dráhy na střechu v kampusu Caltechu v Pasadeně.
Rozsvícená LEDka v experimentu MAPLE potvrzuje první bezdrátový přenos energie na oběžné dráze. Kredit: Caltech.

Už nějakou dobu jsme svědky experimentů, které otevírají cestu orbitální solární energetice. Tým americké techniky California Institute of Technology (Caltech) právě dosáhl zásadního úspěchu, který by učebnice jednou mohly považovat za vznik solární energetiky. V rámci projektu Space Solar Power Project (SSPP) poprvé v historii cíleně přenesli měřitelné množství energie na orbitě, a pak také z oběžné dráhy na Zemi. Čísla to nejsou velká, ale každý začátek je těžký.

Příjem energie z oběžné dráhy v kampusu Caltechu. Kredit: Caltech / Ali Hajimiri.

Orbitální solární energetika přináší řadu výhod. Slunce ve vesmíru svítí neustále a není tam pozemské počasí. Teoreticky lze na oběžné dráze „sklidit“ v průměru 8krát více energie na čtvereční metr solárních panelů než na Zemi. Zároveň ji ale doprovází řada technických komplikací, které je nutné vyřešit.

Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1). Kredit: Caltech.

Mimo jiné je nutné vyladit velikost solárních instalací, které budou pracovat na oběžné dráze. Na to pracuje i tým Caltechu, podle něhož by měla být komerčně životaschopná velikosti solární farmy na orbitě kolem 9 kilometrů čtverečních.

Vybudování jedné takové farmy bude při současném stavu technologií vyžadovat nejméně asi 40 startů na oběžnou dráhu, i když komponenty zamýšlené farmy budou ultralehké.

Starty do vesmíru stále nejsou moc levné, takže se orbitální solární energetika bude potýkat s ekonomikou. Současné odhady se pohybují kolem výsledné ceny elektřiny (Levelized Cost of Energy, LCoE) cca 1-2 dolary za 1 kWh, což je asi osmkrát víc než současná běžná cena elektřiny v USA.

Caltech v lednu vypustil technologický demonstrátor Space Solar Power Demonstrator (SSPD-1), který je na palubě satelitu Vigoride-5 společnosti Momentus Space. Zahrnuje tři experimenty, které představují tři klíčové technologie orbitální solární energetiky.

Deployable on-Orbit ultraLight Composite Experiment neboli DOLCE testuje mechanismus pro rozkládání solárních panelů na orbitě, experiment ALBA je určený k testování 32 různých designů solárních článků ve vesmíru a třetí z nich Microwave Array for Power-transfer Low-orbit Experiment čili MAPLE ověřuje bezdrátový přenos energie.

Experiment MAPLE nedávno úspěšně přenesl energii na oběžné dráze. Bylo to sice jen na vzdálenost asi 30 cm, ale i tak to stojí za pozornost. Vysílač přenesl energii mikrovlnami do dvou různých přijímačů, na nichž se rozsvítily LEDky. Jak nadšeně potvrzuje Ali Hajimiri z vedení projektu Space Solar Power Project, podle jejich nejlepšího vědomí jde o první přenos tohoto typu v historii.

Neméně revoluční byla i druhá část experimentu MAPLE, kdy došlo k úspěšnému přenosu měřitelného množství energie z orbity na zemský povrch, konkrétně na střechu Laboratory of Engineering v kampusu Caltechu v kalifornské Pasadeně. Na oběžné dráze se už zvolna rýsují solární farmy.

Video: Space Solar Power Demonstrator

Video: How Does Wireless Power Transfer Work?

New Atlas 5. 6. 2023.