Nejvíce magnetická hvězda ve vesmíru umírá do magnetaru
Dvojhvězda HD 45166 zahrnuje zvláštní Wolf-Rayetovou hvězdu, která je výjimečná i na poměry v této skupině extrémních hvězd. Dramaticky chrlí hmotu do okolního prostoru a zároveň ji svírá magnetické pole o indukci 43 tisíc gaussů (4,3T), což z ní dělá magnetického rekordmana mezi masivními hvězdami ve známém vesmíru. Až vybuchne jako supernova, zřejmě skončí jako brutálně magnetická neutronová hvězda, čili magnetar.
Extrémní páreček HD 45166. Kredit: NOIRLab/AURA/NSF/P. Marenfeld/M.

Hvězdu HD 45166 známe už přes 100 let. Je to Wolf-Rayetova hvězda, čili divoké hvězdné monstrum v závěrečné fázi svého velmi krátkého života, které v tomto případě pozorujeme ve vzdálenosti asi 3 tisíce světelných let v souhvězdí Jednorožce. Obsahuje velké množství hélia a má svého hvězdného společníka. Všechny Wolf-Rayetovy hvězdy jsou výjimečné a upřímně, také dost děsivé. Jako když velkou hvězdu posedne démon.

Tomer Shenar. Kredit: T. Shenar.

Jenomže HD 45166 je výjimečná i mezi Wolf-Rayetovými hvězdami. Vyvrhuje ještě více hmoty, než je u těchto divokých obrů obvyklé a dělá to i odlišným způsobem. Odborníci si již dlouho lámou hlavu, co je tahle hvězda vlastně zač. S pozoruhodnou odpovědí přichází tým astronomů, který vedl Tomer Shenar z nizozemské University of Amsterdam.

Badatelé zjistili, že tohle speciální hvězdné monstrum má úžasně silné magnetické pole, jehož magnetická indukce dosahuje 43 tisíc gaussů (4,3T).

Magnetické monstrum. Kredit: ESO/L. Calçada.

Pokud jde například o Slunce, v oblasti sluneční skvrny se tam vyskytuje magnetické pole o indukci kolem 1 500 gaussů. Hvězda HD 45166 se právě oficiálně stala nejvíc magnetickou ze všech známých masivních hvězd ve vesmíru. Podle Shenara jde o novou kategorii hvězdných objektů, které se nám schovávaly před očima.

Pozorování Shenarova týmu rovněž ukázala, že dotyčná Wolf-Rayetova hvězda je lehčí, než se původně předpokládalo. Váží jako 2 Slunce. Se svým společníkem, kterým je modrobílá žhavá a jasná hvězda spektrální třídy B, se oběhne jednou za 8 200 pozemských dní. Vědcům není jasné, jak se tato konkrétní Wolf-Rayetova hvězda stala tak nesmírně magnetickou. Domnívají se, že by k tomu mohlo dojít třeba po srážce a splynutí dvou menších hvězd. V takovém případě je otázkou, zda magnetary mohou vznikat jen tímto velmi výjimečným scénářem nebo i jinými cestami.

Co bude s výjimečnou Wolf-Rayetovou hvězdou dál? Během pár milionů let by měla explodovat jako supernova. Její jádro se zhroutí do sebe a koncentruje dosavadní magnetické pole této hvězdy do stísněného prostoru. Výsledkem by mělo být zcela ohromující magnetické pole s indukcí kolem 100 bilionů gaussů. Jinými slovy, v případě hvězdy HD 45166 jsme zřejmě narazili na první známý prekurzor magnetaru.

Video: Artist’s animation of HD 45166, the most magnetic massive star ever found

Science Alert 18. 8. 2023.

Science 381: 761–765.

Datum: 20.08.2023

Silný magnetar v srdci Mléčné dráhy     Autor: Stanislav Mihulka (30.08.2013)
Extrémně divný rádiový magnetar zhasl a po pár letech se opět spustil     Autor: Stanislav Mihulka (16.03.2019)
Extrémní kosmické mládě: Astronomové objevili nejmladší magnetar     Autor: Stanislav Mihulka (20.06.2020)
Další kosmologické objevy Webbova vesmírného teleskopu     Autor: Vladimír Wagner (26.06.2023)
Přepíšou nové poznatky o nejstarších galaxiích historii vývoje vesmíru?     Autor: Dagmar Gregorová (18.07.2023)

CME, hvezdný vítr?

Martin Stepanek,2023-08-23 12:12:39

Tak já se jako první zeptám trochu více k tématu článku.

Dochází při tak velkém magnetickém poli k rekonekci siločar a tím i k CME? Nebo je to magnetické pole úhledně uspořádané? Jak je to v oblasti magnetických pólů respektive v oblasti neuzavřených magnetických siločar - je tam hvězdný vítr rychlejší než třeba na srovnatelně hmotné hvezdě?

Re: CME, hvezdný vítr?

Jitka Vrablova,2023-08-25 13:52:40

Ano, velmi správná otázka. Na to ale zatím studie odpověď nedává. Z diskusí na fórech se astrofyzici spíše kloní k tomu, co uvádíte jako druhou variantu.

Díky redakci

Jaroslav Kousal,2023-08-22 12:58:39

Děkuji redakci, že na rozdíl od nevyžádaných ďáblových advokátů pochopila, co jsem měl na mysli.

Příště poptám podobná doplnění a úpravy asi raději e-emailem a dotčení pseudo-tradicionalisté si úpravy ani nevšimnou :)

Co s tím když astronomové neposlouchají?

Jiri Lukes,2023-08-22 08:31:05

Pane Kousale, odhlédněme od páprdů astronomů nepoužívajících jednotky SI. Omlátil byste jako recenzent o hlavu také články fyzikovi Wagnerovi, chemikovi Pouzarovi, historikovi Kratochvílovi, a vlastně všem zdejším oslím autorům? Měla by redakce Osla ve všech jejich článcích přepsat (nebo uvádět jen v závorce) jejich věty v nichž se vyjadřují třeba kolik tun vynesla raketa, kolik litrů radioaktivní vody se ve Fukušimě vypustilo do moře,… ? Pokud je mi známo, tak tuna, litr,… také nejsou jednotky SI. Měli by zde upravovat text Bradburymu v případě jeho bestseleru "451 stupňů Fahrenheita"? Bylo by čtení Osla ještě stravitelné?

Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Jaroslav Kousal,2023-08-22 12:51:41

Snažíte se mi vložit do úst něco, co jsem neřekl.

Re: Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Jitka Vrablova,2023-08-22 15:20:49

No, ja nevím, ale podle mne to jsou otázky, které by si zasloužily odpověď od někoho, kdo tu s mlácením o hlavu začal. Ale podstatné je, zda spatřujete zavádět SI všude, nebo jen někde. Pokud jen někde, tak kde a u kterých jednotek. Připadá mi, že jste se zbaběle vyhnul odpovědi. No nic, třeba se nad tím zamyslí a odpoví někdo jiný.

Re: Re: Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Jaroslav Kousal,2023-08-22 18:01:43

Nechtěl jsem zabředávat do toho, že zrovna gauss je matoucí i tím, že je současně ne-SI jednotkou metrickou v cgs (byť 4 řády poměru už nejsou optimální, předpony máme pro 1,2,3,6,9... atd. nul) a jednotkou v Gaussově soustavě, kde další návazné jednotky mají často nejen jinou hodnotu, ale i jiný rozměr než v cgs i v SI (což z toho dělá jiný případ než je tuna nebo litr).
Název literárního díla doufám komentovat netřeba.

Re: Re: Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Martin Šíra,2023-08-23 09:52:19

" zda spatřujete zavádět SI všude, nebo jen někde. " ... "třeba se nad tím zamyslí a odpoví někdo jiný."

Mám za to, že jsem se tomuto tématu docela věnoval ve svých příspěvcích, třeba "2023-08-20 21:17:42" nebo "2023-08-21 10:52:38". Možná to nebylo dostatečné nebo srozumitelné, v takovém případě se budete muset zeptat konkrétněji.

Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Martin Šíra,2023-08-23 09:43:37

Pokud je mně známo, litr i tuna je jednotka v SI akceptovaná. Možná, než příště budete opět zpátečnicky trvat na historických jednotkách, by bylo fajn si o té SI něco přečíst. Něco nastudovat, abyste pak nahlédl že Vaše argumenty jsou poněkud mimo.

Opakovaně, názvy nikdo přepisovat nechce. Proč se to musí v diskuzi psát pořád dokola? Na oslu by měly mít diskuze úroveň, není to fejsbůček pro puberťačky. Očekával bych tady odbornou veřejnost, která si umí přečíst názory protistrany a přečíst relevantní literaturu.

Argumentovat beletrií je naprosto mimo tuto debatu o vědeckém článku a vědecké praxi. Ale co já si pamatuji ze čtení tohoto díla, tak překladatel ponechal původní cifru v celém obsahu, ale někde na prvních stranách byla poznámka s přepočtem na stupně celsia. U jiných beletristických děl, kde ciferná hodnota není tak integrální součástí díla očekávám, že překladatel přepočte stopy, yardy a míle na metry. Nebo Vás snad baví číst detektivku kde ohledání místa činu popisuje že kulka byla nalezena 200 yardů daleko ale zbraň 8 stop? Mně teda ne.

Re: Re: Co s tím když astronomové neposlouchají?

Pavel Ondrejovic,2023-08-24 20:18:05

"Nebo Vás snad baví číst detektivku kde ohledání místa činu popisuje že kulka byla nalezena 200 yardů daleko ale zbraň 8 stop? Mně teda ne."

Osobne mi to je jedno.
Vacsi problem mam s nejednoznacnymi velicinami. Ako je napriklad rok, mila a podobne :)

Jeste k SI

Karel Salavec,2023-08-21 22:35:35

Za dob mych studii byl SI nejednim prednasejicim nazvan "Systeme Imbecile".
Duvod? Vytrvala a pitoma snaha zavest SI jako jedinou pripustnou variantu ve vsech pripadech, prestoze se v oboru meho studia z mnoha dobrych duvodu pouziva "prirozena soustava jednotek", kde zakladni pravidlo je c=1.

Re: Jeste k SI

Jaroslav Kousal,2023-08-22 12:51:01

Jistě, nepochybuji o tom, že - jakmile si s kolegy ujasníte, který ze systému jednotek c=1 máte na mysli - nemuset se vypisovat s (vybranými) numerickými faktory je příjemné. Stejně tak ale nepochybuji o tom, že po vykročení z algebry do světa odchylka trajektorie částice v detektoru urychlovače nakonec skončí uvedena v milimetrech.

Re: Re: Jeste k SI

Karel Salavec,2023-08-22 15:31:06

OK, te soustave se take rika energeticka, takze energie i hmotnost se uvadi zasadne v eV, "c", rpo Vasi informaci znaci rychlost svetla.
A ano, pro nektere vhodne ucely se pouziva i SI. I kdyz ... dr. Rob rad vypravel veselou historku ze sveho ucinkovani v Anglii ...

Re: Re: Re: Jeste k SI

Jaroslav Kousal,2023-08-22 18:09:52

Ano, samozřejmě, že mám na mysli c jako rychlost světla rovnu bezrozměrně jedné. Takových (převoditelných, ale odlišných) soustav je ale vícero, některé používanější než jiné. A ano, s hmotností v eV samozřejmě zacházet umím, ale pokud se člověk pohybuje mezi mikro- mezo- a makrosvětem, stejně z praktických důvodů skončím u hmotnosti protonu v kg.

Jde o zrod magnetaru?

Jiri Lukes,2023-08-20 22:57:27

Nedalo mi to a kouknul jsem co je to za partu, která použila gauss. Čtu, že to nejsou páprdi (většina kolem třicítky) a již vůbec ne nýmandi, jak se tu někdo snaží naznačit. Tak třeba fyzik z Tel Aviv University, Astronom z  University of Amsterdam, astronom z Armagh Observatory and Planetarium, College Hill, Belgičtí astronomové a matematici, Argelander-Institut für Astronomie, Universität Bon, radioastronom z Max-Planck-Institut u, několik známých osobností z Amstrodamu, Kandy, Brazilie, Postdamské university,… Ba co víc, zmiňovaná práce není jejich prvotinou. Mají za sebou hezkou řádku prací nejen v astronomických, ale i fyzikálních časopisech. A světe div se, nejen oni, ale i jejich kolegové používají gaussy. Měli zřejmě štěstí, že oponenta v časopisech Science, Astrophysics, Annu. Rev. Astron. Astrophys,…nedělal a nedělá pan Kousal. Nejen, že by autorům nevyšel článek o němž je tu řeč, ale 99 % astronomických časopisů by prakticky zanikla. A co je ještě horší, když si pustíte jejich přednášky pro veřejnost, tak v nich "tesla" taky neuslyšíte. Otázkou je, zda Osel je medium, které má napravovat ukzus astronomů, když to sami za chybu nepovažují. Měli by zdejší autoři měnit i citace profíků, nebo upravovat názvy jejich článků uvedených v literatuře? Obávám se, že astronomové si svého Gausse ponechají, a ne-li nafurt, tak ještě hooodně dlouho. Nejspíš jim tesla připadá tak trochu jako kdysi dobře míněná „nosohltoplena“. Změna bude muset přijít od astronomů, ne od popularizátorů. Proto mi připadá celý zdejší spor malicherný a nepodstatný, ostatně redakce jak vidím již uvádí hodnoty ke spokojenosti obou táborů. Naštěstí ne u všech údajů (jinak by to bylo k nečtení). Navrhuji diskutujícím přispět zde něčím, co s daným pozorováním souvisí – tedy zda jde o novou kategorii hvězdných objektů, nebo jde o chybu v měření? Jde o magnetar,...?

Re: Jde o zrod magnetaru?

Martin Šíra,2023-08-21 10:52:38

Přijde mi že nikdo nic o nýmandství nenaznačoval.

Časopisy by bezpochyby nezanikly, články před publikací prochází řízením a spousta věcí se upravuje, přepočet na tesly je triviální oprava. Prosím o rozumnou diskuzi.

Ano, spousta lidí trvá na nesystémových jednotkách, to je prostě fakt.
To že použití systémových jednotek je nevhodné a je nedoporučené je taky fakt. Podívejte se na instrukce pro psaní článků pro různé časopisy. Obvyklé je doporučení používat SI.

Úpravy názvů článků tu nikdo nevyžaduje.

Argumentace "nosohltoplenou" je naprosto mimo rozumnou diskuzi. SI tady máme ~150 let a je to jeden z nejúspěšnějších celosvětových vědeckých projektů.

A já se zeptám - když čtete (knihu, článek, populární článek, cokoliv), očekáváte že překladatel přepočte fahrenheity na kelviny nebo stupně celsia?
1, Pokud ano, pak byste měl očekávat i přepočet na tesly.
2, Pokud ne, pak si užijte pamatováka na konverzi ze všech mil, námořních mil, stop, palců, (potuď to ještě většina dá), hp, psi, lb, galon, pint, torr (už to začíná být těžsí, žeano?), btu, lbf, mmHg, cord, yard, cable, ounce, short ton, long ton, US survey feet, rack unit, chinese foot, dry ounce, fluid ounce, shake, gasoline galon equivalent, tTNT, stoke, jansky - to všechno jsou jednotky se kterýma jsem se setkal v dnešní praxi a zbytečně musel dohledávat konverzní faktory.

Ale nejvtipnější na tom celém je, že všechny primární etalony jedou v SI (opravdu všechny, i ty v USA). Pak se návazností předávají na další etalony, kde v některých metrologicky zaostalejších zemích (USA) nastane konverze na nesystémové jednotky. Pak daný vědec provede svá měření, použije ony nesystémové jednotky, napíše článek, opublikuje, článek se dostane do světa a po světě zase musí dělat konverzi zpět na SI jednotky. To vede k některým přímým škodám (ztráta marsovské sondy, metrová chyba ve stavbě mostu), ale také k nepřímým škodám (ztráta času zbytečnými přepočty). Vrchol vtipu považuji použití dvou různých stop v geodezii USA. Po mnoha letech jedna stopa skončí, ale je to takové nedopečené řešení.

Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

D@1imi1 Hrušk@,2023-08-21 12:34:08

Dobrý den, pardon, že Vám vstupuju do diskuse. Ne že by s SI nebyl život snazší, ale jak to chcete řešit z pozice čtenáře (nebo autora) na OSLU? Používání nesystémových jednotek je z hlavní části problém USA+GB a ti OSLA nečtou. Naopak pro české publikum je praktické získat povědomí o jednotkách, které používají v oné části světa, aby to člověka jednou nezaskočilo. (Uvést převod je samozřejmě vhodné.)

Dále vyslovím názor, že téma Gaussů nebo barů je naprostá prkotina v porovnání s jinými věcmi, které by bylo potřeba standardizovat, ale pravděpodobnost, že se tak v tomto století stane, se blíží nule. Typicky např. používání používání imperiálních jednotek v letectví (kde to snižuje bezpečnost), používání různých elektrických soustav v různých částech světa nebo imperiálních vs. metrických závitů, kde to vytváří trvalou ekonomickou zátěž a překážky pro průmysl a mezinárodní obchod.

A na závěr trochu OT: čistě ze zvědavosti by mě zajímalo, když Vám vadí, že se musí Váš syn seznamovat s bary, jestli Vám vadí takové věci jako např. kroužky nad ů. Protože to je z praktického hlediska naprosto nepotřebné diakritické znaménko, ale školákům to odebírá kapacitu učit se jiné věci. (Pokud jde o mě, pro zrušení bych byl.)

Martin Šíra,2023-08-21 15:03:03

Asi jsem nepochopil otázku. Původní požadavek v diskuzi byl převod gaussů na tesly, proti čemuž se někteří ohradili a snažili se předestřít argumenty. Ty argumenty jsem se snažil vyvrátit.

Já zastávám stanovisko, že se má provádět převod tady v článcích na OSLu. To nevyřeší žádný světový problém, to jen a pouze usnadní čtení tady místním čtenářům.

Stejně jako když se podíváte na počasí v googlu, tak dostanete ppřednostně fahrenheity nebo stupně celsia podle toho jaké máte nastavení internetového prohlížeče.

Co se týče časopisů, to si musí rozhodnout sami redaktoři. Teď jsem se dokopal k tomu, abych to dohledal:
"Units should be metric and follow SI convention."
Takže sám časopis Science doporučuje použití SI.

Co se týče ú/ů: to je mimo můj obor, takže nemá smysl abych se k tomu vyjadřoval.

Re: Re: Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

D@1imi1 Hrušk@,2023-08-21 18:47:27

Prvotní otázka byla, jak lze na OSLu ovlivnit, jestli ve Science používají správné jednotky. Zde už redakce v článku doplnila převod, takže víc změnit nelze.
Zbytek byla volná úvaha nad tím, jaký má smysl se vzrušovat kvůli Gaussům nebo barům, když existují stokrát vážnější problémy v nejednotnosti. Působí to totiž, že se bojuje pouze o princip, zatímco praktické přínosy by měla změna jiných jednotek.

Re: Re: Re: Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

Martin Šíra,2023-08-21 21:51:43

Ano, jsou vážnější problémy, třeba v USA problém dvou stop, který už snad konečně vyřešili. A jsou tam lidé, kteří se zabývají přechodem na SI na plný úvazek.
U nás naštěstí máme těch problémů méně, ale je dobré řešit i ty zdánlivé maličkosti, aby se nám ten bordel nevrátil zpátky díky kulturnímu vlivu USA.
Například já ještě pamatuju, kdy všechny letáky z elektroobchodů uváděly úhlopříčky televize v centimetrech. Teď už jsou všechny úhlopříčky v blbých palcích, a když kupuju něco nového po internetu, tak si to musím přepočítávat abych měl představu jak je to vlastně velké. Násobit 2.54 naštěstí není takový problém, ale je to zbytečný krok zpátky. Tak se snažme, ať nenastanou další kroky zpátky. Gaussy zní jako trivialita, ale zase by to byl malý krok zpátky.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

Vojtěch Kocián,2023-08-22 07:39:23

Nevím, kde kupujete televize, ale když jsem náhodně otevřel jeden velké eshop, tak tam byly centimetry i palce. Tenhle nesmysl se přenesl z počítačových monitorů, u kterých se nikdy neuváděla úhlopříčka v centimetrech a dnes je mezi televizemi a monitory v podstatě jen malý rozdíl. Když jsem naposled kupoval televizi, tak mě stejně víc zajímaly délky stran a ty v palcích naštěstí nikdo neuvádí. Nicméně měření v palcích tu bylo vždy. Nikomu se zatím nepovedlo ho vymýtit u průměrů trubek a hadic. Tedy částečně jo (třeba odpadní trubky bývají v milimetrech), ale u těch se závitem ani náhodou. Asi proto, že se metrický závit na trubky nehodí.

Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

Igor Druhý,2023-08-22 01:35:33

Gauss je voči SI asi rovnako "nesystémový" ako liter či tona.
Tiež nepoužívame 1 (dm)³, 1 m(m³), 1 Mg a pod.

Vojtěch Kocián,2023-08-22 07:20:04

Je to tak. Gauss je metrická jednotka mimo SI. Asi by bylo fajn, kdyby se všichni dohodli na měření magnetického pole v Teslech, ale vyčítat to zrovna u astronomického článku, když astronomové běžně a v popularizaci používají i jiné jednotky mimo SI jako parsec, světelný rok (ten je i v článku), ale vlastně i rok nebo den jako takové. Ano, rok a den (na rozdíl od sekundy, minuty a hodiny) nejsou jednotkami SI. Je pro to důvod, ale přesto nikdo nepoužívá megasekundy a gigasekundy. Možná na ně a pár dalších jednotek dojde, až třeba někdy osídlíme další hvězdný systém (nebo aspoň teraformujeme Mars), kde bude jiná délka dne a roku, jiná gravitace, jiný atmosférický tlak a tím i jiná teplota varu vody. Ale do té doby budou pozemské jednotky pořád dost užitečné.

Re: Re: Re: Re: Jde o zrod magnetaru?

Martin Šíra,2023-08-23 09:34:09

Den je součástí SI jako jednotka akceptovaná. 1 d = 86 400 s.

Martin Šíra,2023-08-23 09:25:09

Než příště začnete psát do diskuze, zkuste si prosím nejprve nastudovat téma. Litr je jednotka akceptovaná v systému SI. Tuna to samé.

SI

Martin Šíra,2023-08-20 21:33:40

Já bych jen ještě podotknul, že lpění na zastaralých jednotkách je klasický jev, a falešné odůvodňování proč zrovna tahle zastaralá jednotka musí být je prostě běžný projev neochoty ke změně.
Popravdě i spousta kolegů metrologů (koukám na vás, tlakaři!) to dělá, a to nemluvím o meteorolozích. Předpokládám že bary nevymýtíme nikdy, teda možná až lidstvo bude žít na nějaké planetě kde tamní atmosféra bude mít výrazně jiný tlak u hladiny moře.

Jen pro příklad, proč je udržování starých jednotek špatné. Syn si všiml, že některé pneumatiky, hlavně na některých autobusech, mají napsaný tlak v MPa. Ale na našem autě je tlak v barech. No a tak mu nezbývá, než se ptát a řešit jaký je v tom rozdíl. Přitom je to úplně a naprosto zbytečná překážka poznávání světa...

Re: SI

František Kroupa,2023-08-21 21:30:42

Za ČSSR se soustava SI zavedla zákonem a bylo vymalováno, což oceňuji. Na ZDŠ jsme (těsně po roce 1970) ve fyzice používali pondy a kalorie, a šup - přes noc to byly zakázané jednotky. A vzalo se to důsledně, později na vojně jsem se setkal s měřiči úrovní signálů, které měly původní stupnice v napierech přelepeny na decibely. No a naopak, po roce 1990 jsem na leteckém dnu nakoukl do kabiny SU-22M4, a pilot měl na palubní desce přilepen tahák - převodní tabulku stopy metry.

Jinak si neumím představit, že by USA v občanském životě přešly na metrickou soustavu. Pseudopatrioté by to jistě vydávali za spiknutí iniciované Moskvou nebo Pekingem.

cgs -> SI #2

Jaroslav Kousal,2023-08-20 20:52:18

Vidím, že vznikla debata o soustavách jednotek, výborně (proto kolektivní odpověď).

Ad 1) Z toho, že Science je jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů na světě (fakt) nevyplývá, že má automaticky pravdu i ve věcech typu volba jednotek (logická klam "argument autoritou"). I kdyby šlo o doslovný záznam nobelovské přednášky, kde by se zasloužilý koryfej vyjadřoval dle zvyků jeho mládí ve stupních Fahrenheita, je potřeba to převést na kelviny minimálně v závorce "pozn. red.". Protože na fyzikální významu sdělení to nemění zhola nic, rozčilovat se nemá kdo proč.

Ad 2) Zvyklosti oboru se mají tendenci se držet, ale tím spíše je třeba je harmonizovat se zbytkem vědeckého světa. Můj vlastní vědecký obor používá pod vlivem starých páprdů (a Američanů) gaussy a miliTorry, což, kdykoliv se ocitnu jako oponent článku, autorům omlátím o hlavu.
I astronomové (jeden z oborů, kde tradice vymírají rychlostí bohužel spíše geologickou) nakonec nahradí gaussy pomocí mili- a mikrotesla.

Ad 3) Převod gauss -> tesla samozřejmě znám, a protože soustava cgs jako předchůdce soustavy SI používá jednotky obvykle alespoň dekadicky navázatelné na SI, není to pro mě problém. A tím spíše platí následující bod:

Ad 3) To hlavní: OSEL je POPULARIZAČNÍ server. Pro běžnou populaci (i se započtením výběrového efektu, kdo asi tak OSLA čte) je matoucí už i jen _jedna_ soustava jednotek. Se všemi odvozenými jednotkami to i tak je velká porce. Takže nepřevést jednotky na soustavu SI ani formou hodnot v závorkách je prostě malý, ale nepříjemný fail.

Pro Kousala

Vojta Tuser,2023-08-20 15:41:40

Jaroslave, Váš komentář je napsán jakoby se autor dopustili chyby a nebo se redakce držela zastaralých jednotek, které používat je anachronismus. Nejspíš jste se nepodíval do literatury z které Osel čerpal. Těžko si totiž představit uznávanější časopis, než je Science. Také v něm autoři článku nepoužili „tesla“. A není to tím, že by mezi autory nebyli Evropané ctící pravidlo SI (stačí kouknout do připojeného článku a je vidět, že na předních místech jsou i Belgičané, Nizozemci,… ). Ten důvod, proč použili jednotky pana Gausse je, že astronomové většinou pracují s nepatrnými hodnotami polí a takovými indukcemi k nimž se Vámi doporučované jednotky nehodí. V případě článků o astronomii a vesmíru se vědecký svět kloní k používání jednotek, jaké použil i autor zdejšího článku. Pokud by Vám redakce vyhověla, asi by si tím hodně naštvala ty, z jejichž článku čerpají. A k tomu i všechny příznivce astronomie a věd o vesmíru.

Re: Pro Kousala

D@1imi1 Hrušk@,2023-08-20 16:30:02

Jednotky, které lze převést na SI pouhým posunutím desetinné čárky jako tuna, bar nebo ten Gauss jsou za mě v pohodě. Co nesnáším, jsou šílenosti jako např. psi (pound per square inch). Kdyby člověk neznal převodní poměr, tak to z hlavy bez kalkulačky nespočítá. A ani s tím převodním poměrem 1psi=6,9kpa se z hlavy snadno počítat nedá. A to se s tím člověk přitom setkává v běžné technické praxi, kde by to ocenil.

Re: Pro Kousala

Martin Šíra,2023-08-20 21:17:42

Je potřeba se s tím smířit, ale jednotka gauss je opravdu zastaralá. Není to ani odvozená jednotka, ani akceptovaná (jako třeba au nebo eV).

Astronomové pracují s velkými i malými hodnotami. Mikrosekundy po velkém třesku i miliardy let. Vzdálenost měsíce versus vzdálenost galaxií. A navíc SI umí násobky a díly. Není problém napsat kT nebo nT. Tedy argument o nepatrných(?) hodnotách není platný.

Osel podává zpracovanou informaci. A je zvykem z amerických článků převádět fahrenheity na stupně Celsia. Nebo stopy na metry. To je naprosto normální a očekávám že to udělá i překladatel, stejně jako že přeloží američtinu na češtinu, tak přepočte libry na newtony. A tedy není důvod se držet zastaralého gausse a je vhodné přepočítat na tesly.

Nejen pro veřejnost, ale i pro odborníky je zbytečné pamatovat si přepočty na zastaralé jednotky. U gausse to je ještě jednoduché, ale zkuste si přepočítat z hlavy btu nebo lbf. Můj oblíbený příklad je měřiče tlaku na na švédském parním ledoborci lodi SanktErik, kde je velká spousta manometrů s celkem 5 různými jednotkami tlaku. Tehdejší námořník musel znát minimálně 10 přepočítávacích faktorů. A naprosto zbytečně, kdyby byly manometry sjednocené, musel by jich znát 0. Ano, nula.

Jeden z cílů SI je jednotky zjednodušit a udělat v tom řád. Udržování zastaralých jednotek sabotuje práci mnoha vynikajících vědců za posledních 200 let.

CGS SI

Vojtech J,2023-08-20 13:37:54

Gauss je 0.0001 Tesla, takže je to 4.3 Tesla

cgs -> SI

Jaroslav Kousal,2023-08-20 10:48:54

Prosím, převeďte jednotky z historických "gauss" na "tesla". Děkuji.

Re: cgs -> SI

Tomáš Černák,2023-08-20 12:52:08

To by nevypadalo tak velké, bylo by to "jen" 10 miliard Tesla.

Ono to stejně lidem nic neřekne. Málokdo ve svém životě potkal magnet s indukcí 1T. Nejsilnější lidský elektromagnet má tuším pod 50T. A magnetické pole Země má kolik? 50 mikrotesla? Tedy zhruba 0,5 gausse :-D

Re: Re: cgs -> SI

Martin Šíra,2023-08-20 21:25:46

Tesla není tak nepředstavitelná jednotka. Dneska můžete koupit jednoteslové magnety za pár peněz. 1 T to sice má jen na povrchu magnetu, ale pro představu to stačí. Pro děti to je pěkná ukázka při srovnání s vlivem magnetického pole země. Stačí vzít kompas.

Re: Re: cgs -> SI

Josef Šoltes,2023-08-22 11:54:53

Myslím, že se s indukcí 1,5 T a 3 T setkala pěkná řádka lidí. Minimálně všichni ti, co prošli magnetickou rezonancí.