NASA a Lockheed Martin slavnostně představili nadzvukový letoun X-59  
Veřejnost se poprvé setkala s dlouho očekávaným supersonikem X-59. Je to experimentální platforma s technologií Quiet SuperSonic Technology (Quesst), která by měla zajistit sonický třesk tišší než prásknutí dveřmi. Jestli projekt uspěje, mohl by se stát základem pro návrat civilní nadzvukové letecké dopravy.
Slavnostní X-59. Kredit: Lockheed Martin.
Slavnostní X-59. Kredit: Lockheed Martin.

V legendárních Skunk Works v kalifornském Palmdale se v pátek 12. ledna slavilo. NASA se společností Lockheed Martin uspořádali slavnostní show, na které představili světu experimentální nadzvukový letoun X-59.

Motor General Electric F414. Kredit: NASA Armstrong Flight Research Center / NASA/Carla Thomas, Wikimedia Commons.
Motor General Electric F414. Kredit: NASA Armstrong Flight Research Center / NASA/Carla Thomas, Wikimedia Commons.

 

Půlhodinová veselice byla plná gratulací a proslovů, ale zároveň, jak se dalo čekat, postrádala detailnější informace o technologii či časovém plánu dalšího vývoje nadzvukového stroje. Přesto to ale bylo poprvé, kdy veřejnost dostala šanci vidět letoun X-59 v jeho definitivní podobě a hodně zblízka.

 

X-59 na ranveji. Kredit: Lockheed Martin.
X-59 na ranveji. Kredit: Lockheed Martin.

Technologie X-59 Quiet SuperSonic Technology (Quesst) je ve vývoji od roku 2016. Vznikla jako experimentální platforma pro znovuzavedení civilní nadzvukové dopravy. Od vyřazení nadzvukového letounu Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 v roce 2003 žádné nadzvukové dopravní letouny nelétají.

 

Nejvíce medializovaným handicapem nadzvukových letounů je jejich sonický třesk, když překračují zvukovou bariéru. Konstruktéři letounů pak považují řešení tohoto problému za zásadní prioritu. Výsledkem bývají letouny bizarních tvarů, jako je i X-59 s extrémně dlouhou přední částí a speciálním trupem. Díky této konstrukci by měl být sonický třesk tohoto stroje hlasitý maximálně jako bouchnutí dveřmi. Skutečným fatálním problémem Concordu bylo nejspíš něco jiného. Šlo o ekonomický propadák, což speciální konstrukce vyřeší jen těžko.

 

Letoun X-59, jehož délka je 29 metrů a rozpětí křídel 9 metrů, pohání motor General Electric F414 s přídavným spalováním. Zajistí rychlost až Mach 1,5, při letu ve výšce 16 800 metrů. Pilot bude využívat vylepšený zobrazovací systém se 4K kamerou. První let nového supersoniku X-59 zatím nemá termín. Už teď je ale jasné, že letoun vznikl velmi rychle. Od ambiciózního konceptu do hotového letounu to trvalo jen pár let. Uvidíme, jak obstojí v letových testech.

 

Video: Rollout of the X-59 Quesst Supersonic Plane (Official NASA Broadcast)

 

Literatura

New Atlas 12. 1. 2024.

Datum: 13.01.2024
Tisk článku

Související články:

Proč vyhynul nadzvukový dopravní letoun Concorde?     Autor: Stanislav Mihulka (30.07.2014)
Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Boom testuje pojíždění na ranveji s prototypem nadzvukového letounu XB-1     Autor: Stanislav Mihulka (31.08.2023)



Diskuze:

počet cestujících

František Liška,2024-01-14 10:34:07

A vejde se tam kromě pilota ještě i nějaký cestující?

Odpovědět


Re: počet cestujících

D@1imi1 Hrušk@,2024-01-14 10:52:36

"X" v názvu u Amerických letounů značí, že jde o experimentální stroj. Takové stroje slouží k ověření různých teorií, postupů, získání dat a zkušeností. Viz např. Bell X-1, North American X-15, Grumman X-29. Žádné z těch letadel samozřejmě s cestujícími ani s užitečným nákladem nepočítalo.

Odpovědět


Re: počet cestujících

Radim K,2024-01-14 21:11:24

Naopak po mnoho letech je to letoun kategorie X, kam se vejde alespoň ten pilot :-)

R.

Odpovědět

Překročení zvukové bariéry

Jirka Novotný,2024-01-14 05:17:59

Rozčiluje mě formulace:
"...sonický třesk, když překračují zvukovou bariéru". To vypadá, jako by po překročení rychlosti zvuku třesk zmizel. Takže "sonický třesk, když letí nadzvukovou rychlostí".

Odpovědět


Re: Překročení zvukové bariéry

Mirek Bautsch,2024-01-14 09:42:46

... no jo, ale zkuste někomu vysvětlovat, co to je Machův kužel, proč vzniká, jakou to má souvislost s rychlostí zvuku ...
Takže z historického pohledu kdosi kdysi napsal "broke the sound barrier" a od té doby je pro spoustu lidí rychlost M1 něco jako zeď, která bouchne, když skrz ni proletí letadlo.
Já se tedy raději pousměju, něco si pomyslím o autorovi a nechám to plavat...

Odpovědět


Re: Re: Překročení zvukové bariéry

Roman Rodak,2024-01-16 10:24:42

Prave web ako osel by mal vysvetlovat zrozumitelnou formou co sa deje po prekroceni rychlosti zvuku.
A ku clanku - Concorde bol ekonomicky prepadak hlavne kvoli tomu, ze mal kvoli sonickemu tresku drasticky obmedzene kde moze lietat. Do Pariza sa musel dostat ponad pevninu a tuto cast letu absolvoval v podzvukovom rezime kde mal vyssiu spotrebu ako v nadzvukovom.

Odpovědět


Re: Překročení zvukové bariéry

Josef Hrncirik,2024-01-19 13:13:49

I formulaci: ..." letouny bizarních tvarů, jako je i X-59 s extrémně dlouhou přední částí a speciálním trupem. Díky této konstrukci by měl být sonický třesk tohoto stroje hlasitý maximálně jako bouchnutí dveřmi" patří doplnit "za letu B 737 MAX".

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz