DARPA poslala umělou inteligenci do reálného vzdušného boje s člověkem  
Vojenští vývojáři DARPA a US Air Force poprvé vypustili letoun pilotovaný umělou inteligencí program ACE. Nad leteckou základnou Edwards se inteligence střetla v simulovaném souboji s lidským pilotem. Pilotní inteligence obstála skvěle a otevřela cestu k dalšímu vývoji pilotních inteligencí.
F-16 VISTA nad základnou Edwards. Kredit: Technical Sergeant Kyle Brasier/412th Test Wing/US Air Force.
F-16 VISTA nad základnou Edwards. Kredit: Technical Sergeant Kyle Brasier/412th Test Wing/US Air Force.

V srpnu loňského roku (2023) se vysoko na obloze nad americkou leteckou základnou Edwards Air Force Base v Kalifornii odehrála historie. Lidé DARPA společně s US Air Force a zástupci obranného průmyslu vypustili letoun pilotovaný umělou inteligencí do vůbec prvního reálného manévrovacího vzdušného souboje (dogfight) s letounem řízeným lidským pilotem. Dogfity už sice ve 21. století nejsou preferovaným stylem leteckých soubojů, ale pro umělou inteligenci jsou skvělým tréninkem kvůli své nevyzpytatelnosti.

 

William Gray, Chief Test Pilot, USAFTPS. Kredit: Giancarlo Casem/412th Test Wing/US Air Force.
William Gray, Chief Test Pilot, USAFTPS. Kredit: Giancarlo Casem/412th Test Wing/US Air Force.

Umělá inteligence pilotovala speciálně upravený letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon VISTA X-62A (Variable In-flight Simulator Aircraft). Na palubě byl rovněž lidský pilot kvůli bezpečnosti, ale za kniplem byla celou dobu umělá inteligence. Podle dostupných informací, kterých kvůli utajování není mnoho, byly výsledky inteligence impozantní. Jak potvrdil velitel Air Force Test Pilot School plukovník James Valpiani, který se na vývoji podílí, vše ukazuje, že se s kolegy ubírají správným směrem.

 

F-16 VISTA. Kredit: Lockheed Martin.
F-16 VISTA. Kredit: Lockheed Martin.

Výsledky testů jsou jednoznačným vítězstvím pro program Air Combat Evolution (ACE) agentury DARPA. Cílem programu je především zvýšit důvěru lidí, tedy pilotů a jejich velitelů, v autonomní platformy, aby byli ochotní je nasazovat do misí a spolupracovat s nimi. Brzy to bude aktuální. V USA očekávají, že se v rámci iniciativy letectva Collaborative Combat Aircraft (CCA) do konce tohoto desetiletí objeví letecké drony typu „loyal wingman,“ které by měly létat na mise společně se stroji s lidskou posádkou.

 

Jak se ukazuje, klíčovým problémem vytváření týmů, které spojují lidi s autonomními stroji, je důvěra. Lidé musejí věřit, že inteligence dokáže bezpečně pilotovat letouny a že během ostré akce neohrozí lidské spolubojovníky. Experti programu ACE proto vložili do pilotní inteligence algoritmy, které by měly zajistit takový průběh leteckých bojů, aby inteligence neohrozila vlastní lidské piloty. Detailní analýzy testu potvrdily, že letoun VISTA pilotovaný inteligencí, nikdy neporušil pravidla pro bezpečný let.

Úspěšný test vzdušného souboje otevírá cestu dalšímu vývoji a rozsáhlému testování. Jak se zdá, potenciál pro využití pilotních inteligencí je enormní. Americké letectvo už adaptuje více letounů F-16 v rámci programu VENOM (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model), který má podobnou náplň jako program ACE, tedy letouny řízené pilotními inteligencemi. Technologie z těchto vojenských programů se samozřejmě mohou uplatnit i v civilním letectví, například v rámci programu Auto Ground Collision Avoidance System pro zvýšení bezpečnosti letového provozu.

 

Video: DARPA ACE & USAF X-62A Achieve World First for AI in Aerospace

 

Literatura

Breaking Defence 19. 4. 2024.

Datum: 25.04.2024
Tisk článku

Související články:

Letecká bojová umělá inteligence si natřela na chleba taktické experty     Autor: Stanislav Mihulka (29.06.2016)
Nová úroveň leteckého simulátoru na PC     Autor: Michal Petrilak (15.08.2020)
AlphaDogfight Trials: Umělé inteligence se střetly v simulovaném boji na F-16     Autor: Stanislav Mihulka (21.08.2020)
Americké letectvo poprvé svěřilo řízení letounu umělé inteligenci     Autor: Stanislav Mihulka (18.12.2020)
DARPA úspěšně vyvíjí pilotní inteligence. Využijí naše albatrosy L-39     Autor: Stanislav Mihulka (24.03.2021)
Umělá inteligence ve službách forenzní daktyloskopie     Autor: Dagmar Gregorová (15.01.2024)



Diskuze:

Žádný příspěvek nebyl zadán

Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce







Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz