Efekt pštrosa: Jak zvídavé děti změní v opeřence s hlavou v písku?  
Když je dětem kolem pěti let, nasávají vědomosti jako houba. Jsou k nezastavení. Když jim je ale kolem sedmi, začnou se určitým informacím vyhýbat. Těm, s nimiž se pojí negativní emoce. Raději jsou blaženě nevědomí než rozmrzelí, smutní nebo naštvaní. S věkem se to zhoršuje. Vlády se ujímá Efekt Pštrosa.
Pojem pštrosí efekt „nevidím-li to, pak to neexistuje" pochází z dob Plinia Staršího, který tak interpretoval pštrosí chování, kteří v ohrožení skloní krk aby na sebe neupozorňovali. Foto: Jackson, Beth, volné dílo.
Pojem pštrosí efekt „nevidím-li to, pak to neexistuje" pochází z dob Plinia Staršího, který tak interpretoval pštrosí chování, kteří v ohrožení skloní krk aby na sebe neupozorňovali. Foto: Jackson, Beth, volné dílo.

Často si namlouváme, že jsme lidé rozumní, Homo sapiens, kteří se ve svém životě rozumně řídí fakty, které chladně zvažují a jako perfektní počítač vždy dojdou k rozumným závěrům. A pokud ne, pak že s námi je něco v nepořádku.

 

S pštrosem bojovaly sufražetky už před více než stoletím. Kredit: Suffrage Atelier (1909-c.1914), Wikimedia Commons.
S pštrosem bojovaly sufražetky už před více než stoletím. Kredit: Suffrage Atelier (1909-c.1914), Wikimedia Commons.

Problém je, že je to celé nesmysl, vůbec takoví nejsme. Nejsme počítač, který by v klidu hodnotil objektivní fakta a vyplivoval pásku s jednoznačnými instrukcemi. Jsme vlastně přímo opak. Psychologové si už dávno všimli, že v řadě situací doslova aktivně odmítáme vůbec vnímat fakta, i když to má pro nás zničující důsledky, včetně zdravotních, ekonomických anebo třeba politických, je bývá vidět u voleb. Jako když pštros strčí hlavu hodně hluboko do písku.

 

Radhika Santhanagopalanová z University of Chicago a její kolegové se rozhodli prozkoumat původ tohoto dávno známého, fascinujícího a současně mrazivě děsivého Efektu pštrosa (Ostrich effect), v němž se lidé aktivně vyhýbají informacím, i když to pro ně má prokazatelně devastující následky, v průběhu dětství. Za tím účelem uspořádali experimenty se 320 americkými dětmi ve věku od 5 do 10 let.

 

Potvrdili pozorování nespočtu rodičů, kteří tohle prožilo na vlastní kůži. Dítě ve věku kolem 5 let hoří zvědavostí, která je někdy až zničující, tedy v dobrém smyslu slova.

 

Radhika Santhanagopalanová. Kredit: University of Chicago.
Radhika Santhanagopalanová. Kredit: University of Chicago.

 

Ve věku kolem 7 let, nejspíš nikoli náhodou v době, kdy začíná školní docházka, se ale děti začínají určitým informacím vyhýbat. Důvod je přitom stále stejný – snaží se vyhnout nejistotě, negativním emocím, které se vztahují k dotyčným vědomostem.

 

Proč to tak je? Emoce nás chrání, ale vlastně pro situaci, která už dlouho neexistuje. Když jsme žili v malých tlupách na stepi, fakta byla stále stejná a nebylo jich moc. Jen podružná záležitost. Na čem ale doopravdy záleželo, co bylo otázkou života a smrti, bylo postavení v tlupě a vztahy s ostatními lidmi. Kdo to nezvládl, třeba až natolik, že ho tlupa vyhnala, byl mrtvý. Emoce jsou jako záchranný kruh, abychom se cítili pokud možno dobře a vycházeli s ostatními. Fakta, to byla jenom taková špína na pěně dní.

Od té doby se svět hodně změnil, ale našemu mozku to jaksi zapomněli říct. Emoce mají stále navrch a stále nám strkají hlavu do písku jako pštrosovi, i když to může být likvidační. Je to nepěkný rudiment. Bohužel se s tím dá jenom máloco dělat, i když naděje umírá poslední.

 

Video: The Ostrich Effect: The truth we hide from ourselves | Ed Winters | TEDxLundUniversity

 

Video: TThe Ostrich Effect: Understanding Avoidance in Negative Situations (2-Minute Overview)

 

Literatura

New Atlas 5. 10. 2025

UChicago News 25. 9. 2025.

Psychological Science online 30. 6. 2025.

Datum: 10.10.2025
Tisk článku

Související články:

Jací vůdci jsou s to zničit společnost?     Autor: Josef Pazdera (04.05.2020)
Výzkum potvrdil pozoruhodnou metodu proti vzteku: Napiš to a pak znič!     Autor: Stanislav Mihulka (11.04.2024)
Jak účinně bojovat s dezinformacemi? Zapojte emoce!     Autor: Stanislav Mihulka (07.10.2024)
Paleofyziologie pocitů: Kde v těle cítili emoce starověcí Asyřané?     Autor: Stanislav Mihulka (08.12.2024)
Dámón o proměnách společnosti a kultury     Autor: Zdeněk Kratochvíl (18.06.2025)
Drsné AI: Pokročilé inteligence v ohrožení lžou, vydírají a vyhrožují     Autor: Stanislav Mihulka (30.06.2025)



Diskuze:

Odvaha

Prinz Pavel,2025-10-10 14:27:02

Domnívám se, že pravým opakem efektu pštrosa je odvaha. Odvahu lze definovat jako schopnost čelit negativním podnětům.

Odpovědět

Podoba skolstvi

Petr Pavlata,2025-10-10 14:23:51

A nesouvici to prave s tou rigidni, frontalni a kolektivni podobou skolstvi, ktera ten individualni zajem, ktery ma kazde dite v danou chvili jiny, znasilni do nejake statem predem definovane formy?
Podle me to s tim vnitrnim zapalem pro zkoumani sveta nejde k dispozici a logicky ho to silne ponici. V te chvili to dite dela ne proto, ze chce, ale protoze musi.

Odpovědět


Re: Podoba skolstvi

Petr Pavlata,2025-10-10 14:24:56

...zkoumani sveta nejde dohromady a

Odpovědět

Proč to studovat u dětí když se to vyskytuje v hojné míře u dospělých?

Martin Novák2,2025-10-10 14:02:56

Učí na univerzitě v Chicago, a podle odhadu FBI v ChiCongu (jak mu říkají američané) je 5% obyvatel členem nějakého kriminálního gangu, 6271 zastřelených a 32000 postřelených za posledních 10 let. Přesto tam lidé stále volí demokratického starostu který říká že zločinnost není problém.

Odpovědět


Re: Proč to studovat u dětí když se to vyskytuje v hojné míře u dospělých?

Prinz Pavel,2025-10-10 14:31:54

Aktuálně : Federální soud USA zablokoval příkaz presidenta Trumpa vyslat do Chicaga Národní gardu.

Odpovědět

Dinosauří období u dětí

Tomáš Novák,2025-10-10 09:51:36

Ano, viz také https://dinosaurusblog.com/2017/12/21/proc-podporovat-detsky-zajem-o-dinosaury/ :-)

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz