Lidé, ať chtějí nebo ne, už dlouhá tisíciletí mění krajinu, ve které žijí. Když zaplavili Evropu koncem nejmladší doby ledové, populace mnoha druhů se zmenšily a rozpadly. Postihlo to především šelmy, které se mohou lidem postavit, což lidé nevidí rádi a aktivně po nich jdou.
Takový osud sdílejí i medvědi hnědí, kteří žijí v centrální části Itálie, v národním parku Abruzzo, Lazio a Molise, a jeho okolí. Tvoří poddruh Ursus arctos marsicanus nebo jen populaci evropských medvědů hnědých, která se oddělila od ostatních populací medvědů hnědých asi před 3 až 2 tisíci let a od dob římské říše je kompletně izolovaná. Podle odborníky medvědy zasáhlo především intenzivní odlesňování v důsledku nárůstu počtu obyvatel a s ním spojeného šíření zemědělství. Dnes je jich tam asi jen 50.
Andrea Benazzo z italské Università degli Studi di Ferrara a jeho spolupracovníci prozkoumali evoluční změny, jimiž tito italští medvědi procházejí v důsledku dlouhodobého těsného soužití s lidmi. Přečetli genomy medvědů a porovnalo je s genomy větší evropské populace, která žije na Slovensku, stejně jako s dříve publikovanými genomy amerických medvědů hnědých.
Když analyzovali genomickou diverzitu italských medvědů, zjistili, jak se ostatně dalo čekat, že je oproti jiným populacím medvědů hnědých nižší, a že jsou italští medvědi ve větší míře vystaveni příbuzenskému křížení (inbreedingu).
Zajímavější bylo, že vědci u italských medvědů vystopovali působení přírodního výběru ve prospěch snižování agresivity. Není těžké uhodnout, že pokud byli někteří medvědi agresivní vůči lidem, vedlo to k jejich rychlé smrti. Výsledkem je, že italští medvědi jsou nápadně méně agresivní než jiné populace medvědů hnědých. Také jsou celkově menší a roztomilejší, což z nich dělá pohodáře, kteří v podstatě bez větších problémů žijí poblíž vesnic.
Je fascinující, jak je osud italských hnědých medvědů podobný evoluci domestikovaných mývalů, o niž jsme na OSLU psali nedávno. Vypadá to, že šelmy žijící v blízkosti člověka mohou vydržet, pokud se stanou víceméně roztomilými mazlíky, kteří vymění důstojnost za přežití populace. Přírodní výběr si nachází cestu, jak tyto tvory protentokrát udržet v přírodě.
Video: The Last Bears of Italy | Short Documentary |WaterBear
Video: Marsican Bear, Abruzzo National Park, Italy
2
Literatura
Evoluce je zřejmě mnohem rychlejší a mocnější, než jsme si mysleli
Autor: Stanislav Mihulka (01.06.2022)
Evoluce miluje šavlozubost. Až do úplného vyhynutí
Autor: Stanislav Mihulka (13.01.2025)
Protivná evoluční zátěž: Zuby nejsou tím, čím se zdají být
Autor: Stanislav Mihulka (23.05.2025)
Evoluce Popelnicové Pandy: Městští mývalové se domestikují
Autor: Stanislav Mihulka (03.12.2025)
Diskuze:
mamuty
Martin Smatana,2025-12-17 17:13:17
Trpasličie mamuty z Wrangelovho ostrova, ktoré vyhynuli len pred 3700 rokmi, boli zdegenerované kvôli príbuzenskému páreniu. Inbredná depresia.
Robil niekto výskum talianskych medveďov na túto tému? Do akej miery dokáže tlak prírodného prostredia odstrániť z populácie geneticky zdegenerované jedince?
Nesouhlasím
Mirek Stohr,2025-12-15 13:41:07
Nemyslím si že by docházelo k evolučnímu tlaku na vzhled (jakýmkoliv směrem), spíše, kromě zmíněné eliminace agresivních jedinců, která je jasná, jde o tlak na krotkost - prostě více a častěji žere ten medvěd (mýval), který je ochotný jít blíž k lidem a vybrat jim popelnice.
A krotkost lze nejjednodušeji z hlediska evoluce získat neotenií (pedomorfózou) - mláďata naprosté většiny druhů savců jsou krotká jaksi sama o sobě, aby se vyloučily konflikty s pečující matkou. Což s sebou v vezme i vzhled - prostě dospělec bude mít nějaké rysy mláděte, které nám všem připadají roztomilé - větší oči, kratší čenich ...
Viz. klasický experiment pana Beljajeva s polárními liškami.
Re: Nesouhlasím
Petr Nováček,2025-12-15 20:18:09
Evoluční tlak to jednoznačně je, prostě je to vidět jak fyzicky (jsou menší), tak chováním - jsou více hodní. Je zajímavé, že u zvířat je normální o těchto věcech mluvit, ale co se týče lidských ras, tak to je tabu.
Re: Re: Nesouhlasím
D@1imi1 Hrušk@,2025-12-15 21:53:49
Jestli si připadáte jako příslušník inteligentnější rasy, tak se zkuste zamyslet, proč asi je to tabu. Mně na tom nic zajímavého nepřijde. Homo sapiens neumí s těmito tématy nakládat racionálně - když to tabu nebude, zneužijí to manipulátoři v boji o politickou moc. Dav následovníků nepátrá, které informace jsou podložené fakty a které jsou vylhané. Ostatně na vědecké úrovni to takové tabu není. Největší tabu je to politizovat. Ale jestli si myslíte, že by to tentokrát dopadlo lépe, než když se toho chopil ten pán s knírkem...
Re: Re: Re: Nesouhlasím
Martin Novák2,2025-12-16 08:36:57
Jenomže přístup "Difference is only skin deep" způsobuje destrukci evropské civilizace a je už skutečně používaný v politickém boji pár desetiletí.
Momentálně je rasismus používaný novomarxisty jako náhrada za třídní rozdělení protože dělníci už nejsou dostatěčně revoluční (ochotní zničit všechno kolem, včetně sebe) protože už mají co ztratit.
"Dav následovníků nepátrá, které informace jsou podložené fakty a které jsou vylhané."
Místo toho preferujete dav následovníků kteří naprosto nepochybují o informacích doručených warlordem ze sedmého století a snaží se ho napodobovat.
Panu s knírkem by současný stav a vývoj naprosto vyhovoval, jen by si asi stěžoval že za něj byl ten postup asi 10x rychlejší. A ne, já si nemyslím že to tentokrát dopadne lépe než kdyby se toho chopil pán s knírkem (když se podívám na dění v současné Sýrii). Pokud se právě přístup "strkání hlavy do písku" nezmění.
Re: Re: Re: Re: Nesouhlasím
D@1imi1 Hrušk@,2025-12-16 14:31:27
Děkuji za názornou ukázku toho, co jsem právě napsal. Motáte páté přes deváté - kulturní vlivy (islám, rozsah násilí v zemích původu imigrantů) s rasovými vlivy a tabuizaci rasových otázek v politice s pozitivní diskriminací a řízenou imigrací.
"Only a skin deep" jsou hlavně analytické schopnosti průměrného dezoláta s volebním právem, který se zasekne na té rasové příslušnosti, aniž by si uvědomil, že indické nobelisty by vzhledově neodlišil od českých Romů a palestinského Araba by vzhledově neodlišil od palestinského Žida.
Nejde o to, že by neexistovaly problémy mezi kulturami nebo rozdíly mezi rasami, ale že většinová společnost s těmi tématy nedokáže nakládat racionálně a nezaujatě. Naopak má vrozený pud k tlupovému uvažování.
Re: Re: Re: Re: Re: Nesouhlasím
Martin Novák2,2025-12-17 10:35:06
"má vrozený pud k tlupovému uvažování."
Jako například vy.
Operujete s jednotlivci v situaci kdy se jedná o miliony, tomu se říká anekdotická evidence. Naši Romové byli v Indii nesmírně "populární", proto jsou u nás.
Rozsah násilí v zemi původu je relevantní protože to si člověk z té země nese s sebou jako (pro něj) normální vzorec chování. Pozitivní diskriminace znemožňuje problém pojmenovat, natož ho začít řešit. Co je řízeného na současné imigraci do EU? Myslím skutky, ne prohlášení ústředního výboru. Srovnejte s Austrálií: bodový systém, politika "Nikdo kdo nepřijel legálně nezůstane v Austrálii" a imigrant si platí všechny náklady. Přesto tam teď měli "Allah Akbar" moment a 11 mrtvých.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nesouhlasím
D@1imi1 Hrušk@,2025-12-17 12:41:12
"Operujete s jednotlivci" - Nevím, na co tím reagujete. Jestli na indické nobelisty, tak ti jsou špičkou ledovce. Nejen naše země, ale v podstatě celý západní svět je strategicky závislý na dovozu léků vyráběných Indií. Také je Indie jednou z mála zemí, která vlastními schopnostmi vynáší náklad na orbitu nebo která má už půl století vlastní jaderný program (zbraňový i energetický). Velkou brzdou pro Indii je zakořeněné kastovní uvažování.
Rozsah násilí v zemi původu je relevantní při odmítání imigrantů, jenže tady právě mícháte jabka s hruškama, protože diskuse je o rozdílech mezi lidskými rasami. Ty vliv mít můžou ale také nemusí, ale je zjevně mimo schopnosti průměrného člověka, aby toto rozlišoval,
O EU tu píšete vy. O řízené imigraci píšu ve smyslu, že je záměrná, ne že je pod kontrolou. A píšu o tom proto, že mícháte dohromady odlišné věci. O imigraci ať se klidně vede veřejná diskuse, ale o rasách (co to vlastně je? věda používá spíše jiné termíny) lidé nejsou schopni vést veřejnou diskusi racionálně a nezaujatě.
Re: Nesouhlasím
Matej Čiernik,2025-12-15 21:01:09
No, experimenty pana Beljajeva by som tu neskúšal zopakovať - s mackom, ktorý práve nemá sklony k domestifikácii by to asi dopadlo horšie, ako s líštičkou. Ale čítal som (link bohužiaľ nemám), že smer vývoja európskeho hnedého medveďa bol na rozdiel od jeho príbuzného grizzlyho ovplyvnený práve častejším kontaktom s ľuďmi - voči ľuďom najagresívnejší jedinci boli z populácie eliminovaní, aj keď to ľudí stálo nejaké obete. Takže asi niečo podobné, ako sa popisuje v článku. A ešte - starí poľovníci takémuto mechanizmu pripisujú aj dnešné problémy s medveďmi na Slovensku - kusy, ktoré sa neboja priblížiť k ľuďom, roky neboli z populácie vyraďované, naopak, premnožili sa synantropné, ktoré sa neboja napásť na kukurici a odpadkoch a potom majú medvedice aj tri mladé, ktoré učia tomu istému správaniu...
(dovolím si podotknúť, že nie som úplne expert od klávesnice, "ekologicky" a "šetrne k prírode" som sa choval už vtedy, kedy tí, čo tieto výrazy tak radi používajú, ešte ťahali na šnúrke káčera... a okrem vlastných skúseností s prírodou vrátane medveďov vychádzam aj zo skúseností známych - horalov, poľovníkov aj ochranárov)
Re: Nesouhlasím
Ilil Akil,2025-12-16 11:33:45
"Evolučný tlak na vzhľad" je vcelku jednoduchý:
Usmrtenie medveďa človekom sa zvyšuje aj tým, že medveď len vyzerá byť nebezpečnejší voči medveďovi vyzerajúcom krotkejšie a menej nebezpečne.
Ide o to, nakoľko významný je tento vplyv.
Re: Re: Nesouhlasím
Všivák Všivý,2025-12-16 17:56:15
No, ono hlavně příbuzenské v izolované populaci a tedy degenerativní křížení je "svým způsobem" také evoluce :-)
Dnes už fakt může být vědec či univerzitní profesor, každý kdo má do dupy díru a přístup na www.
...eli eli lama sabachtani
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce






