Konspirace jsou memetickým morem dnešní doby. Objevují se, ať už z jakéhokoliv důvodu, bují, méně či více škodí ve veřejném životě a pak zase živoří u hrstky nespolečenských vyvrhelů, když vyjdou z módy. Psychology to fascinuje a rádi by věděli, proč tolik lidí naslouchá šílenostem, které odporují empirickým faktům.
Dělali na tom i Adrian Furnham z BI Norwegian Business School a jeho kolegové. Ve své spíše komorní studii, která si ale získala velkou pozornost, se zaměřili na konspirační narativy kolem „zatajování pravdy“ (cover-up) čili na přesvědčení, že mezinárodní organizace a vlády úmyslně skrývají nějakou „pravdu“ před veřejností.
Oslovili celkem 253 anglicky mluvících lidí z několika zemí, hlavně z Velké Británie, Jihoafrické republiky, USA a Kanady, a požádali je, aby v rámci testu sklonu ke konspiracím zhodnotili určité výroky, jako třeba „politicians usually do not tell us the true motives for their decisions“ nebo „government agencies closely monitor all citizens.“ Současně zjišťovali jejich demografické údaje, politické názory, náboženskou víru a osobnostní charakteristiky. Snažili se určit, co je typické pro konspirátory.
Pokud jde o demografii, Furnham a spol. dospěli k tomu, že mírně větší sklony ke konspiracím mají mladší lidé a ženy. Větší význam ale podle nich mají politické a náboženské postoje. Podobně jako v předešlých výzkumech se ukázalo, že konspiracím snáze propadají lidé, kteří jsou zbožnější a politicky konzervativní.
Nejlépe ze všech studovaných faktorů konspirační mentalitu vysvětlují dvě charakteristiky spojené s postojem ke světu a zpracováváním informací. Jednou z nich je víra v nespravedlivý svět (BUW, Belief in an unjust world), tedy představa, že svět je nespravedlivý a že lidé nedostávají, co by so zasloužili.
Tento postoj je shodou okolností opakem rovněž dost destruktivního postoje, víry ve spravedlivý svět (BWJ, Belief in a just world), v němž každý dostane, co zaslouží. Na první pohled vypadá pěkně, ale jde o zkreslení reality, kvůli němuž jsou lidé lhostejní a odsuzují oběti (sami si za to mohou), nikoliv agresory.
Druhou klíčovou charakteristikou je nechuť k nejistotě a nejasnostem. Jde o lidi, kteří cítí úzkost, když nerozumí tomu, co se děje, když je to nejednoznačné, zastřené. Pro takové lidi je konspirace – vysvětlení, které je sice šílené, ale současně pěkně černobílé, má pevnou strukturu a jasnou příčinu s následkem – psychologickou pomůckou proti úzkosti. Fascinující shodou okolností je tohle v souladu s výzkumem o magické léčbě, o němž jsme na OSLU nedávno psali. Lidé mají sklon se uchylovat k magii, když je pro ně nejasný či záhadný původ onemocnění.
Výzkum Furnhamova týmu je spíše pilotní studií, která má navíc problém s nepříliš reprezentativním vzorkem účastníků. Většinou jde o vysokoškolsky vzdělané padesátníky. Přesto ukazuje zajímavé vztahy. Potvrzuje, že vzdělání je se sklonem ke konspiracím mimoběžné a že klíčem je úzkost. Naznačuje, že zásadním řešením není větší vzdělanost ani více fakt, protože ta často spíše prohlubují nejasnosti. A taky doporučuje, že smysl by mělo nějak řešit úzkost, podpořit lidi s nejistotou a pocitem bezmoci.
Video: Still Waiting: unfulfilled promises of AI in psychological assessment | Adrian Furnham | TEDxLSE
Literatura
Milovníci konspiračních teorií mají sklony být lumpové a podvodníci
Autor: Stanislav Mihulka (28.02.2019)
Jaký je světonázor konspirátorů, podle rozsáhlé analýzy textů?
Autor: Stanislav Mihulka (04.11.2022)
Kognitivní lingvistika: Gramatické chyby vyvolávají reálný fyziologický vztek
Autor: Stanislav Mihulka (01.11.2023)
Čím záhadnější je pro lidi choroba, tím více používají magickou léčbu
Autor: Stanislav Mihulka (14.12.2025)
Diskuze:
Co ukázali a co ne
Pavel Kaňkovský,2026-01-10 12:05:11
Zdejší převyprávění tvrdí, že ten výzkum "potvrzuje, že vzdělání je se sklonem ke konspiracím mimoběžné".
To není pravda, nic takového nepotvrzují. Autoři tam přímo píšou, že jen u dvou proměnných měla jejich analýza dostatečnou sílu k tomu, aby zamítla nulovou hypotézu, když by tam byl nějaký vliv, a že by se to mělo zopakovat na větším vzorku.
"Next, a hierarchical regression was conducted. A power analysis was conducted to determine whether each predictor variable had sufficient power to detect its individual effects. The ‘pwr’ package (version 1.3-0; Champely 2020) in R (version 4.4.2; R Core Team 2024) was used. Interpretation was based on conventional standards recommended by Cohen (1988), where 80% power is considered adequate, and below 50% indicates a high risk of Type II error (Murphy et al. 2014). The results revealed that, while the entire regression model had a power greater than 0.999, only Injustice (87%) had sufficient power, and Tolerance for Ambiguity (77%) marginally fell short of sufficiency but is not considered at risk. Therefore, these two variables may be the only ones with reliably detected effects due to sample size limitations. Further research on the remaining variables with a larger sample size is encouraged."
Jestli správně chápu význam "beta" a "t" v tabulce č. 3, kde jsou výsledky jejich regrese, tak jmenovitě to vzdělání (degree) patří mezi proměnné, jejichž vliv by mohl být celkem velký, ale v provedené analýze není dostatečně statisticky významný (oni požadují aspoň p < 0,05, ale vzdělání zřejmě splňuje jen p < 0,1).
Takže Farma zvířat
Miroslav Gretschelst,2026-01-09 23:24:36
bude nejspíš taky "konspirační teorie", že?
Re: Takže Farma zvířat
Pavel Kaňkovský,2026-01-10 00:18:19
Za mých mladých let se tomu říkalo alegorie, ale časy se změnily.
Re: Takže Farma zvířat
F M,2026-01-11 11:50:32
Co vlastně měřili? Zde i na těch dalších odkazech, se to tváří jako by negativně hodnotili (přidávali body za) jakékoli zpochybnění, odklon od "oficiální verze" a jakoukoli snahu o vlastní názor. To nepředpokládám, tak jestli si najdete chvilku a půjde to nějak jednoduše podat (není volný přístup). Přijde mi dost obtížné prokazovat, že ty konkrétní závěry těch účastníků (praktické využití) nejsou racionální a může to být zábavné.
Joke následovaný konspirací: Hrdě se zařadím, po jejich bok, dle mne je mimo naopak každý kdo zcela věří "oficiální verzi" a je jedno jestli jde o vládu, stranu, nebo personifikovaný hlas lidu (či kasty), stejné je to i u velkých firem a platí to až po drobné živnostníky, rodiny i jedince, existují tajné věci (to je fakt, prostě z toho důvodu, že jsou kategorie "tajné" atd), existuje PR a snaha udržet obraz, nebo už jen prostý stud či vyčuranost. A asi každý koho znám s tím pracuje, více či méně, minimálně na mezilidské úrovni (jaj tak je konspirací).
Dovolte mi
Oldřich Novák,2026-01-08 18:27:04
vidět to maličko jinak.
Zaráží mě, jak se vytváří skupina takzvaných konspirátorů, kteří jsou, či asi mají být, vnímáni jako něco jiného, patrně méněcennějšího, než obecná (a samosebou racionální a jediná správná!) kategorie "my", která si osobuje jakési fiktivní právo je zkoumat a hodnotit. Přitom mluvit o konspirátorech globálně je totéž co disputovat s táborem věřících - a že jich je pěkně pestrá řádka druhů! Ačkoli takzvaní konspirátoři jsou nezřídka jen lidé, kteří prostě nevěří všemu co do nich vrchnost, momentálně sedící u koryta, hustí. Není divu, že se leckdo z nich dívá na jiné lidi pro změnu jako na ovce - jako kdyby všichni dočista zapomněli na četné případy, kdy se oficiální "pravdy" nakonec ukázaly jako pravý opak. Takže, jako za starých časů, budujeme další Foltýnův příkop?
I vědci se něčím musejí živit
Petr Pilný,2026-01-07 23:53:14
Mám takový dojem, že už cíl této studie byl zvolen pochybně:
"politicians usually do not tell us the true motives for their decisions"
definice
Eva M,2026-01-07 23:27:55
kdyz jsme teda na tom vedeckem serveru, jak je vlastne definovana konspiracni teorie?
protesty od konspirace k uznání - covid
František F,2026-01-07 16:06:26
" Objevují se, ať už z jakéhokoliv důvodu, bují, méně či více škodí ve veřejném životě a pak zase živoří u hrstky nespolečenských vyvrhelů, když vyjdou z módy."???
*
Opačně to bylo u nemoci covid. Nejprve "konspirace" živořily, společností odsuzované. Hrstka zodpovědných lékařů shazována. Nakonec bylo očkování široce zpochybněno, důvodů je hodně. Možná někteří čtenáři žádný důvod neznají?
https://www.novarepublika.cz/2023/11/seminar-o-covidu-ale-i-o-svobode
"slova ministra zdravotnictví Jana Blatného, který v Senátu v březnu 2021 tvrdil, že po covidovém očkování nemůže očkovaný nikoho nakazit a sám neonemocní. Je s podivem, že mu za tuto odbornou blbost nebyla udělena cena Bludný balvan od spolku klubu skeptiků Sisyfos."
https://www.youtube.com/watch?v=VKkSVnmbb9E
VAKCÍNY proti COVID-19: Dobrý SLUHA, ale ŠPATNÝ PÁN / prof. MUDr. Jiří Beran, CSc.
na zamyslenie, oxymoron?
Jan Pastrnak,2026-01-07 14:22:35
Ked si zoberiete globalny koncept fungovania ludskej spolocnosti v oblasti riadenia a rozhodovania. Ci uz je to politika, firemny sektor, rodina, atd.., tak sa da namodelovat, ako pyramida, kde na vrchole je jeden clovek resp. mala skupina ludi, rozhodujuca / riadiaca vzdy vacsiu skupinu ludi. To ide napriek celou spolocnostou a vsetkymi jej aspektami. A teraz prichadza ta ironia, ked sa niekto vyjadri, ze tento svet riadi nejaky privilegovany klub, tak je konspirator a radostne si na nom pochutnaju media a kazdy racionalne zmyslajuci clovek, ktory vie, ze to tak nemoze byt...
Re: na zamyslenie, oxymoron?
D@1imi1 Hrušk@,2026-01-07 16:06:06
Z části souhlasím, z části ne.
Souhlasím, že popírat existenci všech konspirací je stejně iracionální a nepodložené jako bez důkazu věřit konspiračním teoriím. Tajné operace nebo dohody, které byly odtajněné nebo se provalily až s odstupem, nejsou vzácné. Pokud to někdo popírá, má rozum zatemněný emoční potřebou jednoduchého vidění světa úplně stejně jako vyznavači konspiračních teorií. Každá konspirační teorie se proto musí posuzovat zvlášť, ne ji automaticky shodit ze stolu, protože jde o konspirační teorii.
Nesouhlasím s tím, že by byl svět řízen shora (pouze). Svět je dynamický systém, kde spoustu věcí řídit nelze. Figuruje v něm velké množství entit s parciálními zájmy, které se na všem domluvit nedokážou. A i kdyby existoval nějaký tajný spiklenecký klub, který se snaží řídit celý svět, nemůže řídit příchod černých labutí v ekonomice, dynamiku mutací viru v populaci a podobné věci.
Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
Alex Alex,2026-01-07 23:20:02
"Nesouhlasím s tím, že by byl svět řízen shora (pouze). " To je zaujímavý výrok. Ako podľa Vás znie jeho negácia?
Re: Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
D@1imi1 Hrušk@,2026-01-08 01:04:33
Negace zní: "Svět je řízen pouze shora."
Zejména s touto částí nelze přinejmenším v demokraciích souhlasit: "tak sa da namodelovat, ako pyramida, kde na vrchole je jeden clovek resp. mala skupina ludi, rozhodujuca / riadiaca vzdy vacsiu skupinu ludi." To, že se voliči nechají manipulovat řečmi politiků, je jiná věc, ale moc řídit společnost mají technicky ve svých rukách voliči.
Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
Matěj Jánský,2026-01-10 06:27:05
Pouze shora asi nebude. Důležité je slovo pouze. Černé labutě prostě mohou zasáhnout, nějaké jádro revoluce nebo odporu také dokáže uniknout pozornosti. Nicméně žijeme ve statistickém světě ve smyslu naší schopnosti poznání. Jednou z hlavních model dnešního lidstva je ekonomika. Osobní vlastnictví. Myslím, že ten, který má nejvíc = největší moc nad osudy ostatních, má zásadní vliv na tom jak bude společnost, kterou ovládá vypadat. Hrstka lidí, kteří ovládájí globální kapitál prostě určuje výslednou podobu společnosti. Myslet si, že někde leží na pláži a srkají drinky a nic je nezajímá je velmi naivní představa.
Kdysi platilo, že pokud hypotézu / teorii vyvrátí pouze jediný výsledek, který je v rozporu s predikcemi teorie, teorie se považuje za neplatnou. Gates jako jeden z té hrstky jasně ukázal, že má snahu ovlivňovat lidstvo a že ovlivňuje. Tak o čem tady diskutujeme vlastně?
Re: Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
D@1imi1 Hrušk@,2026-01-10 10:24:32
Přešel jste jeden podstatný bod mého příspěvku - elity mají různé parciální zájmy a zdaleka na všem se nedokážou domluvit. Konspirace doslovně znamená spiknutí. Spiknutí z principu nemůže existovat, pokud se aktéři nedomluví na jednotném postupu. Politici se na jednotném postupu zcela evidentně domluvit nedokážou ani v rámci jednotlivých zemí, natož v rámci celého světa. Takže u nich nějakou masivní konspiraci těžko hledat. Drobná spiknutí určitě, ale čím rozsáhlejší spiknutí, tím těžší je ho uřídit. Pak už zbývají jen hard-core konspirace o nějakém tajném klubu, který v zákulisí tahá za nitky celého světa. Ale ještě jsem nenarazil na žádnou, která by neměla podstatné díry v argumentaci. Jedním z hlavních nástrojů toho řízení statistického světa jsou centrální banky, ale nevidím jednotný světový přístup např. k regulaci úrokových sazeb. Co vidím, jsou neustálé třenice mezi politiky, kteří by si přáli úrokové sazby co nejnižší (aby si mohli místo šetření levně půjčovat) a centrálními bankami, které mají za povinnost udržovat cenovou stabilitu a sazby se proto většinou snaží spíše držet vyšší.
Re: Re: Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
František Ozembuch,2026-01-10 11:15:59
Ake nedostatky v argumentácií ste našli v Eisenhoverovom tvrdení o vojensko-priemyslovom komplexe ?
Re: Re: Re: Re: Re: na zamyslenie, oxymoron?
D@1imi1 Hrušk@,2026-01-10 21:34:53
A co konkrétně máte na mysli?
To, že zbrojaři a generalita mají zájem na tom, aby se v přiměřené míře válčilo, je parciální zájem, ne konspirace. Stejně jako není konspirace, že by si výrobci alkoholu přáli, aby lidé co nejvíc chlastali.
Konspirace je to ve chvíli, kdy se zbrojaři domluví s politiky na rozpoutání nějaké konkrétní války s vylhanými důvody výměnou za úplatky či sponzorské dary. Což se klidně může stávat, ale to chápu jako "lokální" konspirace, jejichž existenci právě nepopírám. (Kde vlastně leží hranice mezi konspirací, korupcí a lobbingem?)
Já jsem narážel na takové ty konspirační teorie, že svět je řízen tajnou strukturou iluminátů, židozednářů a podobně. U lidí, kteří podobným věcem věří, se jako červená nit line přesvědčení, že události ve světě se nedějí náhodně, nýbrž řízeně, ale že zároveň obyčejní lidé na ty události nemají podstatný vliv (ani jako masa), protože záleží jen na tom, co si ten tajný klub usmyslí.
Ty popisované jevy lze podle mého názoru vysvětlit mnohem přirozeněji:
1. Že se události ve světě dějí plánovaně, je neopodstatněný předpoklad a tudíž není nutné pro něj hledat vysvětlení (ten TAJNÝ spiklenecký klub). Věci, které se skutečně dějí řízeně, mají obvykle více či méně transparentní aktéry.
2. Jedinec ani malá skupina nemá většinou šanci události ve světě ovlivnit proto, že je na světě 8 miliard lidí. Podezřelý by byl opak.
znalosti
Zdeno Janeček,2026-01-06 20:43:09
tady naplno funguje Dunning-Kruger, cim mene znalosti dotycny ma,
tim je ochotnejsi verit inym jednodussim blbostem a teoriim.
Neda se napisatm ze je blbej, pouze nema znalosti. Viz ortoped hdnoti virusy !!
Re: znalosti
Ilil Akil,2026-01-07 02:08:22
U politikov to je príliš zjednodušené, že len "nemajú znalosti".
Tie znalosti môžu konzultovať s odborníkmi.
Sú asi aj politici, čo tým konšpiráciám aj naozaj veria.
No sú aj politici, ktorí sí uvedomujú, aké sú to blbosti,
no je pri nich efektívne využiť a zviezť sa na "dezolátskej vlne".
Keď využijú neznalosti a blbosti iných vo vlastný prospech.
Ešte to umocňuje, že táto časť voličstva je ľahšie ovplyvniteľná než zvyšok,
z "opačného konca" to je oveľa náročnejšie.
Re: Re: znalosti
Martin Novák2,2026-01-07 09:23:52
"No sú aj politici, ktorí sí uvedomujú, aké sú to blbosti,
no je pri nich efektívne využiť a zviezť sa na "dezolátskej vlne"."
Myslíte třeba mezi politiky oblíbenou konspirační teorii o existenci pravicového extremizmu?
Re: Re: Re: znalosti
Ilil Akil,2026-01-07 14:44:21
Akože podľa vás pravicový extrémizmus neexistuje, alebo aký je zmysel vášho komentára?
Re: Re: Re: Re: znalosti
Roman Gramblička,2026-01-08 08:25:15
Mno, jednak je diskutabilní, cože to vlastně ten pravicový extrémismus je (neřku-li co to znamená pravice) a druhak je problém neonacismu značně nafouknutý, stačí se podívat do Dojčlandu, kde z marginálního problému udělali společenského strašáka nejvyšší úrovně, aby mohli další problémové skupiny (ekoteroristy, krajní kolektivisty a fundamentální muslimy) bagatelizovat a odvádět od nich pozornost
Re: Re: Re: Re: znalosti
Martin Novák2,2026-01-08 08:57:31
Významná světová agentura posílá SMS:
„Milé rádio,
můžete nám poslat nějakého sólokapra?”
Rádio Jerevan:
„Milá agenturo, jasně. Veřejnoprávní televize poslala tým do berlínské čtvrti, kde jsou lidé již několik dní bez elektřiny z důvodu sabotáže levicových aktivistů. Redaktoři se ptali místních obyvatel, co považují do budoucnosti za největší hrozbu. Naprostá většina občanů jim s drkotajícími zuby řekla, že se nejvíce obávají nárůstu pravicového extremismu. Po odvysílání reportáže v televizi dostala redakce děkovný dopis od 99 Berlíňanů, kteří jí děkují za objasnění situace a navrhují zvýšit koncesionářské poplatky, protože kvalita něco stojí. Qualität ist teuer neboli kvalita je drahá, stojí v závěru dopisu.“
https://www.syrzdarma.cz/clanek/dechberouci-analyza-realitniho-trhu
Re: Re: znalosti
Jarda Ticháček,2026-01-11 16:28:18
Ti politikové jsou na tom mnohem hůř, nežli většina ostatních lidí.
Mohou být i velmi vzdělání v nějakém oboru, mít rozsáhlý všeobecný přehled,
ale ve chvíli, kdy konzultují s odborníky, jsou závislí nejen na znalostech těch odborníků, ale i na jejich schopnosti ty znalosti předat. Pokud možno ve velmi zjednodušené formě.
A ti odbornicí nemají možnost ty politiky vzít k tabuli a vyzkoušet je. Jestli to pochopili.
A ruku na srdce: Patrně každému z nás se mnohokrát stalo, že se setkal s informacemi
mimo svou zkušenost a vysvětlil si je zcela nesmyslně. Jen proto, že aplikoval
své znalosti a zkušenosti někam, kam neměl.
Re: znalosti
D@1imi1 Hrušk@,2026-01-07 14:43:43
Kde to v tom článku vidíte (pokud jste ho četl a nepotřeboval jste se akorát vyjádřit v diskui)? Já v něm čtu pravý opak - žádná přímá souvislost se znalostmi dotyčného, rozhodující je úzkost a pocit z nespravedlnosti světa.
off topic
Jan Janson,2026-01-08 10:46:49
Nezlobte se na mne, ale v mem mladi se tomu rikalo off-topic.
Obavam se, ze to plati asi tak na vsechny komentare pod timto clankem. Osobne jsem necekal, ze hned prvni komentar (obvzlaste na oslovi) bude antivaxersky. Dost mimo...
Je to znakem nizke urovne diskuze a ne-moderovani prspevku ze strany zdministratoru. Pripevek se normalne smazal, autorovi se oznamilo off-topic a snizil se mu rating hotovo. Dnes uz se musi nechat povalovat ve vsech diskuzich vsechen (negativni jak tu bylo take nekde jinde poznamenano) odpad.
Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce



