Život se na Zemi dostal z vesmíru v „polotovarech“
Stavební kameny z nichž se skládá živá hmota na Zemi, putují vesmírem jako aromatické uhlovodíky, a to v hojném množství.

Spirální galaxie M81. Červená barva značí emisní stopy po molekulách cyklických uhlovodíků obsahujících dusík. Objev těchto sloučenin ve vesmíru umožnil snímek ze Spitzerova teleskopu pořízený v infračerveném spektru.

Vědci z NASA pátrají po stopách života v kosmu prakticky již od vzniku této organizace. Mezi nejzajímavější objevy v tomto směru lze řadit průkaz organických látek, které se dostaly na Zemi s meteority. Nasvědčoval tomu rozbor  Murchisonova meteoritu. Zmíněný meteorit dopadl v Australii  již v roce  1969, dnes je  pokládán přímo za učebnicový příklad důkazu přítomnosti uhlíku se stopami organických látek.

Schema polycyklického uhlovodíku s atomem dusíku. Modré kuličky znázorňují uspořádání atomů uhlíku, žluté představují vodík a červeně je znázorněn atom dusíku. Obdobné molekuly jsou ve vakuu značně stabilní a ve vesmíru „přežívají“ od doby několika málo miliard let po velkém třesku.

Nyní přicházejí vědci z NASA s dalším zjištěním, které zásadně mění náš pohled na vesmír. Ukázalo se, že ve vesmíru se vyskytují bloky organických sloučenin, a že jich tam je plno. Stavební kameny, ze kterých se  živá hmota na Zemi skládá, se ve vesmíru vyskytují všude kam jen oko Spitzerova teleskopu dohlédne. Jinak řečeno, stavební „prefabrikáty“ z nichž se živá hmota skládá, se k nám dostaly z vesmíru.

Astronom Douglas Hudgins z výzkumného centra v Ames v Kalifornii, který je hlavním autorem studie publikované v letošním říjnovém čísle  Astrophysical Journal tvrdí, že stavební části, které jsou pro biochemické reakce rozhodující, se vyskytují v celém vesmíru. Nejedná se přitom o výskyt sporadický, nýbrž jsou jich tam, podle něj, „mraky“.

Poznatek byl učiněn za využití dat ze Spitzerova teleskopu. Ukázalo se, že komplex organických molekul nazývaných cyklické aromatické uhlovodíky, se vyskytuje v každém kousku naší galaxie. Astronomové považují tento poznatek za převratný. Nejedná se o lecjaké aromatické polycyklické uhlovodíky. Rozborem spektra se podařilo zjistit, že ve své struktuře mají zabudovány také atomy dusíku. Z pouhých stavebních kamenů živé hmoty se tyto uhlovodíky s dusíkem  rázem jeví jako základní stavební kameny života, protože zde na Zemi jsou na těchto látkách založena většina důležitých životních dějů.

Dr. Douglas Hudgins: „Ironií je, že největší koncentrace základních stavebních kamenů živé hmoty je okolo mrtvých hvězd.“

Organické molekuly obsahující dusík jsou například základem našeho genetického kódu, a to jak ve formě DNA, tak i těch nejprimitivnějších forem genetického kódu v podobě RNA. Zmíněné molekuly jsou základní stavební jednotkou molekuly chlorofylu,...
Zjištění těchto polycylklických dusíkatých látek ve vesmíru umožnila až kombinace pozorovaných údajů získaných z teleskopů v infračerveném světle, laboratorních pokusů sledujících chování látek v extrémních podmínkách  a počítačová simulace.  To vše nakonec vedlo k poznatku, že  molekuly aromatických uhlovodíků jsou molekulami poměrně stabilními a že jsou schopny odolat jak  nelítostnému chladu mezihvězného prostoru, tak zde přítomné radiaci. Cyklické uhlovodíky se na Zemi vyskytují jako pevné látky. Ve vesmíru, kde se teplota blíží absolutní nule, a kde je vakuum, se ale vyskytují jako elektricky nabité molekuly plynu, to jim zřejmě propůjčuje zvýšenou odolnost.

A tak zatímco se ještě před několika lety se soudilo, že dusíkaté aromatické uhlovodíky se ve vesmíru nemohou vůbec vyskytovat, nyní vidíme, že tomu je jinak, a že vlastně žijeme ve vesmíru, kde jsou tyto molekuly jeho zcela běžnou součástí.

Aromatické uhlovodíky obsahující dusík nejsou jen stavebními kameny pro DNA a RNA. Tvoří také chuť čokolády, stojí za účinkem kofeinu, a jak se nyní ukázalo, těchto molekul je plný i celý vesmír.

Poněkud paradoxní na tomto objevu je, že největší koncentrace těchto biogenních prvků astronomové zjišťují v sousedství mrtvých hvězd. I přes pozorovaná nahromadění těchto sloučenin v některých částech vesmíru platí, že základní stavební kameny živé hmoty jsou hojně rozšířeny ve všech částech vesmíru. To ale  také znamená, že jsou  dostupné všem planetám na kterých byl, je a bude vznik života možný. Dnes na Zemi dopadá více než sto tun kosmického materiálu. V mnoha případech se jedná o organický materiál. Je zřejmé, že  ještě před tím, než naše okolí „vyčistila“ gravitační síla Slunce, byl přísun těchto materiálů hvězdným prachem mnohem hojnější než jak se tomu děje dnes, a že vznik života z „prefabrikátů“ je také mnohem pravděpodobnější, než teorie vycházející z náhodného pospojování  atomů ve funkční molekuly.

Poznámka
: Za nový pohled na vesmír  vděčíme kromě zmíněného Dr. Hudginse také pánům Bauschlicherovi, Mattiodovi, Peetersovi, a Allamandolaovi. Všichni jsou  zaměstnanci výzkumného střediska NASA v Kalifornii. Kontakt pro další informace:  Dr. Douglas Hudgins, e-mail  DOUGLAS.M.HUDGINS@NASA.GOV
Tomuto problému jsme se již na Oslu věnovali v článku "Stavební kameny života v mladém vesmíru". Poznatek však považujeme za natolik převratný, že se mu věnujeme z poněkud jiného úhlu pohledu ještě jednou.

Datum: 14.10.2005 09:38

Jsem stvořitel

Jan Kočí,2010-05-07 20:24:51

a vytvořil jsem tuto realitu před deseti vteřinami, tebe i tvé vzpomínky i tento článek a celý tento server, prostě všechno. Tak teď znáš pravdu. Zkus ji vyvrátit..:) Nejde to? Tak proč to sakra furt řešíte a neděláte radši něco kloudného???!

to Data: Vědomí je iluze.. pracuji na modelu, který to možná dokáže (chybí mi totiž tři detaily a zatím si s nimi nevím rady).

VSECHNO JE JEN ILUZE

Data,2008-02-11 10:07:48

Nic neexistuje. Ja si tady pisu se svym vlastnim "podvedomim" nebo jak to pojmenovat. Nikdo z Vas neexistuje, jste jen vyplody meho podvedomi, ktere se snazi aby ma mysl byla dostatecne zamestnana a neuvedomovala si, ze vlastne nic neexistuje. Existuje jen me (pod)vedomi. To je jedina vec, kterou vim na 100%. Vsechno ostatni jsou jen zprostredkovane informace, ktere nelze nijak "dokazat". Proste trpim samomluvou. Teorie typu "Kreacionismus", "Matrix", "13. patro", "Darvinismus", "Panspermie", "Planeta zeme byla vyrobena na zakazku pandimenzionalnich tvoru ktere v nasi dimenzi zname jako mysi" jsou vsechny stejne pravdepodobne, protoze neexistuje dukaz, ze tomu tak neni a to proto, ze zadny nesprostredkovnany dukaz existovat nemuze. "Cogito, ergo sum" je jediny nesprostredkovany dukaz. A je to dukaz MEHO A JEN MEHO vedomi. Vsechno ostatni je jen VIRA v neprime dukazy. Takze pokud Vas (me podvedomi) zajima kdo stvoril vesmir, zemi, nebe a dokonce i bohy, Tak sem to byl JA...

solipsismus

Tureček ,2008-07-09 18:59:28

Pokuste se s touto filosofii přejít nějakou velmi frekventovanou křižovatku na červenou ...

Kvantita a kreacionizmus

Peter,2005-11-27 13:13:37

Ale jen tak pro pořádek,
Proč by lokomotiva nemohla vzniknout samovolně dříve než život?
Ucholak
Nemohla, lebo vesmír bez vedomia nedokáže napodobniť výtvory človeka, ktorý vedomie má. Naopak to je možné!
Peter

Železa je všude dost a je neskonale jednodušší ...
Ucholak
Na to nestačí kvantita ale aj kvalita.

ad Peter

milchama,2007-08-19 00:36:33

"Na to nestačí kvantita ale aj kvalita." Přesně tak. Tím ovšem popíráš sám sebe. :)

Čím viac slobody, tým menej neslobody :-)

Peter,2005-11-27 10:33:35

Ucholak

Ateizmus ani materializmus nevymysleli marxisti ani komunisti. Boľševici nemali ateizmus v programe. Je to dané rastom poznania a teda rastom slobody.
ČÍM VIAC SLOBODY, TÝM MENEJ BOHOV!
Peter

Objektívna pravda, čo to je?

Peter,2005-11-27 10:17:32

Pravda

Peter,2005-11-27 10:23:52

Sorry. Stlačil som nedopatrením odoslanie.
Michal
V matematike a logike neexistuje objektívna pravda. Teória musí byť potvrdená a hypotéza je zatiaľ len hypotézou. Objavený zákon je však niečo úplne iné.
Zákony popisujú zákonitosti, ktoré sú absolútne objektívne, platia vo všetkých systémoch a sú teda nezávislé i na objaviteľovi.
Michal
Áno, boli to len teórie a hypotézy. Ľudské vymysleniny ako dogmy v náboženstvách. Dogmy sú na rozdiel od zákonov stopercentne závislé na vedomí človeka. Zákonitosti sú na vedomí človeka stopercentne nezávislé.
Peter

Vesmír bez vedomia, človek s vedomím

Peter,2005-11-27 10:07:51

Já nevidím v existenci přirozených sloučenin uhlíku ve vesmíru nic světoborného. Stejně tak můžeš odvozovat všeobecné rozšíření procesorů INTEL ve vesmíru, díky důkazům o existenci křemíku. Má to naprosto identickou vypovídací hodnotu.
Ccecil
Nemůžeš stejne. Zlúčeniny uhlíka sú náhodným nezmyslom vesmíru,ktorý nemá vedomie a procesory INTEL sú produkty s vopred daným zmyslom z rúk človeka , ktorý vedomie má.

Stačí přečíst Kanta

Michal,2005-10-19 09:42:48

Nechci polemizovat na tak tenkém ledu pro všechny, zastávám však názor, že veškerá měření, o kterých se zde hovoří, provádějí přístroje, které sestrojil člověk na základě svého smyslového vnímání a rozvažování o něm. Tyto přístroje tedy zkoumají hmotu, prostor a čas jen způsobem, jakým jej mohou nahlížet lidé. Vytvářet z takových závěrů objektivní pravdu je stejně slepá cesta jako tvrdit něco opačného jen na základě psaného textu. O tom také mnohé napovídají nesčetné revize názorů, které ještě před pár lety byly pokládány za dogmatické.

světový názor

Ucholák,2005-10-17 14:04:52

Je smutné jak je formován názor naprosté věšiny komentátorů komunistickou naukou (bez urážky, opravdu to tak je, i když někdy v měkčí formě euro-neo-marxismu). Jinde je to ale podobné, ale tam neměli bolševika, tudíž jejich neznalost je lépe vysvětlitelná.
Jinak komentář "Pavel Brož" je ukázkovým výčtem mediálních "informací" (uvozovky použity, protože se nejedná o žádné informace ale o dojmy z levicových zdrojů jako je BBC, Scientific Am... atd...).
Rozhodně nepředpokládám že by "Pavel Brož" úmyslně mystifikoval zdejší obec vědychtivců ale prostě tomu co napsal skutečně věří. Myslím že se jedná o nedostatek kritičnosti a spoléhání na zdroje, které si to nezaslouží. Píší do nich lidé, kteří věci často ani za mák nerozumí (běžné informační zdroje - BBC, Lidové noviny, Mladá fronta, Blesk...) nebo prosazují za každou cenu osobní bludné filosofické názory.

Ano

Ardenaut,2005-10-29 01:21:11

Čím více nemohou vysvětlit některé jevy, které se prostě vymykají přirozenému běhu, tím více se musí ubezpečovat v tom, že vlastně mají pravdu a s jakýmikoliv polemickými názory nemá cenu ani diskutovat a nejlépe je přímo je zesměšnovat. Pokud budou do vědy zahrnovat jen takové teorie, které jsou zrovna IN, zaslouží si nejhlubší opovržení. Tihle lidé vždycky "ví" bez pochybností a ostatní jsou hlupáky a ignoranty. Více se k tomu snad ani nedá dodat.

Dotaz a poznámka

Vašek,2005-10-15 12:29:10

Nelze polycyklický uhlovodík považovat za minikrystal diamantu, dotovaný dusíkem a na povrchu pasivovaný vodíkem? (Pokud ovšem platí tetraedrická symetrie uspořádání uhlíku, znázorněná na druhém obrázku).

Pan Pavel Brož se s plným nasazením pustil do kreacionistů. Nic proti tomu, zaslouží si to. Nalezl jsem však v bibli více a nebezpečnějších nesmyslů, než jsou ty, které přináší "Liber Genesis": například odmítání mytí rukou samotným Kristem, navádění k trestnému činu vyvražďování celých národů, včetně dětí a tvrdých postihů v případě neuposlechnutí (Liber Primus Samuelis). Vřele doporučuji si bibli přečíst a nemít pifku pouze na kreacionisty.

tak tak

Roman,2005-10-15 13:38:25

máš recht, bibli jsem četl několikkrát a je to hnus.

Vyvrazdovani v Bibli

Pepan,2005-10-16 11:38:29

Tyto pasaze jsou (jako treba dobivani zaslibene zeme) jsou alegorii na duchovni bitvu (mezi dobrem a zlem), ktera se v te dobe jeste neodehravala. Vzdy se vedelo, ze Izraelci vchazeli na uzemi Izralele v prubehu asi 300 let. Nedochazelo tomu ani tak bojem ale spise asimilaci...
Omlouvam se za off-topic.

Neomivani rukou

Pepan,2005-10-16 11:42:40

Pokud byste cetl dale, tka tma Jezis vysvetluje proc to rekl. Omyvani rukou byla skvela higienicka zasada, ale tehdejsi elita z toho udelala obrad a povisila na neco cim se snad dostanes k Bohu.
Jezis pak dale pozdeji vysvetluje ze cloveka znesvecuje to co z nej vychazi (vrazdy, lzi, pokritectvi, nadavky, napadani, urazeni jinych) a ne to co do nej vchazi treba neumityma rukama...

Bible přímo vybízí k vraždě

Ccecil,2005-10-29 01:27:06

Kain zabil Abela. Jděte a čiňte totéž.

Takhle nějak vypadá demagogie o kterou se tady někdo naprosto hloupě opírá, nebo je takový ignorant, že neví o bibli naprosto nic, ikdyž velkohubě prohlašuje, že ji četl. Asi stějně jako Ferdu Mravence.

Ono kreacionisty je důležité pouze odhalit

Pavel Brož,2005-10-14 14:47:23

diskutovat s nimi už potom není potřeba, stejně tak jako není nutné diskutovat s Jehovistama, ufologama, konspirologistama atd.. Znám hodně křesťanů, dokonce i mezi vědci jich znám dost, ale neznám mezi nimi ani jednoho kreacionistu (nepochybně ale i mezi nimi se nějací naleznou - to je statistická nutnost). Když si otevřete jakýkoliv renomovaný časopis typu Nature, Scientific American, či jakýkoliv jiný věnující popularizaci vědy či přímo nějaké vědě, tak nikde nenarazíte na článek vážně se zabývající kreacionistickými hypotézami. Žádná přírodní věda, ať už je to fyzika, geologie, biologie, genetika, paleontologie, ba ani taková humanitní věda jako je archeologie nedává kreacionismu za pravdu, ale naopak dochází k zásadním rozporům s ním.

Kreacionismus je bez urážky - opravdu to není míněno pejorativně - ideologií ignorantů, protože k jeho zastávání je nutné ignorovat vše, co se nevleze do doslovného výkladu jedné jediné knihy - bible. Kreacionisté ignorují kosmologii, protože čím dál mohutnější lavina dalších a dalších pozorování pouze zpřesňuje stáří vesmíru ne mladšího než deset miliard let, což je s doslovným výkladem bible v rozporu, ignorují také astronomii a astrofyziku s jejími důkazy doplňujícími historický obraz vzniku a vývoje naší sluneční soustavy, ignorují geologii a geofyziku spolu s jejími důkazy o pohybech, srážkách a děleních kontinentů, s důkazy o dynamice zemské kůry, pláště, jádra, s jejími znalostmi o procesech, během kterých se vytvářely zemské horniny a minerály a jaké k tomu byly potřeba teploty, tlaky a také za jaké časové období tyto mohly vzniknout, ignorují množství biologických druhů, jaké se byť jen po jediném páru rozhodně nemohly Noemu vlézt na jeho archu, ignorují objevy pozůstatků předchůdců člověka, protože o těch se bible jednoduše nezmiňuje, ignorují problém lidských ras, které se rozhodně nemohly rozrůznit ze stejného genotypu za dobu několika tisíc let, kterážto je dle kreacionistů stářím světa, ignorují nepřehlédnutelné podobnosti v DNA různých druhů, které svědčí o společném původu a následné postupné diverzifikaci života, a v množství kreacionismem ignorovaných faktů by se takto dalo pokračovat ještě na mnoho stránek.

Navíc den za dnem přibývají další a další data, která doplňují současné kosmologické, astrofyzikální, geologické, geofyzikální, biologické, antropologické, paleontologické atd. teorie - teorie, které jsou v přímém protikladu s představou, že svět byl stvořen v době před necelými deseti tisíci lety. Jenom za posledních pár let lze zmínit co se týče kosmologie změření fluktuací reliktního záření, změření zrychlující se expanze vesmíru a zpřesnění odhadů stáří vesmíru (kteréžto poznatky jsou jen jedny z mnoha, které dokreslují současné kosmologické modely), v oblasti astronomie a astrofyziky sluneční soustavy lavinovitě přibývají poznatky svědčící o historii našeho planetárního systému ať už díky mnohem výkonnějším dalekohledům nebo i díky měřením za pomoci dalších a dalších meziplanetárních sond, v geologii a geofyzice jsou to rostoucí poznatky o stavbě a dynamice naší planety ať už jako celku, tak i jejích částí, jako jsou plášť, kůra, kontinentální desky apod., a o explozivním nárůstu znalostí v biologii a genetice už se není třeba zmiňovat vůbec, stačí si prolistovat pár ročníků článků jenom na tomto serveru, aby si člověk udělal dílčí představu o gigantickém nárůstu znalostí v těchto oborech za posledních pár let. Těchto poznatků stále přibývá, a pro kreacionisty je čím dál obtížnější je buď ignorovat, nebo pro ně vymýšlet čím dál obskurnější schémata, jak je znásilnit tak, aby se daly vydávat za neprotiřečící stále stejnému doslovnému výkladu biblické Geneze.

Bez ohledu na to, že kreacionisté stále více vybičovávají svou aktivitu a podnikají (zvláště v USA) čím dál rafinovanější pokusy, jak se s pomocí politiky vnutit na výsluní, ze kterého byly díky neduživosti svých tezí vědou hravě smeteni, tak nelze přehlédnout, že ve vědě představuje kreacionismus velice izolovanou sektu, kterou současné uznávané teorie ani v nejmenším vážně neberou. Nemohu se ubránit tomu, že kreacionisté navíc po vzoru Jehovistů (s nimiž mají mimochodem neprázdný průnik) si sami zakládají na tom, že takovout sektou jsou. Mnoho věřících křesťanů nemá problémy se sladěním své víry a vědy, a to proto, že pasáže bible popisující stvoření světa a člověka nechápou doslovně. To ale pro kreacionisty představuje nepřípustnou herezi, a proto když potopa, tak potopa, pokud byla podle bible zaplavena všechna horstva tak, že nad těmi nejvyššími bylo patnáct loktů vody, tak se prostě z toho nebe na zem opravdu vylily ty kilometry silné vrstvy vod, když archa, tak s párem od každého druhu živočichů, když žena, tak jedině z Adamova žebra. Opravdu jim ten jejich úděl nezávidím, ale litovat je taky nemusím :-)

Je to dlouhe

Jirka,2005-10-15 12:11:51

Pavle, je to porad prilis dlouhe... Nemuzes to zkratit na dve vety?

Neni to dlouhe

kolisko,2005-10-17 23:18:45

Prosim Pavla Broze aby se neznasilnoval a dal psal dlouhe prizpevky, kdyz je to blizke jeho naturelu. Ja je ctu fakt rad a povazuju je za jisty bonus k clanku!

Jsem stvořitel

Jan Kočí,2010-05-07 19:45:35

už se těším

ditom,2005-10-14 12:54:53

na Ccecila a Úcholáka..... anebo se Ucholak plně věnuje svýmu C14 ve sněhové kouli?

jsem tady

Ucholák,2005-10-16 20:37:21

tam jsem skončil, dostal mne tam jeden vědec, který má jiný názor na podstatu el. proudu.

nevím na co se těšíš?

Ccecil,2005-10-29 01:31:58

Já nevidím v existenci přirozených sloučenin uhlíku ve vesmíru nic světoborného. Jtejně tak můžeš odvozovat všeobecné rozšíření procesorů INTEL ve vesmíru, díky důkazům o existenci křemíku. Má to naprosto identickou vypovídací hodnotu.