Hybridní molekula ničí nádorové buňky
Spojení cukru a kyseliny máselné by mohlo být základem nových léků proti rakovině.

Tým Kevina Yaremy (uprostřed) tvoří Gopalan Sampathkumar (vlevo) a Christopher T. Campbell (vpravo).

Před dvěma desetiletími vědci zjistili, že kyselina máselná zpomaluje růst nádorových buněk. Zároveň se ukázalo, že tato krátká organická kyselina vzniká ve velkém množství v lidském střevu při bakteriálním rozkladu celulózy. Pokusy využít této vlastnosti kyseliny máselné pro léčbu nádorových onemocnění ale dlouho vázly. Vědci se pokoušeli posílit účinek kyseliny máselné a její schopnost pronikat do nitra buněk tím, že na ni vázali další organické sloučeniny.

Takto modifikovaná kyselina však mívala nežádoucí vedlejší účinky. Tým amerických vědců z Johns Hopkins University vedený Kevinem Yaremou představil ve vědeckém časopise Chemistry & Biology hybridní molekulu, která těmito nectnostmi netrpí.

Yaremův tým spojil kyselinu máselnou s cukrem N-acetyl-D-manosoaminem, jenž je zkráceně označován jako ManNAc. Takto vzniklá hybridní molekula snadno proniká do nádorových buněk a tam je enzymaticky štěpena na kyselinu máselnou a cukernou složku. Cukr ManNAc je dále metabolizován na jiné sacharidy, např. kyselinu sialovou. Obě látky – metabolizované cukry a kyselina máselná – potlačují růst nádorových buněk. Výsledkem jejich společného působení je navození buněčné smrti apoptózou. Hybridní molekula byla zatím prověřena jen na in vitro pěstovaných liniích nádorových buněk. Přesto ji mnozí odborníci vítají jako principiálně nový prostředek pro boj s nádorovými onemocněními.

ManNAc čili N-acetyl-D-manosoamin