GM rostliny rezistentní k suchu
Geneticky modifikovaný tabák vzdoruje suchu a je příslibem pro zemědělce v rozvojových zemích. Vědci připravují rajčata, rýži a pšenici, které vzdorují nedostatku vláhy.

Geneticky modifikovaný tabák (vlevo) si poradil s několikatýdenním suchem o poznání lépe než nemodifikovaná linie (vpravo)

Sucho patří k největším hrozbám pro obyvatele třetího světa. Nedostatek živin v půdě nedovolí například africkým rolníkům uplatnit třetinu výnosového potenciálu na jejich polích. Choroby, škůdci a plevele mají na svědomí druhou třetinu.

Eduardo Blumwald, University of California, Davis, USA

Tím se dostává rolník na hranici existenčního minima. Pokud přijde sucho, je konec. Vypuká hladomor a umírají miliony lidí. Někteří zemřou hladem, jiné zahubí nemoci, kterým se v organismus oslabený podvýživou nedokáže bránit.

Plodiny rezistentní k suchu by mohly přinést do této neradostné situace obrat k lepšímu. Tým amerických vědců vedený Eduardem Blumwaldem z University of California v Davisu modifikoval dědičnou informaci tabáku a dramaticky tím zvýšil jeho odolnost k suchu.

Tohle je průměrná denní porce jídla pro 800 milionů lidí, kteří právě teď trpí ve světě chronickou podvýživou.

Jedním z klíčových obranných mechanismů proti suchu je pro rostliny shazování listů. Na něm se významně podílejí rostlinné hormony cytokininy, které mají na starost dělení rostlinných buněk. Za sucha produkce cytokinů prudce klesá a to vede k opadání listů.

Voda je pro zemědělce v některých oblastech stejně drahá jako umělá hnojiva.

Blumwald zvýšil v rostlinách tabáku jejich přirozenou produkci cytokininů a dosáhl pozoruhodné tolerance k suchu. Rostliny přežívaly i několikatýdenní nedostatek vody. Omezení přísunu vody na 30% u nich snížil tvorbu biomasy jen o 12%.

V Blumwaldově laboratoři se už začalo pracovat na k suchu rezistentních liniích rajčat, rýže a pšenice. S napětím očekává Blumwald zkoušky tolerance nových plodin k zasolení půdy. Zasolení jde obvykle se suchem ruku v ruce a na zničení úrody se podílí soli a sucho společně. Blumwaldova laboratoř má s modifikace rostlin pro zvýšenou odolnost k zasolení půd dlouholeté zkušenosti.

Pramen: PNAS, University of California

Datum: 27.11.2007 13:16

Nesmysl

Honza,2007-11-28 16:29:08

Řešit nedostatek potravin v Africe GMO rostlinami je asi stejně platné jako řešit propadání dítěte z češtiny novým lepším pozlaceným perem.

A co se týče GMO, pokud všechny ty rozjásané zprávy o nových objevech nelžou, čeká nás do dvaceti let záník civilizace v té podobě, jak ji známe dneska. A nebo zánik úplný, pokud někomu uteče z labu něco opravdu ošklivého.

vsaď se

jarda petr,2007-11-28 17:14:19

Vsaď se, že se pleteš! Podle čeho usuzuješ, že konec civilizace nastane za dvacet let? Můžeš prosím tě citovat nějakou hodnověrnou vědeckou studii? Díky předem za citace.

Jsou lidi, kteří to zřejmě vědí

František I.,2007-11-28 20:37:49

A Honzík to jistí ví, protože mu to cosi v duši říká. Na cosi v duši bohužel není lék ani argument. Smůla je, když přesvědčí ostatní. To se potom dějí tak komické věci, jako tuším po roce 800 po Kristu, kdy kdosi v Římě prohlásil, že podle bible vypočítal na zmíněný rok konec světa. Naneštěstí to oznámil dopředu a lid se začal připravovat. Proběhla taková šukačka, že by i Husák se svým programem zvýšené porodnosti záviděl, sedláci nezaseli ozimy, nezorali pole, neposekali len apod. V inkriminovaný den všichni čekali, co bude. A ono nebylo nic. Zatím. Ovšem potom začal hlad. Prý v té době bylo povražděno mnoho kněží, ale písemné události jsou kusé. Církev patřila také mezi zdatné cenzory. Když to mohlo projít v historii, proč by se to Honzíkovi, možná alespoň v kruhu rodinném, nepodařilo v současné době? Vždyť o něco později plánují konec civilizace oteplovači, a jejich fantasie jsou dnes téměř oficiálním náboženstvím, stejným, jako nedávno u scientistů víra v mimozemšťany a létající talíře.

Honza,2007-11-29 09:16:04

Chcete "hodnověrnou citaci" předpovědi budoucnosti, to jste mě pobavil.
Ten konec civilizace v dnešní podobě za 20 let je samozřejmě můj ryze soukromý odhad. Podle mě se v zhruba té době začnou hromadně rodit děti s na zakázku upravenýma genama. A pro takové chytré krásné silné a zdravé nadlidi budeme my (naše děti) něco jako psi nebo delfíni pro nás. Čímž neříkám, že psi nebo delfíni se maj nějak zvlášť špatně :-)

Kromě toho díky relativní jednoduchosti a dostupnosti GM technik vznikne spousta různým GM organizmů. Pro zisk, pro "dobro lidstva", jako zbraně nebo pro zábavu. Přinese to lidem změny, proti kterým je nástup automobilismu nebo mobilního telefonování dětská legrace. Já netvrdím, že to bude horší svět. Ale jiný bude a to zásadně.

Mimochodem, jak to vypadá s vývojem bakterií, které jsou schopné rozkládat plasty? Kamarád Ahmed se na to minule vyptával :-)

Jen doufám

František I.,2007-11-29 09:42:46

že odhadujete blbě. I když na druhé straně ani sám Lenin zdaleka netušil, co se stane po výstřelu z Aurory a potom se nestačil divit. Že bakterie dovedou dlabat některé plasty, pokud se jim k tomu vytvoří podmínky, je známo už hodně dlouho. Mne o tom přesvědčovali pánové z jedné velké rakouské firmy, bubující humusárny (měl bych raději říci učesanější kompostárny)komunálního odpadu. Tehdy mi tvrdili, že obyčejné nemodifikované půdní bakterie dovedou v řízených podmínkách rozložit až 60 % nazrněných plastů, prý i část PVC. A to už bylo poměrně dávno. Že by se dělaly lepší děti za pomoci genové manipulace? Študujte, milý pane, študujte. Začněte například kníhou Obecná genetika.

Re: Jen doufám

edison,2007-11-29 10:04:27

Zajímavé ovšem je, že několik desítek let před VŘSR popsal Frédéric Bastiat v knížce "Co je a co není vidět", k čemu to povede. Děsivé je, že daný popis sedí i na EU a ČR dnešních dní.

Taky doufám

Honza,2007-11-29 11:44:44

, že odhaduju blbě :-)

Tím doporučením, abych studoval obecnou genetiku chcete vyjádřit přesvědčení, že dělat "lepší" děti pomocí genových manipulací nejde a nepůjde? Nebo jenom chcete, aby to nešlo? :-)

Mám pocit, že přečtení DNA je dneska brnkačka na pár dní. Kolik potřebujete přečíst chytroušů a kolik tupců, abyste zjistil čím v DNA se ty dvě skupiny liší. Kolik to zabere času při vší té výpočetní technice a sofistikovaných metodách analýzy dat?
Vsaďte boty, že za pár let si budou těhulky dělat genetické testy plodu ne jen kvůli případným poruchám a určení pohlaví... A od "vědět" k tomu "něco s tím dělat" je jen malý krůček. Jak je vidět i z článků tady, technologii, jak vyrobit suchomilnej tabák nebo svítící rybičky máme zvládnutou dobře. Nevidím důvod, proč bych kolem sebe v důchodu neviděl pobíhat samá svítící suchomilná vnoučata :-)

K těm plastožravejm baktériím. Co ty jejich geny předat třeba dřevokaznejm houbám nebo termitům. Navrhnu to Ahmedovi:-)

citace pro předpověd

jarda petr,2007-12-01 03:08:26

To jsem rád, že jste se pobavil. Já ale na svém požadavku trvám. Vývoj věcí příštích má kořeny v současném dění. A ty trendy musí být jasné, patrné a tedy i vědecky popsané. Zkuste se vysmát Mezinárodnímu panelu pro klimatické změny. A uvidíte ten tanec. A ten také předvídá vývoj věcí příštích na základě současných poznatků. Takže by mě zajímalo, jaké vědecky zdokumentované současné objevy a společenské změny vás vedou k "ryze soukromému" názoru, že za dvacet let nastane konec civilizace. Pokud nebudeme vycházet z podložených informací, pak se nebudeme lišit od proroků, kteří věští z letu ptáků či kávové sedliny. To bych stejně tak mohl zase já věštit, že za dvacet let budou všechny problémy s hladem, bídou a chorobami vyřešeny. Ale protože pro to nemám reálné podkaldy, tak to rozhodně netvrdím. Ale jinak jste mě docela pobavil.

Vzdělání v Africe

František I.,2007-11-28 12:38:34

bude asi dost problematická záležitost. Sice jsem tam nebyl, nebo respektive v jsem nebyl v inkriminovaných zemích Sahelu ani v tzv. střední Afriky, ale co jsem slyšel od lidí, kteří tam pracovali, nejsem v tomto ohledu moc optimistický. Jeden kolega uváděl příklad, kdy ve zničeném městě umírali ledé hlady a zhruba necelých osm km od něm byly plantáže ovoce, které hnilo na stromech. Češi a dvě Němky tam pravidelně jezdili pro zásoby na spestření jídelníčku. Když je napadlo, také tam chodili pěšky. V tomto městečku byla velká kancelář a sklady OSN. Nikoho z nich nenapadlo, že by udělali totéž. Více než polovinu pomoci prodali navíc místní mafii. Tam budete vzdělání těžko zavádět. Na to, jak to vypadá, když vládnou černoušci sami, se podívejme do Zimbabwe nebo Jihoafrické republiky. Prý tam školství upadá téměř geometrickou křivkou.

Je to trochu cynické

Pavel,2007-11-28 12:49:15

Je to trochu cynické, ale jeden známý na všechny ty adopce na dálku a podobné dobročinné akce říká: "Dejte dnes africkým dětem vzdělání a zítra seberou vašim dětem práci."

A co pak?

Vojta49,2007-11-27 22:42:54

Až nasytíme těch 400.000 hladovějících dětí v Eritrei GMO rýží, vypěstovanou v prachu pouště, ony dospějí a pořídí si 2.000.000 svých dětí. Čím nasytíme je?

člověk je zvláštní tvor

jarda petr,2007-11-28 02:52:37

Člověk je zvláštní tvor.Čím lépe se mu vede, tím méně potomků má a investuje to jejich kvality (lékařské péče, vzdělání apod.). Když například zbude africkému rolníkovi na poli dost úrody, aby se jeho rodina nasytila a ještě zbylo neco k prodeji, nepořídí si víc dětí, ale začne ty co má konečně posílat do školy a zajistí jim zákaldní lékařskou péči. To je jasné z výsledků některých zemědělských rozvojových programů. Ty vaše počty jsou sice matematicky správně, ale život jde jinudy.

Pane Petře

Pavel,2007-11-28 08:21:19

Ta vaše úvaha ma jednu chybu. Když africký rolník vypěstuje víc, než spotřebuje, tak to nikde neprodá, protože proč by si někdo potraviny kupoval, když je dostane z různých nadací bojujících proti hladu v Africe zadarmo. Časem i ten rolník zjistí, že je lepší natáhnout ruku pro potravinovou pomoc, než si ničit záda na svém políčku. Takto v některých oblastech Afriky žije už pátá generace pouze z potravinové pomoci a o tom, že je něco jako práce ti lidé v životě neslyšeli.

Ale samozřejmě to je jiný problém než GMO. Jen jsem chtěl naznačit, že nasycení Afriky se nedocílí ani rozdáváním potravin, ani šlechtěním stále lepších odrůd, ale jenom tím, že se k afričanům přestaneme chovat jako k nesvéprávným dětem, a necháme je, ať se o své životy starají sami.

OSN

Martin,2007-11-28 08:34:48

"...že se k afričanům přestaneme chovat jako k nesvéprávným dětem, a necháme je, ať se o své životy starají sami..."

To je nereálne. Ako by sa potom dostali papaláši z OSN na titulné stránky novín? A viete si predstaviť, koľko darmožráčov z OSN by prišlo o prácu?

hladomor

Martin,2007-11-27 22:34:28

Dovolím si jednu mimoriadne politicky nekorektnú poznámku - hladomor v Afrike sa odstráni vtedy, keď snahy o zníženie úmrtnosti budú vyvážené eticky prijateľným spôsobom regulácie pôrodnosti. Inak vznikne pozitívna spätná väzba - väčšia produkcia potravy sa prejaví väčšou pôrodnosťou a bude z toho ďalší hladomor.

Zatim nejlepší regulace porodnosti...

ZEPHIR,2007-11-27 23:39:26

..co známe je fungující důchodovej systém. V chudejch zemích děti fungujou tak trochu jako levný domácí zvířectvo a zajištění na stáří.

Existuje mnohem účinnější způsob.

jarda petr,2007-11-28 02:58:38

Existuje mnohem účinnější způsob. Jmenuje se VZDÉLÁNÍ.
P.S. Pokud potřebujete googlovat, tak volte klíčové slovo Education.

Martin,2007-11-28 08:31:34

Rád by som videl aspoň jednu africkú krajinu, kde to čo len v náznaku funguje. To by chcelo totálnu zmenu v myslení všetkých ľudí, ktorí tam žijú. Ako to chete dosiahnuť, keď pre niektoré inštitúcie je výhodnejšie predávať tam zbrane ako budovať školy?
Okrem toho občas sa v tlači aj na inernete píše, ako rýchlo postupuje Sahara. To je ďalší problém - ako by asi tak mali tí ľudia hospodáriť v zničenej krajine? Stačí si uvedomiť, koľko desiatok percent rozlohy Sahary vytvorili miestni ľudia odlesňovaním a nadmernou pastvou.

Takhle vypadá zelenej kontinent dnes...

ZEPHIR,2007-11-28 15:01:39

Díky vysychání klimatu je většina kontinentu prakticky neobdělavatelná.

Zephyre, a je to určitě klimatem?

Pavel,2007-11-28 15:34:30

Je zajímávé, že mezi Mexikem a Spojenými státy je hranice pouště shodná se státní hranicí. Stejně na blízkém východě je hranice pouště shodná s hranicí Izraele. Že by se klima řídilo státní hranicí?

Re: ...

Standa,2007-11-28 22:44:47

To Martin.

Zemí v Africe, kde to funguje, je dost. V podstaě všechny, o nichž jsme ještě ve zprávách neslyšeli - Botstwana, Mali, Pobřeží Slonoviny a mnoho dalších.

Některé z nich již v různých ukazatelích předběhli Česko. Třeba i v boji s korupcí.

Že by se klima řídilo státní hranicí?

ZEPHIR,2007-11-30 16:20:42

Vy ste v životě žádnej satelitní snímek USA neviděl, přiznejte se...

GM okrasne kvetiny odolne proti suchu

Jann,2007-11-27 17:00:36

Konecne svita nadeje pro temna doupata starych mladencu!

dobry je

jara cimrman,2007-11-27 15:25:53

...ze v Blumwaldove laboratori zacli prave s tabakem, to rozvojovym zemim pomuze nejvic.....navrhuju, aby zmodifikovali napriklad mak, odolnej proti rozjezdeni tankama v Afganistanu....jak to tak globalne sleduju, nejaka rejze a psenice muze jeste klidne pockat....

Zase další propaganda

ZEPHIR,2007-11-27 15:44:14

GMO, nic novýho. Mastěj to do nás horem dolem, jen co je pravda.

Špajda,2007-11-27 16:13:18

á, pan Zephir se vrátil z dovolené a vypadá to, že v dobré fomě!

čtěte, čtěte, čtěte

jarda petr,2007-11-28 02:56:33

Tabák je modelová rostlina. To je jako kdybyste vyčítali lidem v biomedicínském výzkumu, že nejprve provedou pokusy na myších nebo potkanech a teprve pak provedou test na primátech. U odborníků vašeho kalibru bych očekával, že je to pro vás celkem zbytečná informace. No ale jak je vidět, přeci jen vám zbývá pár informací k doplnění základního přehledu.

GM plodiny

Lucki,2007-11-27 15:18:06

by mě spíš zajimalo, jestli to někdo nezastaví už jenom pro to, že je to "GM". Jestli tyto "úpravy" rostlin najdou v blízské době uplatnění.

jestli to někdo nezastaví už jenom pro to...

ZEPHIR,2007-11-27 15:46:57

Pokud GMO nemá dopad na biologický rovnováhy a ostatní živočichy, nevidím problém. Účelem tohodle článku je ovšem otevřít cestu na veřejnost k dalším GMO plodinám, který už tak zdaleka nevinný bejt nemusej.

účelem tohoto článku

jarda petr,2007-11-28 02:48:44

Účelem tohoto článku je informovat o novém objevu.

proc tabak

Michalik,2007-11-27 13:42:22

treba to vydite moc zle, treba je tabak proste jen dobra modelova rostlina pro prvni stupen, a teprve az se potvrdi ze neco takoveho jde tak se zacnou snazit o rajcata a ryzi - coz jsou priznejme si rostliny ktere jsou na vodu precijen narocnejsi a uspech tu muze byt mnohem tezsi..

pro ostatni

michalik,2007-11-27 20:19:04

ano, mam tam hrubky, necet jsem to po sobe psal jsem to rychle .. ted kdyz jsem na to koukl znova malem mi to urvalo oci... budis mi zemne lehla...

alespon ze na oslu neni hned do 5ti minut 20 lidi co to cele prohlasi za zvast protoze v tom je preklep :)

jeste jednou se omlouvam

Proč tabák..

Karkulka,2007-11-27 13:36:00

Rostliny odolné vůči suchu vidím jako velký příslib pro budoucnost lidstva. Jen mě dráždí, že první takto upravenou plodinou je zrovna tabák. Jako militantní nekuřák si myslím, že tabáku se nikdo nenají.
Ale výzkum musí někdo zaplatit a taková tabáková firma na to asi má peníze.

proč tabák?

jarda petr,2007-11-27 13:57:31

Tabák není zdaleka dobrý jen na to, aby si vdechováním kouře ze sušené drtí jeho listů kuřáci ničili plíce. Jak zaznívá v jiném příspěvku našeho čtenáře, je to opravdu velmi dobrá modelová rostlina. Zásahy do její dědičné informace se provádějí o poznání snáze než třeba do pšenice. takže než se pustíme do náročné modifikace pšenice, je dobré to odzkoušet na něčem, co nám neklade tak tuhý odpor. Ale taková plantáž geneticky modifikovaného tabáku nemusí sloužit zdaleka jen kuřákům. Geneticky modifikovaný tabák může produkovat třeba inzulín nebo vakcínu. Jsem rovněž zapřísáhlý nekuřák, ale tentokrát bych to tabáku odpustil. Za nic nemůže.

Modelová rostlina

Tomáš,2007-11-28 09:58:09

Je paradoxem, že odolnost vůči suchu se projeví zhazováním listí - takový tabák bez listů je pro kuřáka k ničemu :-), ale jako model - dobrý.