Kosmický „prst“ propíchl naši Galaxii
Australští astronomové objevili obří „prst“, který zvenčí proniká do naší Galaxie. Proud vodíkového plynu (stream) byl pravděpodobně vytažen gravitací Mléčné dráhy ze sousedních Magellanových mračen.

Proud plynu z Magellanových mraků propíchl disk naší Galaxie. Kredit: John Rowe

Vedoucí výzkumného týmu je Naomi McClure-Griffiths z Australské vládní agentury pro vědu a výzkum CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation). Snímek „kosmického prstu“ získali pomocí australských  radioteleskopů Parkes a Narrabri (Australia Telescope National Facility).

Velké a Malé Magellanovo mračno. Kredit: CfA

„Myslíme si, že hlavní rameno (Leading Arm) je výsledkem slapového jevu, při němž byl plyn vytažen ven z Magellanových mračen gravitací Mléčné dráhy,“ řekla McClure-Griffiths.

Místo průniku „prstu“ do naší Galaxie může poskytnout důležitý klíč k zjištění osudu malých galaxií, z nichž tento plyn proudí – z Velkého a Malého Magellanova mračna (Large Cloud a Small Magellanic Cloud).

„Jsme nadšeni, protože můžeme přesně určit místo, kde tento plyn rozorává Mléčnou dráhu. Obvykle je extrémně obtížné určit vzdálenost takových projevů plynu,“ řekla McClure-Griffiths.

Velké Magellanovo mračno. Kredit: Narrabri/ATNF/CSIRO

Proud plynu, označovaný HVC306-2+230, proniká do hvězdného disku naší Galaxie ve vzdálenosti asi 70 tisíc sv.l. (21kpc) od Země. Na obloze se toto místo nachází nedaleko souhvězdí Jižního kříže (Southern Gross).

Malé Magellanovo mračno. Kredit: NASA/JPL/HST

„Prst“ představuje konec tzv. hlavního ramene proudu plynu, který „teče“ z Magellanových mračen směrem k Mléčné dráze.

Až do loňska si většina astronomů myslela, že obě Magellanova mračna oběhla okolo naší Galaxie již mnohokrát a jsou odsouzena k tomu, aby byla gravitací mnohem větší Mléčné dráhy roztrhána a pohlcena.

Podle McClure-Griffiths objev dokazuje, že Magellanova mračna se stanou oběťmi „galaktického kanibalismu“. Interakce mezi proudem plynu a Mléčnou dráhou se zdá být „docela energická“.

Nová pozorování Hubble Space Telescope ukázala, že Magellanova mračna se pohybují mnohem rychleji než se předpokládalo (380 km/s). To by mohlo znamenat, že Magellanova mračna nejsou společníky naší Galaxie, ale jsou u ní spíše na dlouhodobější návštěvě.

Naomi McClure-Griffiths (CSIRO)

Znalost místa, kde hlavní rameno kříží galaktický disk, by mohlo astronomům pomoci předpovědět, jak a kam se budou Magellanova mračna v budoucnu pohybovat. „Očekáváme, že kam jde plyn, tam ho doprovodí i mračna, alespoň přibližně,“ řekla McClure-Griffiths.

Objev by mohl pomoci ukončit léta trvající diskuse o osudu našich nejbližších galaktických sousedů - Velkého a Malého Magellanova mračna. Pozorování místa, kde „prst“ vniká do Mléčné dráhy, rozděluje astronomy na zastánce dvou odlišných modelů. První tvrdí, že  Magellanova mračna obíhají kolem naší Galaxie. Druzí, že jen kolem naší Galaxie prolétají. McClure-Griffiths upozorňuje, že jejich tým v tomto směru ještě neřekl konečné slovo.

Výsledky byly publikovány 1. února 2008 v Astrophysical Journal Letters (N. M. McClure-Griffiths et al.: „An Interaction of a Magellanic Leading Arm High Velocity Cloud with the Milky Way Disk“)