Nejmenší pterodaktylové žili ve větvích stromů
Maličký bezzubý pterodaktyl s křídly jako netopýr s drápy podobnými jako mají ptáci a ostrým špičatým zobákem byl nedávno popsán z mimořádně dobře dochované fosílie nalezené v Číně.

Fosilie nejmenšího pterodaktyla Nemicolopterus crypticus (Kredit: PNAS/National Academy of Sciences). Podrobněji na National Geographic.

Vědci, kteří zveřejnili objev ve zprávě Národní akademie věd tvrdí, že tento ptakoještěr velikosti vrabce je rekordmanem mezi létajícími ještěry. "Je nejmenším stromovým ptakoještěrem, nejmenším bezzubým ptakoještěrem a nejmenším ptakoještěrem křídové doby na světě,“ říká spoluobjevitel profesor Xiaolin Wang, paleontolog Čínské akademie věd v Pekingu, o ještěrovi nazvaném Nemicolopterus crypticus. A ještě dodává: „Rysy pterodaktyla naznačují, že se živil drobným hmyzem chráněn korunami stromů tehdejších lesů. Jeho zobák se skvěle hodil k chytání hmyzu, zatímco zakřivené drápy mu pomáhaly udržet se ve větvích stromů.“

Výzkumný tým objevil fosílii v desce sedimentované horniny v Jiuotangském útvaru v severovýchodní Číně. Geologické datování prozradilo, že tento pterodaktylek mohl poletovat v prehistorických čínských lesích před 120 až 125 miliony let. Profesor Alexander Kellner, paleontolog Federal University of Rio de Janeiro, odhaduje, že měl rozpětí křídel jen nějakých 25 centimetrů. A protože jedinec byl tak malý, zvláště v porovnání s ostatními známými ptakoještěřími druhy s rozpětím křídel až 10 metrů, vědci si v prvním překvapení mysleli, že objevili mládě, ale nebylo tomu tak, protože všechny jeho kosti byly dobře vyvinuté.

Ti největší z ptakoještěrů měli rozpětí křídel okolo 14 metrů!

Poslední večeře?
Zkamenělina byla natolik dobře zachovalá, že se dochovala i část žlutavé hmoty vedle kostí v místech kde mohl mít žaludek. Dr. Kellner říká: "Moc si přeji, aby to byla jeho poslední potrava." Podobný nález je velice vzácný, a to je důvodem, proč existuje jen velmi málo přímých důkazů z potravního řetězce dinosauří éry. Další možností je, že nažloutlá hmota by mohl být zbytek rozložených měkkých tkání,“ dodává Wang. Vědci doufají, že tuto záhadu brzy vyřeší.

Tak nějak asi vypadali drobní ptakoještěři s rozpětím křídel okolo 25 cm žijící ve větvích stromů v oblasti dnešní Číny před nějakými 120 až 125 miliony let. Autor: Chuang Zhao. Detail obrázku zde: ABC.

Sourozenci
Nicméně jedna věc se zase o něco více vyjasňuje, a tou je příbuznost mezi pterosaury, dinosaury a ptáky. "Pokud bychom chtěli tento opravdu velmi dlouhý příběh zkrátit, řekli bychom, že pterosauři jsou považováni za sourozence dinosaurů,“ říká Kellner a vysvětluje dále: "Znamená to, že mají společného předka, ale pak šel každý svojí vlastní cestou vývoje; jedni zůstali na zemi a ti ostatní se naučili létat.

Mezi vědci panuje určitý druh shody o tom, že ptáci jsou vlastně změnění dinosauři. Jinými slovy řečeno: „Někteří dinosauři se naučili létat a to je doba, kdy vznikli první ptáci.“ "Z tohoto popisu můžete usoudit, že pterosauři a ptáci jsou dost odlišní a nejsou ani v přímém příbuzenském vztahu.

Strom vývoje
Lawrence Witmer, externí profesor anatomie na Ohio University"s College of Osteopathic Medicine, který studoval pterosaury, souhlasí s charakteristickými zvláštnostmi obou těchto rozdílných skupin zvířat. Ale klade větší důraz na propojení napříč větvemi dinosauřího stromu vývoje. "Pterosauři a ptáci se naučili létat nezávisle na sobě. Ale jsou docela blízce příbuzní; ptáci jsou dinosauři a pterosauři jsou bratranci dinosaurů,“ říká Witmer. "Můžeme porovnávat pterosaury a ptáky, testovat hypotézy jak evolučně podobná, ale stále dost odlišná, jsou tato zvířata adaptovaná na život ve vzduchu.“

Nejmenší ptakoještěr, který žil před 120 miliony let v představě jiného umělce. Celý obrázek ve větším rozlišení přináší LiveScience (Kredit: Michael Skrepnickaption).

Sopečné mračno
Pterosauři vymřeli ve stejném období jako nelétající dinosauři. Kellner a jeho tým myslí, že vulkanické plyny vedly k zániku nově popsaného pterodaktyla, stejně jako ostatních zvířat na tomto čínském nalezišti. Moderní ptáci, kteří se poprvé vynořili před 100 miliony let, nicméně přežili masové vymírání před 65 miliony let, znamenající úplné vyhynutí nelétajících dinosaurů, a jsou tu s námi dodnes.
Kellner tvrdí, že mini pterodaktylové „otevřeli novou kapitolu v evoluční historii létajících tvorů“.

Zdroj: Livescience