Projekt WiggleZ potvrzuje uhlazenou povahu vesmíru
Pozoruhodná data o 240 tisících galaxií z WiggleZ Dark Energy Survey mluví jasně. Náš vesmír je v největších měřítcích hladce stejnoměrmý. Na nějaké fraktály nejspíš zapomeňte.

Řez z velkorysé simulace rozložení hmoty vesmíru GiggleZ, která doplnila data WiggleZ. Kredit: Greg Poole, Swinburne University.

Zvětšit
Morag Scrimgeour. Kredit: ICRAR.

Když sesypete dohromady hvězdy, hodně hvězd, dostanete galaxii. Galaxie zase společně vytvářejí kupy galaxií a ty se zase, podle toho, co pozorujeme, sdružují do skoro neuvěřitelně rozsáhlých útvarů – nadkup galaxií, které napříč měří stovky milionů světelných let. O tom už v podstatě nikdo nepochybuje, ale zároveň to přináší zapeklitý problém kosmologických rozměrů. Kde tohle shlukování končí, jestli tedy vůbec? Momentálně používaný model vesmíru, který vychází z Einsteinových rovnic obecné teorie relativity, popisuje náš vesmír v největších měřítcích jako přítulně stejnoměrný, bez ohledu na směr pozorování. Na první pohled to vypadá jako rozpor s tím, co vidíme. Někteří badatelé jdou do důsledků a tvrdí, že vesmír má až do těch největších měřítek fraktální strukturu. To by ovšem znamenalo, že časoprostor chápeme dost špatně a že jsme úplně mimo mísu ve věcech, jako je koncept temné energie. Jak tedy vlastně vypadá náš vesmír v těch největších rozměrech?

Zajímavá odpověď nedávno přišla od krotitelů duchů temné energie – projektu WiggleZ Dark Energy Survey, který se tak opět hlásí o pozornost globálních médií. Doktorandka Morag Scrimgeour z International Centre for Radio Astronomy Research Univerzity Západní Austrálie s početným týmem kolegů použila data z WiggleZ, který obsahuje měření rudých posuvů zhruba 240 tisíc vybraných galaxií, až do vzdálenosti 8 miliard světelných let. Bylo to vcelku pochopitelné, WiggleZ nabízí momentálně největší soubor vhodných spektroskopických dat.

Zvučné jméno WiggleZ odkazuje na „třepání baryonů“ (anglicky baryonic wiggles), čili baryonové akustické oscilace, dodnes zřetelné otisky akustických vln z velmi ranného vesmíru, které se projevují na rozložení viditelné, čili baryonické hmoty vesmíru. Klíčový nástrojem týmu WiggleZ byl sofistikovaný AAOmega spektrograf, který na Anglo-australském teleskopu provozuje Australská astronomická observatoř.

WiggleZ a Anglo-australský teleskop. Kredit: Michael Drinkwater and David Woods

Galex. Kredit: NASA, Wikimedia Commons.

Dotyčný přístroj může najednou zachytit spektrum až 400 různých galaxií. Následné analýzy pak odhalí jejich rudý posuv a ten pak vypovídá o jejich rychlosti a vzdálenosti od Sluneční soustavy. Na projektu WiggleZ se také podíleli operátoři orbitální ultrafialové observatoře Galex (Galaxy Evolution Explorer) z NASA, kteří pro WiggleZ pomáhali vytipovat analyzované galaxie.

A jak to celé dopadlo? Závěr autorů zní poměrně lakonicky – náš vesmír je v měřítcích přesahujících 350 milionů světelných let stejnoměrný a to prý až extrémně, s jen velice malými náznaky fraktálovitého uspořádání. Scrimgeourová si libuje, že si teď můžeme být solidně jistí, že opravdu velká měřítka vesmíru nenarušují poklidný spánek kosmologie podle předpisu obecné teorie relativity. Pokud by to tak nebylo a vesmír by se i v těch největších měřítcích nápadně shlukoval, tak by vládnoucí teorie standardní kosmologie měly dost závažný problém, což v této situaci asi nemají. A mimo jiné, existence temné energie se zdá být protentokrát vcelku zachráněná. V podstatě už zbývá jenom maličkost. Přijít na to, co je temná energie vlastně zač.

Prameny: ICRAR News 21.8. 2012, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society 425: 116–134.

Datum: 24.08.2012 06:20

Temná energie neexistuje...

Jan Peterka2,2012-09-16 00:42:54

Předpoklad její existence je založen na předpokladu zrychlujícího se rozpínání vesmíru.

Jenže rozpínání vesmíru se nezrychluje, ale zpomaluje.

Před 10 miliardami let se vesmír rozpínal rychlostí, kterou DNES pozorujeme u objektů 10 miliard světelných let vzdálených.
Před pěti miliardami let se vesmír rozpínal rychlostí, kterou DNES pozorujeme o objektů 5 miliard světelných let vzdálených.
Každý vám řekne, že ty vzdálenější se pohybují rychleji - ale to není pravda, rychleji se pohybovaly PŘED 10 MILIARDAMI LET!

A můj závěr tedy je, že pozoruji-li 5 milard let starý "pohyb" jako pomalejší než 10 miliard let starý "pohyb", došlo za těch 5 miliard let rozdílu stáří měřených dat ke zpomalení. To, že by se objekty DNES od nás vzdálené 5 miliard světelných let vzdalovaly stejně rychle jako se vzdalují DNES pozorované objekty vzdálené 10 miliard světelných let jsme mohli vidět - ale před 5 miliardami let...

V mírné souvislosti s temnou energií i poznámka k temné hmotě... Ano, nevidíme ji, vidíme pouze její projevy. Nevidíme ji proto, že se nenachází v našem trojrozměrném světě který jsme schopni vnímat a měřit. Podle M-teorie má náš vesmít ještě dalších 7 rozměrů (+ čas)... A temná hmota je ukryta v některém z těchto dalších prostorových rozměrů,pro nás tak malých že je nedokážeme pozorovat - Z VENKU. "Uvnitř" těhto rozměrů může být "prostoru" dost, stejně jako v černé díře...

laický dojem

Mojmir Kosco,2012-08-29 17:37:03

začínám mít dojem že garow se stacionárním vesmírem byl blíž pravdě rudý posun je dán centralní sílou s otáčením (důkaz vesmír se zdá plochý )a reliktní zaření je dáno prostou vzdáleností času .V připadě že by jsme se ocitli daleko v budoucnosti naše mapa reliktního záření by vypadala stejně jako dnes a prokázala by stejnou nerovnoměrnost jako prokazuje dnes.Mapa získáná sondou WMAP je podobná mapě kerou bežně vydávame za mapu nadkup galaxii a pod zdroj je rovněž stejný elektromagnetické záření rozdíl je pouze v délce. Zbytky reliktního záření po předchozí etapě jsou rovněž známy stačí se zaměřit na oblast délky 1mm

Nějak tomu nerozumím

Barak Obava,2012-08-25 18:17:53

Ať se na ten obrázek s filamenty dívám, jak chci, rovnoměrný mi teda nepřipadá. Vidím spíš strukturu, ve které se nám v liniích shlukuje hmota (super clustery galaxií) do jakési 3D pavučiny a mezi tím totální pustiny. Tak asi nemám tu správnou představu o rovnoměrnosti :-(

a to jsem jí taky právě napsal:-)

Johanka Zparku,2012-08-25 14:41:07

a to jsem jí také právě napsal :-)))))))

ahoj, zaregistroval jsem se, abych

Johanka Zparku,2012-08-24 19:16:08

mohl napsat, že ta vědkyně doktorka něco je neuvěřitelně krásná.

David L,2012-08-25 16:03:28

Až si někdy říkám, jestli si pan Mihulka nevybírá témata podle úsměvu autorky výzkumu.

Velmi pozoruhodné,

Tomáš Bartoň,2012-08-24 15:53:18

ale pořád se nám laikům buší do hlavy že viditelný vesmír je jen zlomek skutečného, o kterém zatím nevíme co je zač, jestli temná hmota, ještě temnější energie anebo úplně černá jelita nacpaná Higgsema (taky náhražka, jako Éčka ;-). Takže prohlášení že vesmír vypadá hladce je v mém náhledu poněkud podobné výroku policisty, když spatřil na hladině vlasaté temeno utopence tak prohlásil že tento utopenec vypadá jako rovnoměrně pokryt srstí... :-)

Martin Kovář,2012-08-24 20:45:42

Olouvám se, píšu znovu:
Pravděpodobně se zde vychází z předpokladu, že to, jak je viditelná hmota ve vesmíru strukturovaná, je odrazem strukturovanosti temné hmoty. Tento předpoklad je ověřován jak různými simulacemi vývoje vesmíru, tak i astonomickým pozorováním.