Našli jsme embryo planety ve hvězdné děloze?
V prachoplynovém disku mladého systému HD 100546 v souhvězdí Mouchy zřejmě obíhá protoplaneta, zárodek plynného obra. Pokud se vše potvrdí, získali jsme unikátní objekt pro další výzkum.

Protoplaneta v disku systému HD 100546. Kredit: ESO/L. Calçada.

Poslední dobou už je docela jasné, že planety vznikají všude okolo nás. Je jich plný vesmír a některé jsme dokonce už i zahlédli. Přesto jsou naše znalosti o jejich vzniku z velké části založené na počítačových simulacích. Co kdybychom ale v rozumné vzdálenosti od nás našli čerstvý hvězdný systém, kde právě teď vznikají planety a pozorovali je při tom?

Vlevo optický Hubbleho snímek HD 100546, vpravo stejná soustava optikou NACO. Kredit: ESO

Už se to vlastně několikrát povedlo, ale teď zřejmě našli protoplanetu ještě uvnitř prachoplynového disku. Sasha Quanz ze Švýcarského federálního technologického institutu v Curychu (ETHZ) nedávno vedl mezinárodní tým, který studoval prachoplynový disk kolem velmi mladé hvězdy HD 100546 v souhvězdí Mouchy. Ke svému údivu v tomto disku našli něco, co zřejmě je protoplaneta ve stavu zrodu, stále ještě zahnízděná v prachoplynovém disku kolem hvězdy, úplně jako embryo v děloze.

HD 100546 je ve skutečnosti oblíbený objekt výzkumu. Ve vzdálenosti 337 světelných od Slunce se tam formuje hvězda spektrálního typu B, o velikosti zhruba 2,4 Sluncí, nejspíš mladší než milión let. Před časem u ní objevili průvodce, pravděpodobně plynného obra anebo spíše hnědého trpaslíka o hmotnosti zhruba 20 Jupiterů, který by měl obíhat kolem místní hvězdy ve vzdálenosti asi 6,5 AU (vzdáleností Slunce – Země). Quanzův tým vystopoval cosi, co obíhá ještě asi desetkrát dál, zhruba v místech, kde ve Sluneční soustavě krouží trpasličí planety, plutoidy Eris a Makemake. Použili přitom speciální koronagraf, který je součástí adaptivní optiky NACO na chilské soustavě dalekohledů Very Large Telescope. V blízké infračervené oblasti spektra tak získali skvělé snímky, na nichž je po zaclonění hvězdy patrná protoplaneta.

Sascha Quanz.
Kredit: ETHZ.

Oblast se systémem HD 100546 v souhvězdí Mouchy. Kredit: ESO, IAU and Sky and Telescope.

Podle současných představ o vzniku planet rostou zárodky plynných obrů tak, že si přivlastňují materiál prachoplynového disku, který zbyl po vytvoření hvězdy. A objekt v prachoplynovém disku hvězdy HD 100546 na to opravdu vypadá. Quanz a spol. kolem něj pozorovali struktury, které takovému pohybu materiálu odpovídají. Z jistých náznaků také vyplývá, že se okolí protoplanety při pohlcování materiálu zahřívá.

Na druhou stranu, ve vědě o exoplanetách, nevelkých tělesech hluboko ve vesmíru, je jenom málo co úplně jisté. Protoplaneta u HD 100546 je sice nejpravděpodobnějším vysvětlením pozorovaných věcí, není ale jediné. Mohlo by jít i o nepravděpodobný signál z pozadí, kde může být ve vesmíru takřka cokoliv. Další možností je, že Quanzův tým nepozoroval protoplanetu, ale hotovou planetu, kterou něco vymrštilo z  oběžné dráhy mnohem bližší ke hvězdě. Upřímně řečeno, plynný obr tak daleko od hvězdy, to je zvláštní. Pokud se ale ukáže, že objekt v systému HD 100546 je opravdová protoplaneta, tak se z něj nepochybně stane jeden z nejoblíbenějších objektů planetárních věd.

ESO News 28.2. 2013, arXiv:1302.7122, Wikipedia (HD 100546, Very Large Telescope).

Datum: 04.03.2013 23:07