Jak se zachovají lidé, pokud objevíme mimozemský život?
Jestli objevíme život na jiné planetě či měsíci, bude to jedna z největších zpráv historie lidstva. Jak asi lidstvo takový objev ustojí? Vědci jsou optimističtí.

Ne, že by to bylo na spadnutí. Ale poslední dobou je jasné, že vesmír je plný planet, které jsou alespoň teoreticky příznivé pro vývoj života, podobného tomu pozemskému. Takže už není tak nepředstavitelné, že časem nějaký ten život najdeme. Otázkou je, jak na to lidstvo zareaguje.

Michael Varnum. Kredit: Arizona State University.

Bude to velká zpráva, to bezpochyby. Někteří se domnívají, že lidé vyrazí do ulic, kde budou vytloukat výlohy, zapalovat auta a dělat všechny ty napínavé věci. Rozjásaný dav vyhlásí konec všem náboženství a nastane anarchie. Podle jiných to tak horké zase nebude. Reakce odborníků a celého lidstva na případný objev mimozemského života jsou ve skutečnosti už delší dobu předmětem výzkumu.

V tomhle výzkumu jede i Michael Varnum, šéf Laboratoře kulturní neurovědy, a jeho tým z Arizonské státní univerzity. Podle jejich nové studie lidé po objevu cizího života spíše nepropadnou panice a davovému šílenství.

Mechanical Turk.

Samozřejmě, pokud tu nepřistanou bizarní lodě z hlubokého vesmíru a objevený cizí život budou nějaké divné bakterie. Lidé prý budou spíše veskrze pozitivní a nový objev je nebude děsit nýbrž zajímat.

Podle Varnuma není důvod se takového objevu bát. Z cizích buněk se naše civilizace nezhroutí. Na ulicích by neměl propuknout chaos, ani by neměly hořet barikády.

Jak dlouho ještě budeme hledat? Kredit: NASA.

Badatelé pro účely výzkumu získali dobrovolníky online pomocí nástroje Amazonu pro podobné průzkumu jménem Mechanical Turk.

V první části studie popisovalo 501 dobrovolníků své reakce na případný objev mimozemského života, a to, jak podle nich zareaguje veřejnost. Výsledky říkají, že jednotliví lidé i veřejnost v takovém případě zareagují velmi pozitivně. Ve druhé části 256 dobrovolníků dostalo článek o objevu mimozemského života a 249 dobrovolníků zase článek o vytvoření syntetického života v laboratoři. Opět se ukázalo, že lidé jsou k objevu jednoduchého mimozemského života vstřícní a že očekávají spíše přínosy než rizika.

Vědci si nejsou jistí, proč to tak je. Možná je to prý tím, že jednoduchý život lidstvo neohrozí, a jeho objev zároveň přinese lidem klid, že ve vesmíru nejsme sami. Jak se zdá, veřejnost zvládne objev mimozemského života více než dobře. Teď už jenom zbývá nějaké ty cizí buňky někde najít, ať už ve Sluneční soustavě anebo na exoplanetách blízkých planetárních systémů.

IFL Science 8. 12. 2017, Live Science 6. 12. 2017, OSFPreprints osf.io/rb5mj

Datum: 11.12.2017

Potkáme-li mimozemšťany, bude to jako ve Star Treku?     Autor: Stanislav Mihulka (11.05.2013)
Byl na Rudé planetě život? Svědectví marťanských meteoritů     Autor: Tomáš Petrásek (07.12.2014)
Ulovíme mimozemský život nanomechanickými detektory?     Autor: Stanislav Mihulka (02.01.2015)
Mimozemšťané mlčí, protože jsou nejspíš mrtví     Autor: Josef Pazdera (24.01.2016)
Zrodil se první život ve vesmíru na uhlíkové planetě?     Autor: Stanislav Mihulka (08.06.2016)
Mimozemský život by se mohl živit energií kosmického záření     Autor: Stanislav Mihulka (14.10.2016)

Možná "jinozemšťané" také čekají až nás bude třeba 10 miliard,

Karel Rabl,2017-12-30 20:59:10

aby mohli začít "těžit" vysoce vyvinutou živou hmotu.

Úvaha

Peter Demo,2017-12-17 22:06:10

Rozumní ľudia sú presvedčení, že život sa stvoril sám.
Ale po čase možno nájdeme spôsob, ako napodobniť činnosť bunky, skopírujeme výrobný program, ktorý už je ako tak zdokumentovaný; a aj my vyšleme tieto minitovárne s vhodným programom na vhodné planéty. A budeme s úsmevom pozorovať miestnych filozofov...

Nič

Richard Malaschitz,2017-12-12 09:01:10

Ak sa objavia nejaké jednoduché životné formy (Mars, niektorá z planét Saturnu a pod.), tak to nebude mať žiadny spoločenský vplyv.

Inteligentný život sa neobjaví. Krásny dôkaz podal David Brin vo svojej knihe Existence: Pošleme robotov s umelou inteligenciou na najbližších 8 planetárnych sústav. Tam roboti postavia bane, továrne a nakoniec postavia ďalšie rakety a pošlú svoje kópie zase k ďalším slnkám. Za tri milióny rokov by bola celá galaxia obsadená našimi robotmi a dostávali by sme správy o každej jednej hviezde alebo planéte. To by naozaj nemal byť v princípe nejaký technický problém. V prípade, že je tých inteligentných civilizácii viac, tak by sme v Slnečnej sústave mali mať okolo každej planéty spústu družíc, ktoré by pozorovali každú planétu a prípadne by tu mala byť niekde aj továrnička na nových robotov.

Akty X

Palo Fifunčík,2017-12-12 08:52:42

Škoda , že Chris Carter nečíta česky ...

Nestane se skoro nic

Václav Dvořák,2017-12-12 02:39:06

Podle mého názoru se v praktickém životě nezmění nic. Pro běžného člověka, který sleduje scifi seriály to bude jen další položka na seznamu.

Jiná věc jsou vědecká paradigmata, kdy se bude muset hlavně do kosmologických teorií započíst vliv mimozemského života na utváření Vesmíru. Hlavní otázka bude myslím v tom, na jaké úrovni se ten život podaří prokázat, jestli to budou jen nějaké bakterie, které putují mezi hvězdami a přináší život dále, nebo inteligentní formy, které jsou schopny vytvořit např. v poslední době hojně diskutované Dysonovy sféry.

nestane se vůbec nic

Jakub Beneš,2017-12-11 23:31:58

když si to rozebereme,
ateisté už dávno existenci mimozemského života předpokládají. budou tedy rádi.
hinduisté a buddhisté ho nají zabudován ve své věrouce. budou taky rádi.
křesťané lehce pozmění svou nauku, že bůh stvořil život i jinde.
muslimové to popřou, jako popírají jiné vědcké objevy. takže ti taky nic.
můžeme být v klidu :)
jediný kdo asi spaáchá sebevraždu bude Grygar.

Re: nestane se vůbec nic

Josef Hrncirik,2017-12-12 08:01:58

Pokud to nebude MZ misie s osvědčenými metodami katecheze.

Re: nestane se vůbec nic

Jan Novák9,2017-12-13 19:28:02

Papežská stolice (to jsem si nevymyslel, ono se to tak opravdu jmenuje) vydala prohlášení o možnosti existence mimozemského života že v Bibli není napsáno nic o jiných světech, tudíž je možné že Bůh stvořil život i jinde. Jenom to tutlá i před Papežem. Takže katolíci jsou taky v pohodě a budou se ty bakterie snažit obrátit na víru.

Obávám se, že ten výzkum odpověď nedal

Pavel A1,2017-12-11 23:17:26

Pokud jsem dobře pochopil metodiku výzkumu, tak dobrovolníci popisovali své reakce jednotlivě, bez možnosti diskuse mezi sebou a bez vlivu charismatických osobností propagujících libovolný nesmysl ať už z přesvědčení nebo za peníze. Takový výzkum nic o tom, jak se lidé zachovají, neříká a ani říkat nemůže.

V praxi stačí jeden takový charismatický magor, aby pobláznil milióny lidí (historie zná spoustu příkladů) a způsobil naprosto nepředvídatelnou a v podstatě zcela náhodnou reakci lidstva.

Takže jak se lidé zachovají, poznáme, až to nastane. Do té doby jsou vše jen nepodložené spekulace a jakýkoliv výzkum tímto směrem je jen vyhazování peněz. Je to jako zkoumat, jaká čísla budou vylosována při příštím tahu Sportky.

Re: Obávám se, že ten výzkum odpověď nedal

Václav Dvořák,2017-12-12 02:41:48

Ano ale mimozemský život v tom bude hrát roli statisty, podobnou jako hráli např. Židi za 2.SV. Za tu proměnnou si můžete dosadit cokoli zajímavého, co přitáhne masy. Jednou tohle, za pár desítek let zase něco jiného.

Jak by jste reagoval...

Ondřej Mlha,2017-12-11 20:43:15

UFO

Leoš Urbánek,2017-12-11 17:49:54

Teď trochu kontroverze.

Jak byste reagovali na to, že vám vláda úmyslně tají něco o UFO? Co kdybyste sami něco takového zřetelně a na vlastní oči viděli? Je to o národní bezpečnosti? Zajímalo by mě, jaké by mohly být důvody něco takového tajit.

Petr Kr,2017-12-11 18:24:54

Nejde tu o národní bezpečnost, ale maximálně o bezpečnost druhých lidí. V každém případě jde o vaše zdraví. Doporučuji navštívit odborného lékaře.

Robert Ruckelstein,2017-12-11 19:09:14

Přesně tak, pokud dojde k jakékoliv revoltě, tak především proto, že jsme po dlouhá léta obelháváni!

Václav Dvořák,2017-12-12 02:50:06

Důvod je jednak ten, že vláda nechce mít máslo na hlavě, protože s tím nedokáže nic dělat, jako fakt který by neovlvnila. Bylo nahlášeno spousta setkáni s UFO s desítkami svědků a při vyšetřování takových incidentů jsou příslušné státní orgány bezmocné. Proto je pro ně asi lepší to nějak zaméct pod koberec, dá se to pochopit, že nechtějí přijít o autoritu a důvěru.

Druhá věc události typu Roswell je asi v tom, že jsou tady zájmy z určitých mocenských kruhů si případné poznatky nechat pro sebe a získat tím určitou (byť pochybnou) strategickou výhodu. Zároveň to slouží jako kouřová clona pro skutečný, aktuální, výzkum. Podobné chování bylo velmi oblíbené za 2.SV na obou stranách (šíření pohádek, ke zmatení protivníka).

Martin Zdražil,2017-12-12 13:21:50

No naštěstí nám to tady v česku nehrozí. Neexistuje a neexistovala zde vláda která je schopná něco utajit, vlastně ani žádná jiná státní organizace.
No a jeslti nám něco tají vláda USA? Budeme jim za to spílat?

Lukáš Kment,2017-12-11 15:28:07

Podle mne nijak. Protože v naší sluneční soustavě jsme se zatím dostali pouze na Měsíc a do okolí poslali jen pár sond, které toho moc o sledovaných tělesech nezjistily.

Navíc pokud se nestane něco nečekaného, co by do 50 let zredukovalo populaci lidstva alespoň na 25% současného stavu, tak pochybuji, že tu budeme déle, jak to nějakého 22. staletí. Pak už tuhle planetu uvedeme do stavu, kdy z celé sluneční soustavy pro nás nebude obyvatelná ani ta.

lidstvo je virus

Ondřej Nosek,2017-12-11 21:57:16

To, že si nedokážete/me představit budoucnost lidstva dle dnešních standartů na zaneřáděné planetě přeci ještě neznamená, že nepřežije bez ohledu na to, co se píše v médiích.... vždyt žijeme ve světě přirozeně zamořeném radiací a dokonce je na ní postavený celý náš ekosystém!!!wow.

Marek Dendes,2017-12-11 23:58:23

Ono sa nemusi stat ani nic radikalne, populacna explozia sa pomaly konci, co je uplne prirodzene vyvojove stadium spolocnosti kde zdravotna starostslivost zasadnym sposobom redukuje umrtnost deti .. videl som dokument kde odhadovali ze okolo roku 2100 sa populacna krivka pomaly otoci a ak sa nestane nejaky zazrak a ludia nezacnu mat 3+ deti tak ludstvo pomaly vymrie ..

Václav Dvořák,2017-12-12 02:53:16

On už samotný Měsíc (nemluvě o Marsu) je velmi zajímavý. Díky tomu, že tam nedocházi k erozi a dalším geologickým procesům, tak jeho povrch představuje defakto bibli událostí za posledních 4 miliardy let. A je docela možné, možná i pravděpodobné, že mimozemský život se na něm taky podepsal. Výzkum měsice, pokud se bude brát vážně, bude ještě velmi zajímavý.

Pavol Hudák,2017-12-11 12:59:00

v podstate by to znamenalo dokaz ze boh ako ho pozname zo svatych knih, neexistuje. ale nabozenskych fanatikov take veci netrapia, takze by sa nezmenilo vobec nic.
zaujimavejsi uz by bol objav a rozkodovanie mimozemskeho signalu s nejakymi nevidanymi informaciami

Daniel B.,2017-12-11 15:23:28

"v podstate by to znamenalo dokaz ze boh ako ho pozname zo svatych knih, neexistuje"

Mohu vědět, v kterých svatých knihách se píše, že život mimo Zemi neexistuje? :)

Jaroslav Pešek,2017-12-11 17:14:30

V podstatě žádné svaté knihy neexistujou.

Pavol Hudák,2017-12-12 08:31:08

pise sa v nich ze svet bol stvoreny pre nas ludi

Jan Novák9,2017-12-13 19:32:59

Ale my se nebavíme o tomto světě, ale o jiných světech. Svět = planeta, ne vesmír.

Václav Dvořák,2017-12-12 02:55:56

Pokud chcete rozkodovat mimozemský signál, zkuste kruhy v obilí. Některé si nezadají s QR kódy a podobným obsahem. Tohle je přesně něco, co čeká na kryptoanalytiky, kteří jsou třeba na delší dovolené a mají čas se tím zabývat...

Ako by reagovali keby...

Tomáš Habala,2017-12-11 11:22:28

... sa oznámilo, že k Zemi sa blíži gigantická mimozemská loď.
... keby sa rozlúštilo vysielanie od mimozemšťanov a bola by to: - vyhrážka
- pozvánka
- návrh na stretnutie
- správa, že vesmír je stvorený

pozdvižené obočí

Roman Gramblička,2017-12-11 09:15:25

Pokud to budou jen jednobuněční, či drobní mnohobuněční - těžko lze v naši soustavě očekávat víc, bude z toho chvilková senzace, asi jako přelet kolem Pluta a pak se vše vrátí do starých kolejí, jen vědci budou mít o hračku navíc. Většinu lidí zas jako předtím bude zajímat lokální politika a celebrity. Větší zájem lze čekat, pokud to bude signál od inteligentů, jako ve filmu kontakt. No a u té nejnepravděpodobnější varianty, že se na nás přijdou emzáci podívat osobně, to teprve bude zajímavé, ale těžko předvídatelné

Re: pozdvižené obočí

David Dobeš,2017-12-11 11:13:35

Asi lze předpokládat, že MZ bude fungovat tak odlišně, že by si vzájemně ekosystémy moc nekonkurovaly. Ale v horším případě si dovedu představit globální pohromu pro život i na "virové úrovni" na jedné či druhé straně.

Re: pozdvižené obočí

Milan Krnic,2017-12-11 17:12:18

Vědci si s tím výzkumem dávají práci, a vy to pak takhle precizně a navíc zdarma rozčísnete ...

Re: Re: pozdvižené obočí

Václav Dvořák,2017-12-12 02:59:20

Odedávna platí, že košile bližší než kabát... Takhle kdyby sem naběhli Mzáci a nabízeli ke směně třeba vymakané fůzní reaktory za obilí nebo ropu, tak to by byla myslím jiná :D

Re: Re: Re: pozdvižené obočí

Jan Novák9,2017-12-13 19:35:31

Kdokoliv kdo je schopný sem přiletět nemá důvod nám něco nabízet. Prostě si cokoliv může vzít a my s tím nic nenaděláme.

Re: Re: Re: Re: pozdvižené obočí

Milan Krnic,2017-12-13 20:41:08

To ovšem hodnotíte z vašeho pohledu, a ten je jenom jeden z mnoha.