DARPA bude hledat nebezpečné zbraně v genomu a taky na internetu
Vojenští vývojáři hledají stopy po kontaktu se zbraněmi hromadného ničení, které se otisknou do lidské DNA. Rovněž cvičí umělé inteligence, které budou stopovat ultimátní zbraně na světové síti. Trénují si to na hromadě fake dat.

Technologie se nezastaví. S rozvojem jaderných technologií, chemie, biologie, genetiky i nanotechnologií se postupně objevují nové možnosti pro výrobce zbraní hromadného ničení. Nepřátelsky naladěné státy i nestátní aktéři, jako jsou zločinecké sítě nebo teroristické skupiny, si nepochybně dělají zálusky na nebezpečné zbraně tohoto druhu, s nimž by pak mohli podniknout něco zavrženíhodného.

Naštěstí, jak už to ve světě chodí, každá mince má dvě strany. Prudký technologický rozvoj přináší nejen nová rizika, ale zároveň i nové možnosti a metody, jak se s podobnými riziky vypořádat. Počítají s tím i američtí vojenští vývojáři DARPA, kteří v současné době podporují zároveň hned několik programů, zaměřených na včasnou detekci připravovaných, vyráběných nebo přepravovaných zbraní hromadného ničení. Jak už to v případě DARPA bývá zvykem, jsou to vesměs fascinující záležitosti, v nichž hraje roli špičkový výzkum.

Logo DARPA.

Otisky zbraní hromadného ničení v lidské DNASekvence písmen lidské DNA se během života nemění, kromě případů, kdy dojde k mutaci. Molekuly DNA v genomu ale nesou ještě další úroveň informace, takzvaný epigenom. Jde o chemické „značky“, které jsou navěšené na DNA a ovlivňují aktivitu genů. A epigenom, na rozdíl od samotné sekvence DNA, funguje jako biologický záznamník. Mnohé události, věci či změny, s nimiž se majitel DNA setká ve svém prostředí, se otisknou do epigenomu. Samotné otisknutí bývá velice rychlé a pohotové, a přitom vydrží v genomu po celá desetiletí. Takhle vznikají stopy reálných událostí, které by bylo velice obtížné záměrně pozměnit.

Epigenom je jako flashdisk se zážitky z okolního prostředí. Kredit: DARPA.

DARPA toho chce využít a proto spouští program Epigenetic CHaracterization and Observation, čili ECHO. Cílem programu ECHO je vyvinout praktické zařízení pro nasazení v terénu, s nímž bude možné rychle přečíst epigenom z biologického materiálu a pohotově zjistit, jestli byl dotyčný člověk v kontaktu s nějakou zbraní hromadného ničení. Takové zařízení by to mělo zvládnout z kapky krve či výtěru z úst podezřelých osob nebo i z nalezeného vlasu či chlupu. Klíčové pro takovou technologii bude vytipovat a prověřit vhodné epigenetické značky, které by vypovídaly o setkání těla se zbraní hromadného ničení. Až bude takové zařízení k dispozici, tak jeho uplatnění bude pochopitelně mnohem širší, jak pro armádu, tak i pro civilní složky, například v diagnostice nebo v boji proti rozsáhlým epidemiím.

IvySys.

Výcvik stopovacích inteligencí na fake datechHledat zbraně hromadného ničení v epigenomech je sice pozoruhodný nápad, ale DARPA nespoléhá jenom na genetiku. Vojenští vývojáři sázejí i na nástroje, s nimiž lze prohledávat veledata a světové sítě. Air Force Research Laboratory před pár týdny ohlásila kontrakt se softwarovou společností IvySys v hodnotě 4,6 milionu dolarů. Budou modelovat různé postupy, jakými mohou státy i nestátní aktéři získávat a také používat zbraně hromadného ničení.

Zájemci o zbraně hromadného ničení v dnešní době naplno využívají možnosti globální ekonomiky a jejich operativci, peníze i materiál mohou překračovat hranice po celém světě. Sledovat něco takového je nesmírně komplikované a vyčerpávající. Proto IvySys vyvíjí technologii, která bude generovat fiktivní a zároveň velmi realistické bankovní transakce, emaily, přesuny lidí, zboží i materiálů pro různé scénáře se zbraněmi hromadného ničení.

Na těchto fake datech budou trénovat umělé inteligence, aby se z nich stali platní pomocníci při stopování nebezpečných zbraní. Kdyby vývojáři používali reálná data, tak by s nimi vycvičili inteligence, které objeví dnes existující rizika. IvySys ale připravuje neustále se vyvíjející virtuální scénáře, s nimiž se inteligence naučí rozpoznávat rizika, jaká jsme v reálném světě zatím nezažili. Tréninkové soubory fake dat budou skutečně impozantní a zahrnou například 1 bilion jednotlivých bankovních transakcí. Doufejme, že to bude fungovat.

DARPA 1. 2. 2018, Defense One 1. 2. 2018.

Datum: 25.02.2018