Inteligentní robotické bojové vozidlo Type-X bude bránit konvoje a základny  
Estonští Milrem Robotics vyvinuli nový typ robotických obrněnců. Vozidla Type-X mohou být ovládána na dálku anebo mohou operovat samostatně, jako obrana konvojů a základen, podpora konvenčních mechanizovaných jednotek nebo i v podobě samostatných robotických jednotek.

Type-X Robotic Combat Vehicle. Kredit: Milrem Robotics.
Type-X Robotic Combat Vehicle. Kredit: Milrem Robotics.
Estonská společnost Milrem Robotics spojila síly s belgickými John Cockerill Defense a společně vyvinuli nové autonomní bojové vozidlo Type-X Robotic Combat Vehicle. Jde o modulárně uspořádanou platformu, která je vybavená pokročilou bojovou věží Cockerill Protected Weapons Station Generation II (CPWS II). Type-X představují obrněná vozidla bez lidské posádky, jejichž hmotnost nepřesahuje 12 tun, a která mohou být rychle nasazena do akce.

Milrem Robotics, logo
Milrem Robotics, logo

Od doby, co se Milrem Robotics uvedli na světové scéně pozoruhodným robotickým pozemním systémem Tracked Hybrid Modular Infantry System (THeMIS), který představili na Singapore Airshow 2016, jsme svědky úspěšného vývoje jejich technologií. Nejnovějším krokem, který citelně zvyšuje bojovou sílu jejich robotických vozidel, je připojení bojové věže CPWS od John Cockerill Defense. Díky této technologii se teď vozidla Type-X mohou stát součástí konvenčních mechanizovaných jednotek. V případě potřeby je možné tato vozidla vysadit do akce na padáku nebo v závěsu po transportní helikoptérou.

Platforma THeMIS, 5. generace. Kredit: Milrem Robotics / Wikimedia Commons.
Platforma THeMIS, 5. generace. Kredit: Milrem Robotics / Wikimedia Commons.

Type-X je obrněné vozidlo bez lidské posádky. Je v zásadě možné ho řídit na dálku, ale má také k dispozici pokročilou umělou inteligenci, která může řídit prakticky samostatně. Vozidla ovládaná inteligencí mohou podporovat jednotky vozidel s lidskou posádkou anebo mohou operovat v čistě robotických formacích.

Odpálení Javelinu. Kredit: U.S. Department of Defense.
Odpálení Javelinu. Kredit: U.S. Department of Defense.

Klíčový prvek vozidel Type-X představuje bojová věž CPWS II. Je lehká, má nízký profil a je ovládaná dálkově. Pokud jde o výzbroj, tak věž může nést automatický kanon M242 Bushmaster ráže 25 mm anebo M230LF ráže 30 mm. Rovněž může být vybavena protitankovými raketovými systémy, jako je např. Alcotán, MMP (Missile Moyenne Portée), FGM-148 Javelin nebo Spike. Samozřejmostí je kvalitní optika, zobrazování a senzory, včetně termálních kamer.

 

Jak uvádí Simon Haye z John Cockerill Defense, pro Type-X se v dnešní době nabízí jako nejvíce realistické využití obrana konvojů, perimetru nebo základny. Tito lehcí robotičtí obrněnci mohou jet v čele konvoje i na jeho konci a poskytovat jak další „oči“, tak i palebnou sílu. Kdyby došlo ke střetu, tak vozidla Type-X mohou intenzivně manévrovat a volit různé taktiky, s jejichž pomocí čelí protivníkovi a usilují o dosažení vytyčeného cíle mise.

 

 

Video: Type-X unmanned tracked IFV Infantry Fighting Vehicle unveiled by MILREM Robotics Estonia Webinar

 

FN Herstal and Milrem Robotics deploy weaponized UGV at Estonian military exercise

 

Literatura

Milrem Robotics 18. 6. 2020.

Datum: 23.06.2020
Tisk článku

Související články:

Estonský pozemní bojový dron THeMIS ADDER má za sebou ostré střelby     Autor: Stanislav Mihulka (07.12.2016)
Robotická vozidla Humvee trénují střelbu z kulometů na dálkové ovládání     Autor: Stanislav Mihulka (12.02.2018)
Robotický tankobijec THeMIS by mohl proměnit pozemní bitvy     Autor: Stanislav Mihulka (20.06.2018)



Diskuze:

Napadlo mě

Jiří Kolumberský,2020-06-23 11:48:40

Co je snadnější? Hacknout člověka nebo stroj?

Odpovědět


Re: Napadlo mě

Michal Lichvár,2020-06-23 14:15:30

Asi stroj.

Neviem ako to vyjadriť ... u ľudí máme etablované bezpečnostné previerky, generála asi len tak niekto "nehackne" v tom zmysle, žeby u neho vyvolal halucinácie a zaútočil by na svojich.
Možno propagandou ovplyvniť vojaka, možno vytvoriť šialenca, ale to sú jednotlivci.

Zato taká (ne)známa zraniteľnosť u takýchto bojových vozidiel, ktoré majú navyše totožný SW. A všetkým povieme, že priateľské vozidlá sú vlastne nepriateľské.

Odpovědět


Re: Re: Napadlo mě

Jan Novák9,2020-06-23 17:44:03

Já to zase vidím tak že se podařilo hacknout celé 2 generace a to ve světovém měřítku. My jsme byli ochránění železnou oponou, takže u nás se to týká víceméně jen polistopadových "dětí".
Názorný případ hacknutí lidí je "živé" náboženství. Křesťanství je nějaký ten pátek po smrti, proto se nedokáže bránit ani když kněžím řežou hlavy - doslova. Lidi na západě nechápou že když Mohamed napíše zabij nevěřící tak správný věřící to prostě udělá.
V rámci diverzity se verbují do armád jiné národnosti i za cenu snížení požadavků.
"Útok na svojich" je např. legitimní riziko při operacích v Afghánistánu. Nebo na americké základně kde pilot Saudské Arábie ve výcviku začal střílet do neozbrojených vojáků. Hm, v podstatě všude kde jsou muslimové - a protože západní armády si kladou za cíl zvýšit počty muslimů v armádě tak tam všude.

Odpovědět

Nepúšťať do akcie

Michal Lichvár,2020-06-23 11:12:50

bez najnovšieho bugfixu :)

Ale vážne, to bude už iná vojna. Ako keď Irán zosadil US drona. Budeme vymýšlať AI, ktorá má poradiť AI nepriateľa. Oklamať, zmiasť, v najlepšom prípade pretiahnuť na našu stranu ;)

Prinútiť k paľbe do vlastných radov.

A k tomu pridajte swarm of drones, nehybne, zamaskovane sediacich niekde v lese, čakajúcich na pechotu. Komunikujúcich inak ako EM, aby neboli odhaliteľné.

Inak veľmi by ma zaujímalo, akú budúcnosť a životnosť budú mať klasické bojové prostredky na bojisku. Toto vozidielko by sa krásne dalo zneškodniť pohyblivou mínou, alebo aj dronom, ktorý sa odpáli na najslabšom mieste, tipujem niekde zospodu vozidla. Alebo stačí postriekať senzory farbou? :)

Odpovědět

Bohuzel

Mojmir Kosco,2020-06-23 10:22:26

Se nic nepise o IA zejmena vyber cilu ny byl zajímavý.

Odpovědět

Tak už je to tady

Tomáš Novák,2020-06-23 06:17:12

Terminátor měl v roce 1984 pravdu :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz