Červí díry jsme už možná detekovali. Odhalila by je gravitační čočka
Ve vesmíru jsme objevili celou řadu černých děr, od objektů hvězdné velikosti až po supermasivní monstra. Co když to ale ve skutečnosti jsou červí díry? Rozlišit je na velkou dálku je velmi obtížné. Pomoci by mohly analýzy polarizovaného záření hmoty u takových objektů, ale potřebujeme k tomu velkou porci štěstí. Třeba vhodně uspořádanou gravitační čočku.
Kredit: NASA’s Goddard Space Flight Center/Jeremy Schnittman.

Černé díry jsou bizarním potomstvem obecné relativity. Ve vesmíru ale mohou být ještě podivnější monstra. Červí díry, tedy tunely skrz časoprostor, jsou oblíbenou rekvizitou science fiction. Vědcům se nepochybně líbí, ale doposud jsme s žádnou neměli tu čest. Einsteinův spolupracovník Nathan Rosen ve 30tých letech přišel s tím, že existence červích děr je přinejmenším teoreticky možná. Od té doby probíhá výzkum červích děr pomocí rovnic. V současnosti se zdá, že za jistých okolností by takovou červí dírou mohla projít hmota, zřejmě neporušená.

Galin Gyulchev. Kredit: G. Gyulchev.

Zároveň je možné, že jsme červí díry už vlastně našli. Klidně to může být tak, že prakticky všechny černé díry, které pozorujeme ve vesmíru, jsou ústím červí díry. Jen je obtížné je rozeznat od klasických černých děr. Fyzici to ale samozřejmě nevzdávají. Pokud mají badatelé týmu bulharské Sofia University pravdu, tak existuje způsob, jak červí díry rozlišit. Museli bychom ale mít velké štěstí. Galin Gyulchev a jeho kolegové vytvořili zjednodušený model chřtánu červí díry, v podobě prstence zmagnetizované kapaliny.

Proletíme někdy červí dírou? Kredit: Les Bossinas (Cortez III Service Corp.).

Zároveň vyslovili různé předpoklady o tom, jak by se měla chovat hmota v blízkosti vstupu do červí díry. Částice polapené gravitačním vírem v blízkosti červí díry by měly generovat mohutná elektromagnetická pole, která by měla mít určité uspořádání. V důsledku toho by polarizované záření zahřáté hmoty u takového objektu mělo mít specifický charakter. Problém je v tom, že v případě klasických černých děr je polarizované záření velmi podobné.

Podle bulharského týmu by řešení mohl přinést šťastný objev. Pokud bychom narazili na vhodně uspořádanou gravitační čočku, kdyby se mezi černou dírou, podezřelou z toho, že jde vlastně o červí díru, a námi, nacházel vhodný hmotný objekt, který čočkuje dotyčnou černou/červí díru. Taková gravitační čočka by mohla vyjevit skutečnou podstatu čočkovaného objektu. Kromě toho existuje ještě další možnost, která je rovněž založená na ohromném štěstí. Pokud bychom nalezli černou/červí díry, jejíž záření k nám přichází ve specifickém úhlu, tak by prý rovněž mělo být možné rozlišit, co je dotyčný objekt vlastně zač.

V této oblasti je očividně nutný další výzkum, pokud jde záření objektů, jako jsou černé nebo červí díry. Mohl by nás posunout k definitivním odpovědím, abychom věděli, co vlastně ve vesmíru pozorujeme. Zároveň je jasné, červí díry nás zajímají nejen jako fantaskní fyzikální fenomén, ale také jako možná technologie pro testování napříč vesmírem. Kdo by se nechtěl podívat k jiným hvězdám nebo třeba do cizích galaxií?

Science Alert 15. 11. 2022.

Physical review D 106: 104024.

Datum: 15.11.2022