Nová superslitina ochlazuje téměř k absolutní nule a bez helia-3  
Když chcete udělat teploty hodně blízké absolutní nule, potřebujete k tomu speciální kryogenní mrazáky s heliem-3. Jenomže helia-3 je zoufale málo. Už teď poptávka dramaticky převyšuje nabídku. Čína hodlá tuto nouzi řešit europiem, kterého mají dost. Nová slitina europia mrazí jako kouzlem.
Magická slitina. Kredit: XU Xitong.
Magická slitina. Kredit: XU Xitong.

Kvantové technologie, ať už počítače, senzory nebo třeba komunikace, jsou sice fascinující, ale obvykle, bohužel, potřebují ke svým trikům teploty blízké absolutně nule. Atomy jsou neposedné mršky a jejich neustále vrtění a poskakování ruší kvantová kouzla. Kvantové laboratoře jsou proto především extrémní mrazáky.

 

Princip ředícího mrazáku. Kredit: Mets501, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.
Princip ředícího mrazáku. Kredit: Mets501, Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

V současnosti jsou pro dosažení extrémního chladu používané nejčastěji kryogenní ředící mrazáky (dilution refrigerator), který je založený na směsi izotopů helia-3 a helia-4. Tyto izotopy se kontrolovaným způsobem míchají a zařízení se díky tomu dostává až na teploty pár milikelvinů nad absolutní nulou.

 

Problém je v tom, že helium-3 je nesmírně obtížné sehnat. Obvykle se získává jako vedlejší produkt rozpadu tritia v jaderných reaktorech. Tímto způsobem ale vzniká jen velmi málo helia-3 a jeho množství naprosto nepokrývá poptávku. V důsledku toho je helium-3 nedostupné a drahé, což z něj činí zásadní překážku rozvoje technologií, které vyžadují kryogenní podmínky. Aby toho nebylo málo, ředící mrazáky jsou obvykle masivní a složité, což zabírá místo a peníze, kterých není nikdy dost.

 

Strategické europium. Kredit: Chemical Elements - A Virtual Museum (Jumk.de Webprojects), Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.
Strategické europium. Kredit: Chemical Elements - A Virtual Museum (Jumk.de Webprojects), Wikimedia Commons, CC BY-SA 4.0.

Ve snaze překonat tato omezení vyvinuli čínští odborníci Hefei Institutes of Physical Science of the Chinese Academy of Sciences (CAS), Institute of Theoretical Physics of CAS a Shanghai Jiao Tong University pevný materiál, s nímž lze dosáhnout zlomků teplot nad absolutní nulou. Je to pozoruhodná slitina europia s kobaltem a hliníkem EuCo₂Al₉.

 

S touhle slitinou lze ochlazovat adiabatickým demagnetizačním mrazením (ADR, adiabatic demagnetization refrigeration). Když je takový materiál vystavený silnému magnetickému poli, vnitřní magnetické momenty materiálu se uspořádají a materiál se ohřeje. Pak se materiál izoluje od prostředí, zruší se magnetické pole a slitina mohutně absorbuje teplo z okolí, čímž dojde k propadu teploty.

 

Podobné materiály už existují, ale doposud byly pro kvantové technologie nepoužitelné, protože mají problém s vedením tepla. Jak šibalsky přirovnává Etiido Uko na platformě New Atlas, jsou jako když zmrazíte špalek dřeva. Slitina čínského týmu kombinuje mrazící potenciál se slušnou tepelnou vodivostí. Experimenty ukazují, že s touto slitinou lze dosáhnout teplot kolem 106 milikelvinů, což stačí pro řadu kryogenních technologií.

 

Na nové slitině je kouzelné, jak nejvíc na světě pomůže právě Číně. Čína je totiž největším dovozcem helia-3 na světě a potřebuje ho stále víc – přičemž je současně největším nebo vlastně daleko, daleko největším producentem europia na světě. Pokud bude nová slitina fungovat, Čína může rychle ovládnout kryogenní technologie. Západ by s tím měl okamžitě něco dělat.

 

Video: 4K | Dilution Refrigerator overview

 

Video: Is Magnetic Refrigeration the Future of Cooling?

 

Literatura

New Atlas 23. 3. 2026.

Nature 651: 61–67.

Datum: 24.03.2026
Tisk článku



Diskuze:

Terminologie

Tomáš Králík,2026-03-30 12:24:25

Prosím o opravu terminologie v článku. Osel je populární web, ale právě proto by články zde neměly kazit terminologii, kterou pak přebírá veřejnost.
Ředící mrazák (dilution refrigerator) je česky rozpouštěcí refrigerátor. Mražení je chlazení. Nahraďte, prosím, pojem „mrazák“ pojmy jako „refrigerátor“ nebo „chladicí stroj“ a "mražení" chlazením. Děkuji.

Jinak chlazení adiabatickou demagnetizací není žádná velká výhra. Jako jo, tvrdí, že nebude potřeba He3, ale ADR není kontinuální chlazení jako je rozpouštěcí refrigerátor. V ADR se musí zapínat a vypínat silná magnetická pole a k tomu ještě potřebujete tepelné klíče na bázi supravodičů, které v magnetickém poli mění svoji tepelnou vodivost (něco jako ventil na teplo). Tak nevím, jak se bude kvantovému čipu líbit střídání pole typicky 0,8–3 T. ADR se tradičně využívá jako další stupeň po rozpouštěcím refrigerátoru k dosažení ještě nižších teplot v oblasti mikrokelvinů.
Existuje ale verze ADR pro téměř pokojové teploty, ale i nízké, a tomu se říká magnetokalorické chlazení. Princip ADR byl objeven v roce 1926 a první ADR refrigerátor byl v provozu v roce 1933.

Odpovědět

No to je snad fantazie

Miroslav Gretschelst,2026-03-26 13:14:37

Poprvé v životě po více než sedmdesáti letech čtu něco takového! Zrovna včera žena poslouchala v televizi nějaké bruslení a tak mne teď napadlo, jak by bylo pěkné, kdyby z toho čínského EuCoAl materiálu udělali dlaždice a vydláždili jimi třeba v Brně Moravské náměstí okolo Žirafy a v parném létě by tam mohla hezká děvčata krasobruslit pro potěchu turistů :-) A pohánět by to mohly solární panely, které jsou v tom vedru stejně na prd a elektřina z nich má zápornou hodnotu.

Odpovědět

Martin Kováč,2026-03-24 16:06:52

Tento objev čínské superslitiny EuCo₂Al₉ je sice prezentován jako průlom pro kvantové počítače, ale jeho naprosto zásadní potenciál leží v revoluci řízené jaderné fúze. Teorie TRFC (Topological Resonant Fractal Continuum) totiž modeluje vesmír jako 4D supratekutinu, ve které je takzvaná Coulombova bariéra pouze makroskopickým projevem akustického šumu vakua. K jejímu překonání za studena potřebujeme přesně to, co tato nová slitina nabízí: silné magnetické pole pro topologické zarovnání spinů a extrémní kryogenní chlad pro úplné utlumení vakuových fononů. Díky tomuto materiálu můžeme konečně nahradit obří nedostatkové héliové mrazáky kompaktními pevnolátkovými nanoreaktory a dosáhnout jaderné fúze deterministicky bez extrémních teplot. Detailní fyzikální a inženýrský návrh, jak tuto superslitinu využít jako stínění pro nízkoenergetické jaderné reakce (LENR), detailně rozebráno zde: https://doi.org/10.5281/zenodo.19206622
teorie TRFC zde:
https://doi.org/10.5281/zenodo.18888405
https://doi.org/10.5281/zenodo.18887515

Odpovědět


Re:

Tomáš Wünsch,2026-03-25 01:49:32

Chápu dobře, že jste jediným autorem této fyzikální revoluce?

Šlo by někde vysvětlit hezky česky, co, proč a jak vidíte?

(Kupříkladu zde na oslovi by se to, myslím, vyjímalo hezky.)

Nemusí to být rovnou rigorosní matematika, stačily by mi pocity, postoje schované za teorií...

Případně pohled na včlenění fraktální g. a starší představy vesmírného etheru

Odpovědět


Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-25 12:05:25

Autor ano, ale revoluce to není, spíš to řeší některé problémy teorie supratekutého vakua. Shrnutí je zde:Teorie TRFC (Topological Resonant Fractal Continuum) nevznikla z touhy přidávat do fyziky další abstraktní dimenze, ale naopak z potřeby vyřešit hlubokou nekompatibilitu mezi kvantovou mechanikou a obecnou relativitou pomocí návratu k exaktní mechanice kontinua. Její základy staví na myšlence takzvané teorie supratekutého vakua (SVT), kterou ale matematicky posouvá na zcela novou úroveň, aby odstranila problém fyzikálních singularit a matematických nekonečen. Hlavním stavebním kamenem TRFC je předpoklad, že vesmírný prostor není prázdná nicota, ale reálná, čtyřrozměrná barotropní supratekutina s nulovou viskozitou. V tomto spojitém modelu fyziky neexistují žádné klasické bezrozměrné bodové částice poletující prázdnotou. Veškerá elementární hmota je zde chápána jako stabilní topologické defekty, tedy jakési provázané víry a uzly zformované přímo v samotném proudu tohoto 4D supratekutého oceánu. Aby se tyto dynamické víry v kapalině nerozpadly, musí se stabilizovat do přesných, do sebe zapadajících struktur. Zde do teorie přirozeně vstupuje matematika fraktálů a konkrétně takzvané systémy KIFS (Kaleidoscopic Iterated Function Systems). KIFS atraktory fungují jako geometrické šablony, které využívají konečné množiny symetrií k tomu, aby z chaotického víření vytvořily stabilní rezonanční tvary tvořící vnitřní strukturu částic. Diskrétní kvantování mikrosvěta tak v TRFC není abstraktním postulátem, ale logickým důsledkem toho, že tato 4D kapalina může rezonovat pouze v těchto konkrétních fraktálních uzlech. Z tohoto fundamentu pak teorie odvozuje i zcela nové vysvětlení podstaty hmotnosti, k čemuž nepotřebuje zavádět žádné dodatečné Higgsovo pole. Hmotnost je zde definována jednoduše jako makroskopický hydrodynamický odpor (topologický drag), který tento specifický fraktální uzlík klade svému okolí při pohybu supratekutinou. Pro exaktní výpočet velikosti tohoto odporu a množství lokálně zachycené energie TRFC nevyužívá standardní euklidovskou geometrii, ale Hausdorffovu míru, jež dokáže přesně kvantifikovat neceločíselnou dimenzi a složitost daného KIFS atraktoru. Namísto pravděpodobnostních rovnic tak model navrací do fyziky deterministický přístup, kde lze interakce mikrosvěta vysvětlit pomocí topologie a akustických metrik. Základní jevy jako gravitace či elektromagnetismus z TRFC organicky vystupují nikoliv jako samostatné magické síly, ale jako reálné tlakové gradienty a topologické smykové vlny v tomto kapalném vakuu. Ve výsledku tak teorie představuje elegantní sjednocující rámec, ve kterém jsou částice i pole jen různými projevy fraktální hydrodynamiky jediného univerzálního kontinua.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Tomáš Pilař,2026-03-25 18:37:00

Přiznám se, že Váš diskusní příspěvek obsahuje tolik nedokonale definovaných pojmů (nebo neobvykle použitých), že nedokážu rozlišit jestli jde pouze o nakupení (bez systému) nebo systém , který nechápu.
Přece jenom v rámci většinového chápání významů použitých termínů mi zkuste vysvětlit:
1) proč hypotetické uzlíky (elementární částice) kladou odpor supratekutému prostředí ( supratekutá materie/ prostředí by nemělo mít žádný hydrodynamický odpor)
2) proč se v teorii vyskytují fraktály ( které jsou definované přítomností analogických struktur přes velký rozsah měřítek), když elementární částice mají docela tvoří skupiny podobné hmotnosti, ale bez přechodů mezi skupinami (rámcově: proton+antiproton+neutron je jedna skupina, elektron+pozitron je druhá skupina, ...)
Připouštím, že nechápu celou Vaší teorii, ale výše položené otázky představují rozpor mezi obecně chápaným významem termínů a jejich kontextem v rámci Vašeho příspěvku. Děkuju

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-25 20:54:49

ad 1) Je pravda, že 4D supratekutina má nulovou viskozitu, takže v ní neexistuje klasické tření, což přesně vysvětluje, proč se částice v ustáleném rovnoměrném pohybu nezastaví a zachovávají si svou hybnost (zákon setrvačnosti). Odpor, který v TRFC definuje hmotnost (topologický drag), totiž není viskózní, ale čistě inerciální a akustický. Kdykoliv se pokusíte topologický uzel urychlit, musí tento geometrický defekt "přeskupit" a deformovat proudění okolního kontinua, což vyžaduje energii (v hydrodynamice se tomu říká efekt přidané hmotnosti – added mass). Hmotnost částice tedy není nic jiného než míra topologické práce, kterou musíte vynaložit na deformaci akustické metriky nulově viskózního kontinua při každé změně jejího pohybového stavu.
ad 2) Ve fyzice TRFC fraktály neznamenají spojitou existenci částic napříč všemi možnými měřítky velikosti, ale jedná se o specifické KIFS atraktory (Kaleidoscopic Iterated Function Systems), které podléhají přísným diskrétním rotačním symetriím 4D prostoru (např. platónským tělesům). Supratekuté kontinuum neumožňuje existenci libovolného víru, nýbrž funguje jako akustický rezonátor, kde mohou přežít jen přesně kvantované stabilní topologické uzly – podobně jako mohou na kytarové struně existovat jen určité harmonické stojaté vlny, a nic mezi tím. Fraktální povaha zde tedy nepopisuje vnější velikost částice, ale složitost jejího vnitřního iterativního „zmačkání“ (topologického svinutí) do stabilního tvaru. Zmíněné oddělené hmotnostní skupiny (např. elektrony vs. nukleony) proto nepředstavují chybějící přechody, ale odpovídají zcela odlišným základním rodinám těchto stabilních geometrických atraktorů s odlišnou Hausdorffovou mírou. Hmota je tak v TRFC čistě topologicky a geometricky kvantována, což přirozeně vysvětluje, proč pozorujeme pouze ostře ohraničené hmotnostní hladiny bez plynulých mezistupňů.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Tomáš Pilař,2026-03-25 22:54:19

Děkuji za pokus o odpověď, rozumím tomu stejně málo jako před tím. Jestli tento výklad někdo z čtenářů chápe a umí vysvětlit "jinak nakupenými slovy" prosím o pomocnou ruku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 09:53:40

KIFS atraktory si lze představit jako vícerozměrná zrcadlová bludiště, kde se hydrodynamický vír neustále skládá a odráží sám do sebe podle pevných geometrických pravidel. Tento matematický princip kaleidoskopických iterací popisuje, jak se prvotní deformace kontinua opakovaně zalamuje do prostorově složitější, ale přísně symetrické vnitřní struktury. Pojem „atraktor“ zde navíc vyjadřuje konečný stabilní stav, do kterého 4D supratekutina po energetickém rozrušení přirozeně zrelaxuje a geometricky se uzamkne. Každá z těchto unikátních, vnitřně zacyklených topologických forem tak tvoří konkrétní elementární částici, jejíž hustota iterací (zvrásnění) přesně definuje její výslednou hmotnost.
Geometrie nedovoluje desetinná místa (Princip KIFS)
KIFS (Kaleidoscopic Iterated Function Systems) jsou matematické struktury založené na přísných prostorových symetriích – vycházejí například z tvarů platónských těles (čtyřstěn, krychle, dvacetistěn). Když KIFS atraktor "skládá" (iteruje) hydrodynamický vír sám do sebe, dělá to pomocí přesných zrcadlení. A v geometrii zrcadlení platí: buď se odrazíte, nebo ne. Nemůžete mít 3,14 zrcadlení. Složitost KIFS atraktoru proto narůstá v přesných, celočíselných skocích.
Je to podobné jako zapínání zipu nebo vázání uzlu. Aby se hydrodynamický vír ve 4D supratekutině nerozpadl do okolního šumu, musí na konci své cesty (po všech KIFS iteracích) plynule navázat sám na sebe a vytvořit dokonalou smyčku. Pokud má energie nebo zakřivení jen nepatrnou odchylku, uzel se neuzavře, rozplete se a zanikne. Neexistuje žádný stabilní „téměř hotový“ nebo „poloviční“ uzel. Příroda tak selektuje pouze tvary, které perfektně "zaklapnou" do KIFS symetrií.
V teorii TRFC není hmotnost magickou vlastností, ale měří to, jak velký hydrodynamický odpor (odvozený od Hausdorffovy míry) tento konkrétní KIFS uzel klade při pohybu supratekutinou.
Protože tyto uzly (atraktory) mohou existovat pouze v diskrétních, geometricky oddělených rodinách, musí i jejich hydrodynamický odpor nabývat pouze diskrétních hodnot.
Kvantování mikrosvěta tedy v TRFC není nějaký umělý matematický zákon, který by fyzika musela dodatečně vymýšlet. Je to přirozený důsledek toho, že hmota je tvořena topologickým "origami" v tekutině. Stejně jako nemůžete z papíru poskládat 2,5 vlaštovky (je jich buď 2, nebo 3), nemůže ani 4D kontinuum vytvořit stabilní částici s "mezistupňovou" složitostí. Proto u elementárních částic měříme vždy jen ostře ohraničené hmotnostní hladiny.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 09:57:26

2. část:
Analogie s Calabi-Yau varietami je pro pochopení TRFC naprosto klíčová, protože přesně ukazuje, jak TRFC teorie nahrazuje abstraktní matematiku teorie strun reálnou mechanikou tekutin.
Calabi-Yau variety v teorii strun (Standardní model).Aby teorie strun matematicky fungovala a dokázala vysvětlit vlastnosti všech částic, potřebuje 10 nebo 11 dimenzí. Protože my vidíme jen 4 (3 prostorové + čas), fyzici tvrdí, že zbylých 6 dimenzí je "svinutých" do mikroskopických, neuvěřitelně složitých geometrických útvarů – takzvaných Calabi-Yau variet.
V teorii strun platí, že tvar a vnitřní geometrie této Calabi-Yau variety určuje, jakým způsobem v ní struna vibruje. A právě tento způsob vibrace definuje, zda se struna navenek jeví jako elektron, kvark nebo foton (určuje její hmotnost, spin a náboj).
2. KIFS atraktory jako fraktální obdoba Calabi-Yau (Přístup TRFC)

Teorie TRFC nepotřebuje 11 dimenzí ani představu prázdného prostoru. Vesmír je spojitá 4D supratekutina. Přesto částice potřebují nějakou vnitřní geometrii, která určí jejich vlastnosti. V TRFC přebírají roli Calabi-Yau variet právě KIFS atraktory.Místo svinutých dimenzí máme svinuté víry: KIFS atraktor není skrytá dimenze, ale složitě zvrásněná, do sebe zacyklená dráha hydrodynamického víru ve 4D tekutině.
Místo vibrace struny máme akustickou rezonanci tekutiny: Zatímco v teorii strun vibruje jednorozměrná struna uvnitř prázdné variety, v TRFC rezonuje samotné supratekuté kontinuum podél geometrické šablony KIFS atraktoru. Místo geometrie určující hmotnost máme Hausdorffovu míru: V teorii strun definuje hmotnost tvar Calabi-Yau variety. V TRFC definuje hmotnost částice složitost jejího KIFS atraktoru (měřená Hausdorffovou mírou), která určuje, jak velký hydrodynamický odpor (topologický drag) tento uzel při pohybu kapalinou generuje.
Calabi-Yau variety v teorii strun a KIFS atraktory v TRFC plní naprosto totožnou fyzikální funkci: Jsou to geometrické šablony, které diktují vlastnosti elementárních částic. Rozdíl je v tom, že Calabi-Yau je abstraktní matematický konstrukt vyžadující existenci nepozorovatelných extra dimenzí v prázdném prostoru. Vaše KIFS atraktory (fraktální uzly) stejného matematického a symetrického výsledku dosahují mnohem elegantněji – pomocí čisté, deterministické mechaniky proudění ve 4D supratekutém médiu. Nemusíte dimenze přidávat, stačí vám fraktálně "zmačkat" hydrodynamický vír ve 4D do stabilního rezonančního tvaru.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 10:15:51

část 3) Trochu nám to nakynulo, ale alespoň si to znovu projdu:
Pojem "fraktální uzel" je v kontextu TRFC jedním z nejdůležitějších konceptů pro představivost toho, jak je zformována hmota z původně hladké tekutiny.
Mějme obyčejný uzel na tkaničce. Je to jednorozměrná čára (tkanička), která je v 3D prostoru zakroucená tak, že se sama o sebe zablokuje a drží tvar.
Ve čtyřrozměrné supratekutině (TRFC) se uzluje samotné proudění té tekutiny – vznikají v ní víry.
Běžný hydrodynamický vír (npř. kouřový kroužek) je poměrně jednoduchý a rychle se rozpadne. Fraktální uzel je vír, jehož středová osa není jen jednoduchá kružnice, ale je to trajektorie, která se neustále zalamuje, překřižuje a větví do stále menších a menších měřítek, až na hranici fyzikálního rozlišení kontinua.
KIFS je matematický "generátor" těchto fraktálních uzlů. Funguje to jako zrcadlová síň:
Prvotním impulsem je např. to, že v supratekutině vznikne jednoduchá deformace nebo vlna (např. při srážce). Tato deformace narazí na "akustické hranice" nebo symetrické tlakové gradienty v tekutině. Tyto hranice fungují jako zrcadla postavená do tvaru platónských těles (např. čtyřstěnu). Proudění víru se od těchto hranic odráží (iteruje) zpět do sebe. S každým odrazem se původní silnější vír rozdělí a zlomí do tenčích, složitějších smyček, které sledují přesnou symetrii onoho "zrcadlového bludiště".Po x-tém kroku (odrazu) vznikne struktura, která je zblízka "nekonečně" (viz fyzikální rozlišení kontinua) složitá, ale jako celek tvoří jeden stabilní, uzavřený objekt – fraktální uzel.
Tento fraktální uzel není je elementární částice.
Běžný vír by se v tekutině rozptýlil. Fraktální uzel generovaný přes KIFS se nerozpadne, protože jeho vnitřní struktura je dokonale zacyklená. Síly uvnitř víru jsou v přesné rovnováze díky těm zrcadlovým symetriím. Je to "samo-uzamykací" mechanismus.
Protože osa víru je fraktální, nemůžete její délku změřit klasickým měřením. Musíte použít Hausdorffovu míru, která umí změřit složitost fraktálu. V teorii TRFC platí, že čím složitější KIFS zrcadlení proběhlo, tím složitější je fraktální uzel. A čím je uzel složitější (čím má vyšší Hausdorffovu dimenzi), tím větší "odpor" klade okolní protékající supratekutině. Tento hydrodynamický odpor my makroskopicky vnímáme a měříme jako hmotnost částice.Stručně řečeno: Fraktální uzel je hydrodynamický vír, který systém KIFS geometricky "zmačkal" do tak složité a dokonale symetrické podoby, že se v supratekutině stabilizoval a začal se chovat jako pevná hmota.

Pro lepší představivost zavedeme analogické zjednodušení: "Odpor", který klade fraktální uzel není dán viskozitou (která v supratekutině není), ale tím, že supratekutina musí protékat fraktálním uzlem po delší dráze, než těsně kolem něj."
Není zde žádné tepelné tření: Protože má supratekutina nulovou viskozitu, kapalina o uzel "nedrhne" a neztrácí se tam energie ve formě tepla.
Nastává geometrické zpoždění (tortuozita): Fraktální uzel funguje jako extrémně hustý labyrint. Zatímco v prázdném prostoru nebo hladké kapalině by tlaková vlna nebo proudnice prošla rovně, zde musí proudící supratekutina sledovat "nekonečně" zprohýbanou a zacyklenou dráhu tohoto KIFS atraktoru. Dráha skrz uzel a těsně kolem něj je tak geometricky delší.
Vznik setrvačnosti: Tento efekt prodloužené dráhy znamená, že když chcete uzel uvést do pohybu (urychlit ho), musíte celou tuto neuvěřitelně složitou "dálnici" proudnic přestavět a posunout v prostoru. Tekutina musí natéct do nových fraktálních záhybů a opustit staré. Tato nutnost přeorganizovat lokální proudění vyžaduje tlakovou práci kontinua. A toto makroskopické zpoždění – odpor proti změně stavu – je přesně to, co měříme jako setrvačnou hmotnost.
Zjednodušeně řečeno: Hmotnost částice v TRFC je jen míra toho, o kolik delší a složitější cestu si musí supratekutina vykonat, aby tento fraktální labyrint obeplula nebo jím protekla.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ilil Akil,2026-03-26 12:18:08

Skutočne k niečomu to bude, keď sa z toho bude dať niečo vypočítať alebo predpovedať.
Toto sa môže zatiaľ kriticky považovať za nezáväzné fantazijné texty o "skutočnej podstate matérie".

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 13:27:43

Dovolím si parafrázovat: "čo rozumiete pod takým slovom "fantazijné"?
Souhlasím s tím, že fyzika, ze které nelze nic vyvodit, vypočítat nebo předpovědět, je jen filozofie. TRFC ale není „příběh o podstatě“, je to exaktní mechanika 4D kontinua. A co se týče predikcí a výpočtů, přináší TRFC mnohem přísnější matematické mantinely než současný Standardní model (SM).

Zde jsou 2 konkrétní příklady:

1. Striktní predikce počtu a druhů částic (Geometrická taxonomie)
Standardní model částice jen "sbírá" z urychlovačů a uměle je roubuje do tabulek. Neumí předpovědět, proč jich je zrovna tolik. TRFC naopak počty částic deterministicky generuje. Protože pracujeme s mechanikou 4D prostoru, matematika nám neúprosně říká, že ve 4D existuje přesně 6 pravidelných těles (polychorů). Ani o jedno víc.
To znamená, že KIFS uzly ve 4D supratekutině mohou nabývat pouze šesti fundamentálních rezonančních módů. TRFC tak čistě geometricky predikuje existenci přesně 6 tříd částic (neutrina z 5-stěnu, leptony z 16-stěnu, baryony z unikátního 24-stěnu atd.). Zatímco SM teoreticky umožňuje vymýšlet si donekonečna další "exotické" částice, TRFC dává tvrdou stopku: matematika 4D prostoru další stabilní rodiny uzlů fyzikálně neumožňuje.

2. Výpočet hmotnostního prahu (0,511 MeV)
V SM je klidová hmotnost elektronu jen arbitrární číslo změřené v laboratoři. V TRFC je to deterministicky vypočitatelný parametr – je to bod hydrodynamického odřezu (cutoff), kdy vnitřní vazebná energie fraktálního uzlu klesne pod hladinu všudypřítomného akustického šumu vakua. To eliminuje potřebu umělé matematické renormalizace.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 13:33:53

Geometric Taxonomy of Elementary Particles: The Six Regular 4D Polytopes as Topological KIFS Attractors in the TRFC Superfluid Vacuum
https://doi.org/10.5281/zenodo.19234860

The Hydrodynamic Floor of the Universe: Resolving the Electron Mass, Solar Neutrinos, and Galactic 511 keV Excess via TRFC Vacuum Acoustic Noise
https://doi.org/10.5281/zenodo.19112059

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Ilil Akil,2026-03-27 05:48:55

Čiže vlastne tá vaša prelomová teórie, podľa vás, skvelo vysvetľuje už objavené a vysvetlené.
Prečo z tej teórie neodvodíte nejaký neznámy jav alebo nevyrátate niečo nepochopené?
Dostanente spústu vedeckých cien, dostanete sa do učebníc fyziky pred Newtona, Einsteina, Plancka...

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-27 10:17:46

Oba ztrácíme čas. Jen jsem zveřejnil nějaké doplňky k Teorii Supratekutého Vakua, protože mi to připadalo zajímavé. To je vše.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-27 10:29:45

P.S. pokud chcete konkrétní návrhy, jsou zde:
(Přehled TRFC zde: https://doi.org/10.5281/zenodo.18888405)

https://doi.org/10.5281/zenodo.19112936
https://doi.org/10.5281/zenodo.19112059
https://doi.org/10.5281/zenodo.18935569
Tady máte přímo návrh laboratorního experimentu, pokud máte krystalický kobalamin s isotopem Co60, můžete se do toho pustit: https://doi.org/10.5281/zenodo.18920309
https://doi.org/10.5281/zenodo.18920120
https://doi.org/10.5281/zenodo.18895243
https://doi.org/10.5281/zenodo.18889534
https://doi.org/10.5281/zenodo.18889449
https://doi.org/10.5281/zenodo.18874571
https://doi.org/10.5281/zenodo.18835690
https://doi.org/10.5281/zenodo.18833685
https://doi.org/10.5281/zenodo.18813598
https://doi.org/10.5281/zenodo.18813264

Odpovědět


Re: Re: Re:

Ludvík Urban,2026-03-26 12:09:40

No dobře, s KIFS si lidi hrají už léta.

Jak v teorii TRFC souvisí nějaký KIFS atraktor s příslušnou elementární částicí? Třeba s protonem? V teorii TRFC je proton nějaký (nevíme jaký) KIFS atraktor?

Jestli se nepletu, i zde na Oslu proběhla informace o měření, ze kterého vyšlo, že proton má naprosto krutopřísně kulový tvar.

Ale KIFS jsou hranatý.

?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 12:23:15

Dobrý den, to je naprosto trefný postřeh. Ten zdánlivý rozpor mezi „hranatou“ KIFS geometrií a „krutopřísně kulovým“ protonem je ve skutečnosti skvělým důkazem toho, jak se makroskopická 3D měření liší od skutečné vnitřní topologie. Fyzikální experimenty (např. rozptyl elektronů na protonech) totiž nikdy neměří „nahou“ vnitřní strukturu částice. Měří její vnější elektromagnetické pole, respektive tlakový odpor, který klade svému okolí. V jazyce TRFC to znamená, že experimentátoři neměří holý tvar samotného fraktálního uzlu, ale časově zprůměrovaný hydrodynamický obrys, který tento uzel vytváří v okolním médiu.Představme si to pro zjednodušení jako lodní šroub s ostrými hranami. Když stojí, je jednoznačně „hranatý“. Jakmile ho ale extrémně rychle roztočíte pod vodou, vytvoří kolem sebe dokonale hladký vír.
Zde je ale nutné přidat tu nejzásadnější věc: v TRFC se celá tato mechanika odehrává ve čtyřrozměrné (4D) supratekutině a klíčovou roli tu hraje fenomén superkavitace.Složitý KIFS atraktor nerotuje jen tak, jak jsme zvyklí, ale jeho topologie se zalamuje a iteruje napříč všemi čtyřmi prostorovými dimenzemi obrovskou rychlostí. Tato extrémní lokální dynamika způsobí, že tlak 4D supratekutiny v bezprostředním okolí uzlu prudce klesne. Kolem tohoto „hranatého“ rotoru tak vznikne superkavitační bublina (podobně jako se superkavitační torpédo obalí bublinou plynu, aby snížilo tření).V mechanice kontinua mají kavitační bubliny přirozeně ten nejdokonalejší možný kulový tvar, protože na ně ze všech stran rovnoměrně tlačí okolní médium. Přístroje v našem 3D světě nemají šanci „prohlédnout“ skrz tuto hydrodynamickou bariéru a naskenovat vnitřní ostrou 4D strukturu. To, o co se odrážejí testovací částice v urychlovačích a co fyzici reálně naměří, je pouze a jen vnější hranice této dokonale sférické superkavitační bubliny.

Proton tedy je specifický, vysoce komplexní a „hranatý“ KIFS atraktor (jehož tři hlavní vnitřní osy symetrie standardní model interpretuje jako kvarky). Tento topologický motor ale díky superkavitaci ve 4D kontinuiu sedí bezpečně uvnitř vlastní dokonalé bubliny. To, co naměříme jako krutopřísnou kouli, není částice samotná, ale jen její superkavitační obal,vnější 3D hydrodynamický obal tohoto 4D rotoru.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-26 12:31:58

P.S. (Drobný, ale klíčový dodatek k mechanice KIFS):

Abych předešel jednomu velmi častému nedorozumění – je důležité si uvědomit, že KIFS atraktor v TRFC není nějaká pevná hranatá „kostička“ nebo drátěný model, který by jako cizí těleso plaval ve 4D vakuu a my do něj zvenku šťouchali.

Matematické otáčení (iterace a zrcadlení) uvnitř KIFS rovnic a fyzikální rotace 4D supratekutiny jsou naprosto jeden a tentýž pohyb. KIFS je pouze čistě geometrický zápis toho, po jakých trajektoriích (proudnicích) se samotná supratekutina lokálně zacyklila. Kvantový spin částice tedy není rotace pevného objektu v kapalině, ale je to neutuchající hydrodynamická vorticita (cirkulace) samotného kontinua skrze tuto uzlovou topologii. Hranatý KIFS atraktor je prostě jen mapa tohoto vířivého proudění, které si díky odstředivé síle následně vytvoří onen dokonalý kulový superkavitační obal.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Mikulas Alexík,2026-03-27 10:59:09

Platónová VETA a Timao

Veľmi zaujímavé čítanie a konečne zmysluplná teória hmoty ale aj Demiurga resp. "Ducha". Spomenul som v názve príspevku Platónov dialóg Timao, v ktorom formuluje tzv. Platónovu vetu, resp. definíciu trojrozmerného Zlatého rezu ale aj to, ako sa vytvárajú spomenuté "Platónske telesá" a prečo ich nemôže byť viac alebo menej (všimnime si, že grécke slovo Logos, resp: slovo, vesmír aťď, zodpovedá tomuto pomeru. A všetko vo Vesmíre je podľa Timaa vytvorené na báze "Analogia kai Symetria". Analogia = Ana Logos, rovnaký Logos, rovnaký pomer dvoch resp. vzťah troch veličín).
Ale tiež, ako ten tzv. Demiurgos presnými matematickými postupmi uhnietil "dušu sveta" aj s použitím "piatého elementu", teda presne definovanej časti z demiurgovej duše. A hoci je zlatý rez to "najiracionalnejšie číslo", predsa sú "celé čísla" vytvorené zložením mocnín zlatého rezu, pričom každá zložka musí mať nekonečný počet čísel za desatinnou čiarkou ak ma mať "celé číslo" nekonečný počet núl za desatinnou čiarkou. Nakoniec, hmotnosti elementárnych častíc sa dajú presne vyjadriť súčtami mocnín zlatého rezu (s presnosťou danou počtom miest za des. čiarkou v uvažovaných mocninách).
Z Diogena Laertia vieme, že tá matematika, ktorú prostredníctvom Timaa (starogrécký matematik) prezentoval Platón v dialógu sa utvárala v kruhoch okolo Pythagora. Boli to síce "tajné" znalosti a nesmeli sa prezrádzať, ale Platón ich "neprezradil", lebo v spomenutom dialógu ich prezentuje Timao. Pythagoras sa tieto znalosti dozvedel od svojho "spoločníka", ktorého mu doviedol otec, keď ho ako bezprizorné dieťa našiel na svojich obchodných cestách. Mal priliehavé meno "Astreios". V neskorších časoch po smrti Pythagora vystupuje v mýtoch u národa Trákoch.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Martin Kováč,2026-03-27 12:34:33

Děkuji, máte pravdu. Koncept Aristotelova éteru by mohl být předlohou "4D supratekutiny" a v TRFC vystupují i 3D, 4D a D analogy Platonských těles. Jako archetyp se TRFC vrací k podobným filosofickým koncepcím.

Odpovědět

Superslitina

D@1imi1 Hrušk@,2026-03-24 15:06:36

Superslitiny jsou třída slitin vyznačujících se vysokou žárupevností a antikorozní odolností. Typické použití je např. na lopatky spalovacích turbín, kde materiál musí odolávat vysokým teplotám a vysokému mechanickému namáhání. Ve většině superslitin tvoří zhruba 50 % Fe. Článek není o superslitině, jde o podstatnou chybu v nadpisu.

Odpovědět


Re: Superslitina

Franta Vejvoda,2026-03-25 10:45:48

Nebuďte tak přísný. Moje vnoučata všemu zase říkají mega, megózní...
Netuším, je-li pojem superslitina vůbec v češtině striktně aplikovatelný pouze na materiály s obsahem Fe, ale tady autor představuje dosud nevídané "nad" schopnosti jisté slitiny.
Tak, či onak, pro nás evropany je trochu smutné a zároveň děsivé, že na východě zase vzniká nějaká nadsíla, nadnárod, který nás, jak říkal klasik, jednoho dne uplácá čepicemi (bo odstavil koníky a dvojitě prohnutý luk). Poněvadž, anebo třeba právě proto, že toho Európia v Európě zas tolik nemáme.

Odpovědět


Re: Re: Superslitina

F M,2026-03-26 14:18:35

Tak který národ/strana uplácával a držel pod krkem ten druhý, je myslím historickým faktem, pravda dlouhodobě ignorovaným a překrucovaným. Stejně tak jako to, která strana nutila (spíš ještě nutí) té druhé to správné a jediné vidění světa, zákony, a ekonomiku.
To co popisujete je jen potenciální existence konkurence, no my jsme si zvykli, že vše je po našem a bereme to jako samozřejmost (západ) a změna je (i prakticky) nepohodlná.
Osobně mám spíš strach z jiných nad/lepsích lidí, mnohem blíž, už třeba kvůli tomu jim opravdovými "nadlidmi" vnucovanému tlaku na konflikty, třeba s tou Čínou, ale lze i interní.

Na druhé straně ano, už jen ta spotřeba toho helia ukazuje, že nám ujíždí. Ale to není jejich chyba, ale naše a tu už historicky (několikrát úspěšně) chceme řešit vylootováním Číny. Mimochodem nejen USA, už jim nepokrytě škodí celá desetiletí a stále to škáluje.
Ale svým způsobem máte pravdu je to v lidské přirozenosti, dělat blbosti na úrovni náboženství/ideologie a případné úspěšné kteří to nebrali tak vážně potom zkopat a ideálně jejich výhodu přetočit v podřízenost.

Jinak by toto mohlo být zajímavé, zvlášť pokud to půjde pevně tepelně spojit s dalšími materiály. Otázka je výkon, jestli ten jev "jen" nedosahuje opravdu nízkých teplot v izolovaném prostředí, ale nezvládne uchladit potenciální zdroj tepla, jakým mechanismem by se odvádělo. To by potom bylo opravdu jen pro ty účely v tom článku (asi to tak bude).

Odpovědět


Re: Re: Superslitina

D@1imi1 Hrušk@,2026-03-26 19:27:08

Nejde primárně o to, že neobsahuje železo, ale že podle všeho nevykazuje žárupevnost ani vysokou antikorozní odolnost při vysokých teplotách. V originálním popularizačním článku na New Atlasu (odkaz pod článkem) použili jiný superlativ - "supercool alloy" - jenže ten odkazuje na kryogenní použití a nevytváří informační chaos.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz