Dlouhodobá změna exprese genů u kuřáků
V dědičné informaci kuřáků dochází ke změně exprese mnoha genů. Tyto změny přetrvávají ještě dlouho poté, co kuřák přestal kouřit.

Funkci nejméně 124 genů mají i bývalí kuřáci dlouhodobě změněnu.

Dlouhodobé změny ve fungování dědičné informace kuřáků dokázali  kanadští vědci vedení Rajem Charim z British Columbia Research Center ve Vancouveru ve studii zveřejněné ve vědeckém časopise BMC Genomics.

Vědci porovnávali expresi genů v buňkách získaných z průdušek čtyř nekuřáků, osmi aktivních kuřáků a dvanácti dobrovolníků, kteří přestali kouřit před 1 až 32 roky. Exprese mnohých genů, která je u kuřáků pozměněna, se navrací po skončení kouření k normálu. Patří k nim především geny zodpovědné za tvorbu hlenu, geny podílející se na metabolismu nukleotidů nebo geny pro metabolismus xenobiotik. Exprese nejméně 124 genů však zůstává u bývalých kuřáků  i po dlouhé době odchýlena od normálu.

Jak stávající tak i bývalí kuřáci mají například sníženou expresi genů, jež jsou důležité pro dělení buněk pokrývajících povrch průdušek. Podobně potlačené množení buněk v průduškách je typické pro chronickou bronchitidu nebo emfyzém. Podobně mají stávající i bývalí kuřáci sníženou expresi genů důležitých pro korekci defektů v DNA.

Datum: 03.09.2007 10:59