Kosmický urychlovač
Kosmická gama observatoř INTEGRAL (ESA) objevila vysokoenergetické rentgenové záření přicházející ze souhvězdí Hadonoše. Pozorovaná kupa galaxií je obřím kosmickým urychlovačem, který několikanásobně překonává pozemský Large Hadron Collider (LHC).

Přes horký plyn (červený) prochází rázová vlna, když se kupy galaxií srazí a splynou.
ANIMACE - SPUSTIT
Kredit: ESA/ Christophe Carreau

Kupa galaxií v Hadonoši (Ophiuchus) je jedním z nejjasnější rentgenových objektů na obloze. Objevené rentgenové záření je příliš energetické na to, aby vzniklo v klidném horkém plynu uvnitř kupy. Nejpravděpodobnější příčinou je obrovská rázová vlna, která prochází mezigalaktickým plynem. A kupa galaxií se tak změnila na obří kosmický urychlovač.

INTEGRAL 3D model. Kredit: ESA

Většina rentgenového záření pochází z horkého plynu v kupě galaxií, která v případě Hadonoše je extrémně žhavá – asi 100 miliónů stupňů. O 4 roky dříve data z italsko-holandské rentgenová sonda BeppoSAX ukázala vysokoenergetické rentgenové záření v kupě galaxií Coma ve Vlasech Bereniky.

Mezinárodní tým, který vede Dominique Eckert (Integral Science Data Centre a University of Geneva, Švýcarsko), použil data z pětileté celooblohové přehlídky pomocí nejcitlivější kosmické gama observatoře INTEGRAL. INTEGRAL je první astrofyzikální družicí Evropské kosmické agentury ESA (European Space Agency) s oficiální českou účastí. Startovala 17. října 2002 z ruského kosmodromu Bajkonur. Mezinárodní řídící vědecké středisko ISDC (Integral Science and Data Center) se nachází ve Versoix nedaleko Ženevy (Švýcarsko).

INTEGRAL jednoznačné odhalil zdroj vysokoenergetického rentgenového záření v kupě galaxií v Hadonoši (Ophiuchus). Toto pronikavé rentgenové záření může být produkováno dvěma způsoby – oba zahrnují proud urychlených elektronů.

Dalekohledy HESS (Namibie). Kredit: Max-Planck-Institut für Kernphysik

V prvém případě jsou elektrony zachyceny magnetickým polem kupy galaxií. Elektrony se spirálovitě pohybují podél magnetických siločár a uvolňují synchrotronové záření ve formě rentgenového záření.

V druhém případě extrémně energetické elektrony (možná až 100 000krát energetičtější) „bloudí“ vesmírem od jeho vzniku a při srážce s kupou ztratí část energie, kterou vysílají jako rentgenové záření.

Large Hadron Collider. Kredit: CERN/Science Source/Photo Researchers, Inc.

Určení, který z těchto scénářů je správný, je další job pro tento mezinárodní tým. Plánují použít radioteleskopy pro změření magnetického pole kupy galaxií. Rovněž chtějí použít obří radioteleskop HESS (High Energy Stereoscopic System) v Namibii, který sleduje vysokoenergetické gama záblesky. Pokud HESS uvidí takové záblesky přicházející z Hadonoše, pak se astronomům potvrdí správnost synchrotronového scénáře.

Ať už platí jeden nebo druhý scénář, elektrony jsou s největší pravděpodobností urychleny na vysoké energie při průchodu rázové vlny plynem v kupě galaxií.

Jakmile vědci „rozlousknou tyto oříšky“ budou schopni pochopit historii kupy galaxií. Jedno je však už nyní jasné; příroda transformovala kupu galaxií do výkonného kosmického urychlovače, možná 20krát výkonnějšího než LHC (Large Hadron Collider), který je ve fázi závěrečného testování.

„Samozřejmě, kupa v Hadonoši je poněkud větší,“ říká Stéphane Paltani, člen ISDC týmu. „Zatímco LHC má obvod 27 km, průměr kupy v Hadonoši je 2 milióny světelných roků.“

Článek „Integral discovery of non-thermal hard X-ray emission from the Ophiuchus cluster“ (D. Eckert, N. Produit, S. Paltani, A. Neronov and T. Courvoisier) bude publikován v Astronomy and Astrophysics.

Zdroj: Sciencedaily