Celozrnné potraviny a riziko chronických onemocnění  
Podle výzkumníků z Penn State z University Park a College of Medicine může dieta s vysokým obsahem celozrnných produktů napomoci nejenom k významnému snížení hmotnosti, ale také zredukovat riziko chronických nemocí, jakými jsou třeba cukrovka a kardiovaskulární onemocnění.

 

 

 

Zvětšit obrázek
Paul Helton (Kredit: Heather Katcher, Penn State)

„Konzumace celozrnných produktů bývá spojována se nižší tělesnou hmotností a nižším krevním tlakem,“ říká spoluautorka studie Penny Kris-Ethertonová, profesorka výživářství na Penn State. „Domníváme se, že zařazení celozrnných produktů do srdci-prospěšné redukční diety může přinést stejný užitek i osobám ohroženým chronickými chorobami.

 

Výzkumníci dali dohromady skupinu 50 obézních dospělých – 25 mužů a 25 žen – ve věku mezi 20 až 65 lety s prokázaným metabolickým syndromem, což je současný výskyt skupiny příznaků, k nimž patří nejenom obezita, ale také zvýšená hladina cholesterolu, vysoký krevní tlak a cukrovka, které výrazně zvyšují riziko kadriovaskulárních nemocí.

Penny Kris-Etherton

Pokusné osoby byly náhodně rozděleny do dvou skupin a byly jim dány patřičné isntrukce: jedna skupina měla ve svém jídelníčku zařazeny celozrnné výrobky a ta druhá naopak pouze výrobky z rafinovaných obilovin.
„Požádali jsme účastníky v „celozrnné“ skupině, aby se zaměřili na potraviny vyrobené především z celozrnných surovin,“ vysvětluje vedoucí autorka Heather Katcherová, která získala titul Ph.D. na Penn State a v současnosti pracuje jako dietologická asistentka na Tulane University.

Během dvanáctitýdenní studie dostávali všichni účastníci stejné dietní pokyny ke snížení hmotnosti a doporučení k účasti na mírné fyzické aktivitě. Výzkumníci je také požádali, aby konzumovali denně pět porcí ovoce a zeleniny, tři porce nízkotučných mléčných výrobků a dvě porce libového masa, ryb nebo drůbeže.

 

Výsledky studie ukázaly, že obvod pasu a tělesná hmotnost výrazně poklesly u obou skupin – v průměru o 8 až 11 liber – ale ztráta v obvodu břicha byla významně vyšší u skupiny s celozrnnými obilovinami. Podle Katcherové navíc u skupiny s celozrnnými produkty v dietě poklesla hladina C-reaktivního proteinu (CRP) v krvi. Vysoké úrovni tohoto ukazatele (markeru) zánětu v krvi pacientů je připisováno zvýšené riziko cukrovky, vysokého krevního tlaku a kardiovaskulárních nemocí.

 

„Jako typický výsledek byste očekávali, že pokles tělesné hmotnosti bude spojen i s poklesem CRP, ale u skupiny mající v dietě produkty z rafinovaných obilovin nedošlo k poklesu tohoto markeru zánětu, ačkoliv tělesná hmotnost šla dolů,“ říká Kris-Etherthonová.

 

Výzkumníci z Penn State předpokládají, že došli k takovému výsledku, protože konzumace výrobků z rafinovaných obilovin je spojována se zvýšenou hladinou CRP. Přestože tedy osoby ze skupiny „rafinovaných obilovin“ snížily tělesnou hmotnost, skutečnost, že tito lidé jedli tak mnoho výrobků z rafinovaných obilovin pravděpodobně negovala prospěšný účinek ztráty hmotnosti na hladinu CRP.
Zatím stále není zcela jasné jak vlastně došlo ke snížení CRP u „celozrnné“ skupiny.
Richard Legro, M.D., profesor porodnictví a gynekologie na Penn State Hershey Medical Center, říká, že stupeň redukce je obdobný tomu, jaký lze pozorovat při použití léků s obsahem statinu, a to zvýrazňuje možnosti diety pomáhat při prevenci vážných zdravotních komplikací.

 

Účastníci v „celozrnné“ skupině také prostřednictvím této diety měli zvýšený příjem vlákniny a hořčíku, které mají vliv na prevenci nebo oddálení vzniku cukrovky. Výzkumníci říkají, že tato studie je právě aktuální a upozorňuje na možnosti širokého výběru celozrnných potravin v obchodech.
„Najdeme tam mnoho potravin, které tvrdí, že obsahují celozrnné komponenty, ale ty nemusí být vždy hlavní složkou,“ vysvětluje Kris-Ethrtonová a doporučuje ty celozrnné potraviny, které jsou nejméně z 51 procent tvořeny celozrnnými obilovinami. Sem patří ovesné vločky, celozrnné lupínky, hnědá rýže, celozrnné těstoviny a drobné občerstvení jako müssli tyčinky, popkorn a celozrnné pšeničné sušenky.“

„Toto je první klinická studie, abychom si ověřili, zda dieta bohatá na celozrnné produkty může vést nejen ke snížení hmotnosti, ale i omezit rizika některých chronických onemocnění,“ dodává Kris-Ethertonová.

Výsledky této studie byly publikovány v lednu 2008 v American Journal of Clinical Nutrition.

 

Zdroj: Penn State.
 

 
 

Datum: 15.02.2008 08:51
Tisk článku

Související články:

Wegovy – nový lék na obezitu snižuje hmotnost o 15 %     Autor: Josef Pazdera (07.06.2021)
U sladkostí s fruktózou nejde jen o hmotnost     Autor: Josef Pazdera (10.10.2020)
Původ sytosti     Autor: Josef Pazdera (29.09.2020)
Jak neurony mluví do tvorby našich faldů a schopnosti spalovat kalorie?     Autor: Josef Pazdera (09.08.2020)
Časovo obmedzený príjem potravy – jednoduchá metóda liečby obezity     Autor: Matej Čiernik (03.08.2020)



Diskuze:

Phytin-obezita-hubnutí - dodatek

Tureček,2008-02-15 11:16:21

Na kole musíte denně urazit 80 až 100 km nebo provádět nějakou ekvivaletníi námahu, aby jste zhubli. Třeba běhat, plavat, navštěvovat zajímavosti, apod. Kolem Dunaje je podél jeho toku celá řada jezer kde se dříve dobýval štěrkopísek. Od pramene Dunaje až do Budapeště můžete takovou cestu (asi 1300 km) pohodlně absolvovat za 3 týdny. Můžete se ale také vydat na cestu podle vzoru Waltera Wernera od pramene Dunaje až k Černému moři
http://www.swr.de/regionen/karlsruhe/draisinen-abenteuer/-/id=3338/nid=3338/did=240580/mpdid=771354/eirk0x/index.html
Nebo podél kterékoliv řeky v Evropě. Předpokladem je znalost nějakého cizího jazyka, který se ale můžete naučit také cestou, protože budete v bezprostředním kontaktu s lidmi. A hlavně - nikde nedělat bordel!!!!! nebo bude konec se svobodou pohybu a nastoupí rigorózní předpisy.

Odpovědět

Phytin - obezita - hubnutí

Tureček,2008-02-15 10:10:07

V časopise Beauty, 10, 1997, Der Irrtum mit dem Volkorn (Omyl s celozrnnými potravinami) jsem si před 11 lety přečetl, že phytin je v obilovinách a blokuje zažívací enzymy. Potlačuje zhodnocení minerálních látek a stopových prvků. Rostliny prý vyvinuly látky, které je ochraňují před konzumenty. Tak např. ječné zrno má obsahovat glucan se stejným efektem jako phytin, žito zase arabinooxylan a alkylresorcin, brambory solanin. Hubnutí jsem vyřešil tak, že jsem přestal číst literaturu o hubnutí, sedl na kolo a měsíc jel kolem Dunaje jenom se stanem a navštěvoval známé, kteří byli zaručeně vychrtlí a nechával se od nich živit :-) Funguje na 100 % bez nějaké významné námahy psychiky. Vůle je nahrazena okolnostmi.
Prozatimní problém je ten, že se tato metoda musí v několika měsíčních nebo ročních intervalech opakovat, aby nedošlo k jojo efektu, tj. zhubnete, pak se začnete zase přejídat, atd. Jednorázově uplatněná nevede k přeměně životního stylu. V těch celozrných potravinách to asi bude jen částečně a mají asi stejnou funkci jako dovolená na kole delší jak 14 dní. Nesmíte se při takové dovolené ale stravovat po hospodách a hotelích, nýbrž pít doslova jen vodu ochucenou džusem a minerálkou a jíst chleba se sýrem :-) nebo něco podobného prostého a vše doplňovat ovocem.

Odpovědět


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace