Čína staví největší hydroplán  
Ke gigantické hydroelektrárně, nejdelšímu mostu, největšímu astronomickému teleskopu, nejpočetnější flotile ponorek, přibude už příští rok i největší hydroplán. Smrkovou husu ale nepřekoná.


 

 

Zvětšit obrázek
Maketu kokpitu čínského hydroplánu ve skutečné velikosti zveřejnila Čína začátkem letošního roku. (Kredit: Andreas Rupprecht, China Defense Forum)

Podle agentury BBC celkový obchod Číny v loňském roce rostl ročním tempem o 7,6 % v objemu 4.16 bilionu dolarů. Čína se tak stala největší obchodní velmocí na světě a předběhla USA. Proto nepřekvapuje, že má i gigantomanické sklony. Dávno už nejde jen o  největší přehradní nádrž světa (Tři soutěsky), Čína je i největším výrobcem větrných turbín na světě a staví největší pobřežní větrnou farmu. Ve vnitrozemí v Čcheng-tu vzniká Globální centrum - největší samostatně stojící budova na světě s 1,7 milionem čtverečních metrů podlahové plochy. Svou velikostí třikrát překonává Pentagon a vejde se do ní zhruba 20 Oper v Sydney. V Tianjin, nedaleko Pekingu v 200-hektarovém komplexu zase buduje komplex 22 továren. Bude největším na světě a vyrábět a testovat tu budou rakety Long March IV a novou raketu Long March V, která se nosností 25 tun vyrovná americké Delta 2H. Na jihovýchodě Číny v provincii Guizhou, poblíž osady Dawodang, již několik let roste největší teleskop světa FAST. Plocha o velikosti 30 fotbalových hřišť bude složena z 4600 panelů, které budou tvořit reflektivní vrstvu. Teleskop FAST začne sloužit už za dva roky. Bude dvakrát větší než dosavadní latinskoamerický rekordman Arecibo v Portoriku. Čína se může honosit i nejdelším mostem nad mořem. Kolos šestiproudé dálnice dlouhý 36 kilometrů nad zálivem Chang-čou spojuje přístavy Šanghaj a Ning-po. Říše středu už také provozuje nejdelší trať pro vysokorychlostní vlaky. V našem Krnově pro Čínu zase vyrobili největší varhanní píšťaly. Mají na výšku i dvanáct metrů, v průměru čtyřicet tři centimetrů a váží 230 kilogramů.  V Čcheng-tu zbudovali obytný komplex pro 200 tisíc obyvatel, který je dokonalou replikou britského Rochesteru i se strážemi a detaily jako je například socha Winstona Churchilla. Obyvatelům případný smog prozáří japonské umělé slunce. O kus dál (Tchien-tin) zase vzniká dokonalá kopie Manhattanu i s řekou Hudson,...  Čína zkrátka jede.

 

 

Zvětšit obrázek
Model hydroplánu TA-600.

China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) zveřejnila, že staví obří hydroplán. To není nic tak světoborného před čím by svět padl na zadek. Dokresluje to ale gigantomanii, kterou nyní Říše středu prochází. Jakoby si všemi „nej“ snažila kompenzovat minulý dlouhodobý ústup ze světové slávy a musí mít všechno největší, nejvyšší nebo nejrychlejší. Pravdou je, že si to může dovolit. Je také největším věřitelem USA a EU a podobně na tom jsou i desítky dalších zemí světa. Čína údajně vlastní státní dluhopisy v objemu přibližně tří bilionů amerických dolarů. Surovin má Čína také dost a tak si může koupit i odborníky na cokoliv v čem se bude chtít prosadit.  

 

 

Zvětšit obrázek
Historicky největší hydroplán uskutečnil v roce 1947 jen jeden let. (Kredit: Federal Aviation Administration)

Největší hydroplán světa má vzlétnout už příští rok. Bude přistávat na hladině a také z ní  startovat s vzletovou hmotností 53,5 tun. Překoná tak o 6 tun i momentální světovou jedničku, japonský ShinMaywa US-2. Akční rádius čínského gigantu bude také úctyhodný, 5500 kilometrů. Rozpětí křídel mírně přesahuje 40 metrů a stroj budou pohánět čtyři turbovrtulové motory. Design letadla je ryze čínský. Podle vyjádření Fu Junxu, manažera společnosti CAIGA, je hlavním účelem letounu boj s lesními požáry. Letoun bude moci přistát kdekoli na hladině a rychle nasát velké množství vody. Další jeho určení má být v pátrání a při záchranných operacích na moři. Je totiž mnohem rychlejší, než kterýkoliv vrtulník. Výrobce se netají ani tím, že letoun má pro armádu zajišťovat zásobování posádek na  vzdálených ostrovech v Jihočínském moři. Tamní ostrovy mají často charakter útesů, na nichž nelze s běžnými dopravními letadly přistát ale jsou strategicky významné. 


I když jde o úctyhodné parametry, čínský TA-600 fakticky zase až tak nic obrovského není. Kam se hrabe na historicky největší hydroplán. Tím byl americký osmi motorový Hughes H-4 s přezdívkou "Spruce Goose". V době války se civilní iniciativy musely obejít bez slitiny hliníku a tak byl z velké části ze dřeva. I když šlo většinou o břízu, balzu a smrku na něm bylo minimum, dostal přezdívku smrková husa. Hmotnost tohoto amerického drobečka byla 180 tun, rozpětí křídel 97 metrů. Stroj se z hladiny vznesl v roce 1947, ale jen jednou a pouze několik metrů nad hladinu.

 

 
V I D E O
Největší hydroplán světa Hercules H-4 "Spruce Goose" postavil Howard Hughes
 
V I D E O
Hercules H-1 „Spruce Goose“ je dnes k vidění v Evergreen Aircraft Museum, Oregon, USA
 
Zvětšit obrázek
Provnání velikosti hydroplánu Spruce Goose s Boeingem a Airbusem (Kredit Wikipedia, CC BY-SA 2.5)
Zvětšit obrázek
Pohled do útrob Hercula H-4. Známější byl ale pod přezdívkami "smrková husa, nebo "létající sklad dříví". (Kredit: Wikipedia)
 


Pramen:
Xinhua News Agency

Datum: 02.08.2014 07:22
Tisk článku

Související články:

Nová éra autonomního létání: Letadlo poprvé přistálo bez pilota i podpory ze země     Autor: Stanislav Mihulka (06.07.2019)
Autonomní náklaďáky vozí pivo a testuje je i americká armáda     Autor: Stanislav Mihulka (29.10.2016)
Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km     Autor: Josef Pazdera (29.09.2016)
Zeštíhlení křídla má snížit spotřebu pohonných hmot až o 50 %     Autor: Josef Pazdera (07.04.2016)
Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice     Autor: Martin Jahoda (07.09.2015)



Diskuze:

Anton Matejov,2014-08-07 07:49:49

Zatiaľ čo Rusko má záujem na zvyšovaní ceny fosilných paliv, potom Čína a India majú záujmy nad čo najnižších cenách fosílnych paliv. Krajíny Západu budú musieť obmedziť svoju spotrebu fosílných paliva oprášiť svoju jadrovú energetiku, najmä EU a Nemecko. Ani tretia ekonomika sveta Japonsko po Fukušime neodstavuje atómové elektrárne. USA ide smerom svojej ťažby ropy a brildlicového plynu, záleži nakoľko to bude rentabilne.
India ma tiež nedoriešné územné spory s Čínou. Keď vyvinula svoje atomóve zbrane, tvrdila, že aj kvôli Číne a pohraničných sporov. Dokonca ma nedávno prekvapili súdruhovia s Vietnamu, ktorí sa začínajú obávať príliš veľkej závislosti na ekonomike Číny a tiež s ňou nemajú dobré skúsenosti. Som zvedavý na ktorú stranú sa pridá Turecko. Ako člen Nato a asociačný člen EU, laviruje aj vstupom medzi krajiny BRICS a k ich vojenským paktom. Rusko práve zviedlo embargo na ovocie a zeleninu voči krajinám, ktoré zaviedli embargo na Rusko. Mieni dovážať ovovocie a zeleninu s Turecka. Irán už v tichosti asi prijali medzi krajiny BRICS. Takže sa začína hra na preťahovanie spojencov a spriatelených krajín, medz Západom a krajinami BRICS.
Asi to znamená aj koniec globalizácie nášho sveta.
Možno to je aj tak lepšie.
Tak ako sa stal komunismus s jeho ideológiou utópiou.
Druha hospodárska kríza naznačila aj utópiu kapitalizmu. Ak majú dvaja hráči v hre kocky rozdielné sumy. Napriklad hráč 1 má 100 € a hráč 2 má 20 €. S 90% pravdepodobnosťou zvíťazi hráč 1, ktorý má vyššiu sumu. To znamená kumulovanie kapitálu medzi superelitu a priepastné rozdielu. Zdá sa mi že sťatistiky dnes uvádzajú, že 2% našej elity vlastní 40% majetku celého sveta. Sem tam štáty niečo podniknu, ale to je iba odklad narastajúceho problému. V minulosti aj keď niektora veľmoc skolabovala, (ako Rímska ríša, Egyptská ríša, Inká ríša a podbne, v okoli sa našla iná veľmoc ktorá ju nahradila. Pri globalizácii a prepojenosti nášho súčasného sveta, ale už by neexistovala alternatíva a budúca nezvratná hospodárska kríza mohla hlboko zasiahnuť náš svet. S toho pohľadu bude možno lepšie rozdelenie sveta asi do schémy, krajín Západu, kontra krajín BRICS neutrálnych krajín a ostatného rozvojového sveta. Západ a krajiny BRICS budň musieť kvôli súťaživosti pohnuť zadkom. Rozvojové krajiny budú mať viacero alternatív lavirovania medzi BRICS, Západom a vlastnými cestami.

Odpovědět

O Číne ešte veľa v blízkej budúcnosti počujeme!

Anton Matejov,2014-08-04 22:42:28

Čína sa bude podieľať aj na výstavbe prieplavu v Nikaragui. Bude to znamenať nielen konkurenciu Panamskému prieplavu, ale aj oslabenie postavenia USA v Latinskej Amerike.
Ďalej sa Čína bude podieľať na vzniku rozvojovej banky krajín BRICS. Ak sa im to podarí, USA západom kontrolované MFF a Svetová banka už nebudú môcť tak nanucovať podmienky rozvojovým krajinám.
Čína ma ambíciu založiť svoju svetovú menu a preto skupuje veľké množstva zlata na svete, aby ju kryla zlatom.
Čína zvláda energetické zabezpečenie, čo sa prejavuje aj ekonomike. Šikovne využíva aj Západom uvalené embarga najmä na nákup lacných energii a predaj svojej vojenskej techniky.
Územne spory o ostrovy ma nielen s Japonskom, ale aj s Južnou Kóreou. Nedoriešený Thajwan. Ekonomika a obchod Číny sa skôr či neskôr dostanú do konfliktu s ázijskymi ekonomickými tigrami.
Čína s krajinami BRICS majú trojmiliárdovy ľudský trh, lacnú pracovná silu, priestor a energie (najmä Rusko)
Vesmírne a vojenské veľmoci najmä Ruko, Čína a India)
Budujú svoje vesmírne navigácie (najmä Rusko a Čína)
Teda ak bude toto zoskupenie rozumné, má veľké predpoklady nielen dobehnúť Západ, ale ho aj predstihnúť, ak to bude takto pokračovať.
Myslím že najmä preto sa oprašuje studená vojna.Ukrajina slúži ako dobrá zámienka na stupňovanie embarga. Západných jastrabov ani tak nezáujíma ropa a plyn z Ruska najmä pre EU. Nebude sa potom s peniazi Západu a EU s predaja ropy a plynu financovať také projekty, ako prieplav v Nikaragui, rozvojová banka BRICS svetová mena Číny a podobne. Je možné že krajiny Ruska a Číny tieto megaprojekty spoločne so zbrojením a vesmírnymi aktivitami nezvládnu.

Odpovědět


Jenže zájmy jednotlivých členů BRIC

Miroslav Stuchlík,2014-08-07 00:19:44

jsou natolik rozdílné, že dlouhodobé fungování BRIC je hodně sporné.
Z historie je známo, že nejvyšší mrakodrapy staví přehřáté ekonomiky. Čínské megalomanství bude mít podobné pozadí.

Odpovědět

fotbalova hriste

Michal Charvat,2014-08-04 22:05:45

Koukám, že nová jednotka soustavy SI "velikost fotbalového hřiště" už z televize dorazila až sem. To je smutné...

Odpovědět

Každá

Pavel Notreich,2014-08-04 07:35:56

Ono to jde s postavením velmoci. Každá velmoc trpí syndromem gigantomanie. A nebo mne opravte, pokud někdo znáte nějakou, která se tak nechová? Nechovala?

A že Čína už je velmocí, o tom žádná.

Odpovědět

Megalomanie

Milan Bačík,2014-08-02 11:23:48

Ten hydroplán je v podstatě docela malé letadlo. MTOW 53,5 tuny je ve srovnání se skoro 600 tunami A380 opravdu prcek. Takže kde byl autor na té megalomanii mi fakt není moc jasné. Spíš jde o to, že toto letadlo je evidentě stavěné pro armádu. Letadlo startující z ranveje má lepší aerodynamiku a je tedy ekonomičtější. Proto se hydroplán obvykle používá pouze na let z těžko dostupného místa k nejbližšímu letišti. A na to je dolet 5500km opravdu zbytečný.

Odpovědět


Leopold Leantič,2014-08-03 03:09:29

Kus gigantomanie a pořádný . Japonský ShinMaywa US-2, je osvěřený stroj a využívají ho i US Army. Těch šest tun navíc prakticky nehraje roli.
Koupě hotových strojů by je vyšla na méně, než vývoj, testy,...

Odpovědět


Ad Leopold Leantič

Vojtěch Kocián,2014-08-03 10:42:02

No jo, ale Japonsko je pro Čínu nepřátelský stát, se kterým má pořád nějaké rozbroje ohledně sporných ostrovů, rybolovu a tak dále. Vojáci logicky preferují stroje vlastní výroby a postavit menší než je ten japonský, by byla rána pro čínskou hrdost.

Odpovědět


ShinMaywa US-2

Vlado M,2014-08-04 13:13:04

Je Japonsky a ako uz zaznelo, to je problem. Lenze aj tych lieta po svete len par kusov. Ja som nasiel info o 4, takze zas az tak preverena technika to nie je.
Dalsia vec je tych 6 ton. Nosnost ShinMaywa US-2 je asi 20 ton. takze pridat napriklad 3 tony k nosnosti predstavuje +15%
Ale hlavny dovod, preco ich vyrobit vo vlastnej rezii je, ze podporia vlastny priemysel. Ked si ich vyrobia tak prachy ostanu doma ak by ich kupili aj za menej, tak prachy su prec. Nevraviac o know-how ktore takto ziskaju ich firmy.

Odpovědět

Josef

Josef Šoltes,2014-08-02 10:35:38

Pokud chtějí mít něco opravdu speciálního, tak ať postaví vesmírný katapult typu tramjet. Zkušenosti s elmag tratěmi na to mají, peníze na to mají, polohu na to taky mají a dokonce i ty hory se v Tibetu najdou. To by teprve všem vytřeli zrak...

Odpovědět



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace