Americké letectvo vyvíjí hypersonický bojový letoun Mayhem  
Vojenští vývojáři Air Force Research Laboratory (AFRL) udělili společnosti Leidos kontrakt, jehož cílem je vývoj víceúčelového hypersonického letounu, zřejmě se scramjetovým pohonem, v rámci utajovaného programu Mayhem. Informací je k dispozici poskrovnu, první Mayhemy by se měly objevit v roce 2028.
Úvodní koncept letounu Mayhem. Kredit: Leidos.
Úvodní koncept letounu Mayhem. Kredit: Leidos.

V současné době se objevují nové koncepty bojových letounů jako houby po dešti. Jeden z nich představuje utajovaný program Mayhem, který podle všeho zahrnuje vývoj pokročilého tryskového letounu s hypersonickým náporovým pohonem, co by měl plnit ofenzivní i průzkumné úkoly. US Air Force nedávno v rámci programu Mayhem udělili kontrakt společnosti Leidos, která by měla takový letoun vyvinout.

 

Zadavatelem kontraktu jsou vojenští vývojáři Air Force Research Laboratory (AFRL). Pokud je známo, kontrakt má strop 334 milionů dolarů a americké letectvo za něj očekává blíže neurčený počet letounů programu Mayhem. Vývoj proběhne na letecké základně Wright-Patterson Air Force Base v Ohiu. Kontrakt by měl být splněný do října 2028. První zmínky o programu Mayhem se objevily v roce 2020. Program by měl být zaměřený především na vývoj prakticky použitelného hypersonického pohonu pro bojové letouny, které budou operovat na rozmanitých misích.

 

Logo. Kredit: AFRL.
Logo. Kredit: AFRL.

Podle vyjádření společnosti Leidos budou první desítky milionů dolarů využity k přípravným studiím v prostředí digitálního inženýrství. Leidos uvádí, že systém Mayhem bude mít scramjetový motor, s nímž bude létat hyperosonickými rychlostmi, tedy přes Mach 5.

 

Logo. Kredit: Leidos.
Logo. Kredit: Leidos.

Podle ilustrací poskytnutých Leidosem zřejmě půjde o bezpilotní hypersonický letoun s jedním náporovým motorem, podlouhlým trupem, deltakřídlem a jedinou směrovkou. Je to samozřejmě jen úvodní koncept, finální vzhled letounu Mayhem se může podstatně lišit.

 

Představitelé laboratoří ARFL uvedli, že z jejich pohledu by systém Mayhem měl, ve srovnání s podobnými dnešními letouny, především uvézt až pětinásobnou váhu nákladu a měl by mít až dvakrát větší dosah. Důraz rovněž kladou na univerzální povahu platformy Mayhem a možné využití letounu pro velmi odlišné typy misí.

 

Řada věcí kolem projektu Mayhem zůstává nezodpovězených. Například není jasné, jestli letoun Mayhem bude „postradatelný“ nebo dokonce na jedno použití, jak letectvo dříve naznačovalo. Popisovali Mayhem jako systém, který se bude nacházet někde mezi sofistikovanou hypersonickou střelou a plnohodnotným hypersonickým letounem. Také není jasné, do jaké míry navazuje na předešlé hypersonické projekty letectva. Časem uvidíme, co se vlastně z Mayhemu vyklube.

 

Video: Mayhem Secretive Hypersonic Program

 

Literatura

Drive / Warzone 16. 12. 2022.

Datum: 22.12.2022
Tisk článku

Související články:

Startup Hermeus vyvíjí dopravní letoun o rychlosti až Mach 5     Autor: Stanislav Mihulka (17.05.2019)
Kelley Aerospace nabízejí nadzvukové bojové drony Arrow     Autor: Stanislav Mihulka (02.03.2021)
Americké letectvo financuje vývoj hypersonického letounu Quarterhorse     Autor: Stanislav Mihulka (12.08.2021)
Tiché nadzvukové drony Exosonic budou dělat protivníky pilotům při výcviku     Autor: Stanislav Mihulka (20.10.2021)



Diskuze:

Experti

Igor Němeček,2022-12-27 18:38:34

Už se nepozastavuji nad činností expertů, kteří si odskočí ze svých serverů Sputnik apod. Je to jejich osvětová bitva za pravdu, spravedlnost, čest, ... proti hnilobě a plísni západu. Myslet si, že bude svět bez nich, je naivní. Jejich rozsah znalostí je obdivuhodný. Vidí do jakékoliv tajného materiálu, jakékoli tajné laboratoře a dokážou neskutečně lehce odhalit proradnost západu. Ale pořád si lámu hlavu, jak je možné tak zlehka např. USA označit za SSA a bez mrknutí oka to vysvětlovat tím, že přece čeština a oni si nenachají přece něco vnucovat. Když pak čtu o sovětech, musím říct, že to od nich vůbec není hezké. Přece Sovětský Svaz má také krásnou zkratku, terá se tak nabízí. Proč se najednou vyhýbají zkratce SS?

Odpovědět

Líbí se mi

Tomáš Černák,2022-12-23 12:50:51

jak Amíci bez uzardění prezentují, že vyvinou a vyrobí funkční letoun se scramjetem za cenu jediné F-22, aniž by dosud měli byť jen funkční demonstrátor schopný hypersonického motorového letu, který se při letu nerozpadne.

Powerpointová léta hvězdných válek se vracejí.

Odpovědět


Re: Líbí se mi

Radim K,2022-12-23 17:16:53

Něco jako když JFK vyhlašoval „We choose to go to the Moon“, že?

R.

Odpovědět


Re: Re: Líbí se mi

Tomáš Černák,2022-12-23 22:00:38

Omlouva te ze o tom kenedym a americke ceste na mesic vis velky kulovy. Proto ti jen suse sdelim, ze tato analogie kulha na obe nohy. Kdyz mel kenedy svu slavny proslov, motory, ktere to mely zaridit uz byly pripraveny na seriovou produkci. V tomto pripade vsak SSA nemaji funkcni scramjet, ktery prezije cely let demonstratoru (nemluve o rspdl nebo dkomce letadlu).

Odpovědět


Re: Re: Re: Líbí se mi

Petr Slachta,2022-12-23 22:56:01

Je pravda, že ten zmíněný případ z článku nevypadá příliš realisticky.
Nicméně, zase se mi úplně moc nechce věřit, že by amici neměli něco v rukávu, když blackbird je starý přes 50 let. Už jen ty zkušenosti které s ním získali, musí být velice hodnotné. No, a to měli dokonce ještě dříve x15, se kterým letěl pilot 6machu.
V této optice mi přijde divné, že by neexistovalo něco novějšího a výkonnějšího. Možná se to akorát neví.
Anebo, o to prostě nebyl dostatečný zájem, tak zatím byl takový vývoj u ledu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Vít Výmola,2022-12-23 23:03:51

Ano, spíš byl u ledu. Po konci studené války opadl zájem o podobně pokročilé (a patřičně drahé) systémy. To se mění teprve teď, když hypersonickými projekty haraší Rusko, ale halvně Čína. Totéž platí třeba o AA střelách dlouhého doletu - Američani se po třiceti letech probudili a vyvíjí střely schopné překonávat doletem čínské a ruské rakety. Dlouho se zkrátka zdálo, že nebudou potřeba.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Tomáš Černák,2022-12-25 19:14:11

Není třeba věřit, pokud víš. Američani nic nemají, prostě proto, že se to nedá tak jednoduše vyvinout. Myslíš, že Rusáci vyvinuly ty své hypersonické hračky jen tak od nuly? Pendrek! Sověti byly na konci 80tých let neuvěřitelně blízko a zároveň daleko před Američany, kteří "zaspali" (ve skutečnosti zdroje směřovali jinam, nikdo je nemá neomezené, ani třetinu světa vykořisťující Amerika) a přesto všechno obnova a navázání trvalo Rusku kolik? Cca 10 let, po 15ti leté vynucené pauze. Sověti přitom tento obor rozvíjeli a vyvíjeli více než 30 let a nasypali do toho stovky miliard rublů (což v té době byly obrovské peníze).

SR-71 je obecně dost přehypované, navíc je tam dost pravděpodobná drobná rychlostní lež (mýtus), co se týče maximálek prostě proto, že byť v ramjet režimu měly mít kolem 400kN tahu, nestačilo by to na známou letovou obálku k dosažení více než M3.

V každém případě skok mezi ramjetem a scramjetem je obrovský, i když rychlostně to nemusí být tolik. Problém je, že jakmile se začne vytvářet plazma (při dosažení hypersonické rychlosti), změní se materiály a aerodynamiku ovlivňující fyzika na tolik, že to vyžadovalo revoluční pokrok. Sověti toho dosáhli díky intenzivnímu testování, Američané se dnes spoléhají na masivní výkony superpočítačů při simulacích.

X15 pak byla IMHO zbytečná kapitola. Američanům to nepřineslo moc užitečného a šlo spíše o politický boj mezi jednotlivými frakcemi amerických ozbrojených sil.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Pavel Šulc,2022-12-26 15:55:09

Tak zrovna ruská technologická nadvláda je aktuálně dobře vidět na ukrajinském bojišti. Buď jí nejsou schopni nebo raději nechávají umírat své lidi po tisících. Nevím co je pro rusy horší vizitka.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Tomáš Černák,2022-12-26 22:49:23

Asi tak, jako je Americká technologická nadvláda vidět na Jemenském bojišti? Americké top zbraně kam se podíváš a kozomrdi, co jsou rádi, když jim írán něco propašuje, drží Saudy a spol v šachu, včetně amerických poradců.

Stejně tak bych mohl argumentovat, že je to právě Ruská technologická nadvláda, která drží Ameriku a její vazaly na distanc a neodvažují se zapojit napřímo. Je to přitom stejně blbý/dobrý argument jako ten tvůj.

Dát Rusáci jen zlomek top zbraní Talibanu, co dali amíci Ukrajincům, tak se Amíci dekovali z Afghánistánu ještě před Trumpem, protože by ty masivní ztráty high-tech techniky za cenu pár mrtvých kozomrdů odmítali dál platit (kdyby Rusku nešlo o nebytí, tak by to už zabalilo taky).

Odpovědět


Re: Re: Re: Líbí se mi

Pavel 1,2022-12-24 21:43:06

Takovou míru sebekritiky bych od tebe nečekal.

Odpovědět


Re: Re: Re: Líbí se mi

Mirek Sintak,2022-12-25 11:04:25

V roce 1950 byl zadán úkol na raketový motor ze kterého vznikl typ F-1 pro Saturny, Prní Saturn s ním letěl v roce 1967.
Kennedy projev pronesl v roce 1962. V té době, jedina americká zkušnost s letem do vesmíru byl let Shepparda - 15minut!. Takže nula. Měsíc nebyl jen o motoru. Těch úkolú, které museli vyřešit bylo mnoho: skafandry pro pobyt ve vesmiru, co udělá radiace, jak přistát a vrátit se......Vyřešili to během 7 let. Nemyslím si, že s hypersonickým letadlem začínají od nuly.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Tomáš Černák,2022-12-25 18:55:19

Motor F-1 prodělal úspěšný test na stojánce v roce 1959 a J-2 dva měsíce před Kennedyho proslovem. Měsíc byl jen o motoru. To ostatní už bylo jen o čase a penězích. Američani jsou mistři marketingu. Netroufli by si dovolit prezidentovi udělat velkohubé prohlášení, kdyby nevěděli, že to jistojistě dají (čím si nebyli tak úplně jistí bylo, jestli předeženou Sověty, ale Kennedy nemluvil o předehnání Sovětů, ale že poletí na Měsíc do 10 let).

Ostatně rakety jsou dodnes o motoru. Víš proč Muskovo ocelové dildo ještě stále neletělo na orbitu? Protože Raptor je asi tak spolehlivý jako dědek s pokročilým Alzheimerem a nedaří se jeho spolehlivost posunout ze sféry "dildo bouchne pár sekund po startu" na "dildo bouchne při přistání", což by už pro SpaceX bylo přijatelné.

Prostě raketa je motor a nádrž. Nic více v tom vlastně ani není (trocha elektroniky, ale to je dnes už naprostá trívka, díky vysoké spolehlivosti a lacinosti té elektroniky).

Odpovědět


Re: Re: Líbí se mi

Varcel Mašinka,2022-12-25 12:27:02

Kennedy také vyhlašoval národní projekt nadzvukového dopravního letadla, ale protože to nedopadlo, tak se o tom raději moc nemluví...

Odpovědět


Re: Re: Re: Líbí se mi

Mirek Sintak,2022-12-25 15:34:26

Alespoň něco dokázal. My v té době doháněli a dokonce předháněli. Přesunovali některé výroby do SSSR v rámci RVHP.
Velmoc, která létala do kosmu, v některých vojenských zbraních patřila ve světové špičce, ale nebyla sto, vyvinout a nastartovat velkoseriovou výrobu aut. Musela si koupit licenci od Italů. O zbytku spotřebního zboží ani nemluvím. Porovnat třeba s Japonskem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Líbí se mi

Otakar Ištvánfy,2022-12-25 22:20:08

Licenciu na výbehový typ každý rád predá za zlomok ceny vývoja nového. Tak Rusi kúpili. To, že veľkosériovú výrobu zvládajú, ukázali za vojny WWII. Koniec koncov mali dosť času naštudovať si americké metódy počínajúc Fordom.

Odpovědět


Re: Líbí se mi

Pavel Procho,2022-12-27 01:58:14

Nevidím tam nikde fakt, že má stát tolik, co F-22. Ani neuvádějí, že už podobný letoun mají. Naopak článek je o tom, že investují, aby to uměli.
Leidos není nějaká noname firmička. Na výpomoc si je bere třeba LM, Aerojet, Rayteon, DARPA,... A s hypersonickým pohonem mají nějaké zkušenosti. Společně s LM dotáhli do konce LRHW.

Odpovědět

Gábor Vlkolinský,2022-12-23 01:06:13

Vysoká rýchlosť stratila zmysel. Veď nová stíhačka ČR bude pomalšia ako stará. Nadzvukovo môže letieť len obmedzenú dobu, lebo jej opadáva omietka.

Odpovědět


Re:

Petr Slachta,2022-12-23 16:27:11

Zrovna nedávno jsem četl o tomhle vyjádření nějakého amerického pilota tuším f22. A ten se vyjádřil tak, že novější letadla sice mají nižší maximální rychlost, jenže ta je u těch starších většinou celkem k ničemu. Při té maximální rychlosti se totiž neúměrně zvyšuje spotřeba paliva a tudíž ji lze využít jen velmi krátce.
Výsledek je teda takový, že novější letadla jsou při přesunu na delší vzdálenost vždycky nakonec rychlejší.

Odpovědět


Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-23 18:44:06

Musia šíriť bludy keď to chcú predať.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Ivo Hlavůněk,2022-12-23 19:23:12

V technicky založené civilizaci nepotřebujete superrychlou stíhačku, stačí pomalá, která není vidět a naopak tu vaši rychlou má na senzorech a zbytek zařídí rakety.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-24 01:41:32

Tej chyby sa už raz dopustili vo Vietname. Po strete s MIGmi museli letectvo prezbrojovať-

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Mirek Sintak,2022-12-25 12:07:15

Dost často bývá, že protivník překvapí nějakými zbraněmi. Závisí na druhé straně, jak je schopná odpovědět. Např. při soubojich s F-5, letoun MIG-21bis prohrával (dokonce i MIG-23M, když zkoušeli souboje v SSSR s ukořistěnými F-5 a to byl rozdíl generací), tak v SSSR vypracovali jinou taktiku (radar s delším dosahem,výkonnější výzbroj, udeřit a hned odletet...), aby tuto výhodu eliminovali.
Dnes, třeba v ukrajinských městech, mají moderní ruské tanky problémy s ručními zbraněmi a taktikou obránců, tak změní taktiku a pošlou na ně několik raket.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Pavel Procho,2022-12-27 02:22:36

Srovnávat obstarožní AA střely s dnešními moderními střelami je úplně mimo. Źádné moderní letectvo neočekává, že během střetu dojde na použití palubního kanónu.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Vít Výmola,2022-12-23 21:23:03

To nejsou žádné bludy. Mnohá letadla se pyšní maximální rychlostí 2-2.5M, jenomže se už moc neuvádí, že ta platí pro konfigurace bez výzbroje a obecně bez podvěsů. Ve chvíli, kdy se na takové letadlo podvěsí výzbroj a přídavné nádrže, klesá dosažitelní rychlost třeba i o třetinu, s doletem je to ještě horší. Ta podceňovaná F-35 má rychlost 1.6M, zato jí dosahuje i s výzbrojí, pokud ji nese uvnitř šachet.
Nicméně, není pravda, že vysoká rychlost dnes nic neznamená. Právě hypersonické rychlosti představují velký skok. Takto rychle se pohybující cíl je obtížné jakkoliv ohrozit - jeho rychlost přesahuje i rychlosti běžných protiletadlových střel, navíc se výrazně zkracuje doba potřebná k zaměření, manévrům, atd.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-24 01:44:13

Teda F35 má maximálny aerodynamický odpor ako plne naložená aj v prípade, že je vyzbrojená len kanónom a Sidewinderami. Súper má proti nej značnú výhodu-

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Vít Výmola,2022-12-24 16:12:00

To, co píšete, nedává smysl, je to přesně naopak. F-35 je aerodynamicky čistá, už jenom kvůli zachování stealth vlastností, a má stejný nebo nižší odpor než jiné, srovnatelné typy. Při čistě stíhací konfiguraci z ní trčí právě jenom ty Sidewindery a její vyzbroj je pak 4x AMRAAM + 2x Sidewinder (nebo jiné ekvivalentní střely), výhledově to bude 6+2. To je opět srovnatelné nebo víc, než kolik nese Gripen, F-16, MiG-29 (apod.), které kromě toho většinou nesou ještě přídavné nádrže.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-25 11:00:05

To, čo píšete nedáva zmysel. Ak lietadlo nesie zbrane vovnútri trupu, tak má rovnaký aerodynamický odpor plne naložené aj prázdne. Ak nenesie zbrane vovnútri trupu, tak ma prázdne najmenší odpor, ktorý sa zvyšuje podľa toho, čo má podvesené.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Varcel Mašinka,2022-12-25 12:42:21

F-35 má naopak velmi velký čelní aerodynamický odpor ve srovnání s jinými letouny, ergo může být jakkoliv aerodynamicky čistý, ale je tak těžký ze nesplňuje základní požadavek pro letadlo páté generace - supercruise. Navíc dobu rozhonu (akcelerace) na nadzvuk má naprosto tristni a zaostává i za většinou o generaci starších letounů.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Pavel Procho,2022-12-27 12:02:11

Výsledný odpor vzduchu je vztah čelní plochy a koeficientem aerodynamického odporu. Pokud dokáže odvádět vzduch přebytek vzduchu, tak může být čelní plocha větší. Vzduch nejlépe obtéká tělesa proudnicového tvaru a ne šípovitého tvaru.

F-35 nemá nejlepší poměr T/W. To je fakt, s kterým se počítalo. Velký špičkový radar potřebuje místo. Nicméně získal jinde. F-35 má zápornou stabilitu náklonu a neutrální stabilitu stáčení. Tedy v zatáčce ocasní plocha nevytváří přítlak aby udržela nos zvednutý jako např F-16. Místo toho ocas vytváří vztlak, aby se zabránilo neúmyslnému převrácení letadla. Tento extra zdvih od ocasu zlepšuje výkon v zatáčce. Stejně tak neutrální stabilita vybočení - může provádět manévry, jako jsou otáčky pedálu při vysokých úhlech náběhu.

Další výhodou je špičková automatizace ovládaní klapek. F-35 má vztlakové klapky a lamely náběžné hrany vychylovány automaticky. Křídlo se tak automaticky nakonfiguruje během letu nízkou rychlostí, aby se zabránilo ztrátě vztlaku.

Těch aerodynamických vychytávek resp automatizaci je tam ještě víc, je to na delší psaní. Každopádně tohle vede k mnohem menší zátěži na samotnou pilotáž. Pilot se může mnohem lépe věnovat boji a vyhodnotit povědomí o bojišti.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Petr Slachta,2022-12-23 22:48:03

To co jsem četl se týkalo srovnání f22 vs. f15. No, jelikož f22 nikomu neprodávají (nechtějí), tak to asi úplně nebude ten důvod.

Odpovědět


Re: Re:

Otakar Ištvánfy,2022-12-25 22:29:44

Re Petr Slachta,2022-12-23 16:27:11
Na to zrejme prišli aj Rusi. Napr. MIG-31 je pomalší ako MIG-25.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Tomáš Černák,2022-12-26 23:03:19

není. Když se rozhodne pilot Mig-31 poškodit motory, tak dosáhne rychlosti až 3600 km/h jako mig-25. Provozní maximálku mají oba stejnou, cca 3000 km/h s polozapuštěnou výzbrojí. Akorát u Mig-31 je tento režim více bolestivý, protože D30 je podstatně dražší motor, nežli R-15.

Stejně tak Sověti/Rusové stále preferují rychlost a aviatické výkony nad obtížnou zjistitelností. To jde vidět na Su-57, které klade na vysoké rychlosti a supermanévrovatelnost mnohem větší důraz, nežli F-22. Také Mig-41 je příklad, že Rusové vysoké rychlosti věří. Ostatně jejich raketová převaha nad Západem je na tom postavena. Mají více typů ŘSPDL, které dosahují vysoké supersonické rychlosti, nežli těch subsonických. Na západě je to naopak a tak se v posledních letech rozhodli kompenzovat to tím, že dělají ty podzvukové rakety obtížně zjistitelné radarem.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Pavel Procho,2022-12-27 02:57:41

Nevěří, jen jednoduše nezvládli steahl tak dobře jak ostatní, tak propaganda dělá své. Su-57 se Rusové snaží střelit, kde to jen bylo možné a nikdo to nechce. Su-57 má relativně solidní radar. Jenže pokud poletí proti F-35, která má RCS lepší než -40 dBsm, tak ho bude schopná zaměřit při vzdálenosti menší jak 30 km. Su-57 používá některé podobné RCS redukční technologie, jako relativně starý Superhornet. Jinak RCS bude u Su-57 mnohem horší, než co oficiálně udávají. Asi nejzásadnější problém je kulatý IRST. Tohle už i Číňani na J-20 pochopili a zvládli zavést do sériové výroby.

Indové z financování vývoje Su-57 vycouvali, protože výsledek byl horší než očekávání. Číňani řekli, že aerodynamika je sice super, ale Rusové jim už nemají co nabídnout resp že oni jsou už dál. Pak neúspěšné nabídky - Indonésie, Malajsie, Kazachstán, Uzbekistán, Egypt, Ázerbájdžán, Turecko, Jižní Korea, atd

Fakt, že co nejlepší steah je rozhodující, dokazují tvrdá fakta z Red Flags. Výsledek 28:1.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Tomáš Černák,2022-12-27 11:53:00

Až na to, že ho vymysleli. jen si v té době neuvědomovali ten potenciál, tak jeho teorii pustili vědecké veřejnosti.

Propagandou se dá výhodně vysvětlit cokoliv. Jak ze "znalosti" jednoho údaje odrazivosti (při jaké frekvenci?) vyvodíš na kolik km Su-57 stíhačku uvidí nebo neuvidí, jde mimo moje a v podstatě jakéhokoliv opravdového technika chápání.

Kulatá je právě univerzální stealht. Odráží to paprsky do všech směrů, jen ne k zářiči.

Su-57 má nejpokročilejší radarový systém co je aktuálně na letadlech. Pro F-35 se tento systém multiradarů pracující s fázovým posunem a integrací s EOS teprve chystá.

Indové vycouvali ze zcela jiných důvodů. Číňané nejsou dál. nemá cenu si vymýšlet tzv. exportní země a dát do nich státy jako Uzbekistán nebo Azerbajdžán. První nemá peníze ani na udržování stávajících letadel, druhý je pro Rusko v podstatě nepřítel.

Tvrdá data z Red Flags jsou ryzí propaganda. Když měli možnost amíci jít poměřit síly s Indickými sucháči, tak odmítli poslat F-22, poslali jen F-15 a F-16 a celkově byly s přehledem poraženi. Důvod proč neposlali F-22 a raději už další cvičení s Indy nedělali bude nejspíše v tom, že by neradi odhalili slabiny F-22, které by měli značný dopad na mýtus kolem této stíhačky. Proto imho ten jejich archaický zákaz nevyvážet ani "superspojencům", dnes už nemá nějaká technická převaha relevanci, protože všechno je na ní překonáno v rámci projektu F-35 (avionika, motory, materiály trupu, senzory) a také proto byla výroba F-22 zcela ukončena bez možnosti ji reálně obnovit. Namísto toho byla obnovena výroba F-15, protože i Američané zjistili, že Stealth není samospasný a lhaní o supervysokých rychlostech F-22 té stíhačce dosáhnout takových rychlostí neumožní.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-27 06:52:34

Rusi navrhujú zbrane predovšetkým na obranu obrovského územia. MIG25,31 je rýchly nosič najvýkonnejšieho radaru a rakiet s dlhým doletom na pokrytie obrany dlhej hranice RF predovšetkým v miestach, kde je z hľadiska počasia nemožné trvalo prevádzkovať letiská. Je spojený s pozemnými radarmi na sledovanie aj lietadiel stealth a jeho rakety môžu byť odpálené aj bez rozhodovania posádky. V kritických situáciach sa počíta pre splnenie úlohy aj so zničením motorov.

Odpovědět


Re: Re:

Pavel Procho,2022-12-27 02:19:52

Ono je to především o tom, že všechno, co nemá schránku a je to ověšené výzbrojí dá trochu jinou rychlost, než co se píše v hezké tabulce. Taková plně vyzbrojená F-16 to vytáhne na Mach 1,2 a tím to končí. A není záhodno to dělat, protože trpí drak. Aerodynamika je neúprosná. Naopak F-35 těch 1,6 skutečně dá, pokud má výzbroj ve schránce a nic venku.

A jak že to ta F-35 vydrží s přídavným spalování cca 8 minut? No, vyzbrojená dvoumotorová F-18 to vytáhne na 10 minut...

Odpovědět


Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-27 06:29:31

Oboje sú pomalšie ako Grippen.

Odpovědět


Re: Re: Re:

Tomáš Černák,2022-12-27 14:12:32

Plně vyzbrojená F-16 toho nese mnohem více, nežli F-35 v interních pumovnicích.

jinak tohle je dobrá reference (stránka 159)
https://info.publicintelligence.net/HAF-F16-Supplement.pdf

z ní plyne, že při AAM se šesti AMRAAMy a dvěma Sidewindery dosahuje mach 1,5-1,55.
F-35 sice údajně dosáhne až Mach 1,6, ale! Interně může nést pouze čtyři AMRAAMy a nesmí nést nic externě.

Limit F-16 mach 1,2 je pro horizontální let v přízemní výšce.

Samozřejmě pokud pod F-16 podvěsíme další věci, zejména ECM a palivové moduly, tak maximální horizontální rychlost prudce klesá až k podzukové při tzv. plném zatížení. F-35 má například výhodu v tom, že ECM má integrované do trupu letounu, zatímco F-16 ne. Ale šermovat rychlostí F-35 nemá moc smysl, protože je konečná tak jako tak. Za normálních okolností touto rychlostí stíhačky nelétají, protože spotřeba. A pro potřeby záchytu nebo únikových manévrů je nedostatečná. Tam je třeba dosahovat dvou a více násobku rychlosti zvuku.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Gábor Vlkolinský,2022-12-27 15:03:46

Obávam sa, že nad Českom pre sprevádzanie dopravných lietadiel v núdzi a na zostrelenie bláznov čo chcú naraziť do jadrovej elektrárne netreba ECM ani externé palivové nádrže. Len keď bude chcieť Česko udrieť na Moskvu.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Tomáš Černák,2022-12-27 17:47:05

Samozřejmě, na airpolicing doma by nám stačilo cokoliv, co letí rychleji, nežli dopravní letadlo. Beru to tak, že F-35ky jsou úlitba našemu lennímu pánu. Ostatně jako většina nákupů z Ameriky.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace