Narazila před 10 miliardami let do Mléčné dráhy Galaxie v Andromedě?
Není to vyloučené, tedy pokud platí modifikovaná Newtonova dynamika (MOND). Nasvědčují tomu nové výpočty pohybu v Místní skupině galaxií.

Toulky Mléčné dráhy. Kredit: Fabian Lueghausen/ University of Bonn.

Galaxie v Andromedě je krásná spirální galaxie, která je sice větší, než Mléčná dráha, ale jinak je naší galaxii hodně podobná, je relativně blízko, takže si ji můžeme do sytosti prohlížet a také je s trochou štěstí viditelná pouhým okem. To vše by z ní  už tak dělalo úžasně zajímavý objekt pozorování a představ. Jako by to nestačilo, Galaxie v Andromedě je teď sice od nás vzdálená asi 2,5 milionu světelných let, ale zároveň víme, že se žene směrem k nám, rychlostí asi 100 kilometrů za sekundu. Pokud ji rychlost a směr vydrží, tak se za necelé 4 miliardy let podle všeho srazí s Mléčnou dráhou a splyne s ní v galaktickém objetí. To už je docela síla.

Hongsheng Zhao. Kredit: University of St Andrews.

Jenže ve skutečnosti je to možná ještě lepší. Hongsheng Zhao ze skotské Univerzity v St Andrews a jeho kolegové tvrdí, že se Mléčná dráha s Galaxií v Andromedě už srazily, a to před asi 10 miliardami let. Od těch dob se měly zase oddálit, až na vzdálenost 3 milionů světelných let a v současné době letí vstříc další srážce. Právě takový scénář totiž poměrně trefně vysvětluje pozorovanou strukturu obou spirálních galaxií a jejich galaktických satelitů, kterou jsme doposud vysvětlovali jen velmi obtížně. Zhao a spol. si nevystačili s klasickým pojetím gravitace dle pánů Newtona a Einsteina a sáhli po modifikované Newtonově dynamice (MOND), s níž poprvé přišel Mordechaj Milgrom v roce 1983.

Galaxie v Andromedě, s filtrem H-alfa. Kredit: Adam Evans, Wikimedia Commons.

Vědci vůbec poprvé využili nástroje MOND k propočítání pohybu objektů Místní skupiny galaxií, která zahrnuje právě Mléčnou dráhu, Galaxii v Andromedě a přes 30 satelitních galaxií rozličných velikostí a tvarů. Z výpočtů se nakonec vylouplo, že se obě zmíněné galaxie měly srazit před velmi zhruba 10 miliardami let a od oněch dob pokračují v osudovém tanci. Potíž je v tom, že kdyby platila klasická gravitace, tak by Mléčná dráha s Galaxií v Andromedě tehdy měly při srážce splynout.

Místní skupina galaxií. Kredit: Richard Powell, Wikimedia Commons.

Člen týmu Pavel Kroupa z Univerzity v Bonnu podotýká, že temná hmota by v takovém případě fungovala jako med. Kdyby se galaxie tehdy srazily, med temné hmoty by je slepil dohromady. Jestli měl ale pravdu Milgrom, tak není potřeba žádná podivná neuchopitelná temná hmota a dotyčné galaxie při srážce jenom skrz sebe prošly, jako když se cigaretový kouř prolíná s mlhou. Navzájem si přitom vytahaly hmotu do hvězdných proudů či ramen, z nichž pak časem vznikly blízké trpasličí galaxie.

Zhao a spol. mají za to, že pozorované uspořádání a pohyb trpasličích galaxií potvrzují myšlenku dávné srážky Mléčné dráhy a Galaxie v Andromedě. I v jejich modelu se Mléčná dráha v budoucnu srazí s větší spirální kolegyní, nebylo by to ale v takovém případě poprvé. Něco jako galaktické déjà vu bez temné hmoty. Jaké to asi bude, za 3,75 miliardy světelných let?

Royal Astronomical Society News 4.7. 2013, arXiv:1306.6628, Wikipedia (Andromeda Galaxy, Modified Newtonian dynamics).

Datum: 06.07.2013 11:05