V úterý 13. prosince vyjde na semináři CERNu najevo, jestli už na Velkém hadronovém urychlovači zachytili stopu slavného Higgsova bosonu, poslední kousek skládačky Standardního modelu vesmíru. Pokud nic nemají, nastává čas pro alternativní fyziku. Zachrání nás v tom případě síla technicoloru?
Publikováno: 09.12.2011 17:21 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 22777x   Diskuze: 3

Začátkem listopadu skončil největší urychlovač na světě, ženevský Large Hadron Collider, srážení protonů a po krátké technické přestávce zahájil produkci extrémně horké a husté hmoty pomocí srážek jader olova. Měsíčním provozem v tomto režimu zakončí svůj velmi úspěšný druhý rok. Jeho předchůdce, americký Tevatron, v září definitivně skončil svoji činnost.
Publikováno: 05.12.2011 21:13 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 29207x   Diskuze: 16

Denním tiskem se nyní přelévají vlny protichůdných tvrzení. Jeden den byl výsledek experimentu CNGS s detektorem OPERA prokazující nadsvětelné rychlosti neutrina potvrzen a za pár dnů zase vyvrácen. V pátek si čtenář přečetl, že nová měření s kratším pulzem experiment potvrdila a dnes je v téměř všech vědních rubrikách deníků zpráva, že experiment ICARUS nadsvětelné rychlosti neutrin vyloučil. Podobné zvraty lze očekávat i v budoucnu a čtenář, kterého téma zajímá, může být z toho docela zmaten. Zkusme se na danou problematiku podívat střízlivě.
Publikováno: 22.11.2011 00:33 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 87054x   Diskuze: 76

Šikovní badatelé ze švédské Chalmers University poprvé v historii spustili dynamický Casimirův jev, během něhož vznikaly reálné fotony.
Publikováno: 19.11.2011 09:04 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 27652x   Diskuze: 6

V předchozích dvou týdnech provedl experiment CNGS (CERN to Gran Sasso) nové testy, které mají analyzovat možné zdroje chyb při měření rychlosti neutrin.
Publikováno: 18.11.2011 18:08 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 65292x   Diskuze: 46

Křemenný aerogel přišel o své prvenství. Kalifornští vědci vytvořili strukturu, jejíž centimetr krychlový může mít objemovou hmotnost menší než 1 miligram.
Publikováno: 18.11.2011 10:00 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 29823x   Diskuze: 8

iFling – hračka ze San Diega, vylepšený sluha ASIMO, ladně se nesoucí HRP-4C a realističtější Mask-bot.
Publikováno: 14.11.2011 11:49 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 13141x   Diskuze: 0

V souvislosti s novým předváděním zařízení Andrea Rossiho, označovaného jako E-Cat reaktor, se objevila na internetu řada příspěvků, které věští revoluci ve výrobě energie. Podle Rossiho slov by měl reaktor produkovat energii pomocí studené fúze. Průběh prezentace, která se konala 28. října, i uváděné parametry pokusu však ještě intenzivněji naznačují, že jde o podvod.
Publikováno: 11.11.2011 16:27 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 43334x   Diskuze: 7

V minulém týdnu proběhla světovým i českým denním tiskem zpráva, že se v elektrárně Fukušima I objevily radioaktivní izotopy xenonu, které mají krátkou dobu života. To by mohlo znamenat, že se tam opět rozběhla štěpná reakce. Jelikož se v mediích po uveřejnění takových senzačních zpráv už neobjevuje vysvětlení skutečného stavu věcí, je dobré se o ně pokusit. Zároveň se podíváme, jak se vyvíjí situace v elektrárně a jejím okolí.
Publikováno: 07.11.2011 14:17 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 21840x   Diskuze: 6

Francouzští vědci v snaze najít vysvětlení, proč v geologické minulosti planety období s relativně častými změnami polarity magnetického pole Země střídala období bez změn, dospěli k názoru, že je za to spoluodpovědna desková tektonika.
Publikováno: 02.11.2011 19:26 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 30501x   Diskuze: 13

Když světelný paprsek prolétá gravitačním polem, jeho dráha se zakřiví. Letí sice stále po přímce, jenže v časoprostoru deformovaném gravitací. To se vpečetí i do hodnoty červeného posuvu, což umožňuje tento efekt studovat i na velké kosmické vzdálenosti.
Publikováno: 19.10.2011 17:11 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 18000x   Diskuze: 3

... uznali i někteří klimatologové – zastánci globálního oteplování způsobeného lidmi. Vědci z britské meteorologické služby MetOff prokázali vliv sluneční aktivity na klima severní zemské polokoule. Poskytli tím vysvětlení, proč klimaskeptikovi Piersu Corbynovi jeho dlouhodobé předpovědi vycházejí.
Publikováno: 16.10.2011 10:42 v rubrice: Fyzika
Autor: Vítězslav Kremlík Zobrazeno: 22895x   Diskuze: 5

V září bylo možné díky narůstající efektivitě čištění radioaktivní vody zvýšit objem chladící vody vháněné do reaktorů dvě a tři. Díky tomu je už tři týdny teplota i těchto reaktorů stabilně nižší než sto stupňů. Po stabilizaci situace s bazény se tímto dále dramaticky snížilo vypařování vody. Do částečně evakuované zóny mezi dvacátým a třicátým kilometrem od elektrárny se začíná vracet normální život. Známkou toho je i znovuotevření zařízení s celodenní péči o malé děti v Minami Soma, které je dvacet kilometrů od elektrárny.
Publikováno: 16.10.2011 09:58 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 28586x   Diskuze: 11

byla udělana třem astrofyzikům za zjištění, že se vesmírný prostor rozpíná stále rychleji.
Publikováno: 04.10.2011 12:15 v rubrice: Fyzika
Autor: Redakce Zobrazeno: 13940x   Diskuze: 0

Pred niekoľkými dňami vedci spolupracujúci na medzinárodnom experimente OPERA, ktorý je jedným z mnohých ambicióznych projektov najväčšieho svetového centra pre časticovou fyziku CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire), vydali dych vyrážajúcu správu: neutrínam, ktoré nasmerovali zo Ženevy na 732kilometrovú cestu zemskou kôrou do detektoru v talianskom laboratóriu v Gran Sasso, namerali o dvadsať milióntin väčšiu rýchlosť než dosahujú fotóny – „prenášače“ elektromagnetického žiarenia vo vákuu. Aj keď sme v reálnom svete túto rýchlosť považovali za limitnú, už takmer polstoročie „staré“ teoretické práce predpokladujú existenciu tachyonov, zatiaľ hypotetických častíc, ktoré sú v rozpore s týmto predpokladom. Pred piatimi rokmi server physics.sk uverejnil článok Petra Kluvánka, ktorý ponúka zrozumiteľné vysvetlenie, čo sú to tachyóny.
Publikováno: 03.10.2011 14:22 v rubrice: Fyzika
Autor: Peter Kluvánek Zobrazeno: 75553x   Diskuze: 58

V největším americkém urychlovači se již žádná srážka protonů s antiprotony neuskuteční.
Publikováno: 30.09.2011 21:18 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 21009x   Diskuze: 6

Minulý týden explodovala v mediálním světě bomba v podobě zprávy, že experiment OPERA, který detekuje v podzemní laboratoři Gran Sasso neutrina vyslaná z laboratoře CERN, zaznamenal u nich rychlost větší než je rychlost světla ve vakuu. Takové zjištění by mělo dalekosáhlé dopady na naše pochopení fyziky nejen mikrosvěta. I z tohoto důvodu jsou autoři práce, která výsledky prezentuje, velmi opatrní ve svých závěrech a vyzývají fyzikální veřejnost, ale hlavně další podobná experimentální zařízení k ověření jejich výsledku. Podívejme se na to, jak bylo pozorování uskutečněno, jaké jsou zdroje nepřesností při tomto měření a jak by se jeho potvrzení odrazilo v našich fyzikálních představách o světě.
Publikováno: 29.09.2011 17:38 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 63630x   Diskuze: 28

O světlem řízené mafii elektronů pašujících fotony bez zákonného povolení
Publikováno: 29.09.2011 11:30 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 14308x   Diskuze: 1

Svět oněměl překvapením, když tým evropského experimentu OPERA naměřil u pozorovaných neutrin o něco málo větší rychlost, než je rychlost světla. Je to chyba měření anebo konec speciální teorie relativity?
Publikováno: 23.09.2011 06:50 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 135908x   Diskuze: 94

Co se změnilo od Al Gorova filmu a 4. zprávy IPCC? Svensmarkovu hypotézu potvrdila série experimentů.
Publikováno: 14.09.2011 13:35 v rubrice: Fyzika
Autor: Vítězslav Kremlík Zobrazeno: 70396x   Diskuze: 57

Jedno prastaré elfí přísloví praví: “Jak se do lesa volá, tak z něj létají šípy.” Moderní válčiště už luk a šípy většinou nepoužívá, místo toho jsou zde snajpři. Teď platí: „Střel si po nás, zpátky přiletí raketa.“ V tomto článku se podíváme na moderní systémy, které loví tyto lovce lidí.
Publikováno: 09.09.2011 22:55 v rubrice: Fyzika
Autor: Martin Tůma Zobrazeno: 29345x   Diskuze: 3

Budou zanedlouho obrazovky přenosných elektronických zařízení proměňovat na elektřinu světlo nevyužité pro samotné zobrazování? První experimenty dokazují, že by to mohlo fungovat.
Publikováno: 04.09.2011 13:19 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 15672x   Diskuze: 3

Yvonne Přenosilovou proslavily boty proti lásce. Nikitu Krupenkina by mezi honoraci měly vynést boty z galistanu a pentoxidu tantalu.
Publikováno: 01.09.2011 12:49 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11094x   Diskuze: 0

Ministerstvo obrany USA zveřejnilo informace o letu bezpilotní střely letící nad Tichým oceánem rychlostí 24 000 kilometrů v hodině. Jde o zbraň, která by měla americké armádě dát možnost do hodiny zasáhnout jakékoliv místo na Zemi.
Publikováno: 28.08.2011 22:05 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 47727x   Diskuze: 26

Před měsícem jsme elektrárnu ve Fukušimě opustili v době, kdy se dokončila první fáze stabilizace elektrárny. Nyní se pozornost soustřeďuje hlavně na monitorování dozimetrické situace a dekontaminaci zasažených oblastí uvnitř i mimo zakázanou zónu. Kvalita a efektivita těchto činností je totiž zásadním faktorem bezpečného návratu evakuovaných obyvatel.
Publikováno: 27.08.2011 23:04 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 20612x   Diskuze: 7

Během července se podařilo dokončit první etapu stabilizace jaderné elektrárny Fukušima I. Začátkem srpna se ale také objevila zpráva, že se v ní našlo místo s nejvyšší radioaktivitou mimo vnitřních částí reaktorových budov. Jak do sebe tyto dvě informace zapadají?
Publikováno: 05.08.2011 06:08 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 33048x   Diskuze: 12

Se solárními elektrárnami může být problém - když slunce svítí moc, nebo málo, případně vůbec. Ale co kdyby se fotovoltaické články dokázaly obejít bez slunečního záření?
Publikováno: 01.08.2011 10:28 v rubrice: Fyzika
Autor: Martin Tůma Zobrazeno: 32411x   Diskuze: 6

Vládcové Německa se rozhodli místo atomových elektráren vsadit na slunečníky a větrníky. Celé to kazí jeden zásadní problém – pro účinnou regulaci je potřeba přenášet ohromné množství elektřiny na velké vzdálenosti. To bude na samé hranici možností stávající přenosové sítě a navíc ztráty při tomto přenosu ještě zhorší už tak mizernou účinnost výroby elektřiny z alternativních zdrojů. Jak z toho ven? Řešením by byl kabel ze supravodivých uhlíkových nanotrubiček.
Publikováno: 29.07.2011 00:39 v rubrice: Fyzika
Autor: Martin Tůma Zobrazeno: 18003x   Diskuze: 3

Automobilisté to znají, čím horší silnice, tím větší je spotřeba. Je to logické, na „tahání“ auta z každé díry je nutná energie a tím i více sešlápnutý plynový pedál. Nové tlumiče ale dokážou ztracenou mechanickou energii z kodrcání po hrbolech přeměnit na elektrickou, tím šetřit výdaje a ještě jízdu zpříjemnit.
Publikováno: 18.07.2011 19:28 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11978x   Diskuze: 0

Časopis Science zveřejnil článek s popisem zajímavého experimentu, který je hezkým příkladem toho, jak pomocí optických vlastností materiálu lze monochromatické světlo laseru zpomalit na úroveň rychlosti zvuku a i na krátkou vzdálenost několika centimetrů ho pootočit až o 5 obloukových stupňů.
Publikováno: 18.07.2011 17:47 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 22321x   Diskuze: 7

Těžko. Představuje kratičké coulombovské manželství elektronu a pozitronu před jejich proměnou v záření. S novou metodou se zrodila naděje, že se fyzikům podaří vytvořit Bose – Einsteinův kondenzát z pozitronia a tak mnohem lépe prozkoumat jeho vlastnosti.
Publikováno: 12.07.2011 17:16 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 11147x   Diskuze: 0

Na řadě míst okolo nás je dostupná energie v podobě elektromagnetického záření z televizních vysílačů, mobilních sítí s wi-fi, ze satelitů nebo i z hvězd samotných. Američan Manos Tentzeris z Atlanty se rozhodl tuto energii čerpat.
Publikováno: 08.07.2011 12:27 v rubrice: Fyzika
Autor: Martin Tůma Zobrazeno: 35084x   Diskuze: 15

Data evropské orbitální gama observatoře INTEGRAL s překvapivou razancí snižují možnou velikost případných kvant prostoru na pouhých 10 na mínus 48 a méně. Je to umíráček pro koncept vesmíru jako nesmírného hologramu?
Publikováno: 07.07.2011 22:44 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 34136x   Diskuze: 14

V uplynulých dnech pokročila stabilizace situace s chlazením reaktorů v jaderné elektrárně Fukušima I natolik, že se začíná reálně uvažovat o návratu obyvatel do svých domovů alespoň v části evakuované zóny. Jak v červnu práce v elektrárně pokračovaly?
Publikováno: 03.07.2011 17:57 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 34930x   Diskuze: 20

Mezinárodní skupině vědců z Ruska a USA v čele s Jurijem Oganesjanem byla připsána priorita v objevu dvou prvků těžších než nedávno pojmenované kopernicium. Mohou se začít zamýšlet nad jejich názvy.
Publikováno: 30.11.-0001 00:00 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 16882x   Diskuze: 1

Australští studenti sestrojili elegantní dvoukolku s vychytaným řízením. Pokud se bude prodávat ve velkém, čekejte jízdu jako v lunaparku na ulici za bílého dne.
Publikováno: 19.06.2011 19:15 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 24739x   Diskuze: 12

Spolupráce civilních vědců s japonským ministerstvem obrany dalo vznik prvnímu kulovému létajícímu stroji. Vypadá jako fotbalový míč a umí se přemísťovat rychlostí až 65 kilometrů za hodinu, nebo se jen tak poflakovat a šmejdit ve sklepě či na půdě.
Publikováno: 10.06.2011 21:55 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 27737x   Diskuze: 0

Odborný časopis Nature Physics zveřejnil výsledky série nedávných experimentů, při kterých jaderní fyzikové spolupracující v CERN na projektu ALPHA mnohonásobně prodloužili pozemskou existenci atomů antivodíku.
Publikováno: 07.06.2011 13:47 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 56265x   Diskuze: 61

Dánská neziskovka Copenhagen Suborbitals míří do vesmíru. Své ambice potvrdila převážně úspěšným startem nosné rakety HEAT 1X s kosmickou lodí Tycho Brahe 1. Zvedne někdo hozenou rukavici?
Publikováno: 05.06.2011 20:17 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 26000x   Diskuze: 11

Uplynulý měsíc byl pro Fukušimu ve znamení pokroku, přesto řada kritických problémů přetrvává. Zde je jejich popis a možné scénáře řešení.
Publikováno: 03.06.2011 02:24 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 41593x   Diskuze: 27

Německá vláda definitivně potvrdila odstoupení od jaderné energetiky a během deseti let zavře všechny své jaderné elektrárny. Přístup dalších evropských zemí je v této otázce značně nejednotný. Již nyní je zřejmé, že některé země budou ze situace těžit.
Publikováno: 31.05.2011 00:12 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 32196x   Diskuze: 14

Vše nasvědčuje tomu, že DARPA rozvíjí koncept jednosměrné výpravy pionýrů k Marsu a dál. Dočkáme se toho ještě?
Publikováno: 28.05.2011 18:59 v rubrice: Fyzika
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 28221x   Diskuze: 15

Technologie SSFC "semi-solid flow cell" má celou řadu předností – vysokou hustotu uskladněné energie, možnost rychlého dobíjení a snadné navyšování kapacity. Lithiový polotuhý průtokový článek může mít ve srovnání s klasickými, kapacitu až desateronásobnou.
Publikováno: 28.05.2011 14:04 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 28793x   Diskuze: 3

...zakódovaných do světelného signálu jednoho laserového zdroje, vysílaných jedním optickým vláknem a pak ve vzdálenosti 50 km úspěšně rozšifrovaných, je 26 terabitů za sekundu.
Publikováno: 24.05.2011 12:19 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 17838x   Diskuze: 3

Německo se už definitivně rozhodlo odstoupit od jaderné energie a odstavování jaderných elektráren chce po událostech ve Fukušimě 1 urychlit. Obdobná rozhodnutí zvažují i některé další evropské země. Zkusme se podívat na případné dopady takového vývoje na energetickou situaci v Německu i Evropě.
Publikováno: 18.05.2011 16:38 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 70497x   Diskuze: 41

...zaregistrovali v laboratoři Setha Puttermana na Kalifornské universitě. V nich uvězněný xenon „šokovaný“ rázovou vlnou na okamžik zazářil jako 100W žárovka.
Publikováno: 28.04.2011 16:43 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 42018x   Diskuze: 32

Jednou z velmi dobrých a perspektivních možností získávání elektrické energie pro oblasti s intenzivním slunečním svitem jsou sluneční tepelné elektrárny. O těchto elektrárnách se hodně mluví i v souvislosti s projektem DESERTEC, který by chtěl v oblasti Středomoří vybudovat velké množství slunečních elektráren a pomocí stejnosměrných vedení extrémně vysokého napětí dodávat elektrickou energii do Evropy.
Publikováno: 19.04.2011 07:08 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 69934x   Diskuze: 31

V Berlíně od příštího měsíce nebudou muset někteří motoristé při dobíjení baterií pobíhat okolo auta s kabelem. Firma Siemens představila na veletrhu Hannover Messe 2011 indukční nabíjecí zařízení, které vyvinula ve spolupráci s automobilkou BMW. Je bezkontaktní a dovoluje doplňovat baterie i během krátkých zastávek.
Publikováno: 12.04.2011 09:59 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 45941x   Diskuze: 36

Po objevu antihypertritonu se americkým fyzikům spolupracujícím na experimentu STAR podařilo potvrdit existenci dosud nejtěžšího antijádra – antihelia 4.
Publikováno: 11.04.2011 18:36 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 16684x   Diskuze: 2

Na americkém urychlovači Tevatron ještě před evropským LHC zbraně nesložili. Experiment CDF dnes ohlásí možný objev nové částice či nové fyziky.
Publikováno: 06.04.2011 21:08 v rubrice: Fyzika