Uměle vytvořeným proteinem, opatřeným kotvou, zahájili vědci stopování příčin vzniku nemoci šílených krav.
Publikováno: 15.10.2008 01:05 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11349x   Diskuze: 0

Kmenové buňky se bez omezení množí a za vhodných buněk se mohou v laboratoři proměňovat v buňky požadovaného typu. Lékaři by je mohli používat pro léčbu nejrůznějších chorob – od Parkinsonovy choroby až po hojení popálenin.ˇ
Publikováno: 14.10.2008 01:36 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 9516x   Diskuze: 0

Buňky v oku akvarijní rybky umí opravovat vlastní sítnici oka.ˇ
Publikováno: 13.10.2008 05:32 v rubrice: Zdraví
Autor: Igor Tureček Zobrazeno: 10701x   Diskuze: 0

To je výsledkem studie z Karolinska Institutet, podle které je riziko vývoje rakoviny endometria a vaječníků u švédských žen závislé na zemi, ve které se narodily.
Publikováno: 12.10.2008 17:00 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 12197x   Diskuze: 1

Vědci přišli na spojení mezi genem zapojeným do metabolismu vitaminu D a rakovinou kůže. Jedinci s odchylkou v genu kódujícím utváření receptoru vitaminu D, nazývaným BsmI, mohou být více ohroženi vývojem melanomu.
Publikováno: 09.10.2008 04:42 v rubrice: Zdraví
Autor: Ota Beran Zobrazeno: 10451x   Diskuze: 0

Letošní Nobelovu cenu za fyziologii a medicínu získala trojice světově uznávaných virologů. Jednu polovinu obdrží německý virolog Harald zur Hausen. O druhou polovinu se podělí jeho francouzští kolegové Francoise Barré-Sinoussiová a Luc Montagnier.ˇ
Publikováno: 08.10.2008 05:35 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 9560x   Diskuze: 0

Zvýšenému riziku cukrovky a kardiovaskulárních chorob čelí lidé, kteří přicházejí ve zvýšené míře do styku s chemickou látkou zvanou bisfenol A. Ta se používá pro výrobu některých druhů umělých hmot, například polykarbonátů nebo epoxidových pryskyřic. Polykarbonáty jsou průhledné a mechanicky velice odolné. Nacházejí proto uplatnění při výrobě umělohmotných láhví, nejrůznějších „umělých skel“. Používají se také v ochranné vrstvě na CD a DVD discích. Epoxidovými pryskyřicemi jsou potahovány vnitřky plechových konzerv.
Publikováno: 04.10.2008 16:21 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13666x   Diskuze: 2

Zesnulý americký herec Cristopher Reeve patřil k zapáleným propagátorům výzkumu lidských embryonálních kmenových buněk. Doufal, že výsledky bádání v tomto oboru mu jednou vyléčí poranění míchy, které utrpěl po pádu z koně.ˇ
Publikováno: 01.10.2008 02:56 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 16527x   Diskuze: 1

Nový experimentální lék LED209 nebezpečné bakterie nezabije ale zkrotí. Preparát vyvinul tým mikrobiologů vedený Vanessou Sperandiovou z University of Texas a otestoval jej na myších nakažených nebezpečným kmenem bakterií Escherichia coli O157:H7 nebo salmonelou. Jedna i druhá bakterie chrlí prudké toxiny a dokáže infikovanou myš zabít. Zvířata, která užívala LED209, bakteriím zdatně vzdorovala.
Publikováno: 29.09.2008 10:17 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 12191x   Diskuze: 0

Studie výzkumníků z Lancashire, Anglie a Chicaga zjistili, že 97 procent případů kampylobakteriózy, testovaných v Lancashiru, bylo způsobeno bakteriemi, které se běžně objevují u kuřat a dobytka. Práce je založená na porovnání sekvencí DNA tisícovky bakterií shromážděných od lidských pacientů a zvířecích přenašečů.ˇ
Publikováno: 29.09.2008 01:05 v rubrice: Zdraví
Autor: Ota Beran Zobrazeno: 14538x   Diskuze: 2

Někdy se malé změny sčítají. V případě závislostí může malinká změna v pár genech zvýšit nebo snížit pravděpodobnost toho, že se u některých lidí vyvine závislost na heroinu.
Publikováno: 28.09.2008 01:28 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 9027x   Diskuze: 0

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (European Food Safety Authority – EFSA) vydal 15. července 2008 vědecké stanovisko o „bezpečnosti potravin, zdraví, welfare a dopadech na životní prostředí, týkající se zvířat získaných klonováním metodou přenosu jader somatických buněk, jejich potomků a produktů získaných od těchto zvířat“. Evropa tím reagovala na vývoj situace za Atlantikem. Počátkem tohoto roku vydal stanovisko na stejné téma i americký Ústav pro potraviny a léčiva (Food and Drug Administration - FDA).ˇ
Publikováno: 26.09.2008 07:25 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13060x   Diskuze: 0

My, čokoládoví labužníci, víme své. A někteří nejspíš nebudou tyto výsledky považovat za ty nejlepší možné. Asi bychom si jako zdraví prospěšné dokázali představit větší množství této vynikající pochutiny, ale co se dá dělat. Výsledky výzkumné zprávy hovoří jasně: pouhých 6,7 gramů čokolády denně představuje to ideální množství, při kterém se projeví ochranné účinky proti zánětu a z toho vyplývajících kardiovaskulárních onemocnění.
Publikováno: 24.09.2008 01:24 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 27979x   Diskuze: 8

Myši vystavené účinkům běžných střevních bakterií zůstávají zdravé, zatímco myši bez bakterií podléhají diabetes.ˇ
Publikováno: 23.09.2008 16:43 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11907x   Diskuze: 0

Bolest způsobená v poškozeném kyčelním kloubu v důsledku nárazů a tlaku může být zmírněna s využitím dvou chirurgických technik, představujících pro pacienta minimální invazní zásah a následně kratší dobu rekonvalescence.
Publikováno: 21.09.2008 12:22 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 21126x   Diskuze: 0

„Pane doktore, jak se jmenuje ten Němec, co mi doma pořád schovává všechny věci?“ „To je Alzheimer, babi.“ Tak na tenhle vtip si možná leckdo vzpomene, když si není jist, jestli to, že neustále zapomíná klíče, mobilní telefon a termíny schůzek, je jenom v důsledku přepracování nebo už „to začlo“. Možná bude lékař už brzy schopný říci s jistotou, zda jste opravdu v ohrožení Alzheimerovou chorobou, a to po provedení jednoduchého krevního testu a ne až po podstatně složitějším vyšetření.ˇ
Publikováno: 20.09.2008 01:43 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 15212x   Diskuze: 0

Finka jménem Susanna Rokka ověřovala, jak lze využít protilátky spolu s mikroorganismy, účastnícími se fermentace rostlinných pletiv, v prevenci před patogeny.
Publikováno: 18.09.2008 10:13 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 12267x   Diskuze: 0

Slibně dopadly pokusy s látkami obsaženými v marihuaně. Jsou velkým příslibem pro boj s bakteriemi, které jsou rezistentní k antibiotikům a způsobují smrtelné infekce.ˇ
Publikováno: 10.09.2008 07:38 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 23142x   Diskuze: 3

Infekční proteiny zvané priony nás nejvíce strašily v době, kdy se světem prohnala vlna nemoci šílených krav. Skot se tehdy nakazil od ovcí. Nyní víme, že jde o chorobu přenosnou na člověka. Američtí vědci nyní oznámili, že jednoduchým postupem v laboratoři umí připravit priony zcela nových vlastností, které překonávají mezidruhovou bariéru.ˇ
Publikováno: 06.09.2008 22:04 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14263x   Diskuze: 3

V pokročilém stádiu rakoviny se ze zhoubného nádoru oddělují jednotlivé buňky a putují krví do jiných částí těla. Tam se uchytí a vytvoří nový nádor, tzv. metastázu. Tvorba metastáz stojí v popředí zájmu onkologů, protože mateřský nádor svou oběť zahubí jen zřídka. Mnohem častěji se pacientovi stávají osudnými právě metastázy.ˇ
Publikováno: 02.09.2008 11:16 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 15262x   Diskuze: 0

Devět let trvající pokusy na ovcích nyní vydaly své ovoce: Creutzfeldt-Jakobova choroba se může mezi lidmi přenášet transfuzí krve. Pravděpodobnost, že příjemce infikované krve onemocní, je stanovena na 36%.ˇ
Publikováno: 02.09.2008 10:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11049x   Diskuze: 0

Velký pokrok v oblasti regenerativní medicíny přisuzují vědci objevu učiněnému v Harvard Stem Cell Institute (HSCI). Podařilo se něco, co už je dlouho snem vývojových biologů – přetvářet dospělé buňky ve zcela jiné buňky.ˇ
Publikováno: 31.08.2008 11:05 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 12687x   Diskuze: 0

Andrés García z Georgia Institute of Technology (Atlanta, USA) získal se svým týmem tkáňových inženýrů šlachu, která se na jednom konci plynule mění na kost. Takové šlachy se mnohem pevněji kotví na kost a slibují dokonalejší léčbu těžkých zranění jako například prasknutí achilovky.ˇ
Publikováno: 26.08.2008 15:16 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 9963x   Diskuze: 0

Ne, nejde o snahu získat tyto buňky z jiného zdroje. K tomu jsou embrya stále nezbytná. Jde o zcela nový způsob množení těchto buněk. Získat je bude nyní snazší a levnější. Ale co je nejdůležitější, že při léčbě embryonálními buňkami nám už nebude hrozit riziko, že si současně přivodíme virózu.
Publikováno: 22.08.2008 21:03 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11458x   Diskuze: 0

Nový test může rychle detekovat obávanou zbraň teroristů - ricin, smrtelný jed, proti němuž zatím neznáme spolehlivý protijed.ˇ
Publikováno: 14.08.2008 08:53 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 17594x   Diskuze: 1

Švýcarsko-rakouský tým ohlásil, že v lidském mateřském mléce odhalil nové proteiny, které se v mléce krav nevyskytují. Proteiny zřejmě pomáhají ničit bakterie, viry a další patogeny v zažívacím traktu novorozence.
Publikováno: 13.08.2008 08:14 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10463x   Diskuze: 0

Kdo někdy zkusil kouřit, tak ví, že to je zpočátku nuda. Patří k tomu kašel, nevolnost a nezřídka zvracení. Jsou mezi námi ale i tací, kterým se to líbí hned napoprvé. Může za to gen na jejich patnáctém chromozómu.
Publikováno: 12.08.2008 05:52 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 15732x   Diskuze: 2

Američtí vědci vypěstovali v laboratoři nemocné neurony dvou žen trpících amyotrofní laterální sklerózou. Onemocnění postihuje nervové buňky mozku a míchy ovládající pohyb svalů. Je známé také jako Lou Gehringova choroba, protože k jejím nejznámějším obětem patřil vynikající předválečný americký hráč baseballu Lou Gehring.
Publikováno: 08.08.2008 12:00 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13028x   Diskuze: 0

Pouhé vdechování toxického aerosolu při procházkách na mořském pobřeží může být životu nebezpečné.
Publikováno: 08.08.2008 11:03 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13954x   Diskuze: 0

Cesta k velkému úspěchu amerického biologa Ronalda Evanse ze Salkova ústavu v kalifornském La Jolla začala naprostým fiaskem.
Publikováno: 06.08.2008 11:09 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 15938x   Diskuze: 1

Řídnutí kostí ohrožuje především lidi v pokročilejším věku. Toto plíživé onemocnění označované odborně jako osteoporóza zvyšuje riziko zlomenin a následných závažných komplikací. Vědci byli přesvědčeni, že kosti starších lidí řídnou, protože kostní tkáň „leniví“ a nereaguje na zvýšenou námahu. Tým finských lékařů pod vedením Teppa Järvinena z university v Tampere zjistil, že to není pravda. Starým lidem tak svitla naděje na úspěšný boj s osteoporózou.
Publikováno: 05.08.2008 09:45 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 15018x   Diskuze: 1

Lovastatin, lék používaný na snížení hladiny cholesterolu v krvi a prevenci kardiovaskulárních nemocí, prokázal u pokusných zvířat vliv na zlepšení hojení kostí při neurofibromatóze typu 1 (NF1).
Publikováno: 05.08.2008 07:20 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 13214x   Diskuze: 0

Australským chovem koní se šíří onemocnění vyvolané novou formou viru hendra. Onemocnění je přenosné na člověka.
Publikováno: 04.08.2008 10:23 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 11099x   Diskuze: 0

Nová studie přináší poznatek, že lidé s vysokým rizikem vývoje demence, kteří užívají statiny na snížení cholesterolu, mají dvakrát lepší vyhlídky oproti těm, co statiny neužívají. Riziko stařecké demence u nich totiž klesá na polovinu.
Publikováno: 04.08.2008 03:16 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 11235x   Diskuze: 0

Nízké hladiny přirozeně se objevujících protilátek mohou představovat zvýšené riziko vývoje kardiovaskulárních nemocí, zejména mrtvice u mužů. Tento objev, publikovaný ve vědeckém časopise Atherosclerosis, možná povede k pokusu o vývoj vakciny proti kardiovaskulárním chorobám.
Publikováno: 04.08.2008 02:18 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 9600x   Diskuze: 0

Velké pozdvižení vyvolala letos švýcarská federální komise expertů, kteří hodnotili rizika přenosu viru HIV a došli k závěru, že HIV-pozitivní lidé nemusí při pohlavním styku používat kondomy. Podle švýcarské komise stačí, když pacientům zabere léčba a srazí množství viru HIV v jejich těle na dostatečně nízkou úroveň. Komise prohlásila léčené HIV-pozitivní osoby za „pohlavně neinfekční“. Nejnovější analýzy australského epidemiologa Davida Wilsona z University of South Wales v Sydney dokazují, že doporučení švýcarské komise může během deseti let zvýšit nárůst počtů HIV-pozitivních osob na čtyřnásobek.
Publikováno: 01.08.2008 11:00 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 12277x   Diskuze: 0

Internetový prodej léčiv stále roste a do roku 2010 se očekává dosažení obratu 75 miliard amerických dolarů.
Publikováno: 23.07.2008 15:18 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 10291x   Diskuze: 1

Mezinárodní tým portugalských, švýcarských a nizozemských vědců objevil v jedné ze složek sóji překvapivě účinný prostředek proti původci malárie.
Publikováno: 23.07.2008 14:12 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 10178x   Diskuze: 0

Skupina kanadských a evropských výzkumníků odhalila tajemství genu s potenciálem řídit a také úplně blokovat ovulaci.
Publikováno: 22.07.2008 21:18 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 9353x   Diskuze: 0

Změna jednoho jediného písmene genetického kódu zvyšuje u mladých kuřáků riziko, že se stanou po zbytek života těžce závislými na nikotinu a budou mít velké potíže, pokud se pokusí se svým zlozvykem skoncovat.
Publikováno: 18.07.2008 10:08 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 16480x   Diskuze: 1

S použitím superpočítače „Blue Gene“ předvedli švýcarští vědci dosud nejrozsáhlejší simulaci pevnosti struktury kostí člověka. Tento úspěch může vést k zdokonalení diagnostiky a léčby osteoporózy, celosvětově rozšířené nemoci, která mezi osobami nad padesát let postihuje jednu ze tří žen a jednoho z pěti mužů.
Publikováno: 17.07.2008 23:26 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 9444x   Diskuze: 0

V rozsáhlé studii, která byla provedena na jihovýchodě Spojených států, objevili výzkumníci z University of Georgia a Emory University vztah mezi bouřkami a astmatickými záchvaty v oblasti metropole Atlanty, který má významný dopad na lidské zdraví.
Publikováno: 17.07.2008 13:02 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 11592x   Diskuze: 2

Američtí vědci vyrobili kontaktní čočky vybavené senzorem na měření tlaku uvnitř oka. Inteligentní čočka bude svého majitele včas varovat před hrozbou zeleného očního zákalu.
Publikováno: 16.07.2008 10:50 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 13483x   Diskuze: 0

Vědci na lékařské fakultě Indiana University (IU) možná přišli na způsob, jak se bránit toxoplazmóze a dalším parazitům, kteří zatím unikají léčbě přechodem do latentního stavu.
Publikováno: 13.07.2008 14:05 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 22802x   Diskuze: 2

V súčasnosti už vedci vedia naprogramovať ďalší vývoj kmeňových buniek kultivovaných in vitro v laboratóriách. V kalifornskom Ústave Jonasa Salka pre biologický výskum to však dokázali s dospelými kmeňovými bunkami, ktoré sa nachádzajú priamo v živom mozgu.
Publikováno: 02.07.2008 18:01 v rubrice: Zdraví
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 30496x   Diskuze: 4

V roce 1981 vyrobila americká biotechnologická firma Genentech první lidský růstový hormon pomocí bakterií upravených metodami genového inženýrství a otevřela tak nové možnosti pro léčbu závažných poruch růstu u dětí. Lék si brzy našel cestu mezi zakázané prostředky sportovního dopingu a v současné době kvete ilegální obchod s růstovým hormonem jako se zaručeným omlazovacím prostředkem.
Publikováno: 23.06.2008 09:43 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 37201x   Diskuze: 3

Lidé si obvykle myslí, že chov hospodářských zvířat v „přirozených“ podmínkách s sebou automaticky nese produkci kvalitnějších potravin, oproti produktům pocházejícím z velkochovů. Že tomu tak vždy nemusí být, ukazuje jedna americká studie.
Publikováno: 13.06.2008 08:48 v rubrice: Zdraví
Autor: Ota Beran Zobrazeno: 48435x   Diskuze: 36

O tom, že kouření škodí zdraví, způsobuje rakovinu, impotenci a spoustu dalších problémů se můžeme dočíst na každé krabičce cigaret, doutníků nebo tabáku. Podle nejnovější francouzské studie je kouření zřejmě spojeno i se zvýšeným rizikem výskytu poruch paměti, učení a logického myšlení.
Publikováno: 11.06.2008 14:59 v rubrice: Zdraví
Autor: Anna Marcinková Zobrazeno: 25759x   Diskuze: 10

Kdyby měly pravdu všechny zprávy, jež referují o úspěších moderní medicíny, byl by svět rájem na zemi. Řadu závažných onemocnění, s nimiž se lékaři stále marně potýkají, bychom dokázali bez problémů vyléčit.
Publikováno: 10.06.2008 13:35 v rubrice: Zdraví
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 12899x   Diskuze: 2

Australský vědec nabádá k potírání penisu poševním krémem určeným původně k léčbě ženského klimakteria.
Publikováno: 08.06.2008 06:46 v rubrice: Zdraví