Ke genetickým modifikacím se velká část společnosti staví odmítavě a protože se k jejich přípravě využívá klonování, nevole se obrací i tímto směrem. Čínští vědci si na myších ověřili, že u léčby některých poruch lze místo klonů využít semi-klony. Setkají se se stejným odporem?
Publikováno: 28.06.2012 11:50 v rubrice: Genetika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11439x   Diskuze: 1

Drobná eocénní opička z Myanmaru se stala klíčovým svědkem doby před 37 milióny let, kdy naši ranní předci přišli z Asie do severní Afriky.
Publikováno: 27.06.2012 02:09 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 18811x   Diskuze: 8

V Japonsku spotřeba elektřiny dosahuje maxima v létě, kdy horké dny s vysokou vlhkostí vyžadují klimatizaci budov. Proto se právě nyní začíná ještě více projevovat nedostatek zdrojů, který vznikl odstavením všech jaderných bloků. I to je důvodem, proč se alespoň v některých z nich pravděpodobně provoz obnoví. V červenci by se pak měli začít do svých domovů vracet obyvatelé vesnice Iitate. Ta sice leží mimo dvacetikilometrovou zónu, ale kvůli zvýšenému radioaktivnímu spadu byla po havárii také evakuována.
Publikováno: 26.06.2012 17:13 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 19801x   Diskuze: 10

Z analýzy komplexních dat získaných v průběhu 26 let od 143 197 osob ze 67 zemí světa vyplynulo, že benevolentnější víra vede k vyšší kriminalitě. Náboženská víra obsahující silné represivní složky počet trestných činů snižuje. Země, kde věřící více spoléhají na milosrdenství nebe, než se bojí pekla, mají vyšší míru kriminality než tam, kde jsou tyto názory zhruba v rovnováze.
Publikováno: 25.06.2012 15:54 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 29133x   Diskuze: 17

Američtí vědci vyvinuli pro vojáky padesátigigapixelový (50 000 megapixelový) fotoaparát. Zatím je velkosti nočního stolku, ale během pěti let má být v miniaturizované verzi na trhu pro širokou veřejnost.
Publikováno: 22.06.2012 07:24 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 33760x   Diskuze: 17

Na stránkách časopisu Nature naléhá expert na biologické zbraně Tim Trevan z International Council for the Life Sciences.
Publikováno: 21.06.2012 22:30 v rubrice: Osloviny
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 13460x   Diskuze: 1

Rčení, že všechno zlé je k něčemu dobré, může platit i naopak. Větrné elektrárny okolní přírodu sice neznečišťují, přesto mají vážný ekologický dopad, jehož řešení s rychle rostoucím počtem velkých turbín začíná být urgentní.
Publikováno: 21.06.2012 11:41 v rubrice: Ptáci
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 103886x   Diskuze: 72

I ve 21. století inženýři čerpají inspiraci z nevysychajícího zřídla přírody.
Publikováno: 21.06.2012 06:11 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 9852x   Diskuze: 0

Snad všude na světě znají přísloví: Chceš-li být šťasten jeden den, opij se. Chceš-li být šťasten jeden rok, ožeň se. Chceš-li být šťasten celý život, zajisti si vlastní bydlení (dům, srub, byt, jurtu,...). Z rozsáhlé australské studie ale vyplývá, že tomu tak není.
Publikováno: 20.06.2012 19:34 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 21683x   Diskuze: 11

V poslední době se podařilo několikrát významně posunout vzdálenostní rekord v teleportaci kvantových stavů. Charakteristické je, že velkou část těchto úspěchů dosáhli v Číně, která postupně přebírá štafetu hlavního nositele nejen průmyslového, ale i vědeckého a technologického rozvoje. Jasně se ukazuje, že pokrok průmyslu je podmínkou i rozvoje vědeckého poznání.
Publikováno: 20.06.2012 13:00 v rubrice: Fyzika
Autor: Vladimír Wagner Zobrazeno: 103859x   Diskuze: 74

Scházejí vám peníze na megaurychlovač částic? Využijte černé díry a detektory gravitačních vln, s jejichž pomocí za pár let možná chytíte zatím nepolapitelné axiony.
Publikováno: 20.06.2012 06:17 v rubrice: Vesmír
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 10141x   Diskuze: 0

Pro zábavu navržený jednomístný letoun z uhlíkatých vláken určený pro start a přistání na vodě se ve své elektrické verzi poprvé vznesl nad jezerem Hepari ve Finsku. Zkušební let se uskutečnil rok po předvedení jeho benzinové verze na letecké show v Německu v roce 2011.
Publikováno: 19.06.2012 16:53 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 14706x   Diskuze: 0

Francouzští vědci objevili dosud netušenou schopnost kmenových buněk – při nedostatku kyslíku se umí přepnout do klidového „modu“ s utlumeným metabolismem. Do tohoto stavu se dostávají po smrti a ve svalech nebožtíka přečkají bez úhony i déle než dva týdny. Pokud je po této době přeneseme do vhodného media, zahájí dělení a dají vznik novým, zcela funkčním buňkám.
Publikováno: 18.06.2012 22:00 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 22631x   Diskuze: 9

Studenti ze středozápadu USA získali cenu amerických Vzdušných sil za osobní podtlakový posilovač Climber.
Publikováno: 17.06.2012 15:56 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 12631x   Diskuze: 1

Titan je světem pouští. Kapalná voda je zde zmrzlá na kámen, a jedinou stopou vlhkosti jsou uhlovodíky v podobě polárních jezer. Rovníkové oblasti patří výhradně přesypům organického písku a suchým skalám - prší zde zřídka, a srážky se vypaří krátce poté, co smočí věčně vyprahlý povrch. Alespoň to jsme si donedávna mysleli. Nyní se ukazuje, že i v této téměř globální poušti existují ojedinělé oázy.
Publikováno: 15.06.2012 23:51 v rubrice: Vesmír
Autor: Tomáš Petrásek Zobrazeno: 13493x   Diskuze: 0

Z několika mililitrů krve těhotné ženy přečetli genetici kompletní dědičnou informaci jejího nenarozeného dítěte. Co s těmito daty podnikneme? A budeme si s nimi za všech okolností vědět rady?
Publikováno: 15.06.2012 15:07 v rubrice: Genetika
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 23188x   Diskuze: 13

Před nedávnem jsme zde uvedli, že neandrtálci lovili dravce a asi se zdobili jejich uřezanými posledními články prstů nohou s drápy. Jiné objevy ukazují na záměrné manipulování s červenými okrovými barvivy, a to souběžně a nezávisle s našimi přímými předky.
Publikováno: 15.06.2012 13:58 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Vladimír Blažek Zobrazeno: 11003x   Diskuze: 1

Není pochyb o tom, že geneticky modifikované rostliny s transplantovaným genem pro tvorbu Bt toxinu ničí hmyz, který si na nich pochutnává. Za tím účelem byly nakonec vytvořeny. Často ale v souvislosti s jejich pěstováním zaznívají argumenty, že spolu se škůdci na to doplácí i jejich predátoři. Pokles biodiverzity má vést k narušení přirozených ochranných mechanismů. Úbytkem přirozených nepřátel škůdců rádi operují ochranáři a vzbuzují tak obavy u těch pěstitelů, kteří hospodaří klasicky a s GM plodinami nechtějí mít nic společného. Odpověď na otázku, k čemu vede velkoplošné pěstování Bt plodiny, přichází z Asie.
Publikováno: 15.06.2012 10:58 v rubrice: Osloviny
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 20165x   Diskuze: 3

Ženy nechtěně tím, jak vypadají, a chtěně tím, jak se chovají, vysílají k mužům signály, aby si jich tito všimli. Prezentují prostřednictvím své atraktivity předpoklady pro partnerství. Zajímavých studií na toto téma je mnoho a tak přibývá aspektů krásy jako hub po dešti: symetrie, plnost a červené zbarvení rtů, velké oči a jiné juvenilní znaky, bohatá kštice vlasů, hladkost kůže atd.
Publikováno: 14.06.2012 08:43 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Vladimír Blažek Zobrazeno: 22656x   Diskuze: 7

V zemi lázní, vína, ostrých jídel a ugrofinského jazyka vzrůstá etnická nesnášenlivost. Dokládá to i antisemitský útok na bývalého vrchního rabína 5. června. Oleje do ohně přilil boj o voliče, který využívá „vědecky ověřenou rasovou čistotu“, v níž hlavní roli hrají výsledky genetických testů.
Publikováno: 13.06.2012 11:29 v rubrice: Osloviny
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 28912x   Diskuze: 10

Po úspěšném testu kosmické lodě Dragon bude následovat Dragon s lidskou posádkou, nová odpalovací rampa, těžká nosná raketa, opakovaně použitelný nosný systém, nosný systém pro odpálení ze vzduchu a kdovíco ještě. Přistane SpaceX v dohledné době na Marsu?
Publikováno: 12.06.2012 19:14 v rubrice: Vesmír
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 13800x   Diskuze: 2

Říká se, že i ten nejčernější mrak má svůj stříbrný okraj a zřejmě to platí i pro priony. Tyto zašmodrchané proteiny se zlou pověstí se vědcům podařilo načapat v divokých kmenech kvasinek při činnosti takřka bohulibé. Dojde-li k razantní změně životních podmínek, je potřeba velkých změn a geneticky zafixované stereotypní vzory chování začnou být spíše ku škodě. A právě v takových situacích se z prionů stávají neocenitelní pomocníci. Svým způsobem jim vděčíme za pivo i chléb, neboť kvasinky se díky jim dostávají ze život ohrožujících šlamastyk.
Publikováno: 11.06.2012 11:44 v rubrice: Genetika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 17188x   Diskuze: 0

Dokazování síly a vytváření hierarchie ve své skupině tím, že protivníci do sebe vrážejí hlavami, není jen výsadou beranů a kozlů. Američtí biologové se stali svědky podobných soubojů i u známého druhu ryb, které sice ničí zdravé korály, ale pomáhají vytvářet písčité pláže.
Publikováno: 10.06.2012 17:34 v rubrice: Evoluce
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 11411x   Diskuze: 0

Soustava tří radioteleskopů Australian Long Baseline Array ho odposlouchávala 8 hodin, marně. Coby demonstrace pozorovací technologie to ale byl příjemný úspěch.
Publikováno: 10.06.2012 01:36 v rubrice: Vesmír
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 18783x   Diskuze: 8

Nechat si voperovat elektroniku přímo do těla? Co si o tom myslíte vy?
Publikováno: 09.06.2012 09:44 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 17035x   Diskuze: 10

Na výběr jsou atomoví fyzici, genoví inženýři, nanotechnologové a další učenecká cháska. V Mexiku, Švýcarsku, Řecku a Itálii už to začalo!
Publikováno: 08.06.2012 15:15 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 51234x   Diskuze: 37

Není to vyloučené. Pozorování Hubbleho, Chandry a dalších zařízení odhalila takový podezřelý objekt v galaxii CID-42.
Publikováno: 08.06.2012 05:22 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 16906x   Diskuze: 5

Japonští vědci potvrdili domněnku, že někdy před 1240 lety Zemi zasáhla velmi intenzivní sprška kosmických ionizovaných částic s vysokou energií. Jejich nová měření upřesnila, že tomuto útoku byla naše planeta vystavena v roce 774.
Publikováno: 07.06.2012 10:06 v rubrice: Fyzika
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 22355x   Diskuze: 7

V zemi, kterou považujeme za jednoho z demokratických asijských tygrů, musejí vydavatelé středoškolských učebnic odstranit příklady dokládající evoluci.
Publikováno: 06.06.2012 09:02 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 122020x   Diskuze: 172

Neandrtálci nebyli přihlouplí a hrubí „předlidé“, ale měli svůj bohatý sociální život a myšlenkový svět srovnatelný s životními způsoby raných anatomicky moderních lidí. Důkazy o symboličnosti myšlení pradávných lidí (nás i neandrtálců) se rozpoznávají jen obtížně a tak každý doklad zaujme.
Publikováno: 06.06.2012 06:39 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Vladimír Blažek Zobrazeno: 11649x   Diskuze: 0

Jarní Francie je po volbě nového prezidenta v ohnisku zájmu a obklopena věncem prognóz jaký bude další vývoj toho či onoho aspektu její politiky. Jenže vývoj obecně nezačíná od nuly, ale je dán předchozí historií a existujícími podmínkami. V případě Francie je otázka, co z toho může nový prezident ovlivnit.
Publikováno: 04.06.2012 12:30 v rubrice: Přečetli jsme
Autor: Zobrazeno: 32875x   Diskuze: 10

Význam pachu při výběru partnera je již známou daností, ba až banální záležitostí. Pro oborníky se debata odehrává spíše na úrovni, které že to látky jsou pro nás tak důležité, že mohou ovlivnit, zda k někomu přilneme a zahoříme láskou snadněji než k jiným.
Publikováno: 04.06.2012 09:16 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Vladimír Blažek Zobrazeno: 12602x   Diskuze: 0

Podívali jste se do kamery? Počítač už ví, co si myslíte a taky co si myslí celý národ.
Publikováno: 03.06.2012 16:06 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 13013x   Diskuze: 4

V Pacific Northwest National Laboratory vyvinuli SOFC palivový článek na bázi tuhých oxidů s rekordní účinností. Pomocí soustavy mikrokanálků se mu daří lépe využívat odpadní teplo a spolu se zavedením recyklace paliva přeměňuje 57 % jeho energie uvězněné v chemických vazbách. S lepším turbodmychadlem má překonat hranici 60 %. Jeho celková energetická účinnost je 93 %.
Publikováno: 03.06.2012 04:58 v rubrice: Fyzika
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 46414x   Diskuze: 12

Šikovný Hubbleův vesmírný dalekohled potvrdil, že Galaxie v Andromedě letí vesmírem přímo k naší domovské galaxii. Za 4 miliardy let dojde k jejich velkolepé srážce a splynutí.
Publikováno: 01.06.2012 13:31 v rubrice: Vesmír
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 21787x   Diskuze: 3

Technické vymoženosti moderní doby nám umožňují žít v noci jako ve dne a ve dne se chovat jako za hluboké noci. Nezůstává to bez následků.
Publikováno: 01.06.2012 13:12 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 19334x   Diskuze: 3

Boj s rakovinou krve nebude záležitostí jedné stereotypní taktiky. Vědci z Weizmannova Institutu prokázali, že existují typy leukemie u nichž jsou zdrojem recidiv pomalu se množící buňky, tedy jiné, než na jaké zabírá chemoterapie.
Publikováno: 31.05.2012 12:44 v rubrice: Zdraví
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 10551x   Diskuze: 0

Etanol ze zkvašených plodů pepřovce brazilského zabijí.
Publikováno: 30.05.2012 00:29 v rubrice: Ptáci
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 20030x   Diskuze: 0

NASA plánuje odběr vzorků z půlkilometrového asteroidu. Vědci jeho dráhu měřili po několik let s takovou přesností, že jim to umožnilo zjistit, jaký vliv na pohyb tělesa má pohlcování slunečního světla a jeho znovuvyzařování v infračervené oblasti spektra. Tento Jarkovského efekt, teoreticky předpovězen před více než stoletím, byl měřením poprvé prokázán teprve před devíti lety.
Publikováno: 29.05.2012 18:50 v rubrice: Vesmír
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 12943x   Diskuze: 3

Věřící bývají přesvědčeni, že jejich víra je skálopevná. Praxe ale ukázala, že někteří z věřících začnou o správnosti své víry pochybovat, pokud jsou postaveni před nutnost řešit úkoly logickým myšlením. Vědci tento poznatek dávají do souvislosti se zjištěním, že u věřících převažuje intuitivní způsob uvažování nad analytickým. Zveřejnění článku s výsledky testů provází vzdouvající se vlna nevole.
Publikováno: 29.05.2012 17:06 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 95428x   Diskuze: 79

Společnost SpaceX se v pátek 25. května stala první komerční společností, které se podařilo vyslat svojí vlastní raketu s nákladem k Mezinárodní vesmírné stanici, otvírajíc tak začátek nové éry pro soukromé vesmírné lety.
Publikováno: 28.05.2012 08:15 v rubrice: Vesmír
Autor: Jan Bílek Zobrazeno: 10925x   Diskuze: 2

Geniální nápady přicházejí za těmi, kdo o ně ani moc neusilují. Klíčem k úspěchu není jen pekelné soustředění, ale také „toulání myšlenek“.
Publikováno: 25.05.2012 18:56 v rubrice: Člověk > Chování
Autor: Jaroslav Petr Zobrazeno: 29629x   Diskuze: 13

Vyhľadať medzi zdravými ľuďmi potenciálnych pacientov, či pravdepodobné obete náhlej smrti je cieľ, o ktorom snívajú generácie lekárov aj pacientov. A ich sen má brata: sen o preventívnej liečbe. Obrovské a určite veľmi drahé štúdie sa snažia z množstva údajov z populácie či sledovania vybraných skupín obyvateľstva vydolovať informácie o tom, kto je ako ohrozený chorobami, aby potom bolo možné ľudí s vyšším rizikom liečiť preventívne, pred vypuknutím choroby.
Publikováno: 25.05.2012 10:58 v rubrice: Zdraví
Autor: Matej Čiernik Zobrazeno: 26487x   Diskuze: 21

Pojem, který spolu s výrazy jako „morfogenetické pole“ nebo „mitogenetické záření“ počátkem minulého století zavedl ruský embryolog Alexander Gavrilovič Gurvič, zdomácněl zejména v slovníku „alternativních“ léčitelů a vyznavačů paranormálních jevů. Po desítkách neúspěšných verifikačních experimentů velká většina vědců podlehla hluboké skepsi a laureát Nobelovy ceny, americký chemik Irving Langmuir, tyto teorie zařadil mezi „patologickou vědu“. Ne, že by procesy v živé buňce nebo ona samotná neemitovala nějaké velmi slabé elektromagnetické záření. Kontroluje ale jeho nepatrná ultrafialová složka embryonální vývoj? Nebo zajišťuje jakousi formu mimosmyslové komunikace, a to nejen mezi buňkami jednoho organizmu, ale i mezi jedinci případně embryi některých druhů navzájem? Odborná diskuse ani po téměř století se zcela neuzavřela a z času na čas se objeví někdo, kdo se snaží Gurvičovu teorii potvrdit. Těchto pokusů poslední dobou spíše přibývá a není překvapením, že zejména v Rusku. Takzvaný „mitogenetický efekt“ se nyní snaží obhájit Sergej Nikolajevič Mayburov z Lebeděvova fyzikálního ústavu v Moskvě. Ve své studii, kterou zveřejnil na internetu, popisuje vzor světelných „vzkazů“, jež ve formě fotonů vysílají buňky rybích jiker.
Publikováno: 25.05.2012 00:32 v rubrice: Zajímavosti > Recenze
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 35989x   Diskuze: 33

...ptají se finští vědci a odpovídají, že ano. Podle mnohých egyptologů oko boha Hora představovalo Slunce. Archeologicky cenný papyrus, známý jako Káhirský kalendář, ale zmiňuje, že oko opakovaně svůj pokojný výraz na mění rozhněvaný, což má pak neblahý vliv na život lidí. Zobrazují se v této tři tisíce let staré mystické představě cyklické změny jasnosti zářivého Algolu?
Publikováno: 24.05.2012 18:16 v rubrice: Vesmír
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 13335x   Diskuze: 0

Několik desetiletí se vědci domnívají, že členěná páteř na pět oddílů je exkluzivní záležitostí suchozemských tvorů. Skotská fosilie ale svědčí o něčem jiném. To, co měli mít až čtvernožci, vzniklo nezávisle i u ryb. A možná ještě dříve, než se první druh živočicha začal batolit po souši.
Publikováno: 24.05.2012 11:40 v rubrice: Evoluce
Autor: Josef Pazdera Zobrazeno: 11671x   Diskuze: 1

V poslední době u nás dochází k hromadným úhynům pěnkavovitých pěvců. Na vině je nejspíš infekce parazitickými prvoky.
Publikováno: 23.05.2012 10:32 v rubrice: Ptáci
Autor: Josef Duben Zobrazeno: 21399x   Diskuze: 0

Hvězdy podobné Slunci mohou prožívat hvězdné erupce gigantických rozměrů. Hrozí něco takové i Sluneční soustavě?
Publikováno: 23.05.2012 03:02 v rubrice: Vesmír
Autor: Stanislav Mihulka Zobrazeno: 11748x   Diskuze: 2

Vědecká metoda se snaží vysvětlit přírodní jevy reprodukovatelným způsobem, čili tak, aby se závěry daly opakovanými výzkumy potvrdit nebo vyvrátit. To je jeden ze základních atributů vědy. Lze tedy tvrdit, že výsledky, které verifikovat nelze, do vědy nepatří. Časopis Nature uveřejnil článek, v němž britský vědecký žurnalista Ed Yong poukazuje na problém, který si podmanil psychologii a projevuje se výrazným nárůstem falešně pozitivních výsledků. Situace je vážná, přesto pravděpodobně vidíme jenom vrchol pomyslného ledovce.
Publikováno: 22.05.2012 16:30 v rubrice: Behavioralni vědy > Ekonomie
Autor: Dagmar Gregorová Zobrazeno: 29251x   Diskuze: 9

I když je myšlenka využít energie přílivu k výrobě elektrické energie stará desítky let, většího praktického rozšíření zatím nedoznala. Změnit situaci by mělo levné zařízení, které se podobá utopené větrné elektrárně. Testovací provoz u ostrova Eday dopadá dobře, zařízení přečkalo bez pohromy i zimní bouření severního Atlantiku.
Publikováno: 22.05.2012 06:58 v rubrice: Fyzika